HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Plåtat något på sistone? Släng upp bilderna här!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 77

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/05/12 :  12:46:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
HDR är skurken skulle jag tro
*vissel vissel*

Och jag kan knappt trixa med det längre pga 1Ds - bilderna blir förstora för min fd monsterdator

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/05/12 12:47:11
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/05/12 :  12:57:49  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Ni mästerfotografer pratar om saker jag knappt begriper... Jag riktar min billiga kamera mot saker jag gillar och trycker av, sen blir det som det blir... Önskar att man hade lite dyrare grejer och kunde hantera inställningar och efterarbetningsprogram o dyl...

Den här tråden har verkligen blivit något jag ibland får för mig att bläddra i på rent nöje och för inspiration. Det finns onekligen talang här på forumet!

Nåväl... igår var kameran med ut igen, jag intresserade mig lite för himlens spegling i vatten, som jag sett att andra också gjort i denna tråd tidigare...

Edit: Jag vände nr 2 upp och ner, fungerade rätt bra...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/05/12 19:47:50
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/05/12 :  13:10:10  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
guy: ..och som tur är behöver man inte ha några värstinggrejer för att ta bra bilder.
Det är bara att plåta på.
Vissa verkar ha en fantastisk förmåga att "se bilder" redan från början - som medfödd talang. Andra (jag) behöver träna upp seendet genom träning.
Bra grejer och kunskap i bildredigering gör bara "det där lilla extra" till bilden men grunden till en bra bild fixar man med nästan vad som helst. Det är min filosofi i alla fall.

Din första bild där var riktigt tjusig! Hade man inte sett de små delarna av buskarna i övre hörnen hade den varit ännu bättre. Den hade fått en skön mystiskt känsla då - vad är det jag ser egentligen?
Prova ta handen eller ett papper och håll för övre delen av bilden. Jag tycker det blir bra.

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/05/12 :  16:21:48  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Jag kanske ska skicka bilden till Ufo-spaningen...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2009/05/12 :  18:13:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nr2 upp o ner är verkligen förbryllande !!
Klart läcker :-)

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/05/12 :  19:45:50  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Det var roligare än jag trodde att vända bilder upp och ner... Nu kan jag inte sluta...

Här kommer nr 3 från ovan igen fast upp och ner...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/05/12 19:46:31
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2009/05/12 :  19:57:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Där blir det inte riktigt samma sak.
på den andra ser man inte direkt om det är upp o ner eller skumma reflektioner i vattnet.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/05/12 :  23:04:31  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Hej och hå...trist att vara sjuk hemma...
När det blir för tråkigt åker kameran fram och i brist på annat blir det självporträtt.
Nu blev det lite hifi-tema också. Man måste ju visa vilka märken som gäller

Go to Top of Page

hultan47
Starting Member

14 Posts

Posted - 2009/05/13 :  11:29:02  Show Profile Send hultan47 a Private Message  Reply
Tycker "guy" bilderna talar ett tydligt språk, det är inte kameran som gör bilderna utan fotografen. Jag hör till gruppen fotointresserade som har bra grejer men svårare att "se" bilden. Saknar nästan helt känslan för komposition
Jag har bra koll på tekniken i kameran men det hjälper föga när jag inte "ser" bilden.
Just nu fotar jag för en kommande DIY tråd jag ska lägga upp, men det blir om en stund. Får skapa en liten buffert först!

/Stefan
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2009/05/13 :  14:04:25  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Övning ger färdighet. Det är ju det som är det roliga att man hela tiden kan förbättra sig. Tänk om alla hade varit mästerfotografer från början, hade varit trist

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/05/13 :  15:08:17  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
quote:
Övning ger färdighet. Det är ju det som är det roliga att man hela tiden kan förbättra sig. Tänk om alla hade varit mästerfotografer från början, hade varit trist

Precis och det är utvecklingen som är rolig tycker jag. Att lära sig mer, träna och bli bättre.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/05/13 :  16:01:04  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Och sådana här trådar hjälper också till en hel del. Man kan ju hålla på länge och bara tanklöst fotografera i samma spår, men i en sådan här tråd får man tillfälle att tänka om många av era bilder "vad är det som gör just den här bilden bra?" - och sedan försöka ta med sig det i bakhuvudet nästa gång kameran är igång.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

jonasz
Member

2543 Posts

Posted - 2009/05/13 :  17:37:58  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2009/05/13 :  19:15:07  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Roq: Gillar din gatubild. Finns mycket att titta på i den.

Här kommer en svartvit från 1:a Maj i Lund.

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2009/05/14 :  14:09:22  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Väldigt fin bild Boombox. Mina ögon dras direkt till han som gapar mest i mitten. Han ser väldigt fundersam ut. Jag börjar undra vad han tänker på "stängde jag nu av spisen och låste dörren när jag gick hemifrån?"

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2009/05/16 :  11:16:49  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply

Notera åt vilket håll blicken är riktad så vet ni också vartåt bilen faktiskt rör sig (och ni kan även gissa vartåt det hela barkar då den 10delen senare kastar runt åt andra hållet. Således bra nära ett agrikulturellt redskap... )

Fotat på Hasslösa under valborgshelgen.

/Pontus

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2009/05/16 :  11:33:54  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Tack matså! Försökte få en bild där alla gapade. Vintern raaasat ut......

Tux: en del vet hur man roar sig:)
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2009/05/16 :  11:45:55  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Boombox: Mjo, 2 dagar på sladd med goda vänner är ett bra sätt att tillbringa en helg.

http://www.mikaelson.se/Mikaelson.se/Foton/Pages/Vatrtaff_2009.html
Det blev lite fler bilder där jag fastnade en massa på bild också när jag lånade ut kameran.

Som här:

Bilen är något mjuk i chassiet, framförallt bak.
/P

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

mushkot
Member

60 Posts

Posted - 2009/05/16 :  14:56:31  Show Profile Send mushkot a Private Message  Reply
Jahopp, kan väl hoppa in med ett par bilder eller 3 här jag med...

Från mina dagar som klubbfotograf...

En cafébild, helt enkelt.

Mina skor försökte rymma en dag.

Ja, behövs ord?
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2009/05/16 :  17:53:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Mållös !!!!!

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

mushkot
Member

60 Posts

Posted - 2009/05/17 :  09:54:52  Show Profile Send mushkot a Private Message  Reply
Och förresten, ang nya kameror/optik/teknik, så är bilden på skorna tagen med en gammal manuell pentax KX (endast inbyggd ljusmätning som är "automatisk", allt ställs manuellt!) med ett lika gammalt 50mm 1,8 objektiv och diafilm!
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2009/05/17 :  10:50:31  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Fantastiska bilder ni tar grabbar.

Woow!!!

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/05/17 :  13:15:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Snyggt mushkot! Och old school dessutom...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2009/05/17 :  16:35:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
diafilm!

Förklarar månen o planet !!

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

mushkot
Member

60 Posts

Posted - 2009/05/17 :  20:29:44  Show Profile Send mushkot a Private Message  Reply
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
diafilm!
--------------------------------------------------------------------------------

Förklarar månen o planet !!

Hehe nja, det var taget med Nikon D200 + 400mm 5.6 ED Ai-S
Go to Top of Page
Page: of 77 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000