HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 toslink eller koax?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/05 :  11:32:22  Show Profile Send ljud a Private Message
Är det nån skillnad, vet att vissa hör skillnad på olika digitalkablar, har ej undersökt saken själv. Jag ska nämligen skaffa toslinkkablage, vad ska man tänka på?

Jag hoppas jag inte drar igång nåt bråk nu, så va lite snälla mot varandra.

Edit: Ändrade rubriken så som jag tror att det borde vara.

Edited by - ljud on 2007/03/05 11:55:35

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/03/05 :  12:07:34  Show Profile Send CC a Private Message
/PDIF' eller S/P-DIF är en akronym för Sony/Philips Digital Interface Format. SPDIF används för att överföra digitalt ljud i PCM- (Pulse Code Modulated)-formatet SPDIF definierar de elektriska (75#937; coaxial) eller optiska (fiber) signalerna och anslutningselektronik.

Formellt namn på standarden är IEC 958 type II som ingår i IEC-60958. S/P-DIF är konsumentversionen av standarden, känd som AES/EBU - det vill säga billigare och enklare lösning

SPDIF kan användas för att överföra ljud med CD-kvalitet (16-bitar/44,1kHz) och upp till 24bitar/96kHz.

Den här artikeln är hämtad från
http://sv.wikipedia.org/wiki/SPDIF

---------------------------------------------------------------
De flesta hör skillnad mellan optisk toslink och "vanlig" 75ohms coax (RCA) där oftast coax vinner... Men undantag finns naturligtvis.

Det som talar för optisk toslink är att det inte finns jordförbindelse mellan signalkälla och dac. Speciellt datorer släpper ju ifrån sig en del skit i jorden så där finns det nog en del att vinna på att nyttja sig av optisk ledare...

hur mycket det skiljer sig i kvalité mellan optiska ledare har jag inte utrönt själv, men det är nog som vanligt, det är oftast liite bättre kvalité ett par snäpp upp på prisskalan.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/05 :  12:24:56  Show Profile Send ljud a Private Message
Tack för utförligt svar!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/03/05 :  12:53:45  Show Profile Send marens a Private Message
Optiska digitalkablar har de fördelar att bandbredden inte är begränsad neråt i frekvens, som det är på coaxiala överföringar iom avkopplingstrafon som behövs. Detta innebär att jittret blir mera flanksymmetriskt och utgörs till största delen av en ren fördröjnining istället för jittret man får från coaxiala kablar som blir betydligt mer känsliga för hur begränsad bandbredden är uppåt i frekvens.

Detta bekräftas även av jittermätningar i stereophile, att trots de optiska kablarnas mindre bandbredd uppåt i frekvens så ger de lägre jitter generellt.

Dessutom slipper man den elektriska kopplingen mellan apparaterna som kan orsaka störningar.

Nackdelen är att kontakterna är mer känsliga för våld, smuts och repor. Använd därför skyddsplupparna, även de små genomskinliga på hankontakterna, när sladden inte används.

En bra optisk kabel som jag kan rekommendera är denna:

Som säljs på Kjell&Company. Den är smidig/böjlig och funkar i långa längder.

Edited by - marens on 2007/03/05 12:57:05
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/03/05 :  13:21:06  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad ska man tro på? Jag har också gjort en jittermätning på tre 5meters kablar AES/EBU, Spdif och Tos. Jag kunde då in mäta någon skillnad mellan dom. Jag har också lyssnat på dom tillsammans med andra för kunna höra någon skillnad. Men nej ingen skillnad. Det minst problematiska verkar vara med dom optiska, inget brum.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/03/05 :  13:22:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Toslink är sämre än coax. Punkt!
Däremot går det att fuska med elektriska digitalutgångar vilket gör att de mycket väl kan låta sämre än toslink. Men då finns det mycket att hämta genom att byta transport eller modda digitalutgången.
Det är skillnad på toslinkkablar och jag rekommenderar Supras toslinkkabel där dom har lite bättre kontakter och slipat fiberändorna på ett speciellt sätt.
Jag upplevde ialla fall en tydlig förbättring mot standard toslinkkabel.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/03/05 :  14:45:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vet inte vad du har för öron Björn-Ola men vi hade sex par som lyssnade och mätte å vi kunde inte höra någon skillnad. F.ö. kan jag säga att man använder optiskt överfört ljud i många professionella installationer och in i inspelaren. Tvii, tvii.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/05 :  15:08:15  Show Profile Send ljud a Private Message
Tack för era svar! Jag drar slutsaten att det inte råder några jätteskillander mellan dessa två. Jag kommer köra koaxialt mellan cd och dac och optiskt mellan SB3 och dac. Vad tror ni om detta?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/05 :  15:12:19  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Kommer säkert att bli jättebra. Jag hade nog valt koax om jag fått välja. Använder personligen koax framför tos-link vid stereolyssning. Använder dock tos-linken när jag kikar hemmabio - då mina ljudkrav där inte är lika stora.

/M
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/05 :  15:28:22  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag kör finlyssningen koaxialt, då jag även föredrar att "välja och lägga på en platta". Toslinken blir, som sagt, för SB3 och slölyssning. Men det ska bli kul att göra en jämförelse mellan de två.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/03/05 :  16:06:06  Show Profile Send gcs a Private Message
Mina ljudkrav är samma oberoende av vad jag lyssnar på. Det är bara det att när det gäller film så vet man inte hur det egentligen ska låta. Jag föredrar själv AES/EBU eller Coax eftersom jag enkelt vill kunna koppla om i min snörväxel. Ljudmässigt låter det precis lika bra med samtliga dom av dom tre. Det här är lite lustigt för jag såg precis på Faktiskt att där tycker dom precis som jag. Så olika kan det vara.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/05 :  16:59:54  Show Profile Send Marc a Private Message
När jag läst på om detta verkar nästan alla vara överens om att koax (gärna med BNC-kontakter) är klart bättre än Toslink. Den enda optiska överföringen som sägs vara lika bra eller t.o.m. bättre än koax är den balanserade AES/EBU AT & T (ST) glasfiber. Men det är som sagt inte samma som Toslink.

edit: snurrade till det, AES/EBU är ju elektrisk - skulle vara AT&T

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/03/06 23:38:38
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/03/05 :  17:30:54  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
För mig låter det annourlunda beroende på om jag har optiskt eller koax. Optiskt låter enligt mig bättre då det blir mer tryck i musiken.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2007/03/05 :  17:38:43  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Jag har en undran om detta och det är om det är skillnad om man måste ha långa signalkablar
Vilket är bäst dvs. blir det mer förluster i något av alt.
Mvh
edit meningsbyggnad

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2007/03/05 18:25:03
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/03/05 :  19:49:45  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag har en undran om detta och det är om det är skillnad om man måste ha långa signalkablar
Just det, det är nu som det kan finnas någon skillnad. Om man behöver långa kablar då är det AES/EBU som gäller alt. BNC. Men faktum är att man kan köra 25 meter optisk kabel utan problem, men där emot är jag inte så säker på att man kan köra 25 meter Spdif. Jag har för mig att SR använder optisk kabel mellan sin driftcentral och Kaknästornet. För att inte tala om SVT och SR´s digitala länkar.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/05 :  19:56:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Det som annars talar FÖR koax är att signalen inte behöver omvandlas till optisk och tillbaks till elektriskt.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/05 :  20:21:35  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Spdif bör man hålla så kort som möljigt.
Däremot Toslink,har många från sin dator,mycket för att det blir mindre störningar.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/05 :  22:40:25  Show Profile Send ljud a Private Message
Gjorde precis ett snabbtest, mellan de två, med hörlurar Sennheiser HD 25 och hörde ingen skillnad alls. Detta med båda kablar som var 1 m. Och som sagt ett snabbtest.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/03/06 :  00:07:26  Show Profile Send marens a Private Message
ljud: låter rimligt. Faktum är att bara DA omvandlaren är av välkonstuerad typ så ska det inte höras någon subtil kvalitetsskillnad alls mellan digitalkablar.

Det är en sådan grej som inte är kritisk normalt och när det är kritiskt så är det verkligen det.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/03/06 :  05:28:48  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag kan switcha mellan toslink och coax med en inställning på en apparat, och jag hör skillnad, om än liten, mycket liten. Nu är det förvisso så att coaxen är en dyr kabel ny runt 10k, och toslinken är under tusen pix, men en van den hul som ska låta bra för att vara optisk. Så, jag vill påstå att spendera en extra timme på att placera dina högtalare ger mer än sladen i det här fallet.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/03/06 :  09:06:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag hör tydliga skillnader hemma när jag jämför toslink och elektriskt.
Ni ska nog se det som ett varningstecken om ni inte hör någon skillnad. Då finns det faktiskt förbättringsmöjligheter.
Det fuskas mycket med elektriska digitalutgångar och jag har ju som sagt ägt cd-spelare med elektriska utgångar som inte låtit bra, faktiskt sämre än toslink. Det är viktigt att en elektrisk digitalutgång görs rätt med bl.a. galvanisk avskiljning och det kostar pengar. Toslink är billigt att utföra och skulle toslink vara lika bra så skulle ingen bry sig om att göra elektriska digitalutgångar.
Jag har förresten aldrig sett en jittermumsare med toslink-utgång.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/03/06 :  09:08:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Proffsstandarden för optisk överföring har jag däremot aldrig testat. Den är ju rätt ovanlig i hifi-sammanhang men förekommer. Den lär låta bra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/03/06 :  09:41:00  Show Profile Send marens a Private Message
Björn-ola: Det är inte dyrare med coaxial överföring. Det krävs inga standardiserade komponenter som det gör med optisk överföring. En trafo kostar lika mycket som en optisk kontakt.

Men det spelar ingen roll. Det är inte det som avgör vad som är bäst utan de faktiska tekniska egenskaperna.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/03/06 :  10:16:50  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag har förresten aldrig sett en jittermumsare med toslink-utgång.
I poffsvärlden använder man sig av konvertrar och en sådan har ofta en optisk, S/pdif och AES/EBU ingång. Utgången är alltid AES/EBU. Det finns vad jag har sett två typer av optiska I/O, den ena är den vanliga Toslink och den andra är den som finns på ADAT och även Yamaha på sina mixers. Oftast är det så att proffsutrustning nästan alltid är utrustad med dom här fyra olika typerna av I/O.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/03/06 :  10:20:29  Show Profile Send MartinN a Private Message
Om man jämför digi-ut på dagens billighets-CD-spelare
med Mid-Fi så har jag märkt att många av de billigaste
spelarna hade optisk utgång och att först litet dyrare
maskiner hade coaxial.

Martin
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/03/06 :  10:29:58  Show Profile Send marens a Private Message
MartinN: Men är det verkligen relevant? Vi vet ju redan att den gängse uppfattningen i hifibranchen är att coaxial är "finare" än optisk. Det hela bygger ju i grunden på ett tekniskt missförstånd vad gäller jitter och bandbredd.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000