HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Brevmannen ringer på - 2A3SE
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/05 :  09:48:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
The postman always calls twice ...
Nyrakad men i enbart filsingarna sitter jag tjôtar på diverse forum när det ringer på dörren. Snabbt på med morgonrock och öppnar. "Hey Crabman ..". Nä men Brevmannen som överlämnar ett plastkuvert från långt borta.
Först när jag intar frukost en halvtimme senare öppnas kuvertet (plastic) och ....



Mina grejjer från vt4c.com har kommit. Allt är ju bara för dekoration men jag kan liskom inte låta bli att lyfta upp och lyfta ut planerade 2A3SE-projektet ur "bygger klart" och placera det i en egen tråd.
Nu ska erkännas att jag har alldeles för mycket på G för att det ska spelas 2A3-musik i veckan. Dessutom är frågan med nättrafo inte löst.
Nu ska vi se, Boergars hade2A3-projekt på gång också. Jag upprepar lite, men schemat jag fastnat för ligger i hans tråd men här är det igen: 5842_2A3

Och så lite close-ups:





Rattar??!! Jag är lite sugen på att köra slutseget som integrerat, alltså med volympot.

Mer kommer sen.
Visst ja. Inga av de här komponenterna är inplanerade förutom utgångstransformatorerna från EdcoreUSA - de blå.

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/03/05 :  09:52:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

De där rörhållarna var smarta och snygga! Är det rostfritt eller aluminium?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/05 :  10:02:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Rörhållarna, eller ska man kalla dem flänsar eller "fälgar"?? är i aluminium. Så också rattarna.
Det var beställt från www.vt4c.com och det kom efter ca en vecka. Grejjerna kostade lite pengar men de var faktiskt inte alls dyra ändå. Rattarna kostade väl runt 3-4 USD. Jag har sett liknande för 150kr. Enda nackdelen är att det bara är en låsskruv.
Just rörfälgarna() är ju bra för man kan ta upp ganska fula hål i chassit och så döljs de av fälgen.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/03/05 :  10:07:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jo, en annan fördel som jag såg med "rörfälgarna" var att det var enkelt att hänga upp dem emot chassiet för vibrationsdämpning om man nu vill prova sådant.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/05 :  10:17:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag ser ett litet bekymmer. Jag ska ha allt i en trälåda som jag antingen låter någon snickra ihop år mig, alternativt gör en "topp" av bokträ och sätter en sorts botten på. Men då måste jag ha långa skruvar till fälgarna, eller snygga träskruvar.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/05 :  11:25:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vad kul dom var dom där "fälgarna"!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/03/05 :  11:35:35  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Hur lång tid tog frakten ?

Mvh
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/03/05 :  11:57:38  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
guru läs
quote:
Det var beställt från www.vt4c.com och det kom efter ca en vecka

18 ska de va.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/05 :  12:09:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det tog 6 dagar att fräsa, svarva och packa - frakten tog en dag.

Ed. Jag har beställt en motorpot från www.diyclub.biz i HK och det gick också fort med frakten.
VT4C har mycket fin och som sagt - PRISERNA är sååå bra.

Jag beställde skivor från USA för 3 veckor sedan, väntar fortfarande.

Edited by - soundbrigade on 2007/03/05 12:11:07
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/03/05 :  13:02:20  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Takck för svaren
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/05 :  18:37:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag ska se till att dra projektet framåt lite = fler bilder.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/06 :  12:41:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Tänker osökt på videon till Chris Reas Auberge. Ni minns; det står en gubbe i en gränd och säljer blå elgitarrer i lösvikt, sågar av dem efter kundens önskemål.
Här har jag riggat upp en bokskiva och ställt ut utgångsjärnen och kragarna/fälgarna till rören. Fattas nättrafo - ska jag rörliktrikta???? Blir till att beställa en krage till (och ett par specialborr till noval och oktalsocklar).
Ska järnen stå så:

eller så:

????????
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/03/06 :  13:56:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tittade på flänsarna för ett tag sedan och de är hur fräcka som helst om man misslyckas med håltagning så kan man rädda utseendet en del med sådana.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/07 :  18:19:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu har jag tittat ut en ny fläns/fälg/krage till en oktalsockel - glömde ju likriktaren!!! <SUR>
Ska ta med några borrstål för 7-pol-, noval- och oktalsocklar samt lite högtalarkontakter och lite mer rattar. Fast jag är himla förtjust i Biltemas högtalarkontakter.
En kille uppe i norr har erbjudit sig att fixa en låda till den här men jag är vinkelmodig (vankelnödig) - ska det vara trä överallt, eller ska det vara en kraftig metallskiva (mässing!!!) i en träram??
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/03/23 :  13:25:10  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Det ryktas att postmannen ringt på igen
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/03/23 :  13:50:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Blå trafos coool

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/23 :  14:35:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Det ryktas att postmannen ringt på igen

Det ryktas på Solvalla och Täby galopp också ....

Jorå han var här. Nu blev det smärre miss. Hade missat en siffra i en artikelbeteckning och fick ett gäng kragar till 4-polsocklar till, men det löser vi (eller hur Guru??)


Guru: då får gärna dela tråden med mig. Tror du kommer fortare till skrott än jag.
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/03/23 :  15:03:06  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Jorå han var här. Nu blev det smärre miss. Hade missat en siffra i en artikelbeteckning och fick ett gäng kragar till 4-polsocklar till, men det löser vi (eller hur Guru??)


Guru: då får gärna dela tråden med mig. Tror du kommer fortare till skrott än jag.


Självklart löser vi det, mina 2A3 får väl också utsmyckas med såna socklar.

Vi kan dela tråd, postmannen kommer ju hit ibland också
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/03/23 :  18:46:51  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Mer bilder








Edited by - Guru on 2007/03/23 18:47:32
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/23 :  19:37:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Uh Guru, syr du en korsett?? Ser ett korsettmönster under läckerheterna ...

Visst 17 är det ett kap med grejjerna på VT4C.com. Jätte snygga saker och BRA priser.
Jag köpte 4 borr för socklar - första dj*a gången jag borrat runda hål som precis passat socklarna. De kostad 7-8$ styck. Rena kapet. Har man pelarborr blir resultatet än bättre.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2007/03/23 :  19:51:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Men det där är ju inga minimalistgrejjer..?
Dom där mA mätarna,kan man ha dom permanent inkopplade på katoden?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/03/23 :  20:53:05  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Uh Guru, syr du en korsett?? Ser ett korsettmönster under läckerheterna ...


Du skulle bara veta vilka dolda talanger jag har
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/03/23 :  22:35:15  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Guru

Den där kåpan , är det "frostlack" eller vad är det ? ser ut att var rätt snyggt.
VT4C.com får jag nog ta o kolla upp, är det mycke frakt därifrån ?

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/03/24 :  06:03:27  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Den där kåpan , är det "frostlack" eller vad är det ? ser ut att var rätt snyggt.
VT4C.com får jag nog ta o kolla upp, är det mycke frakt därifrån ?


Vet ej, jag får väl hem dom nästa vecka, dom ligger hos soundbrigade nu så han kan nog svara.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/24 :  09:18:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det var knottrig yta på den kåpan. Tyckte det såg .... "knottrigt" ut och har slipat ner och slätlackat dem.

De var jättafina. Jag är glad att sakerna håller så hög kvalitet och har så hög finish. Lite annat än Hammonds drossalr (se tråd här bredvid)
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/03/24 :  22:09:49  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Det var knottrig yta på den kåpan. Tyckte det såg .... "knottrigt" ut och har slipat ner och slätlackat dem.


Hygglo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000