HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Riaa-test JJ 283
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/05 :  07:26:32  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

JJ 283 - All Tube Stereo Phono Preamplifier

Jag har spelat lite skivor och skiftat mellan EAR och JJ283 Riaa. Bägge är
rör-riaa med snarlik bestyckning. JJ283 har inte den retro-design som
vissa av JJs andra produkter, men det är snyggt ändå:





Eller hur?


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/05 :  08:07:01  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Vi håller oss kvar i Slovakien ett tag alltså.






Specifikationer:

Rör: 4st JJ ECC83S
Gain: 50dB
RIAA-korrektion: Passiv
RIAA-avvikelse: +/- 0.5dB
S/N Ratio: 66dB
Stereo croostalk: 60dB
Distorsion: 0.2% vid 1V
Utgångsimpedans: 500 Ohm
Min impedans: 500 kOhm
Max utspänning: 15V
Strömförsörjning: 20-22V
Effektförbrukning: Max 14.5W (13W snitt)
Fraktvikt: 5.3kg





(Risk of electric shock )





Bilderna är tagna vid väldigt olika tillfällen på dygnet. Ha överseende med de olika ljussättningarna.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2006/11/05 :  10:26:52  Show Profile Send palm a Private Message  Reply
Snygga bilder
ser fram emot fortsättningen av testen, dessa riaastegen står överst på min önskelista

Palm
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/11/05 :  11:09:25  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
quote:
Bägge är rör-riaa med snarlik bestyckning

Nja, det ena ser ut att vara ett clementin-riaa?

Hursomhelst, det skall bli spännande att läsa resultatet!
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/05 :  14:46:43  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply



System är det gamla vanliga:

Vinylspelare: Walker CJ/TA58 med Linn Akito tonarm och Lyra Argi i pick-up
Tonarmskablar: Audioquest LeoPard RCA
Försteg: EAR864B med 1st JJ ECC802S och 1st JJ ECC803S
Signalkablar: Audioquest Amazon RCA
Monoblock: Cayin 860 1st 12AX7, 1st 12AU7 (kinesiska), 1st 6H30P-EB och 4st SED Winged "C" Svetlana KT88 i resp block
Högtalarkablar: Audioquest Volcano SBW
Högtalare: Silverline La Folia
Nätkablar: Silver Resolution till CD, Nordost Brahma till försteg och Signal Cable Magic Power Digital Reference till monoblock.
Nätlist: Audio Agile Line I

Signalkabel till mellan riaa och försteg: Audioquest Amazon

RIAA:t jämförs med det som sitter inbyggt i EAR-försteget och är försett med 3st JJ ECC803S.





Musik:
Jacintha - Autum Leaves
Sinead O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got
Mark Knopfler - Local Hero



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/11/05 :  15:09:42  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Här testas det friskt

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/05 :  21:53:51  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
det ena ser ut att vara ett clementin-riaa?
hehe, det var faktiskt en ren tillfällighet. Fronten speglar sig och jag blev störd av att tvättstället med strumpor och kalsonger kom med så jag tog en krukväxt som stod i närheten och ställde framför tvättstället.



Det sitter ett par RCA-ingångar med tillhörande jordskruv och ett par RCA-utgångar:




Det rejält tilltagna nätaggregatet kopplas in (20V) med en vanlig batterikontakt.


Designen är ganska enkel och ändamålsenlig, inga finurligheter direkt. Byggkvaliten är mycket hög såväl jag kan bedöma. Både invändigt och utvändigt ser allt snyggt och gediget ut.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/05 :  21:59:33  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
dagsens dumma fråga: är den både till MC och MM och hur skiftar man därimellan?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/05 :  22:08:38  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det är ingen dum fråga, man ser ju ingen knapp nå'nstans Men nu tar vi av locket...

Invändigt sitter det 4st JJ ECC83 i en ren och snygg arkitektur såvitt jag kan se. Som syns är nätdelen väl avskärmad på kortet
















It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/05 :  22:19:34  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
JJ283 är avsett för MM pick-up och MC pick-up med högre högre utspänning än 0.8mV, men kan hantera även lägre signaler (0.5mV). Med min Lyra Argo i frestar man alltså på det, hmm. Det sitter fyra switchar på kortet för inställning av ingångsimpedans:






Switch 1 och 2 är för MM pick-up, 3 och 4 är för MC pick-up. Om samtliga switchar står i läge OFF är ingångskapacitansen 150 pF och ingångsresistansen 47 kOhm. För 1 slås på ökas kapacitansen 100 pF, om 2 ytterligare 100 pF (1+2 i läge on --> 350 pF / 47 kOhm). Switch 3 ökar kapacitansen med 1500 pF och switch 4 ändrar resistansen till 1000 Ohm. Som syns står detta skrivet på kortet. Enligt JJ ska man lyssna sig fram till bästa inställning, speciellt om man har en MC pick-up med hög utspänning. Min lät bäst med alla 4 i lägen ON (1+2+3+4 --> 1000 Ohm / 1850 pF).


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2006/11/05 22:20:48
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/05 :  22:33:04  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ok det förklarar en hel del, tyckte väl jag sett den med MC/MM

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/06 :  16:31:53  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Å hur lät det då...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/11/06 :  17:49:35  Show Profile Send kris69 a Private Message  Reply
quote:
Å hur lät det då

Håller med om detta. Verkar vara mycket frukt och lite lyssnande.

Peel it away

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/06 :  18:27:05  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Nu har jag ju gått igenom hur man ska ställa in det och allt. Räcker inte det?






Det är lite svårt att jämföra med EAR eftersom Lyra Argo i pick-upen ger en låg utspänning (0.45mV). Det fungerar dock bra och brusar inte nämnvärt när man höjer volymen. Men, egentligen ska man förstås bibehålla samma volym när man jämför för att inte lura sig själv. Jag kom fram till att med EAR fick volymen stå på kl 10 och med JJ fick den stå på ca 12.30 för att ge samma ljudtryck.

Medan JJ283 står och värmer upp spelar jag de tre skivor jag valt ut på EAR. Jag bestämmer mig så småningom för tre spår och lyssnar både avslappnat och om igen efter detaljer.
Jag byter till JJ283...


JJ spelar mycket fint, korrekt, högupplöst, alla register är med och har tillsammans en fin balans. Mycket bra stereobild. Jag hittar inga fel eller saknade detaljer i några register. Efter 6 lyssningar tänker jag att jag mycket väl skulle kunna leva med detta riaa. Det har varit ett gäng riaa här (dock inte så många som hos Audionet ), och i jämförelse tilltalar mig detta.

När jag ånyo kopplar in EAR864B är klangen likvärdig (det är ju nästan samma rör nu). På Jacintha och Sinead O'Connor är det ganska likvärdigt men det är något som gör att det känns lite mer medryckande. Jag sätter på Knopfler-skivan igen och där blir det tydligt. EAR-riaat har en musikalitet i detta systemet som jag inte hört med NÅGOT annat riaa. Gitarren på spår 2 vibrerar rakt in i musiknerven. EAR834-riaat är dock betydligt dyrare och jag tycker JJ283 är mycket bra i sin prisklass.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/11/06 :  19:25:11  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Ursnygga bilder Calle, som alltid!!!!! Ser att du har favoritobjektivet till salu, skall det bli än bättre?


Spännande att följa detta test. Om du har tid och lust skulle det vara intressant om du kunde testa att köra EARs RIAA med EAR originalrör och jämföra detta med JJs RIAA med JJ originalrör.

Det vore också spännande om du kunde byta nuvarande rör mellan EAR och JJ. Ta de JJ803 Goldpin som sitter i EAR och sätt dom i JJ 283 RIAA och ta JJ ECC83S och sätt dom i EAR RIAA. Där har vi två nya kombinationer att lyssna på som kanske kan låta annorlunda.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/06 :  20:09:17  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Tack!





Jag kommer göra de där testerna också, men det är inte gjort på ett kick så vi får vänta lite. Jag vill gärna prova med antingen en annan PU eller en step-up, kanske RCA 12ax7wa och RCA5751 mm. I bästa fall en hel skivspelare så man kan parallelltesta smidigt, vi får se.


Jag skulle säga det också att JJ283 kan på grund av den höga utspänningen kopplas direkt till ett slutsteg som har volymkontroll.





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/11/06 :  20:57:32  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Kul test. Har samma upplevelse av EAR-riaat. Kan bara hålla med om att det är något speciellt med nerven och musikaliteten.

PS.
Har du förresten sett att om man tittar i nederdelen på bilden av de tända rören så står det en gubbe mellan rören lite till vänster. Han har smoking med fluga och håller i halsen på en kontrabas eller nåt.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/06 :  21:36:54  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
Har du förresten sett att om man tittar i nederdelen på bilden av de tända rören så står det en gubbe mellan rören lite till vänster. Han har smoking med fluga och håller i halsen på en kontrabas eller nåt.
Jag ser ett stort ansikte mellan/bakom rören (med djupt liggande mörka ögon och en näsa som sticker fram och ljusa kinder)....

...det är nåt mysko med rör

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/06 :  23:03:44  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
så står det en gubbe mellan rören

quote:
Jag ser ett stort ansikte



Har ni fått Halloween-fnatt eller?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/11/07 :  11:59:34  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Antagligen bara en överdos Halloween-godis i helgen och fortfarande hög på allt socker.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/11/07 :  18:47:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Som vanligt väldigt vackra bilder Calle!

Men, tyvärr måste jag nog gå in lite på det tekniska...
quote:
Som syns är nätdelen väl avskärmad på kortet
Jovisst det sitter en plåt över 50Hz-delarna men tyvärr har den dålig skärmverkan. Det finns luftspalter både vid sidan om och mellan plåten och kretskortet. Så det är knappast för elektrisk/magnetisk avskärmning den sitter där och skyddar.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/11/07 :  20:32:51  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Undrar vad den då kan vara bra för, petskydd?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/07 :  21:22:36  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
petskydd?

Ja, det är väl inte helt orimligt om man ska in och peta för att ändra mellan MC och MM (och kanske byta rör). Fast det är väl bäst att dra ut sladden då först, förstås...?..

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

edonA
Starting Member

44 Posts

Posted - 2006/11/09 :  10:10:17  Show Profile  Visit edonA's Homepage Send edonA a Private Message  Reply
Jag kontaktade igår min kontakt på JJ Electronics elektronikavdelning. Han har varit delaktig i konstruktionen på RIAA't och plåten fyller två syften.

Jag citerar:
quote:
Inside JJ283, inside power stage there is a voltage multiplier and this multiplier can cause interference if it is not covered. 2nd reason of metal sheet is to eliminate hum from power stage.


Hoppas detta har bringat lite klarhet.

mvh
Jonas

edonA
Scandinavian distributor
JJ Electronic
www.edona.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/09 :  12:31:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det kan ha sina svårigheter att få till ett riktigt rättvist test mellan riaa-steg. Lasten har mycket stor betydelse.
För MM vill man typiskt ha 47 kiloohm och en lagom kapacitans, olika för olika pickuper. På MC vill man ha mycket
lägre motståndsvärden, dessa skiljer också en hel del mellan pickuper. Som exempel: 1000 ohm är för lätt last för
min egen pickup, den vill ner till en bra bit under 100 ohm och minsta möjliga kapacitans.

En adress för den vetgirige: http://www.hagtech.com/loading.html

Jag tror dessutom att det finns mer att hämta om man kopplar in MC-pickupen till JJ-riaat via en step-up transformator.
Om jag inte minns fel så är detta inmonterat i EAR-riaat från början. EAR har ju transformatorer som specialitet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/11/09 :  16:00:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Jag kontaktade igår min kontakt på JJ Electronics elektronikavdelning. Han har varit delaktig i konstruktionen på RIAA't och plåten fyller två syften.

Jag citerar:

quote:
Inside JJ283, inside power stage there is a voltage multiplier and this multiplier can cause interference if it is not covered. 2nd reason of metal sheet is to eliminate hum from power stage.


Hoppas detta har bringat lite klarhet.

mvh
Jonas


Så det var en skärm! Tack Jonas.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000