HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Mästaren och referenserna
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/03/26 :  18:50:40  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Är det 15 eller 18 i basen?

Edited by - marcus_ec on 2007/03/26 18:51:19
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/26 :  21:43:28  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Hoppas Stogi kan komma in och berätta lite om Oris.


Delar av min hårddisk har pajat ihop
Min brännare pajade för 2 veckor sedan = ingen back-up.
En hel del bilder har försvunnit, bland annat från denna kväll hos Stogi.
Lite smålack just nu

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/03/26 :  22:19:41  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Otroligt läckra bilder! Det finns några riktigt duktiga fotografer bland meddlemmarna och man är ju glad att man har Calle_jr på så nära avstånd. Otroligt! Är det där mina prylar?? Ser ju nästan bättre ut på bild än i verkligheten. Tur att de låter bättre i verkligheten än på bild! Och enligt en del (och mig själv) så finns det ytterligare förbättringar att göra när det gäller ljudet! Ska bli spännande att följa utvecklingen av mitt eget system!

Finns en hel del bra läsning om högisarna på www.bd-design.nl men här kommer lite "background".

Horn-elementen är AER MD2 bredbandselement med hög känslighet, 104 dB.

Det är 15" baselement från BD-design som jag tror är tillverkade av Beyma enligt spec från Bert Doppenberg. Sitter i en väl avstämd basreflexlåda som arbetats/lyssnats fram under många timmar enl upphovsmannen.

ArtSound: Jag ska till UnBeleiver snart och lyssna på hans Uno. Har aldrig hört några Avantgarde än men det ska bli spännande nu när man har en bra "reference"! Tror att jag ska komma till Viborg någon dag och lyssna på META Picco om Du har dem i butiken. Förresten, tack för smidig affär när jag köpte Consonance Reference CD 2.2 MkII sent i höstas. Den har tyvärr fått lämna Skåne för att flytta till Bygdeå i norra Sverige. Behövde pengarna till andra galenskaper! Mycket trevligt ljud för att komma från en CD-spelare (jag är ju vinyljunkie).

Avslutningsvis vill jag gärna rekommendera ett par mycket bra "siter" för oss som gillar rör och horn: www.decware.com och http://melhuish.org/audio/index.html samt http://fullrangedriver.com/

Jag tar gärna emot besök om ni tar med egna skivor (vinyl eller CD) och egen CD-spelare då jag inte har någon ännu.

edit: Korrigerat uppg om känslighet på AER MD2 efter koll på tillverkarens hemsidan.

/stefan

Edited by - Stefanolo on 2007/09/19 21:50:25
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/27 :  19:43:00  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Mycket intressant Stefan! Det lär bli fler besök.

Jag börjar snart inse att mina bilder är borta

Dessa tre hade jag redan lagt ut på servern:








Så, det är det sista i bildväg vi bjuder på i denna tråd

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/27 :  20:05:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tradigt med disken Calle

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/03/27 :  23:52:25  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Calle: Vilka kanonbilder! Lider verkligen med dig när det gäller de försvunna filerna/bilderna. Vi råkade ut för detsamma på jobbet i somras så jag förstår Dig. Du är alltid välkommen (och alla andra som vill lyssna eller plåta)! Mycket skoj och intressant att få ta del av Dina/Era tankar om ljudet för att kunna förbättra det som går att förbättra. Ska testa lite med någon "super tweeter" som exv Fostex T90a eller liknande och för att ytterligare kunna plocka fram detaljer i det övre registret.

/stefan
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/28 :  12:11:58  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Trist calle..
Tur det går att fota om eventuellt....Men det blir ju aldrig riktigt "samma sak" eftersom då inget folk är inne i själva sekvenserna...

Men dom du inte tappat bort är varma o fina calle. Så vi får glädja oss åt det...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/03/28 :  15:55:18  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
MEN HUR I HELA FRIDEN VAR LJUDET?????

Dessa makalösa högisar måste ju vara nått fruktansvärt extra!!! Om inte annat så är det nog de snyggaste jag sett.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:03:45  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Att lyssna hos Stogi är som att spela en rugbymatch, fastän man sitter still i sweetspot. Ett oerhört fysiskt ljud som gör att hjärtat bultar. Bra balans, fint mellanregister, dynamik, värme, flyt och ett tryck - det är mäktigt!

Om vi går in på detaljer och betänker kvaliten i detta system, tycker jag det finns ett par saker som kan förbättras:
Vi spelar vinyl och det är bra separation, men det spelar inte 100% i harmoni. Jag skulle beskriva det som att ett band med 4 medlemmar låter lite som 4 åtskilda kanaler i stället för ett band. Jag är rätt säker på att det åtgärdas med ett försteg av hög kvalitet.
Det krävs en del av rummet för att kunna spela med dessa kolosser. Jag tycker det funkar bra även om några kvm till hade varit idealiskt.

Normalt sett är det inte bara att ställa in ett par högtalare av den här kalibern i ett rum och spela. Här görs det med några få Watt i mellanregister och topp. Stogi har lyckats mycket bra.

Vinylspelaren imponerade stort, och det har inte alltid Clearaudio gjort på mig.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/03/29 00:04:43
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/03/29 :  09:54:09  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Jag upplevde det som Calle i stort. Fokus kan vara något bättre, det tror jag också är en parameter som man får rätt på genom ett försteg. Tror också att basen kan bli något bättre integrerad med ett försteg.

Jag gillade också Clearaudio spelaren, den kändes stabil vilket även märktes i ljudet. Anläggningen har ett mycket bra driv, attack och nerv. Timing kändes också bra och det är viktigt för helheten. Om någon undrar om hur rör och horn låter så är detta en bra anläggning på att demonstrera detta. Det är jäkligt roligt med musik när den avlyssnas hemma hos Stogi.

Det var ett ljud som inte led så mycket av rummet tonalt, visst det finns alltid saker som kan bli bättre, men jag tror att många skulle ändå vara avundsjuka om de hade ett rum som uppförde sig så här väl som det gör hos vår värd.


- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/03/29 :  21:49:33  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis killar!

Mycket skoj att höra om hur Ni upplevde ljudet . Ni har båda mycket lyssningserfarenhet och toppsystem båda två. Har själv legat av mig de senaste åren. Hade ett hifi-uppehåll under ca 10 år när jag tog upp intresset igen förra våren. Under det gångna året har det passerat en hel del nya prylar och "guldöronen" börjar så smått vakna. Förbluffande hur snabbt man vänjer sig och hittar saker som man saknar i ljudet och saker som man gärna skulle vilja vara utan. Njuter dock i fulla drag av ljudet jag har nu och som med bred marginal "skåpar ut" det jag har varit van vid tidigare. Jag är inte mycket för "klinisk" hifi utan det måste "svänga" och engagera och mana till att lägga på nästa skiva, och nästa och nästa......

Jag har en teori om att ett par "super tweeters"/ horndiskanter kanske kan ge lite extra luftighet, attack/"direkthet"/skärpa åt ljudet och därmed befrämja intergration och homogenitet i ljudbilden. Bredbandarna rullar av något i toppen så vi får se/höra hur ett par diskanter kan avhjälpa detta. I mina öron låter inte hornen, som det hävdas från en del håll, färgat och lyssningströttande utan tvärtom väldigt "nära" och behagligt.

Jag ser fram emot att få vidga mina vyer genom besök hos er inom detta musikälskande brödraskap.

Förresten, Clearaudion är såld så nu väntar nästan två månader innan ersättaren (en äldre enarmad engelsman i ny kostym) tar sin plats. Ska hämtas i München i samband med besök på HIGH END 2007.

/stefan



Go to Top of Page

ArtSound
Member

170 Posts

Posted - 2007/04/02 :  18:34:27  Show Profile  Visit ArtSound's Homepage Send ArtSound a Private Message  Reply
Garrad?

www.artsound.dk
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/04/02 :  20:33:16  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Artsound: Garrard 401.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/04/02 :  20:39:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Garrard 401


Jaha varför har jag ingen men jag hittar väl en sådan en dag.

Grattis till din nya spelare stogi.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/04/03 :  14:06:49  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Fina bilder och en intressant högtalare

Enligt denna recension på PFO så skall Garrard 401 vara riktigt bra och de tyckte att den lät klart bättre och kraftfullare än en VPI TNT-5

Enligt mångas utsago har skivspelare med mellanhjul (idlerwheel) ett kraftfullt och dynamiskt ljud

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/04/03 :  14:23:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jag som trodde att hårdporr var förbjudet på detta forum! Att ni bara exponerar ett par skönheter så där naket och direkt. Skäms på er!!! Jag blir helt stum av detta.
Mer mer mer!!!!
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/04/03 :  14:41:03  Show Profile Send Musse80 a Private Message  Reply
Själv tycker jag att högtalarna ovan är skitfula, men smaken är ju som baken...

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/04/03 :  19:19:15  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Garrard 401 ... lät klart bättre och kraftfullare än en VPI TNT-5
Och så var den också supertweakad. Det värsta jag sett. Vilken fräck sida du länkade till eliot!

quote:
Mer mer mer!!!!
Jag gillar också systemet skarpt. Kommer gärna över igen när Garrard är på plats. Bilderna från sist är botta, finns inte mer

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/04/03 :  19:39:21  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Och så var den också supertweakad. Det värsta jag sett. Vilken fräck sida du länkade till eliot!


Vad tycks då om denna supertweakade Garrard 301



Bilden är hämtad från sixmoons: The Garrard Project: Part 2

...men man kanske skall börja med Part 1

Happy reading

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/04/03 :  21:33:42  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Bubbel: Tyvärr får jag vänta till slutet av maj innan Garrarden står i lyssningsrummet. Men den som väntar.....

Eliot: Jag är spänd på vad Garrarden kommer att leverera men det är ju klart att det handlar en del om tycke och smak. Garrarden sägs ha vissa klara styrkor och en del svagheter så man får ta en del hyllningar såväl som sågningar med en nypa salt. Det ska bli spännande att lyssna när allt är på plats. Och val av plint är ju en hel vetenskap så jag får väl bygga både den lättare "Loricraft-varianten" (med squashbollar som vibrationsdämpare) och en tung, solid sandwich-konstruktion av björkplywood. Jeff Day's artikelserie om sitt Garrard-projekt är riktigt intressant och konsumtionsbefrämjande samtidigt som det hade större betydelse för prisutvecklingen på beggade Garrards än ett världskrig skulle ha på oljepriset. Förresten, du sitter ju på ett riktigt "referensverk" av Simon York så du har väl ganska höga krav på svarven. Har du hört någon Garrard?

Musse: Ja, jag vet faktiskt inte riktigt själv vad jag ska tycka men till syvende och sidst så har utseendet ingen som helst betydelse för mig som hifi-sjuk musikälskare. Kolla in "times" system så förstår man att det "bara" är ljudet som betyder något. Efter en lyssning på ett sånt system så lär man sig älska brutalt fula horn och stora baslådor. Hoppas att själv få möjligheten att lyssna på "times" system någon gång.

Calle: Gråt inte över spild mjölk. Du har en unik känsla för snygga bilder och den förmågan har du kvar även efter en hårddiskkrasch. Välkommen när suget efter lite lätt färgat (och svårt beroendeframkallande) hornljud gör sig påmint.

/stefan

edit: stvafle

Edited by - Stefanolo on 2007/04/03 21:44:30
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/03 :  21:35:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag ska iaf tuta över en dag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/04/03 :  21:40:26  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Circlomanen: Ja, man har ju blivit lite snusk-gubbe på senare tid. Calles-jrs bilder gör ju att verkligheten förbleknar lite. Behöver jag tillägga att jag släcker ljuset när jag lyssnar? Horn brukar dela upp folk i två läger både när det gäller utseendet och ljudet. HATA eller ÄLSKA!

/stefan
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/04/03 :  21:47:11  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Johan: Alltid välkommen!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/04/03 :  22:08:09  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
horngubbe = horny old man

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/04/03 :  22:11:04  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag var hemma hos Jürg Schopper förrförra sommaren och då spelade han på lite "vintage-grejer" och det lät otroligt bra



Rörförstärkeriet kom från Marantz (Model 7c & 8) och skivspelaren var en original Garrard 301 med SME 3012

Högtalarna är restaurerade Bowers&Wilkins DM70.

- Jürg är annars känd för att restaurera Thorens TD124 och han har bl.a. sålt en TD124 till Mr. Vinyl på HiFi+, Richard S. Foster. Som den Schweizare han är ser han sin Garrard som en övergångslösning och menar att Thorens TD124 låter bättre och är en bättre konstruktion. Han föredrar mk II eftersom lagret är bättre med mindre tolerans....

Oberoende av hur det är med den saken så lät det mycket bra så Du kommer säkert att bli nöjd

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000