HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vilken hade ni valt...?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/01/24 :  15:33:42  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Hej,

Ja nu var det äntligen snart dax att ropa in en ny vinylsvarv.

Jag har säkert haft 100st som jag hade kunnat tänka mig, men jag har kommit fram till tre finalister =)

--Först ut är Thorens TD850, med sin 21 kilo och lätt moddad RB300-arm (typ VTA-krage). Vald till årets bästa i tyska "Stereoplay"



-- Sen har vi VPI Scout med JMW 9-arm. Hyllad till max som jag förstått. Man ska inte kunna ställa in antiskate på denna arm, dock azimuth och VTA..



--...och till sist Nottingham Analogues Interspace med Interspace-arm (ev Acespace-armen) Hyllad i bla What-Hifi..


Ja, vad säger "vinyljuryn" om dessa tre vackra ting =)? åsikter/erfarenheter mottages tacksamt...

Skulle även vilja ha tips om en bra PU passande Primares Riaa, R20.

Tack på förhand / Daniel

Edited by - bluemindboy on 2007/01/24 15:36:49

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/01/29 :  11:34:41  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Hej bluemindboy!

Jag har visserligen inte lyssnat på de andra, men skulle rekommendera ändå Thorens. Den låter oerhört bra med Shure V15 VxMR och Cambridge Audio Azur 640 P!
TD 850 är mycket stabil och tyst.

Men det är alltid tycke och smak som får avgöra. Finns säkert lika många åsikter som medlemmar här. Och ingen av de är dåligt på något sätt. Det bästa vore om du kunde lyssna på dem på någon affär, men jag vet att de finns inte alla på en och samma butik.

Utseendet spelar naturligtvis också roll. Fast i mitt fall beslutade jag att skaffa Thorens därför att min lokala handlare kunde ta hem en sån och puppan också.

Priset skiljer också lite. Synd att ingen annan har några åsikter, men det kanske kommer!

Edited by - pick-me-up on 2007/01/29 11:40:08
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/01/29 :  12:10:30  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Tusen tack för svaret pick-me-up!

Jag känner väl att jag kommer bli kanonnöjd med vilken som, och estetiskt tilltalar de mig alla tre.

Dock har Thorensen ett litet försrång då det går att ta in spelaren lokalt som du nämner, och slipper nervös postgång, + att där blir pengar över till en bra PU

Vad säger ni andra? Jag vill gärna veta vilken ni hade valt. Ni behöver inte ha lyssnat på spelarna för att ge er åsikt.

Tack

Daniel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/29 :  12:19:39  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Håller med föregående talare tycke och smak får nog avgöra valet dessutom har jag precis gjort mitt val och det blev Thorens av flera skäl dvs Thorens td850 med Benz Ace PU. Är dock säker på att jag hade kunnat sitta nöjd och glad med någon av de andra. Utseendet spelar också roll jag ville ha en som inte ser ut som något från stjärnornas krig utan som en Grammofon alla dessa tre ser ju trevliga ut. Thorens tycker jag brukar hålla måttet dessutom såldes de nära mig. Vad är det för priser på de två?
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/01/29 :  13:17:43  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Scout kostar 19500 kr och den billigaste konstellationen med Nottingham Analogues Interspace med Interspace-arm kostar 18300 kronor. Så det är lite prisskillnad som man måste väga in också.

För mellan 3300 och 4500 kronor får man en hyfsad bra puppa eller RIAA! Eller ganska många audiofil-LP.

TD 850 kostar cirka 15000 kr. Det pris som tvnisse.se anger, gäller med en billigare arm. Fast det kanske skiljer inte så oerhört mycket mellan de två?

Edited by - pick-me-up on 2007/01/29 13:26:49
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/01/29 :  13:22:20  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
- Thorens, listpris 15500:-

- VPI kostar 18900:- hos vinylbutiken

- Nottingham kostar 18000:- i svart utförande med Interpace-armen och 21700:- med Acespace-armen.
Ska man ha den i grönmelerad som på bilden ovanför kostar den en tusenlapp mindre.

Tack för din åsikt Iroise.
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/01/29 :  13:32:12  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
pick-me-up, vilken arm får man monterad hos TVnisse, RB250?
Vilken arm har du på din spelare?
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/01/29 :  13:32:58  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Vad jag vet så måste man knuffa igång Nottingham, den har alltså ingen startknapp.
Om det har någon betydelse får du själv avgöra.

Scouten har lite speciell typ av arm som kallas unipivot. Den är lite svårare att använda alla fal i början, tror jag.
Unipivot tonearm with removable armwand.

Have more than one cartridge and a JMW 9 tonearm? Get an extra armtube and enjoy the benefits of multiple cartridges today! Easy to switch, just remove the old armwand and replace with the new one. That simple! You can switch cartridges in less than 30 seconds!

Om du tycker att detta vore något att ha så bör du fundera den möjlighet också. De som är riktigt hard core vinylfantaster skulle säkert uppskatta att kunna byta pick-up lite då och då beroende på vilken typ av musik man vill lyssna.

Tänk på t.ex. att någon har mycket beggade skivor som inte är i så himla fint skick. Då vore det ju oerhört smidigt att kunna byta till enklare puppa när man ska lyssna på dem!

Men en extra tonarsmtube kostar pengar förstås. Och så vet jag inte vilken typ av konstruktion det är.

$399.99 kostar den hos elusivedisc.com
I svenska pengar cirka 2800 kr. Inte så billig, men för många säkert värt pengarna.

Edited by - pick-me-up on 2007/01/29 14:00:16
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/01/29 :  13:35:54  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Hej Daniel!

På min sitter det en TP300 vilket är alltså en lätt moddat RB300. Vari ligger skillanden vet jag inte exakt.

På TV-Nisses TD 850 finns den billigare och lite enklare TP250 monterad, och den motsvarar alltså RB250, båda två är Regas armar från början, och de har fått oerhört mycket fin kritik genom åren och anses vara bland de bästa i respektive prisklass. Det vore underbart om man kunde jämföra dessa två mot varandra! Det är ju inte totalt helt säkert att prisskillnaden känns motiverat. Rimligen borde det vara det, men det kan man inte veta innan man testar.

Edited by - pick-me-up on 2007/01/29 13:44:41
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/01/29 :  15:04:55  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Du har verkligen hittat tre olika spelare ljudmässigt. Jag har hört alla, om det spelar någon roll, och alla är bra men olika.

Mina synpunkter är.

Kortfattat så ger/fokuserar VPI på tyngd och substans, kanske inte så livlig. Thorens är överlag bra på det mesta, ganska balanserad men inte så spännande eller spektakulär inom något område. Nottingham spelar med stort hjärta, vackert tonalt och en fin återgivning av rymd. Så problemet är att du måste veta vad du gillar innan du väljer. Alla är bra kvalitetsmässigt, och handhavandet är enkelt. Alla behöver ett bra underlag att stå på. Alla har svenska importörer. Nottingham och VPI gillar snabba/pigga puppor som Lyra och Dynavector. Med Thorens hade jag tittat på Benz kanske.

Om jag stod inför ditt val så hade jag köpt Nottingham. Men det är utifrån mina preferenser. God tvåa är VPI, den går väl också att uppgradera, vilket kanske är ett plus förutsatt att man gillar grunden. Thorens är kanske den mest neutrala, men det var också lite trist i mitt tycke. Det kan bero på de risiga kablarna i Rega armen, som håller tillbaks den. Försök provlyssna dem om det är möjligt.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/01/29 :  20:30:35  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Personligen så tror jag det inte är så stor skillnad mellan dom, om någon. Dock ser VPIn riktigt fin ut så den kanske?
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/01/30 :  10:22:42  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Nin.

Nu kanske du blir sur eller tycker att jag är dryg, men jag förstod faktiskt inte varför du skrev det där inlägget?
Personligen så tror du inte att det är någon skillnad? Hur ska det inlägget hjälpa bluemindboy? Det hade varit helt ok om lyssnat på dem och inte tyckte att det var skillnad.

I all välmening,

/Daniel
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/01/30 :  11:23:11  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
nin, du sitter väl fortfarande på en ganska tung vinylrigg med vpi i botten?
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/01/30 :  13:31:14  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Tack för alla svar.

nin, jag uppskattar ditt svar med, som jag skrev förut så ville jag gärna ha åskikter av alla, även om man inte har hört alla.

Daniel, tusen tack för du dela med dig av dina erfarenheter. Du nämner att rega-armen har risiga kablar. Hur tror du Thorens hade stått sig mot de andra om man hade moddat armen.
http://www.tonearm.co.uk/tonearm.htm

Självklart hade jag viljat lyssna, och gärna haft hemma alla tre samtidigt så jag hade kunnat jämföra de grundligt.. men jag verkligheten kommer nog inte se ut så tyvärr.
Kan tänka mig att alla spelarna finns i sthml, men att åka upp dit tar dock för mycket på budgeten
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2007/01/30 :  15:37:03  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Thorens regavariant har löst kablage. Dock är internkablaget säkerligen det vanliga regasmäcket. Jag har haft både thorenaren och vpi:n hemma samt NA Spacedeck och jag kan säga att jag håller med Daniel till 100%. Bästa tonarmen är dock helt klart VPI-armen och då ska tilläggas att jag har en ovanligt välutvecklad allergi mot unipivot.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/01/30 :  17:26:47  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Det är säkert så att armen är bättre i både NA och VPI. Det bör den också vara med tanke på att den kostar i ena fallet det dubbla, och i andra fallet ännu mer. (Om man betänker de förmodade svenska priser.)
Men själva verket är nog bättre på Thorens.

Om vi pratar US-priser, så är skillnaden mellan Thorens och VPI 1099 dollar! (Mellan själva verken.)
Så klart går det att byta till en bättre tonarm på sikt, om man skulle vilja göra det på Thorens.

Naturligtvis är det är så att både NA och Thorens är dyrare i USA än VPI som är inhemsk.

Vad exakt är unipivot-arm och på vilket sätt skiljer den sig från de andra? Har inte fattat hur de egentligen fungerar och vad som är annorlunda mot en vanlig arm!
Är inte de dyrare NA-armar också av samma modell?

Edited by - pick-me-up on 2007/01/30 19:04:25
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/01/30 :  18:25:35  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Daniel, Skrev bara vad jag tror. Vad jag vet så finns det inga direkta vettiga tester mellan skivspelare att få tag på. Det mest handlar om rena subjektiva spekulationer. Det vore faktiskt kul om flera kunde vara med olika spelare och göra seriösa tester.


lindvall, Har en VPI HW-19Mk4. Gillar deras look.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/01/30 :  18:26:24  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Inte för att vara elak, vet hur det känns när man ska välja. Men jag tycker du även ska ta med Michell Engineerings skivspelare Gyro SE bland kandidaterna. Har läst mycket positivt om den men tyvärr inte lyssnat till den ännu.



Pris: 17 100 kr inkl RB300 Arm

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/01/30 :  21:12:09  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Unipivot är en enpunktslagrad tonarm. I lagerhuset sticker en vass pinne upp som en lagerskål vilar på. Alltså gungar en unipivot i alla led. En hel del olika variationer förekommer dock. VPI är en helt odämpad unipivot. Nottingham dämpar mekaniskt på axeln på ett ganska smart sätt. Där för är de armarna inte så fladdriga. Kuzma dämpar med silkikonbad, Det finns alltså en hel del olika varianter. Mycket förenklat kan man säga att unipivot armarna är bra på luftighet, lätthet och bobbighet. Gimbal-armar är mer fasta, stabila och kontrollerade. Alltså grovt förenklat.

nin, Jag förstår!

Per, då var det kanske inte kabeln som höll tillbaks thorens spelaren!

Om du går utanför ovannämnda trio så tycker jag att du skall fundera på Kuzma Stabi S. Den är mycket bra tycker jag.

http://www.audiofederation.com/hifiing/2006/HE2006/day4/IMG_0493.jpg
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/01/30 :  21:35:09  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Alright Daniel!

Är du snäll och förklarar vad du menar med ordet: bobbighet? Har nog aldrig hört det förut *s*

Men är det inte djävulskt svårt att hantera armen om den fladdrar åt alla håll? Då kan man aldrig spela nåt när man har tagit ett par järn, eller? *ler*

Tacka vet jag en gammal Thorens 166, den kunde man spela med även om man var en smula runt på fötterna *lol*

Jag tror att själva utseendet på en skivspelare spelar också in. Även om man skulle försöka vara hur fördomsfull som möjligt så kan man inte tveka att den egenskapen gör sig påmind.

Fast det är helt annan sak att se nånting IRL och på bild. En grej på bild ser inte så märkvärdigt ut, men i verkligheten ser den kanske ut precis i din smak. Men det är sällan som ett bra utseende på en apparat och prestanda går hand i hand. Fast naturligtvis finns det undantag.


Edited by - pick-me-up on 2007/01/30 21:46:06
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/01/30 :  22:02:11  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Förlåt. Det ska stå boppig! Det betyder spelglad och svängig ungefär.

Nja det är svårare än med en gimbalarm. Men man vänjer sig. Nottingham är hur lätt som helst. Naim aro är lite svårare. Men några glas fixar man innan det blir omöjligt.

Jag håller med om att utseendet spelar roll.
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/01/31 :  00:23:00  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Dakli, ja fy skäms att rekommendra nya
Michell-spelaren såg inte alls dum ut. Dock så var Gyrodeck med sin plint och lock mycket snyggare =), dock dyrare..

Daniel, Kuzma Stabi S är säkert är hur j*vla bra som helst, men utseendet passar mig mindre bra. Som sagt det estetiska spelar in .

pick-me-up, om man ev skulle vilja modda sin arm hos Origin Live, hur lätt är det att montera av den, med tanke på att kablaget antagligen är löddat fast i i plinten, eller?

Någon som har erfarenheter med en Rega-arm moddad av Origin?



Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/01/31 :  09:14:43  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
bluemindboy, sorry, men jag kan ingenting om sånt, tyvärr. Men det finns säkert folk här som vet och kan.

Förresten har du varit på faktiskt.se/ eller euphonia-audioforum.se/? Där finns det en hel del vinyltrådar också.

Här kan du läsa lite om Thorens TD 850:
http://audiorevelation.com/ftp/Thorens/Stereophile850.pdf


Edited by - pick-me-up on 2007/01/31 09:23:20
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/01/31 :  10:57:04  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Ja, jag har moddat en RB-300 med motvikten från Originlive och kablar från incognito. Där tycker jag att kabeln är den bästa. Originlives motvikt är smäckig och inte så bra. De bästa motvikterna är nog Michell Technoweight och Groovetracer. Den sistnämnda har jag på min RB-1000, och den är en helt fantastisk uppgradering rent ljudmässigt. Speciellt i jämförelse med Originlive.

Modifikationerna är relativt enkla. Motvikten är oftast bara att sätta på. Kabeln kräver doch lite händighet.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2007/01/31 :  11:18:20  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
VA? Nä det där om att unipivot är svängigare håller jag inte alls med om. De är luftigare och ger musiken än mer flytande karaktär medan de är klart fladdrigare och rytmiskt efterblivna jämfört med flerpunktlagrat.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/01/31 :  11:57:04  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply


Där ser man, inget är säkert i hifi-världen utom att vi alla tycker olika. Jag tycker att många gimbal-armar låter lite gubbigt och behärskat.

Rytmiskt efterblivna var ett bra begrepp!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000