HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Skivspelarmatta, igen...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/01/04 :  19:54:43  Show Profile Send time a Private Message  Reply
OK, jag vet att det varit uppe för diskussion förut men det är så stora skillnader så det inte kan stötas och blötas nog mycket

Jag funderar på en ny matta till min Technics SP-10 och kanske även EMT, bägge har ganska tunga gummimattor och eftersom jag inte varit med på marknaden/utvecklingen den senaste tiden så frågar jag efter åsikter. En tunn filtmatta är provad och förutom att den lät lite tam så måste den limmas för att inte följa med skivan upp...
Båda verken är direktdrivna förståss

Lämnat forumet

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/01/04 :  21:06:46  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
I stället för matta så ta kontakt med Bubbel för att använda dessa i stället.kolla en bit ner på sidan
Hörs direkt när man börjar använda dem

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40932&whichpage=19

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/01/04 :  21:17:33  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
De där "plupparna" gör säkert skillnad på ljudet men är det bättre eller bara anorlunda?

Den bästa lösningen jag sett är den som Luxman hade med vacuumsug under skivan så den låg platt och dikt an mot tallriken. Då slipper man en massa resonanser i själva vinylskivan och det är väl målet även för skivspelarmattorna hoppas jag. Det bästa borde då vara en tunn gummimatta t.ex som inte fjädrar men ändå dämpar egenklangen i materialet under. Med en klämanordning får man god anliggning av vinylen mot mattan och egenklang och återkoppling dämpas bra.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/01/04 :  21:43:57  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
De där "plupparna" gör säkert skillnad på ljudet men är det bättre eller bara anorlunda?


På två av de tre spelarna som jag lyssnat på med plupparna ökade klarheten markant och även basdefinitionen.
På den tredje spelaren så var skillnaden inte så stor även om den fanns.
Här hemma var det inget snack över huvudtaget trots att jag lirar på en gammal Thoren´s 125 med SME 3012 arm med en Ortofon
högnivå MC.Puppan skall bytas till Denon DL103r
Övrig utrustning är nästan nostalgi för hela slanten
Projekt Tube box riaa ,hembyggt rörförsteg,EAR 509 rörhäckar och QUAD ESL 63ór

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/01/04 :  22:35:54  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Hmm, det är ju värt att prova men orginalmattorna är väldigt tunga ialla fall hos EMT ..
Enkelt att prova, jag ska kolla på Biltema nästa gång om de har korken hemma !
Det är stor skillnad om man använder en annan matta och jag kommer att prova några stycken, någon som provat en heltäckande korkmatta ? Kanske en tjockare kork ? man måste tänka på VTA också..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/01/05 :  06:58:53  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag har också en TD-125 stående i garderoben och den mattan som sitter på är löjligt dålig. Den är rätt hård och har upphöjningar i form av ringar rätt så långt ifrån varandra som vinylen ligger an mot. Ett byte till en slät matta borde ge en stor förbättring tillsammans med något som håller fast skivan.

Jag har skrivit lite om vikten att klämma fast vinylen mot tallriken tidigare och många har avvikande erfarenheter och efter lite funderande har jag en tänkbar förklaring till att det faktiskt kan bli sämre med fastklämning. Om mattan inte är plan kommer egenljudens frekvens att stiga i vinylskivan efter fastklämning och kan då bli mer störande. Om mattan är slät torde inga sådana problem uppstå och då är fastklämning alltid (?) att föredra.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/01/05 :  10:00:28  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Mats T.Jag har inte använt originalmattan utan kört med en annan matta hela tiden till min 125á
På den ena spelaren som provades användes en skivklämma innan vi bytade till plopparna

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/05 :  14:40:09  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Bubbel har ju ägnat många timmar åt att prova ut optimalt antal, tjocklek och placering av plopparna. Den stansade LPn är en mall för att placera dem rätt. Hör med honom så undviks nog inledande bryderier.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/01/05 :  18:52:40  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag noterade att plopparna var osymmetriskt placerade och om man intar ett teoretiskt perspektiv så är det väl just detta som ger en vink om att det kan vara fungera. Egensvängningarna i en vinylskiva är förmodligen tämligen symmetriska (om skivan inte är bucklig) och ett asymetriskt stöd kan då ge en viss dämpning av egensvängningarna.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/01/05 :  20:54:30  Show Profile Send freann a Private Message  Reply


Jag experimenterar framgångsrikt med en skumplastmatta från Panduro Hobby. Det är liknande material som Wilson använder på sina bafflar.

Edited by - freann on 2007/01/06 11:28:25
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/01/05 :  20:59:15  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Det funkar väldigt bra på min Thorens med metalltallrik. Plasten är ledande, vilket innebär att statisk elektricitet försvinner från skivan via talltiken ner i chassiet som är jordat. Mycket bra.
Jämför med div. gummimattor blir framför allt bas och djupperspektiv bättre, men även detaljgrad och rytmkänslan ökar markant. Dessutom är det rätt koolt med vit matta :-)

Edited by - freann on 2007/01/06 11:29:42
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/05 :  21:19:20  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Mycket intressant!

Du skulle inte kunna ta ett foto?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/01/06 :  00:18:20  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
en tunn korkskiva är rätt ok också, på min TD-150 i allafall...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/01/06 :  11:27:37  Show Profile Send freann a Private Message  Reply

Ser ganska bra ut, eller hur?

Mattan är gjord av två 2mm plattor. Säljs i format 30x40 cm. Spraylim funkar inte så bra som jag trodde - några idéer?
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/08 :  23:20:06  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Sugen att testa sådan skumplastmatta.

Textil- eller kontaktlim ska fungera.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/13 :  22:16:54  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jörgen gjorde en skumplastmatta efter freanns recept med 2x2mm ark. Hopfogade med dubbelhäftande folie. Har testat den nu ett par dagar.




Det blev klar skillnad mot den tunna matta jag normalt använder. Tror dock att det beror mer på förändring av VTA än mattans egenskaper. Har inte bestämt mig vad jag tycker än...


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/14 :  00:19:31  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
....och sen fick ju jag ta över Jörgens matta till min AR XA. Den har metalltallrik precis som Thoréns och det funkar väldigt bra. Skönt att slippa ha med mattan hängande i skivan som det var förut (pga statisk elektricitet). Ljudet blir kanonbra... Dock måste jag reservera mig för att jag samtidigt bytte signalkabel från gamla originalsladden till Van den Hul D-502.

quote:
Jämför med div. gummimattor blir framför allt bas och djupperspektiv bättre, men även detaljgrad och rytmkänslan ökar markant.
Detta håller jag med freann om och tackar så mycket... Tack både Jörgen och freann...
Jag behåller gärna mattan..

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/14 :  20:02:38  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Van den Hul D-502
Det var snabbt fixat!

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/31 :  13:12:10  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Har någon provat clearaudios Harmo-nicer, är lite sugen på den.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000