HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tangband banne mig!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2006/10/28 :  20:04:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
Fick hem ett par Tangband 3":are för ett tag sen, tänkte slöjda mig en köksstereo. Sagt och gjort, jag tog en tripp till byggvaruhuset och slog till på en halv skiva 12mm MDF som räckte både till ett par 5L lådor till nämnda elemenet samt ett par mycket mindre lådor som åt toppdiskanterna i den riktiga anläggningen.
Sambon har redan haft vänligheten att montera upp ett par små hyllor i köket som skulle passa perfekt att ha högtalare på (om man nu bortser från att hyllorna redan ockuperats av krukväxter...).

Femliterslådorna smälldes ihop på ett kick, sen blev det uppehåll på nån vecka innan jag fick tag på några vettiga terminaler.
När det väl började bli klart insåg jag att dessa lådor var på tok för klumpiga för att passa in i köket (JAG insåg det, inte sambon:).

Funderade en stund på problemet, sen fick jag syn på bitarna som skulle bli lådor åt toppdiskanterna. Måttade lite och uppskattade volymen till 1,5-2L, små och söta alltså.
Några timmars jobb senare var pyttelådorna klara, på med lite lack och i med elementen och sen var det dags att tappa hakan!
Någon bas att skryta med blir det förstår inte med 3" element i 1,5L slutna lådor, men resten av registret spelade påfallande snyggt!
Jag hade förväntat mig nåt ganska tunt och skränigt, speciellt som jag läst på lite kring elementen och fått det till att de ska ha minst 3L låda samt baffelstegskorrigerande filter för att låta nåt vidare. Icke!
Förutom den självklara bristen på bas så lät det fylligt, detaljerat och inte alls skränigt.

Ganska snabbt bestämde jag mig för at de här elementen är lite för bra för att ha i köket, så nu var det dags att ta en närmare titt på alla olika pior och TL-konstruktioner jag sett på nätet.
Funderade allvarligt på Cyburg´s Needle ett tag, men efter tidigare erfarenheter har jag lite av onda ögat till kvartsvågspipor så jag bestämde mig för att avlasta tretummaren med ett baselement istället.
Samma grundprincip som mina "riktiga" högtalare alltså, bredbandare med extra basar.

Kriterierna på baselement var väl ungefär att de ska vara billia och se ganska häftiga ut, valet föll på en femtummare från Peerless med avfasade kanter. Kommer inte ihåg beteckningen, men den kostar 285:- på Hifikit. Ett par beställdes tillsammans med lite fårull och terminaler.
Tog även en ny vända till byggvaruhuset i syfte att såga till lådmaterial, men någon verkade ha meckat med klingsågen så att det blev bara kattskit av alltihop. Nu tycker ni förstås att det är jag som inte kan såga, men jag har sågat mycket på den sågen förrut och den här gången var det nåt skumt med maskineriet, klingan varvade helt hysteriskt och levde ett eget liv med mina stackars MDF-bitar som jag tack och lov bara betalat 50:- för (spillbitar).
Irriterande, men ingen katastrof. Bättre lycka nästa gång.

Jag lekte ett tag med tanken på att göra högtalarna aktiva, dvs med slutsteg och aktiva filter inbyggda, men avstod p.g.a. för mycket krångel. Dessutom vill man ju kunna prova runt med olika förstärkarkombinationer.
Har t.ex. ett par LM1875-baserade gainclonekort som kanske skulle kunan driva basarna ihop med någon liten klass A-pryl till bredbandarna. Delningsfiltret tänker jag mig i termer av 150Hz 12dB/oktav, aktivt förstås.

Kort och gott ett litet projekt för nöjes skull och helt i min smak, att försöka åstadkomma nåt vettigt av saker som är så billiga att man inte borde kunan förvänta sig nåt vettigt från dem




















"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/10/29 :  11:09:06  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Härligt. Inga bilder?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2006/10/29 :  18:04:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Finns inget att visa bild på än, men det kommer framöver. För närvarande håller jag på målar om ett rum hemma så det dröjer nog ett tag innan projektet kommer igång på allvar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2006/11/01 :  16:54:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
Baselement, terminaler och fårull dök upp idag. Ska skissa ihop ett par lådor och förhoppningsvis hinner jag såga till virke innan helgen, preliminärt blir det ca. 2,5-3L sluten låda till Tangbandarna och 6L sluten till basarna. 16mm MDF bör räcka om man stagar ordentligt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/11/01 :  19:46:11  Show Profile Send ohmega a Private Message
ok..basen från peerless heter tydligen 134WR2672THP LS
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1099

Fuling: ..vad är det för Tangbandare du köpt?

Ops: Fick visst med fel baselement..ändrat

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/11/01 19:49:54
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/11/01 :  19:53:43  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Fuling, snart har du ju ett grymt trevägssystem ju, detta + Perrles subborna

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2006/11/02 :  00:19:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ohmega: Stämmer, det är precis de basarna jag köpt.
Tangbandarna heter W3-871S eller nåt i den stilen, säkert bekant för de flesta även om jag kanske inte fick beteckningen helt rätt där.

Levande: Trevägs? En Tangband och en Peerless per kanal vill jag nog få till tvåvägs.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/11/02 :  00:29:51  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag tänkte mest på att den där perles basen inte gick så djupt 60-70Hz och att testa den som mellan register men det kanske blir lite kaka på kaka

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/11/02 :  07:47:09  Show Profile Send cittroman a Private Message
Använder man perlessbasen som mellanreg så tappar man meningen med bredisarna.
871s har mkt bra mellanreg.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/11/02 :  07:50:29  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jo jag vet att det inte finns någon mening med det,jag tängte mest retas lite

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2006/11/02 :  10:49:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tanken är att de här högtalarna ska klara sig själva utan stöd från mina Scanspeaksubbar. Det blir knappast några monster när det gäller att prestera djupbas, men det var väl inte tanken heller.
Skönt att basarna och bredbandarna har nästan exakt samma känslighet, det underlättar när man ska bygga filtret även om det är aktivt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2006/11/03 :  12:23:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Sågade till materialet till lådorna idag, det gick alldeles utmärkt den här gången.
Yttermått: 350 x 292 x 170 hdb

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2006/11/03 :  23:01:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har tyvärr inte hunnit med att ta bilder, men jag ska försöka göra det innan jag limmar ihop de sista bitarna. Bygget har gått som smort hittills, ingenting har krånglat (än) och bitarna passar ihop lika bra som Lego
Har hunnit med en hel del idag, jag sågade bitarna strax innan lunch och nu är det bara håltagning i ena baffeln kvar samt att limma ihop det sista.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2006/11/07 :  22:33:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bah, det blev visst inga byggbilder eftersom det var mer spännande att snickra än att avbryta för att leta fram kameran.
Var väl inte så mycket märkvärdigt att visa heller å andra sidan, ett par fyrkantiga lådor med några innerväggar och en massa fårull, inget som forumfolket inte sett förr gissar jag.

Högtalarna blev för övrigt färdiga idag och har spelat kontinuerligt sedan lunchdags.
Första intrycket är att detta nog kan bli någonting mycket bra, men för att komma dit måste jag bygga ett aktivt filter med rätt delningsfrekvens. För närvarande spelar jag med 12dB 90Hz filtrering och några ynka rörwatt per element vilket i dubbel bemärkelse är alldeles för lågt.
150-200Hz är nog en mer passande delningsfrekvens, nu verkar Tangbandarna rulla av av sig själva innan basarna kommer och möter upp.

Jag lyssnade en stund alldeles nyss när elementen spelat ca. 10 timmar och all elektronik var genomvarm och jag måste säga att Tangbandarna presterar verkligen bra för det sketna priset!
Perspektivåtergivningen slår nog mina FE167E:or på fingrarna och det blir säkert ännu bättre på den punkten när bredbandarna avlastas med ett korrekt delningsfilter.

Sitter och grunnar lite på vad jag ska para ihop dem med för elektronik framöver, i och med att diverse parametrar skiljer sig från mina stora högtalare så passar elektroniken inte riktigt ihop heller så det blir till att bygga ännu mer förstärkare (Jippi!).

Det bär emot lite att börja betala seriösa pengar för elektronik till ett så billigt högtalarbygge, det vill alltså till nån billigt lösning. Ett fyrkalanssteg med LM1875 parat med ett OP-baserat delningsfilter kanske? Vanligtvis skyr jag IC-kretsar som pesten men nån sanning måste det väl ligga i alla lovord som strös över de olika Gainclonevarianterna och LM1875 påstås vara en av de bättre kretsarna i sammanhanget.
Till saken hör att jag redan har två kanaler med nämnda IC liggande hemma...

Ska väl posta några bilder på högtalarna också, men jag kommer inte åt knaak hemifrån vilket alltid leder till att jag drar mig för att göra det...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/11/08 :  09:26:08  Show Profile Send knutte a Private Message
Kul att du tyckte dom låter bra!

Jag har också byggt slutna små lådor till dom, och tycker mellanregistret är skrämmande bra för pengarna!

Jag tycker verkligen att du ska lyssna på Lenn Art`s Lancettor om du gillar dom i slutna lådor! Ruskigt djup bas för att vara 3" element...


Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2006/11/08 :  12:33:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag var på gång med diverse pipor och TL-konstruktioner ett tag men jag ändrade mig och körde på tvåvägskonceptet istället.
Nu sitter elementen där de sitter (byggsilikon...) men om jag får tag på fler så blir det nog Needles och Lancettor framöver.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2006/11/08 :  13:23:35  Show Profile Send menace a Private Message
kan man inte få se några bilder på det färdiga resultatet?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2006/11/08 :  14:32:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jodå, men tyvärr har jag inte knäppt några bilder än och nu måste jag iväg till jobbet så det blir tidigast i morgon kväll.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/11/08 :  17:36:33  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fuling: mmm...undra om det inte vore idé att dela vid frekvensen där baffelsteget börjar?...fast det kanske blir lite högre delningsfrekvens än vad du tänkt dej då..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2006/11/08 :  19:04:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
Baffelsteg vet jag tyvärr väldigt lite om och helst vill jag hålla delningsfrekvensen nedanför röstregistret i den mån det är möjligt.
Att man säkert kan spela högre med högre delningsfrekvens bekymrar mig inte särskilt mycket då jag så gott som aldrig krämar på volymen.

Beställde ett par till byggsatser baserade på LM1875 igår och de skickades med posten idag så snart nog har jag förhoppningsvis fått ihop en liten krutburk på 4x25W som ska mata de här högtalarna.
Har lite funderingar kring nätdelen bara, vill helst komma undan billigt men jag har ingen trafo hemma som passar sådär jättebra till projektet.
Har fått indikationer på att LM1875 låter bäst på relativt låga spänningar så en trafo på 2x15V vore nog lagom men de jag har är på 2x18V och då måste jag byta ut elektrolyterna på korten eftersom dessa är specade till 25V och det blir lite nätt med marginalerna.
Det löser sig på något vis, om inte annat genom att jag pyntar ut pengar för en ny trafo.

Har grunnat lite kring filtret och dess nivåjusteringar också, kom fram till följande:
Genom att välja rätt motstånd i återkopplingsslingan ger jag slutstegen till Tangbandarna en förstärkning på x10 och slutstegen till basarna x20. Innan basstegen monterar jag en switch med motstånd som reglerar ner nivån i fem steg med -3dB per steg.
Eftersom basarna och tangbandarna har ungefär samma känslighet blir det alltså i praktiken +6, +3, 0, -3 och -6dB att välja på med switchen. Bra att ha om man börjar joxa med korrigeringsnätverk till bredbandarna och dessutom enklare att justera än trimpotar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2006/11/12 :  21:23:28  Show Profile Send Fuling a Private Message






Ber om ursäkt för bildkvalitén, jag har aldrig lärt mig använda kameran ordentligt...

Filtret blev "klart" idag och efter en del barnsjukdomar i form av glömda byglingar funkar det utmärkt!
Delar ca. 180Hz med 12dB/oktavs branthet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/11/12 21:31:19
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/11/12 :  21:39:52  Show Profile Send ohmega a Private Message
oki-doki....har du kunnat testa högtalarsystemet i sin helhet ännu. I så fall ..HUR LÅTER DET? (toknyfiken)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2006/11/12 :  22:40:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jodå, de står och spelar nu.
Observera att baslådorna som skymtar under TB-lådorna inte är inkopplade och kommer heller inte att bli det, de hör till min riktiga anläggning och tjänstgör just nu som stativ tills jag snickrat ihop ett par riktiga sådana.
Den aktiva delningen sker alltså mellan TB tretummaren och Peerless femtummaren.

Det låter riktigt trevligt faktiskt trots att både filter och element är i stort sett nya, jag förväntar mig att det händer saker när elementen mjukats upp om några veckor/månader.
Tangbandarna låter som redan konstaterats snyggt uppåt och basarna gör ett bra jobb trots sin storlek och det faktum att de sitter i små slutna lådor.
Någon imponerande djupbas blir det förstås inte men jag har funderingar kring att bättra på den biten lite med elektronisk hjälp, närmare bestämt en shelving-EQ efter lågpassfiltret. Några stora korrigeringar av frekvenskurvan går nog inte elementen med på men lite kan man nog lyfta basen utan problem.
Med lite tur kan jag lösa det enkelt med ett motstånd och en konding på rätt ställe i nivåjusteringen för basfiltret.

Nästa steg blir att bygga/skaffa en apparatlåda som rymmer filtret samt mina fyra LM1875-kort (fick de två sista på posten i fredags).
Har en 2x18V 200VA ringkärna som får utgöra grunden till nätdelen, som sagt skulle jag helst vilja ha en på 2x15V men eftersom det handlar om lågbudget så tar jag det som ligger hemma först och främst.
Tänkte först bygga slutsteg och filter i separata lådor men när Fan blir gammal blir han lat (eller hur det nu var) och dessutom är inte RCA-kontakter för panelmontage gratis så det blir en integrerad klump som det ser ut nu.
Jag förlorar förstås möjligheten att prova Gainclonen ihop med mina huvudhögtalare (annat delningsfilter) men det kan jag leva med.

Apropå budget så måste jag säga att det här verkar vara ett ganska lyckat recept för bra ljud för lite pengar:
900:- för elementen.
100-nånting för dämpullen.
300:- för lådorna, varav hälften gick till inslagsmuttar och insexbultar.
Lim, färg och spackel hade jag hemma.

60:- för experimentkortet plus några motstånd till filtret, resten av komponenterna lödde jag loss och återanvände från tidigare konstruktioner. Tur det för polypropkondingar med 1% tolerans är inte helt gratis och det går åt några.
300:- för slutstegen, de två jag hade innan köptes till ett annat projekt och räknas inte in här.
Nättrafo(s) har jag som sagt men det kommer att tillkomma en slant för diverse kontaktdon, nätdelskondingar och liknande.

Som synes hade jag mycket av det som behövs liggande hemma, men så är det väl om man har hållt på med DIY ett tag.

Ska bli skoj att få klart förstärkeriet och göra en jämförelse mellan den riktiga anläggningen (Fostex + Scanspeak + rör) och den här snikvarianten! De stackars Peerlessbasarna kan förstås inte tävla med mina Scanspeaksubbar när det gäller djupbas men bortser man från den punkten så känns det inte alls som att utgången är given, det som tappas i djupbas tas igen i perspektivåtergivning verkar det som (I just det här fallet, jag menar inte generellt).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2007/01/29 :  15:34:53  Show Profile Send jaste a Private Message
Hur mycket tror du det aktiva filtret lyfter konstruktionen? Om det nu gör det, vad vet jag... Har nämligen ett par w3-871s på ingående som jag tänkte leka lite med och detta kanske är ett vettigt alternativ i framtiden men då skulle det nog bli med ett ganska simpelt "vanligt" filter och kanske en portad låda, tror ni det skulle låta avsevärt sämre?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/01/29 :  16:37:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ett passivt filter som delar hyfsat brant nere vid 150Hz blir långt ifrån gratis om man använder komponenter av hyfsad kvalitet, så redan där finns det skäl att snegla mot aktiva filter.
Med dagens utbud av billiga Gainclones och klass D-varianter är ett par extra slutstegskanaler inte dyrare än fyra stora drosslar och ett antal stora plastfilmskondingar till ett passivt delningsfilter.
Dessutom ser jag det som en uppenbar fördel att slippa lägga in någonting i signalvägen mellan slutsteg och högtalarelement, jag finner det rentav lite lustigt att folk som köper dyra högtalarkablar inte reflekterar över att kabeln i fråga sitter i serie med ett antal meter ihoprullad, klen koppartråd...

Aktiva filter är förstås inte heller gratis, men under utvecklingsfasen föreslår jag att man bygger en prototyp på experimentplatta med t.ex. NE5532 och relativt billiga filterkondingar. Är man lite slug så använder man IC-socklar och komponentadaptrar till de frekvensbestämmande komponenterna så blir det enkelt att testa olika deliningsfrekvenser och branthet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2007/01/29 :  17:29:18  Show Profile Send jaste a Private Message
och att dela väldigt brant kanske är en förutsättning i det här fallet?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000