HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Focal JM lab (diskanten)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

donald
Member

147 Posts

Posted - 2006/10/31 :  16:44:48  Show Profile Send donald a Private Message
Fick chansen att testa Focal Electra 1007 be i mitt setup.Det sitter ju den omtalade berylliumdiskanten i den.Efter att ha testat minst 10 av mina favvoskivor gav jag upp.Diskanten är vansinnigt upphissad,de andra registren ligger i bakgrunden.För mig lät det bara ansträngt och onaturligt.Focal har ju bra anseende men det var en stor besvikelse.Har haft Sonus Faber ea2,Revel m20,Amphion Argo i samma system och dom har låtit på ett helt annat sätt.Låter alla JM LAB Focal högtalare på liknande sätt?

donald

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/10/31 :  16:52:19  Show Profile Send ryst a Private Message
Kan inte annant än att hålla med. Tycker "alla" JM Lab/Focal låter skrikigt.
Någon sa visst att man kanske kunde lösa det med att driva dom med rör.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2006/10/31 :  17:01:10  Show Profile Send donald a Private Message
Jag driver dom med rör.

donald
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/31 :  17:12:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Uppåt i registrena låter de nog flesta JMLab/Focal liknande, då de bygger på samma/liknande diskant.

Lånar en mätning från Stereophile. 1007 Be som testas.


Vore lite intressant att veta vad det var för inkopplad elektronik.
Brister det i elektroniken, så lär man höra det. De är inte speciellt förlåtande.

Jag tycker att SF Ea2 är nästan en rak motsats, när det gäller förmedlande.

"The Focal Electra 1007 Be's measured performance is generally superb. However, that elevated mid-treble will make the speaker intolerant of inadequate electronics and over-reverberant rooms alike. Large, acoustically well-damped rooms will be more to this speaker's liking than small, lively rooms.
John Atkinson"

(Oväntat att jag skulle lägga en kommentar i denna tråd va ?! )


Ps. Finns det bild på rummet ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2006/10/31 :  17:56:22  Show Profile Send Raffe a Private Message
quote:
Diskanten är vansinnigt upphissad,de andra registren ligger i bakgrunden.


Så låter INTE mina 915.1 (till salu...) iallafall. Har drivit dom både med en 40w Audio Pro-förstärkare och mitt nuvarande Krell KSA-80 utan problem. Dock var jag inte så förtjust i nya modellen. Var helt inne på att dom skulle passa mig men efter 3-4 timmar hos Ultimate blev det ett par Von Schwikert istället.


//Jonas

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/10/31 :  18:34:09  Show Profile Send forken a Private Message
Håller inte med. Har själv ägt eller lyssnat på det mesta från Focal och tycker alla deras modeller har för sin prisklass riktigt bra diskant. Dock har alla en sak gemensamt, de är inte förlåtande. Ifall du spelar på fel elektronik så kommer de säga till direkt, tex genom en diskant som slår över och blir "skrikig".

Vad spelar du på för elektronik?

Edited by - forken on 2006/10/31 22:23:54
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/31 :  18:36:43  Show Profile Send Musse80 a Private Message
De är kanske även väldigt känsliga för rumsakustiken, med tanke på diskanten och det extremt avslöjande ljudet? Jämfört med tex Vienna.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2006/10/31 :  18:57:35  Show Profile Send donald a Private Message
Mitt setup CD Audiomeca Mephisto 11x
Försteg Mingda 2A3
Monoblock Melody S88.
Jag anser att dessa enheter spelar helt neutralt.Tillägas kan att mina förra högtalare var Sonus Faber Cremona och dom lät grymt bra med denna elektronik.Jag undrar vad man ska ha för setup för att focal 1007be ska låta bra.

donald
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/10/31 :  19:01:20  Show Profile Send forken a Private Message
Japp jämnfört med Vienna så är de extremt kinkiga. Focals dyrare modeller är ofärgade/neutrala vilket ofta kan kännas konstigt ifall man innan spelat på högtalare som Vienna eller Sonus Faber. Finns inte mycket som slår ett par Micro Utopia Be när de är som bäst fast vet inte ifall det är den typen av högtalar som jag skulle varit mest nöjd med.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/31 :  19:21:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Rumsmässigt tror jag de trivs i ett "övermöblerat" rum, snarare än ett "cleant" och undermöblerat.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/10/31 :  19:24:35  Show Profile Send forken a Private Message
Pathos Classic One funkar kanon, ifall man har pengar över så köper man 2 st och har en till varje högtalare.

Skillnaden mellan Sonus Faber och Focal är väldigt stor, tror det är detta du reagerat på. Tar ett tag att lyssna in sig på ett par nya högtalare.

Är högtalarna nya? Skulle förklarat en hel del. 1007Be behöver minst 1000 timmar innan de låter som de ska.

Mycket möjligt att du kommer vänja dig vid ljudet fast du kommer få jobba en hel del med dem ifall du ska få dem låta som ditt förra system. Tror inte Focal är rätt väg för dig om jag ska va ärlig fast provlyssna dem med lite annan elektronik innan du bestämmer dig.

Ifall högtalarna är under 300 timmar så kan du glömma det du hört, kommer hända väldigt mycket med dem den närmsta tiden.

Edited by - forken on 2006/10/31 19:43:35
Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2006/10/31 :  19:58:48  Show Profile Send donald a Private Message
Dessa högtalare var 6 mån gamla och inspelade.Jag har väldigt svårt att tro att våra ljudideal skiljer så grymt mycket.Har gardiner ,stor matta,soffor,men likt förbannat var dom outhärdliga att lyssna på i längdnen.Kunde vara intressant som Revel att man kan sänka eller höja diskanten med en liten ratt på baksidan,för att kompensera för vilkek rum man spelar i.

donald
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/10/31 :  21:38:23  Show Profile Send forken a Private Message
Finns många som tycker Sonus Fabers låter lika outhärdligt, inget att hänga upp sig på. Ditt ljudideal är förmodligen inte i närheten av Focal.

Focal kommer aldrig att utrusta högtalarna med möjlighet att kompensera för det är fel väg att gå. De som ej gillar deras högtalare får anpassa sin elektronik eller köpa från någon annan tillverkare. En stor fördel/nackdel med Focal är att man lätt kan påverka dem med elektronik och kablar. Imed de är så neutrala och högupplösta så kommer de släppa igenom mycket av de egenskaper komponenterna har. Byte av en komponent kan få dem att gå från ljusa till varma, högupplöst till odetaljerad osv. Därför är det väldigt lätt att man avfärdar dem som en dålig högtalare ifall de hamnar i fel system. Den elektronik som funkade kanon till Cremon kan vara värdelös här.

Det du måste göra är att låna hem elektronik som fungerar med högtalarna och se vad som händer. Ifall du ej vet vilken butik du ska vända dig till så ring PL Audio så hjälper de dig att hitta rätt. Ifall du tycker högtalarna låter lika dåligt efter det så är det bara att glömma dem.
Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2006/10/31 :  21:55:25  Show Profile Send donald a Private Message
Jag har som tur redan glömt dom.

donald
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/10/31 :  22:05:04  Show Profile Send forken a Private Message
Förmodligen helt rätt. Ifall du får möjlighet att lyssna på dem under bra förhållande gör det. HiFi är svårt som fan. De flesta bra system tar år att bygga. Det finns väldigt få genvägar och det som oftast ger utdelning är tålamod och massa kärlek.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/31 :  22:18:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bara för att det BE betyder inte det att alla BE diskanter är likadan. Sen påverkar filtret ganska mycket med. Smak o tycke , kring utrustning gör åxå sitt.

Jag har för mig att det var 1007 som Apinator hade innan. Det var Musical fidelity cd för/slutsteg var Audia o där var absolut inga tendenser av det du beskriver.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2006/10/31 :  23:44:04  Show Profile Send filkingian a Private Message
Alla har ju inte samma hörsel och ljudideal, men jag säger bara: 927BE/SW900 med Accuphase Klass A färstärkare och en schyst vinylspelare, det låter riktigt grymt.

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/01 :  00:00:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag läste föresten precis lite på Stereophile om just BE
Förvisso Utopia Nova , där står nått om rörstärkares utgångsimpedans kommer att höja diskanten med ett par dB , det kanske händer nått liknande här ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/01 :  00:03:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Från Stereophile

quote:
The Electra 1007 Be was of average voltage sensitivity, at an estimated 88dB(B)/2.83V/m. Its impedance (fig.1) covered a wide range, with a minimum value of 4.3 ohms at 200Hz and a maximum value in the low treble of 21.5 ohms at 3kHz. With amplifiers having a high source impedance, such as typical tubed designs, this will tend to tilt up the speaker's response at high frequencies. The saddle in the impedance-magnitude trace at 52Hz indicates the tuning frequency of the rectangular, rear-facing port.



Fas o impedans åker runt på alla håll o kanter

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/11/01 :  05:12:54  Show Profile Send Apinator a Private Message
Jo visst var det ett par sådana jag hade! Otroligt bra högtalare tycker jag. Känner inte heller igen något av det som donald beskriver! Kan bara hålla med forken att dom är känsliga för det mesta. Jag sålde mina eftersom jag upptäckte att fullregisterhögtalare funkade i mitt rum men det finns stunder då jag saknar dom starkt!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/11/01 :  05:20:28  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, den där frekvänsmätningen ser ju helt förskräcklig ut. Sitta och prata om "fel" elektronik när den har en hängmatta som frekvensgång. Boom and tizz kallas det där förakfullt för på engelska. Diskanten runt 10 k är ju hissad 5 db jämfört med mellan registret, basen hissad med. Uselt är bara förnamnet. Förstår att många uppfatter dem som skrikiga. Ssss ljud, har ofta en peak runt 10k har jag sett på min deq2496 och en förstärkning där på 5 db är ju det sista man behöver.

har själv lyssnat på dessa i en butik i Melbourne, och det lät inte bra. Vad jag minns så uppfattade jag basen som konstig, inte rapp, hål i mellanregistret, vilket jag nu förstår när jag ser den där mätningen. Diskanten var inte heller något vidare. Blev klart oimponerad, det blev kompisen jag var där med också. Vi jämförde med en KEF XQ5 tror jag den heter, lite billigare, men lät välidgt mycket bättre.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/01 :  08:43:26  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Hmm, den där frekvänsmätningen ser ju helt förskräcklig ut. Sitta och prata om "fel" elektronik när den har en hängmatta som frekvensgång.
Det är ingen frekvensmätning/frekvensgång! Det är en impedansmätning....

Edit: Jag kopplade bara inlägget till sista grafen

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2006/11/01 09:55:01
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/11/01 :  09:47:55  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
Det är ingen frekvensmätning/frekvensgång! Det är en impedansmätning....


Första grafen är en frekvensgång och den ser inte alls vidare trevlig ut. Denna högtalare, liksom många andra antar jag, färgar ljudet medvetet för att passa ett visst "ideal" (usch nu låter jag nästan som en LTS'are. ). Frekvensgången påminner förövrigt en hel del om inbyggd loudness...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/01 :  11:26:50  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Vill man matcha Fletcher-Munsonkurvorna borde inte hängmattan börja förrän framåt 2 kHz. Bashöjningen vid 80-200 Hz ger nog lite extra "stunsbas" i en stativare.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/11/01 :  12:17:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
ulfsan..Du har rätt, det är en impdansmätning så det är tur att jag lite slarvigt bara "skrev" om den första kurvan utan att säga det. Men, en sådan frekvensgång hade varit intressant. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/01 :  12:34:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
På tal om mfrekvensmätningen , gå in på Stereophile o sök på vilket märke du vill o kolla mätningarna.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000