HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 smörja tallrikslager
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hakan
Member

56 Posts

Posted - 2006/10/18 :  13:00:42  Show Profile Send Hakan a Private Message  Reply
Hej,
Jag undrar vad för olja man ska använda sig av om man behöver smörja tallrikslagret på en Rega.
Hälsningar
Håkan

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/10/18 :  13:15:05  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Så här säger Rega själva för vad det är värt:

"To re-oil your turntable bearing do not use just any old lubricant - sewing machine lubricant is often used - PLEASE DO NOT USE IT! this will cause no end of trouble to your turntable. Simply, go to your dealer and they will supply you with the correct oil and how to apply it. Or, it might be just as well to book your turntable in for a service. Your local dealer can provide this."

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/10/18 :  15:34:26  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
När jag ringde till REGA för några år sedan så skickade de olja gratis, men då bodde vi förståss i England
De rekomenderade annars Mobil 1. MEN!! det var flera år sedan!!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/10/18 :  16:34:25  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
http://www.svalander.se/vinyl/spindleoil.htm


Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2006/10/18 :  18:13:03  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
De rekomenderade annars Mobil 1. MEN!! det var flera år sedan!!!


Det gör de fortfarande, men de ser gärna att men använder deras egen olja och det går att ringa dem direkt och prata lite så att man får besked.

Digitalbild Sverige AB

Peter Funk
Digitalbild Sverige AB
Tellusvägen 9
191 47 Sollentuna..
Sweden

Tel: 00 46 8777 2001
Fax: 00 46 8777 3301
Mob: 00 46 7074 56992

E-Mail: peter@digitalbild.se

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/09/27 :  17:09:22  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Kan man använda sig av sådan olja som följer med hår/skägg-trimmern? eller är det "förbjuden" syntetolja? (Förbjuden enligt Svalander)

Jag har en Nottingham Analogue Interspace för övrigt.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/09/27 :  19:15:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tycker att du skall skicka ett mail till Nottingham så kan de säkert hjälpa dig. Men jag tror nog att det skall gå att ersätta med en kvalitetsolja.

Ta en titt här http://www.aslgroup.com/nottingham/manual/faq.htm

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2007/09/27 19:51:08
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/10/08 :  20:16:50  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jag har med gott resultat använt den dära röda förgasaroljan som finns att köpa på ex en OK mack.
Det verkar vara en ren och fin olja som endast innehåller koriderings skydd.
Det stog någonting om högrafinerad olja på flaskan.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/10/09 :  10:41:16  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Den röda förgasaroljan är i själva verket automatlådeolja (ATF olja), oftast av typen Dexron II eller III. Denna olja går utmärkt att använda i skivspelare det har jag själv gjort i många år. Framförallt är den motståndskraftig mot oxidering och stabil över tiden, och som Bosse bildoktorn konstaterat angriper den inte delar av plast eller gummi. Somliga hävdar att ATF olja inte skulle smörja bra och att den mer skulle likna hydraulolja, men det är inte sant, den använs tex ibland till vanliga manuella växellådor i Volvo, BMW mfl.

quote:
Det verkar vara en ren och fin olja som endast innehåller koriderings skydd.
ATF olja inehåller massor med mystiska tillsatser för att flöda på rätt i momentomvandrare och ha rätt friktionskoefficient mot bromsband och klara -50grader osv.

Själva Smörjproblemen i ett skivspelarlager är inte speciellt svåra, det snurrar långsamt och temperaturen är låg, en ATF olja verkar klara detta med glans, under lång tid dessutom.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000