HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Debut III med AT-95E utan bas???
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2007/03/14 :  11:20:41  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message  Reply
Jag bytte ut ortofon-om5 pickupen mot en AT-95 på min Project Debut III.

Men jag måste ha gjort något fel, jag tycker att basen försvann plus att det distar lite ..... Någon som vet vad jag gjort för fel?

MvH//Micke

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus

Edited by - Bossekaka on 2007/03/14 15:15:40

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/03/14 :  17:59:46  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Har du varit helt överjäkligt petnoga med att ställa in pickupen med hjälp av en protractor?

Här finns en hel hög:http://www.vinylengine.com/manuals_tonearm_protractors.shtml

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/03/14 :  18:44:49  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Kolla lasten, det låter som du måste ändra lasten på ditt RIAA

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/03/14 :  19:14:53  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
OM-5 och AT-95 är två MM pickuper som inte skiljer sig särkilt mycket åt vad det gäller den rekomenderade lasten så det som går bra på den ena borde inte göra någon särskilt stor skillnad på den andra, förutsatt att den belastningsimpedans som du använder nu inte avsevärt avviker från 47kohm och ca 200pF. I vart fall borde det inte dista, därför misstänker jag vinkelfel.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2007/03/15 :  13:28:29  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message  Reply
Protractor har ingen... Hur ändrar jag lasten i riaa't? Jag har en Pro-ject phono box mkII...

//Micke

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/03/15 :  14:08:19  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
quote:
Protractor har ingen...

Länken! Det går bra att skriva ut en protractor själv. Innan du gör något annat kolla vinklarna!

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/15 :  15:13:18  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Har du kollat så du inte kopplat kablarna fel när du bytte pickup?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2007/03/15 :  19:29:29  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message  Reply
Har kollat vinklarna lite, utan protractor...
Armen är i vinkel, det är några ränder på pickupen som jag gick efter. Jag antar att ränderna är till för det? Och den ser ut att sitta "rakt".

Jag kollade även specarna på OM5 och AT-95e samt Phonoboxen..
Vad jag förstod så verkar AT-95E pickupen passa bättre än OM5'an?? Om jag har fattat rätt....

Kablarna till pickupen har jag också kollat.....

Jag bytte signalkabel samtidigt så den kanske måste spelas in lite?

//Micke (Novis på vinyl-meck!)

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/03/15 :  20:12:00  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Utan protractor har du inte kollat några vinklar alls, det är mycket svårt att med ögonmått utan referens(i form av en protractor)se om pickupen är korrekt inställd det kan lätt bli flera grader fel.

Jag rekomenderar att du skriver ut kearns protractor. Projects tonarm har en effektiv längd av 230mm tror jag. Pickupens nål skall följa 230mm bågen och vara vinkelrät vid rutnätet, glöm inte kolla att du skrivit ut i rätt skala, var noga med hålet för mitten.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/15 :  21:04:16  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Med denna protractor kan du inte misslyckas:
http://www.enjoythemusic.com/protractor1.pdf


Här är den "in action":




edit:
quote:
Jag bytte ut ortofon-om5 pickupen mot en AT-95
Om AT-95 är lägre måttmässigt än om5 så försvinner basen. Har du kollat VTA så att tonarmen är paralell med tallriken?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/03/15 22:21:47
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2007/03/15 :  23:28:52  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message  Reply
Armen har jag ju bara ögonmätt, jag tycker att den ser paralell ut... Vad kan jag mäta den med?

Tack för den utförliga pdf'en och bilden. Nu borde det inte vara några problem med pickupen.

//Micke

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2007/03/17 :  23:07:21  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message  Reply
Herregud, inte trodde jag att det var så j....a noga.
Vrida pickupen en micromillimeter och helt plötsligt fanns det bas igen.

Det blev superbra... Hela ljudbilden blev faktiskt mycket bättre.

Jag tyckte att allt var bra inställt, med tanke på ränderna som fanns på picken, men protractor'n visade att det var någon millimeter eller så fel-vinklat.

Tack för all hjälp! Nu låter mina Lundell och Bad Company plattor betydligt bättre!!!

Nu är jag nöjd med uppgraderngen från Ortofon'en.

//Micke

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2007/03/17 :  23:10:45  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message  Reply
Just nu spelas "Ballad of the band" från skivan Rough Diamond med Bad Company på högsta volym Rekomenderas varmt!

//Micke

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus

Edited by - Bossekaka on 2007/03/17 23:13:01
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/17 :  23:41:35  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
quote:
med tanke på ränderna som fanns på picken


Har den ränder är det bäst att söka hjälp.

Bra att det löste sig.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000