HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Skick på begagnade skivor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2007/10/02 :  22:51:24  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Vad är det mestadels som påverkar att en skiva blir dålig och får hög knasterstatus? Jag köper i stort sett bara begagnade vinylskivor och dom har ju minst sagt varierande kvalitet även om dom ser helt okej ut... I mina ögon kan 2 skivor som ser ungefär lika slitna ut låta väldigt olika. Har dom tidigare ägarna haft dåliga spelare/nålar som påverkar skivan negativt?

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/10/02 :  23:15:20  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
quote:
Har dom tidigare ägarna haft dåliga spelare/nålar som påverkar skivan negativt?

Det kan dom defenitivt ha haft, om man köper mycket gamla LP skivor från tidigt 60-tal kan man ju råka ut för att någon spelat dom på radiogrammofonen med gammaldags bakelittonarm för 78-varvs skivor, dessa kunde ha ett nåltryck på 100g. ofta var nålen vändbar för "microgroove" skivor men nåltrycket ändrades ju inte för det.

Rent allmänt hade ju folk sällan kvalitetskivspelare ens på 80-talet och nålen bytte man kanske, om det lät rent för jävligt, fast knappt ens då. pop och rockskivor hanterades ofta av tonåringar och deras mindre syskon. Jag köper mycket klassisk musik på beg LP, dom är oftare välvårdade och endast hanterade av vuxna, för att inte tala om priset, svinbilligt!


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2007/10/02 :  23:21:20  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Visst kan det vara dåliga, eller mer troligt, felinställda nålar. T.ex. för låg (jodå!) nålvikt. Fast det brukar väl inte ge så mycket knaster, snarare trasigt och distat ljud.
Eller - en annan favorit - så är det olika kvalitet på vinylen. Vissa skivor är helt enkelt knastrigare. Har flera såna hemma - det hänger inte ihop med tjockleken på vinylen alltså, jag har 280g vinylskivor hemma som är klart knastrigare och har en mindre tyst bakgrund än vanligt, åså ett par "normala" gramvikter som är ovanligt tysta. Troligen har pressningen betydelse också, hur mycket eller litet det påverkar knaster vågar jag dock inte säga.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/10/02 23:22:02
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/10/03 :  07:57:26  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
En vinyltvätt gör för det mesta susen, ibland räcker 1 tvätt, ibland behövs fler, det blir alltid bättre, men det kan bli kvar en den knaster.
Men det är väl värt att investera i en vinyltvätt.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/10/03 :  10:03:23  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det är verkligen stor skillnad mellan olika skivor! I stort sett alla klassiska skivor jag köpt har varit i oklandrigt skick, förvånandsvärt bra tom. Rockskivor som ser ok ut och är välskötta kan dista rätt mycket.
Jag upplever två olika form av störljud/knaster. Den första och "bästa" är enskilda knäpp och kluster av tydliga knäpp, som är helt oberoende av musiken de ligger framför i ljudbilden och stör inte så mycket när man lyssnar. Jämför det hela med när man focuserar på ett objekt längre bort i terräng genom vegitation. De andra deffekterna är enligt mig mycket värre/jobbigare, det är när knastren ligger tillsammans med musiken och distar densamma, detta är inte njutbart, för det ligger helt klart i focus sas.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/10/03 10:05:42
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/10/03 :  18:02:32  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
280 g vinylskivor? Oj...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2007/10/03 :  22:33:44  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Jag håller med om att rockskivor oftast låter lite skräligt... Klassiskt vet jag inte, har inga klassiska. Men oftast är skicket så pass okej att man kan lyssna på skivorna utan att behöva stänga av iallafall :) Lite knaster o "proppar" dyker upp ibland men egentligen inget som stör så mycket. Vinyl är iallafall fortfarande roligare än CD :)
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/10/04 :  20:51:00  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
jag brukar lyssna på mina skivor i butiken innan jag köper dom, då slipper man komma hem med skivor som låter dåligt. Har blivit lurad på skivmässor av säljare som sa att skivan skulle låta bra, men när man sen kommer hem för en genomlyssning så låter det bara skit, då blir man lite sur.....

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/10/05 :  18:31:12  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Det är ju stor skillnad när det gället vinylkvalitén, jag undviker lågprisutgåvor som t.ex. Fame. Det lönar sig oftast att betala lite mer för en original pressning i bra skick.
En lågpris pressning utan synliga repor, låter i stort sett alltid sämre än en original pressning med synbart många repor.
Jag köper en hel del på Ebay, jag fick nu i veckan "The Times They Are A-changin", Bob Dylan, Mono från 1964. Den omnämdes av säljaren som VG+ enligt Goldmine, men jag tycker att det var i underkant. Det gäller att vara lite kritisk när man köper, det händer ju ibland att det är åt andra hållet. Men jag har inte råkat ut för några "bottennapp" på Ebay ännu.
Läser mam feedback och skaffar man "Goldmine" och "Record Collector" böckerna så är det lättare att hitta rätt.
Har man möjlighet att provlyssna så är ju naturligtvis detta att föredra.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2007/10/05 18:31:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000