HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY-träff i Göteborg 0704021, Bildtråd!!!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/23 :  12:10:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Elektroniken:

Vee Eights svarv:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/23 :  12:12:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ipodens anfader, VeeEights resegrammofon:

Högtalarna ur annan vinkel:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/23 :  12:18:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Rummen var som man kan vänta sig på en mässa. Man släpar in grejor i tomma rum och har inte tid att
fixa akustiken något särskilt, och så får man ljud därefter. Basbummel var det hos nästan alla men
det var glada miner ändå. Det blev ju en kul träff i alla fall!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/23 :  12:56:44  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Basbummel var det hos nästan alla

Jo, det bumlade rejält i mitt rum såval som i de flesta andras, men inte så farligt hos min granne, Plind. Men den rackarn FUSKADE med Svanå-prylar..absorbenter, diffusorer m.m..

På nästa träff ska jag, vid ett obevakat tillfälle, springa in o ta dem ifrån honom o gömma dem väl..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/23 :  13:16:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/04/23 :  13:50:56  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
På nästa träff ska jag, vid ett obevakat tillfälle, springa in o ta dem ifrån honom o gömma dem väl..

Då tar jag med mina specialtränade vaktkatter "Uffe" och "Bosse"
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/04/23 :  13:59:07  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Liten kommentar till denna:

Det är ett projekt som jag och Naqref (samt en till) pysslar lite med. Det heter OA-SC (OrthoAnalog SnurrCirklofon) och hemligheten är eg lagret.

Konstruktionen är som ovan med magnetlager och glidbussning. Tanken är att man skall kunna använda Scheu-tallrikar. Till detta har vi på varsin kant gett oss f*n på att bygga tonarmar. Jag fick fö ett kolfiberrör till mitt bygge Wu Tang Ential, på träffen. Forts följer nånstans.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Linden
Starting Member

2 Posts

Posted - 2007/04/23 :  14:04:20  Show Profile Send Linden a Private Message  Reply
Bappe var rätt person att svara på frågan om kattskinnshögtalaren, han har nämligen gjort sig besväret att släpa hem dom från Japan efter ett besök hos Mr Sano himself. Lite om Prebens hornsystem: Basarna är av typen voighthorn eller numera kallat "tapered qarter wave pipe" ritade av Rex Balldoc på 60 talet sedan hysteriskt uppförstorade av Bosse Rauna Hansson, dom drivs av 3 st specialbyggda 8" Sinuselement. Mellanregistersystemen består av Lowther PM2 mark2 monterade i tractrixhorn av betong ritade av Donald Chave (Mr Lowther)
Hornsystemet heter Chaverex vilket jag förstår är en hyllning till ovanstående gurus från en annan guru..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/23 :  14:06:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Betong !?
Hur mycker väger hela systemet in på

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/23 :  14:11:30  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Väger..?
Mycket. 4-500 kg..?

Pratade med Preben för en stund sedan och han hade ont precis överallt efter bärandet..
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/04/23 :  14:14:52  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Fan Fan Fan Fan Fan Fan Fan Fan Fan Fan. JAG MISSADE JU DETTA..tog fel datum trodde det var nästa helg

U

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2007/04/23 14:15:34
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/23 :  14:27:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så kan det gå.

Jag nämner inga namn men ett annat år var det en av utställarna som ringde mig på söndagen och undrade var alla var...

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/23 :  15:31:41  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Jag köpte supergoda bullar ...som jag glömde kvar :(

I övrigt kom jag iväg från mässan med Nagref´s högtalare i bagaget :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/04/23 :  15:40:52  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Ja bullarna var i min mening det mest lyckade bygget på hela träffen!

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/04/23 :  15:44:59  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Det var DIY-bullar, inga köpebullar .
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/23 :  15:45:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
http://user.faktiskt.se/vee-eight/tallrik_lager_snitt.JPG

Superintressant!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/04/23 :  15:49:05  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Engelholm;

Visst är det en fin cad-ritning?

Kolla mer här; http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=14189
och här; http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15399

- Carlsson Illuminati -
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2007/04/23 :  15:51:42  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message  Reply
Ja det var snällt av dig Kaffekoppen.

Jag måste tacka igen för en mycket trevlig utställning. Och för de fina bilderna ovan. Själv tog jag kameraledigt och njöt av atmosfären. Tyvärr så gillar min mage inte kaffe men annars så hade ni nog sett mig mer i köket. Det var ju det bästa stället att få träffa alla.

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

DAVE_HB
Member

180 Posts

Posted - 2007/04/23 :  15:57:55  Show Profile  Visit DAVE_HB's Homepage Send DAVE_HB a Private Message  Reply
Ang skivspelaren så var det en hel del som var intresserade av den och jag fick många tillfällen att demonstrera den automatiska VTA-justeringen. När man lägger på en skiva av högre kvalitet så är den högre p g a mer plastmassa och då blir VTA något förändrat. Men med den ökade mängden plast så ökar dessutom massan och då sjunker tallriken samtidigt ned (p g a fjäderkonstanten mellan magneterna) lagom lite för att hålla VTA rimligt oförändrad.

- Hjälper Holographic Audio, Larsen Hifi samt Bremen
- Admin på Faktiskt.se
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/04/23 :  16:10:45  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Dave/Naqref:

Det är ju en sk otippad finess, som nu när den ändå finns där bör ändå nämnas.

- Carlsson Illuminati -
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/23 :  16:15:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:

MNTP även kända som Mutant Ninja Thunder Pussies

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/23 :  16:35:21  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:

Kolla bara så inte Bappe är i närheten..då är det risk att de försvinner och återuppstår som svindyra högtalarelement..
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22008 Posts

Posted - 2007/04/23 :  16:56:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
...hade ni nog sett mig mer i köket. Det var ju det bästa stället att få träffa alla.

japp, samling kring kaffepumpen med skivor till kaffet.

Jag får ta med Té som alternativ nästa gång.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:01:47  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Ronnie Ericsson: Tack!
Det är ett spår i hjulen (som en remskiva) som går på en vass rail. Den stannar kvar även mitt i Stravinskijs Våroffer .

Edited by - Peter S on 2007/04/23 17:02:51
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:34:45  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
En liten kommentar om mindre basbummel i Plinds rum bara. Det var framförallt placeringen av dipolerna som gjorde att det blev bättre. Det fanns visserligen ett par absorbenter och diffusorer i rummet men de gjorde nog inte så mycket åt basåtergivningen.
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000