HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Mitt värsta hittills...!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/11/21 :  00:41:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Metall...:


Motstånd av det kraftigare slaget:


Hela motståndsrörelsen samlad:


Mer metall:


Och vad i glödhetaste ska detta bli?
Ett bastuaggregat?
En störningssändare med syfte att besmitta grannarnas ljudanläggningar med nätbrum?


Man behöver inte vara alltför skarptänkt för att lista ut att det fattas några komponenter på sista bilden, men särskilt mycket är det faktiskt inte som saknas. Likriktare och kondingar först och främst, förmodligen ett par drosslar också.
Motstånden gör inte stor nytta för sig själva, men med hjälp av ett par Mosfetar och en handfull annat krimskrams är det tänkt att de ska spela musik framledes.

Det är med smått skräckblandad förtjusning jag tar mig an en av de mest vansinniga förstärkarkopplingar som finns, den omtalade Son of Zen!!
Konceptet som sådant är nog bekant för de flesta i svängen, om inte så knalla in på www.passdiy.com och bilda en uppfattning.
Under 4% verkningsgrad känns lite väl magstarkt, så jag har ställt in siktet på en lite uppdaterad version där den negativa matningsspänningen ersatts av en konstantströmkälla vilken höjer verkningsggraden till hissnande 6%!!
Eftersom Nelson Pass har skrivit utförligt allt detta på hemsidan (ZV7) så går jag inte in på teknikaliteterna.

Motstånden köpte jag för några år sedan just i syfte att dra igång ett sådant här bygge, det blev dock aldrig av utan motstånden blev liggande fram tills nyligen då de fick "gästspela" i diverse resistorkopplade förstärkare konstruerade efter eget huvud.
Kylarna grävdes fram på en soptipp någonstans i kalla Norrland och även dessa har legat och samlat damm i flera år med undantag för att de fått agera provbänk några gånger.
Som synes är de försedda med generösa mängder hål varav de flesta är gängade M3 och av någon sällsynt slump lyckas de passa med skruvhålen i motstånden (sånt händer egentligen inte mig!)

Transformatorer och kondingar av grövre kaliber har jag också samlat på mig ett lager av genom åren, exakt vad som kommer att utgöra nätdel i det här bygget har jag inte bestämt än.
Detta leder oss in på vad som egentligen pågår på den sista bilden;
en koll av hur mycket värme kylarna klarar att leda bort.
För tillfället matar jag in 122W i motstånden och det har pågått ca. 40 minuter, tänkte vänta en stund till innan jag känner efter.
Kylarnas kapacitet kommer att avgöra nätdelens utformning, därför tänkte jag för en gångs skull efter före och gjorde ett praktiskt test.

Vad det gäller de aktiva komponenterna (mosfetarna) så står de mellan IRFP260N och 75645P, jag har ett lager av båda.
Den förstnämnda har fördelarna av att ha en kraftigare kapsel och tjockare anslutningsben vilket är bra när man hardwirar, den sistnämnda har dock visat sig låta bättre i liknande kopplingar men är istället inbakad i en ynklig T0-220-kapsel med tunna ben som gärna ger efter då man försöker ansluta dem till en bit 1,5mm koppartråd.

Har för övrigt en vag tanke om att kaskodkoppla hela härligheten, 75645P som nedre trissa och IRFP260N som övre. Det skulle lösa en del problem och säkert vara gynnsamt för ljudet men den ökade komplexiteten och (marginellt) sänkta verkningsgraden talar emot.

Det var nog allt för ikväll, jag kommer inte så mycket längre förrän jag beställt hem komponenter som saknas. Jag uppdaterar med bilder när det händer något. Gonatt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/21 :  00:54:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OJ!!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/11/21 :  01:22:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tvära kast.Fina mönster på insidan av kylarna!
En kylare/kanal? 375w in.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/21 :  01:30:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Räcker verkligen det med en sån kylare per kanal ??
Fast , vintern är ju på G

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/11/21 :  03:56:49  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Youre nuts!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/11/21 :  08:11:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Fina mönster ja, det är väl spår efter fräsningen antar jag. Har planslipat där komponenterna ska sitta.
Som det ser ut blir det en kylare per kanal, jag har förvisso tre likadana och jag har lekt med tanken på att foga samman dem till en låda men det blir helt enkelt för stort för att ha på stereobänken.

Några 375W in bli det inte tal om, snarare 100W förlust per kanal ungefär. Jag provkörde som sagt kylarna med 122W inatt och efter en timme var de lite för varma för att jag ska kunna godta det.
Har dock lite funderingar på att låta en del komponenter få egna mindre kylare och på så vis sprida värmen lite bättre, ska ta en närmare titt på det ikväll och får jag till nån lösning så blir det bilder.
Principen är i alla fall att bygga klart signaldelen först och sedan välja nätdel efter temperaturen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/11/21 :  08:49:23  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
ÅÅÅÅÅ äntligen kommer de dära brutala kylarna till vettig användning som jag har skussat din tunga bak för att få hem, hoppas det går bra och att man hinner höra skiten innan den berkalåsas

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/11/21 :  09:09:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hehehe...!
Jodå, projektet har som sagt legat och puttrat i bakhuvudet i flera år och nu är det äntligen dags

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/11/21 :  09:12:59  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
brutala kylarna


Fast tyvärr är de inte så brutala som de ser ut när det gäller att sänka värme, jag trodde de skulle klara mer än de gör

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/21 :  13:23:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Son of Zen är ju ett så vanvettigt projekt att man blir sugen. Jag har suttit och räknat på att bygga en sån men
gett upp när det kom till kylkapacitet. Så håll ut nu och berätta för oss andra hur bra det låter och sådär.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/11/21 :  15:39:35  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jadå, utförliga reportage kommer

Har ägnat arbetsdagen åt att i huvudet inventera mitt förråd av kylflänsar samt hur dessa på bästa sätt kan passas ihop till ett anständigt chassi, någonstans börjar en plan ta form.
Att de stora kylarna på bilderna kommer att utgöra sidor på lådan står klart, och som det ser ut kan jag komplettera med tre mindre kylare för samtliga halvledare.
Om det går vägen så betyder det att jag förhoppningsvis kan få riktigt skapligt med effekt ur bygget, med tanke på motståndens och Mosfetarnas olika förmåga at tåla höga temperaturer är det nämligen en klar fördel om man kan ha dem på separata kylare.

Kvällen kommer, som det ser ut, att ägnas åt att göra en provkoppling med några Mosfetar i syfte att kolla hur mycket kräm de mindre kylarna klarar av.
Jag rapporterar vidare om det senare, är på jobbet några timmar till...

Angående kylning så är jag inte helt främmande för tanken på att ta ett par fläktar till hjälp, med hjälp av lite elektronik går det att få dem att snurra väldigt långsamt (=tyst) och bara den lilla hjälpen att få ut varmluften ur lådan kan ge många års ökad livslängd. Motstånden är jag som sagt inte så bekymrad över, de tål värme, men mosfetar och elektrolytkondingar mår inte bra av höga temperaturer.

Har en hel del designöverväganden att göra gällande själva kretskopplingen också, bl.a. om jag ska använda X-återkoppling eller köra raka rör utan feedback.
Ska försöka planera layouten (erhm, kabeldragningen) så att jag kan testa olika varianter utan för mycket krångel.
Detta kommer dock senare, först handlar det om att få ihop ett chassi som klarar mesta möjliga värmeavledning!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/11/21 :  18:28:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ojojoj, ibland är det tur att man tar sig tid att kolla i lite datablad!
Båda typerna av Mosfetar som jag har på lager, IRFP260N och 75645P, har sanslöst hög ingångskapacitans!
Att det var så med IRFP260N kom inte som någon överraskning, men med utgångspunkt från en del experimenterande trodde jag att 75645P hade betydligt lägre kapacitans. Så var icke fallet, båda typerna ligger på runt 4000pF Ciss vilket är väldigt högt jämfört med en del lite mer "finkänsliga" mosfetar jag tittat på.

Båda typerna tål bra med ström och har (gissningsvis) hög branthet, jag antar att priset man får betala för det är hög kapacitans.
Slutsatsen blir nog att jag får ta och beställa någon tredje sort att ha som ingångstrissor, vad som sitter "ovanpå" i en kaskodkoppling verkar vara betydligt mindre kritiskt.

Ska ta upp ämnet på diyaudio.com också, inte för att på något vis förringa kompetensen som finns här på forumet men vill man ha svar på frågor rörande mosfetkretsar så är Pass Labs-delen på diyaudio den givna platsen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/11/21 :  23:28:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hmm, det tycks ha inträffat ett litet "reportagetekniskt missöde": Kameran befinner sig trettio mil hemifrån och kommer inte tillbaka förrän till slutet av veckan. Nåja, om bygget kommer in i något kritiskt skede som bara måste dokumenteras innan dess så lånar jag kamera, annars blir det förhoppningsvis desto mer att visa när den kommer tillbaka.

För tillfället pysslar jag med att tillverka beslag för att få fast ett par mindre kylare för konstantströmkällorna på de stora kylarna, inte optimalt att ha dem så nära inpå men utrymmet är begränsat och jag vill av förklarliga skäl få plats med så mycket kylning som möjligt på det utrymme jag har.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/11/22 :  05:45:35  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag läste artikeln på pass diy igen.
Har du provat varianten med center tappad trafo primär?
Är det den som circlo kört på den stora hemlindade e1 kärnan?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/22 :  08:47:02  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Huuuuu

Gillar saker som är urfrästa ur ett massivtstycke metall

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/11/22 :  12:40:02  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hoktuna: Har icke provat den induktiva ZV7:an, däremot har jag labbat med en del egna drosselkopplade transistorkretsar. Med viss framgång kan tilläggas, det är ett bra sätt att åstadkomma höga uteffekter från ett SE-steg utan att kraven på kylning blir för stora. Verkningsgraden hamnar på ca. 40% jämfört med 20% vid konstantströmslast, i idealfallen 50 vs 25%.
Jag tror Circlo höll på med någon egen circlotronkoppling i samband med den där stora drosseln, men jag minns inte säkert hur det var.

Tobbe: Jepp, de är inte vackra men det är onekligen praktiskt att hitta saker som är vinkelräta (strängsprutade kylare brukar likna bananer om man tittar noga) samt förborrade och gängade.

Nu ska jag ägna några timmar åt att ta igen en akut sömnbrist så att jag sen kan ägna kvällen åt att karva till ett bakstycke med fästen för de sista två kylarna. Förhoppningsvis kan jag låna en kamera och dokumentera resultatet framåt kvällen, snart kan man nog börja få en uppfattning om hur det kommer att se ut!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/11/22 :  21:30:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ehh,funderat på vatten kylning?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/11/22 :  23:27:11  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Köp ett vattendatorkylnings agrigat, vet inte hur mycket det kan kyla?
Någon som vet???????

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/11/22 :  23:33:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Ehh,funderat på vatten kylning?


Jovisst, men nej tack; akvariefiskarna föredrar kallt vatten

Finns förresten en kille som byggt en SoZ av surplus från telecomindustrin, han körde med dubbla 27V switchade nätdelar, 600W mosfetar och tjockfilmsmotstånd. Genom att använda en inomhusdamm till vattenkylningen fick han plats med hela signaldelen på en liten aluminiumprofil med kanaler för vattnet. Wicked!

Har fått en del uträttat ikväll: Kylaren för trissorna har borrats och gängats, klämlister för montage av trissorna har tillverkats och sist men inte minst är bakstycket klart för ytbehandling (mattslipning och klarlack blir det nog).
Det blev lite sent så jag kom inte åt att låna någon kamera men det fixar jag i morgon, först blir det dock en roadtrip till Clas Ohlson för att inhandla mer aluplåt och annat smått och gott som behövs.

...och förresten dök det upp lite smolk i glädjebägaren också:
Mitt parti jättekondingar (100 000uF 35V) som jag tänkt ha i nätdelen har någon udda gänga i anslutningarna, det är nästan M5 men inte riktigt så att säga. Kondingarna är av utländsk härkomst så jag tror och hoppas att det är någon UN-gänga, i så fall är nog problemet lätt avhjälpt genom en tripp till järnhandeln.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/11/22 :  23:42:22  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Fuling, jag vet vad du skall önska dig i julklapp.
Det börjar på K och slutar på amera

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/11/22 :  23:45:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Köp ett vattendatorkylnings agrigat, vet inte hur mycket det kan kyla?Någon som vet???????

Beror på hur stor kylare man har,lastbilar har ju stoora kylare..

quote:
Jovisst, men nej tack; akvariefiskarna föredrar kallt vatten

Ja men lite får dom väl tåla,allt för konsten.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/11/23 :  00:01:32  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Det finns ju plast fiskar

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/11/23 :  00:26:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vore jag singel så hade det inte varit några som helst problem att ha en eller flera lastbilskylare stående i vardagsrummet, de skulle säkert kunna gömmas lite bakom Kleinhornen som också hade stått där om så vore fallet!

Plastfiskar! Där sa du nåt, de eländiga kräken som simmar runt där nu och skitar ner vattnet har ju ändå en ful ovana att dö med jämna mellanrum så plastfirrar vore en win-winsituation!

Fast om man ska backa ett par steg tillbaka till verkligheten så har jag en viss misstro mot alla former av forcerad kylning, åtminstone sålänge man är helt beroende av den. Om man tänker sig att pumpen i ett vattenkylt system klappar ihop så kan det nog handla om sekunder innan man eldat upp komponenter för tusentals kronor och i värsta fall även högtalarna. Skyddskretsar och termostater i all ära, men även sådana anordningar kan falera.

Känns tryggast att satsa på helt passiv kylning och sedan eventuellt bättra på luftgenomströmningen lite med hjälp av tystgående fläktar, men jag har som krav att grejorna ska överleva även om fläkten inte gör det. Vad jag har hört så kan en sänkning av temperaturen med 10 grader fördubbla livslängen på elektroniken och det vore ju alla gånger välkommet.

Angående fläktar så har jag en del teorier och erfarenheter som ska sättas på prov när bygget börjar komma i drift.
Jag labbade lite med fläktkylning fär några år sedan då jag gravt missbedömt kylbehovet i en 35W SE-konstruktion och jag uppmärksammade då att minsta lilla extra luftflöde kring kylarna hjälpte till väldigt mycket med att få ner temperaturen.
Problemet är förstås att fläktar för oväsen, dock mycket mindre oväsen om man monterar dem rätt och låter dem rotera med låg hastighet.
Att få dem att gå på lågvarv var dock inte det enklaste, de kräver en viss spänning för att över huvud taget starta och den spänningen är ganska mycket högre än vad de behöver för att fortsätta snurra.

Långt efter att jag gett upp och gått vidare i livet såg jag av en slump en enkel krets som använder sig av laddningsströmmen genom en kondensator för att ge fläktarna en kickstart så att de kommer igång utan att stå och tveka.
Kommer inte ihåg hur kretsen var kopplad men nu när jag vet principen så ska det väl inte vara några problem att smälla ihop någonting med samma funktion.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/11/23 :  01:12:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Mmm,hadde en Ford kylare till datorn förrut,det var tur att det går att ställa i bios vilket temperatur den ska slå av sig..
Tycker oxå det ser lite vanskligt ut med dessa tunnelkylare till t.e.x
Krell ksa 50 och 100 och en fläkt i mitten,tror inte den överlever om fläkten stannar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/11/23 :  01:45:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Precis, och vad jag förstått så är stannande fläktar ett bekant fenomen inom datavärlden. Datorer har i alla fall förstånd att stänga av sig om de blir överhettade, det kan man inte begära av tre aktiva komponenter och en samling motstånd

Håller som bäst på att dikta ihop en beställning från Elfa, måste bl.a. ha nya effektmosfetar (Valet föll på IRF640 och det blir inget av med kaskodkopplingen) och en del annat småkrafs.
Tyckte jag hade samlat på mig alla dyra komponenter redan men det bär iväg fort och jag är redan uppe i över 600:-...
Förvisso ingenting i sammanhanget, men jag har blivit bortskämd på sistone med att kunna bygga prylar enbart av skrot
Framöver ska det byggas balanserat linjesteg också vilket inte heller blir gratis med tanke på alla kontaktdon och grejor som ska till.
De delar som utgör själva kretsen kostar som vanligt nästan ingenting...
Nåja, smakar det så kostar det och det här förväntas smaka!

Har för övrigt vimsat klart angående hur själva kopplingsschemat ska se ut, det blir en ZV7 enligt ritning fast med lite andra komponentvärden (hela kretsen är som sagt föminskad) och ett litet motstånd på 0,1R mellan strömkällans source och jord. Det sitter inte där på schemat men jag vill ha det så, blir det något krångel på grund av det så tar jag förstås bort det.

I återkopplingsslingan har jag valt 470R/4,7k istället för 1k/10K eftersom jag är nervös över resistansernas samverkan med mosfetarnas ingångskapacitans. Det måste ändå till ett rejält försteg så jag kan lika gärna bygga ett som driver 470R inimpedans istället för 1k.
Har sett andra byggen med så låga värden som 82R/1k i återkopplingsslingan, då måste det nästan till ett extra slutsteg för att driva!

Som ingångskondingar har jag valt 120uF 35V lågimpedanslytar med 1,5uF polyprop parallelt. Här finns förstås utrymme för eventuella uppgraderingar framöver.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/11/23 :  18:49:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jahapp, då har man gått och knuffats med gubbarna på Clas Ohlson och fått ihop en hel del matnyttigt i form av plåt, ek, skruv och kabelskor. Bara sistnämnda var så mycket billigare där jämfört med hos den lokala järnhandeln att det sparade in bensin för 14 mils bilresa.

Några skruvar till elektrolytkondingarna har jag dock inte fått tag på, järnhandeln hade bara från 1/4" och uppåt och på CO fanns bara M-gängat. Sista hoppet står till att brorsan har någon ljus idé om vart jag ska hitta skruv, annars blir det plan B i form av ett stort antal 4700uF 25V-småttingar i långa rader sammanfogade med grova kopparstänger. Det tråkiga är att jag då är låst vid max 25V matningsspänning, men jag tror inte kylningen håller för så mycket mer i alla fall. Skulle det visa sig att så ej är fallet så går det ju alltid att byta ut kondensatorbanken, nämnda 25V-kondingar har jag ett par hundra stycken av så det kostar inget att köra med den varianten så länge.

Nu börjar man se vartåt det lutar med chassiet:



De små svarta kylarna som sitter på insidan av jättekylarna är avsedda för konstantströmkällorna, sluttrissorna får en egen kylare på baksidan:



Observera (trots den dåliga skärpan...) att den sitter monterad på 10mm distanser för att få maximalt luftflöde runtom samt för att slippa värmas upp av huvudkylarna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000