HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Wood Glue as Vinyl Cleaner
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/08/27 :  18:58:48  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Vad tror ni om det Är det någon som har testat det



http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=99837

Före:


med lim på:


efter:




Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/08/27 :  22:41:32  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Ser onekligen mycket bra ut. Dock vet jag inte om jag hade vågat göra det på skivor som man är rädd om.
Känns som det går åt en väldans massa lim
Var det inte så man kunde "kopiera" vinylskivor, eller det var kanske med smält stearin . Det gjorde det på nåt TV-program vill jag minnas.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/08/28 :  09:11:23  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message  Reply
Cascol trälim kostar 45kr/liter om man köper 15l. Man borde få ut minst fyra skiv-sidor per liter tycker jag.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/28 :  17:07:51  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
mycket skrik för lite ull, köp en Knosti för 500 pix istället, eller tvätta för hand i diskhon...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/08/28 :  20:49:32  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
trä limmet lämnar efter sig en tunn film som inte är bra för nålen. Inte att rekomendera. Vissa saker som oersättlig vinyl ska man inte leka med, köp riktiga produkter istället.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/10/06 :  18:18:45  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
quote:

pederb Posted - 2007/08/28 : 20:49:32 trä limmet lämnar efter sig en tunn film som inte är bra för nålen. Inte att rekomendera. Vissa saker som oersättlig vinyl ska man inte leka med, köp riktiga produkter istället.



pederb, kan du vara snäll och utveckla din påstående?


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/10/08 :  09:54:51  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Utveckla vad? En rengöring ska ju vara kostnads- och tidseffektiv samt praktisk. Hela trälimsgrejen är ju dödfödd redan i teorin även om det blir rent. Finns billigare, snabbare och mer praktiska sätt att rengöra skivor.
Köp destvatten, neutralt diskmedel och propanol på apoteket. Sen går du till ICA och köper en billig liten borste med halvmjuka strån och ett diskställ i plast. Resten kan man tänka ut själv. Säger bara: snabbtork = borrmaskin

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/10/08 :  10:33:30  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Har genom åren kommet mycket produkter som skulle vara bra vid vinylrengöring inga av dessa jag stött på har funkat mer än initialt dvs många har efterlämnat skit/restprodukter i spåren som direkt eller på sikt orsakat knaster. Tror endast på destilerat vatten/alkohol går bra att använda för hand men är bäst med skivtvätt som jag dock inte ha, ännu iaf!!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/10/08 :  11:59:42  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Jag köpte en skivtvätt för ett tag sedan. Gör underverk. Det mesta av "knastret" på en skiva är smuts, fett och damm. Det mesta av detta försvinner med en tvätt. Nyare skivor kan ha kvar "mould release", det mesta går även här bort med en tvätt, värre fall med två.
Tror du har rätt iroise, sprit och dest är nog bäst i längden. En droppe tensider kan man ju dra i om det är särskilt kladdigt.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/10/08 :  19:43:56  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
OK, tack för svar!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/10/08 :  21:11:15  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
3500:- för en skivtvätt okki-nokki samt en hundring till hörselkåpa då den låter ganska mycket. :O) Dock inte mer än en dammsugare men en sådan har man vanligtvis inte en halvmeter från huvudet. Funderar själv på att införskaffa en sådan, alltså skivtvätt. :-)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/10/08 :  21:48:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag vet inte var alla har fått det ifrån att okki-nokki låter högt jag har haft en nu i drygt ett år och tvättat mer än 500 skivor, micron låter mycket mer än skivtvätten även min stereo har högre nivå på oljudet.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000