HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur löser jag det här??? (Stora akustikproblem)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2007/05/08 :  08:33:41  Show Profile Send mrk a Private Message
Hej!

Vi har precis bytt boende. Har fått ett lite större
vardagsrum och trodde att det skulle göra susen!

Äntligen skulle den där lilla baspuckeln försvinna... Hifi-nirvana skulle komma

Men det blev pladask...
Bas under ca 60hz hörs knappt. Jämförde med http://www.hunecke.de/english/calculators/loudspeakers.html. Jag har inte gjort några riktiga mätningar, men simuleringen verkar stämma med mina intryck. Under 60hz försvinner allt...

Rummet är 6,1 meter långt. 3,6 meter brett. 2,5 meter
takhöjd. Betonghus. Stereon står längs ena kortsidan.
Att möblera på annat sätt blir svårt.

Hur löser man det här??? Akustikbehandling?? Sub??



(Trött hifi-katt )

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/08 :  08:39:58  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Börja med tjocka gardiner och lite absorbent under fönsterbrädan, särskilt på varje sida om elemenetet.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2007/05/08 :  08:40:04  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Gardiner av det lite tjockare slaget, i fönstren skulle nog hjälpa en del.
MVH Revoxarn.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/05/08 :  08:44:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tjusigt rum

Lösningen stavas som vanligt basabsorbenter, markskivoabsorbenter eftersom alla basproblem som relativt kala rum har beror på samma sak. Kolla kokboken, där några förklaringar + förslag på lösning. Resultatet av akustikreglering kan du se i min beskrivning av mitt system.

Kolla också på Nitram's system för att hitta snygga lösningar som du kan få ett OK på från din partner.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/05/08 :  08:50:24  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Märkligt att du saknar bas när du bor i ett betonghus. Bakom högtalarna bör du sätta upp tjocka gardiner för fönstren. Hjälper inte basen men förbättrar det totala ljudet. Tjockare matta närmare högtalarna så du dämpar första reflexen. Väggarna verkar dessutom kala, upp med tavlor och mjuka material! Testa med en sub, tex en REL, kanske blir kanon...

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/08 :  08:58:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ser ut att vara en dör/öppning till vänster om högtalaren? Stämmer det ?

Hur mycket har du provat att ändra på placeringen av högtalarna i rummet ? Prova att flytta ut dem 50cm,, bara för att höra om det blir skillnad.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/08 :  09:28:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
För att kolla var du har dina resonanser så kan du sätta på nått riktigt basigt o justera din lyssningsposition stegvis fram/bak.
Nånstans så kommer du att höra att du inte förlorar så jätte mycket bas.

Men slår man sen ett öga på dina rumsmått så kan mycket av förklaringen ligga där. Du har bara resonanser mellan 2 parallella ytor i den lägsta basen. Dessa tenderar att försvinna/inte höras så mycket. Dom första dubbla parallella dyker upp först vid 55 hz sen kommer 73 , 83

Har du en öppning/dörr som ztenlund frågade om då är jag ganska säker på att ovanstående är förklaringen. En resonans som enbart går mellan 2 ytor tillsammans med en högtalare som inte spelar super lågt då påverkas man inte av rummet lika mycket.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2007/05/08 :  10:47:19  Show Profile Send mrk a Private Message
Hej!

Tack för alla svar!
quote:
tjocka gardiner

Gardiner är på gång. Har satt upp hållare för dubbla stänger, tänkte köpa tjockt tyg bakerst (Molton?), framtill blir det något snyggare
quote:
Ser ut att vara en dör/öppning till vänster om högtalaren? Stämmer det ?

Visst är det en dörr till vänster. Eller rättare sagt två dörrar. Balkongdörr och sovrumsdörr. Ska kolla ikväll med stängd dörr till sovrummet. Tänkte inte på det...
quote:
Lösningen stavas som vanligt basabsorbenter

Ska kolla kokboken genast. Men kommer absorbenter att lösa basproblemet helt? Eller bara förmildra det hela??

/mrk

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/05/08 :  10:52:18  Show Profile Send Sundström a Private Message
Eftersom andra med basproblem läser denna tråd så inflikar jag;

Kolla så att högtalarna inte spelar ur fas. Plus till plus på kabelanslutningarna.
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2007/05/08 :  10:56:13  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Kan du inte skaffa fler likadana katter?
De borde väll dämpa rätt bra :).
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/05/08 :  11:05:09  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag har samma problem i mitt långsmala rum.
Testa att flytta ut högtalarna en bra bit ut i rummet, det gjorde susen hemma hos mig.

Stereotypen
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/05/08 :  11:17:44  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Mrk:

Ta dit en akustiker, Classe i Göteborg eller Mats i Stockholm t ex. Spendera en tusenlapp eller två på att låta dem mäta och ge dig två offerter. En som handlar om hur du rätar ut dina basbekymmer och en som handlar om mer genomarbetat förslag i flera register.

Alla råden ovan är för att hjälpa dig och det finns mycket bra att hämta.
Men - markskivor hjälper knappast i basområdet, gardiner och tyger handlar om annat än bas, ett rum som har 1 paralell yta och 3 dubbelparaleller förstår jag inte riktigt hur det ser ut

I all välmening,, ville bara påpeka hur ohyggligt svårt detta basproblem med ens verkade och för en novis är den grekiska nivån uppfylld för länge sedan.

Förklara gärna det där med marksivor Micke Y och det där med alla paralellerna Johan, jag begrep det inte och jag hävdar nu inte att jag skulle vara duktig på akustik och sitta på facit.

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/08 :  11:20:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Ska kolla kokboken genast. Men kommer absorbenter att lösa basproblemet helt? Eller bara förmildra det hela??


Då får en jämnare återgivning iaf som gör att dom lägre frekvenserna kommer att stiga fram lite.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/08 :  12:00:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Förklara gärna det där med marksivor Micke Y och det där med alla paralellerna Johan, jag begrep det inte och jag hävdar nu inte att jag skulle vara duktig på akustik och sitta på facit.



Man har ju 3 leder i rummet som alla skapar resonanser. 3 leder ger oss 6 ytor där musiken studsar i mellan. Primärt räknar man att alla 3 leder har en grundresonans sen har man alla 1/2 - 1/4 våglängder.
Rumsmått på 5 x 2,5 x 2,5 triggar både primär o 1/2 våglängder.
Så långt inget nytt.


Där finns även andra leder att räkna på o det är tangentialt. Där räknar man mellan 4 parallella ytor. Mrk träffar tex har en primär vid 56 o en tangential vid 55 hz. Dessa noder är inte lika kraftiga som dom primära men dom finns ! Att räkna vidare med 6 ytor kan man med göra men jag är tveksam om dom är hörbara om dom inte träffar spot on med dom andra.

Lite snabbt skrivet för jag måste rusa till jobb nu







>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/08 :  12:04:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Precis!

Om man har mycket efterklang i övre registrena och därigenom ett framhävt mellanregister och diskant kan man få mer bas genom att dämpa dom andra registrena.

Basproblemen med stående vågor finns fortfarande kvar, men nivån (/klangfärgen) kan rättas till med markskivor.

Det går dessutom att absorbera bas med markskivor men då bredbandigt till skillnad från helmholtz-absorbenterna som (lättare) jobbar smalbandigt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/05/08 :  12:15:52  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Bort med spikarna. De sätter högst sannolikt ditt golv i svängning. Jag har en halvbra lösning som du kan testa och som inte kostar speciellt mycket. Länk: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4049 Om detta fungerar bättre, så finns det mer seriösa lösningar att testa.

Snoogens
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/05/08 :  12:21:50  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag vann just en hundring

Precis som inom annat är det viktigt att vara hyfsat specifik, framför att "sikta och tryck", både i framtagning av högtalare och i en diskussion om akustik.

"Om man har mycket efterklang i övre registrena och därigenom ett framhävt mellanregister och diskant kan man få mer bas genom att dämpa dom andra registrena."

Nä, det får man inte. Man upplever att det blir mer, pga klangbalansen. Nog så viktigt men det gör fortfarande inte ett smack med ett nästan dött basområde nedanför 60 Hz.

Att absorebera bas bredbandigt när problemet är smalbandigt verkar vara en mindre lyckad lösning?

I sak så är allt gissningar, tills man mätt på plats i rummet.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/08 :  12:46:56  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Håller med Sladd, HifiConsult att en akustiker kanske borde anlitas innan man försöker på lösningar som kostar pengar utan att tillföra mer än marginell förbättring - eller i värsta fall försämring.

Johan Lindroos är min trevliga granne som pyssalar lite med det här. Sök på Faktiskt.se efter honom så finns kontaktinfo där.

Tag in offeret från ett par. Tror inte en översyn är speciellt dyr.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2007/05/08 :  13:03:59  Show Profile Send mrk a Private Message
Hej Alla!

Tack för era tips. Visst är mycket gissningar, men jag ser alla förslag i en välmenlig anda! Dessutom är väl inte hifi en helt mätbar syssla

Gardiner osv ska som sagt upp inom kort. Kanske också en och annan tavla... Förstår mycket väl tipsen om att dämpning i övre registren leder till en "uppfattat" bättre bas... Men i det här fallet saknas den nästan helt... Jag börjar nu inse vidden av problemet.. Kanske inte så dumt att få ett professionellt råd...

quote:
Ta dit en akustiker, Classe i Göteborg eller Mats i Stockholm

Sladd: Kan du PM:a mig kontaktuppgifter till Mats?
Kaffekoppen: Jag ska försöka kontakta Johan

quote:
Bort med spikarna

Verkar vara ett billigt tweek! Värt att testa! Har annars funderat på att skaffa ett par stenbitar under högtalarna. Har du testat det och jämfört?

/mrk




-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/08 :  13:13:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Att absorebera bas bredbandigt när problemet är smalbandigt verkar vara en mindre lyckad lösning?



Efterklangen borde gå att få ner lite generellt i basen medans noderna plockas med Helmholtz

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/08 :  13:31:31  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Går det verkligen inte att ställa upp systemet mot långsidan. Borde göra underverk i fråga om bas-återgiving...

Möblering för ljudet är nr 1. Möblering för livsfunktion och estetik är nr 2

Mer tjocka mattor på golvet....

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/08 :  13:41:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kom igen sladd! I mitt inlägg, meningen efter den du citerade skriver jag det du framlägger.

quote:
Att absorebera bas bredbandigt när problemet är smalbandigt verkar vara en mindre lyckad lösning?

Ja, så kan det verka.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/08 :  13:47:18  Show Profile Send marens a Private Message
Ser ut som att en hifitidning skulle passa i basreflexröret. Sänk avstämningen genom att förminska diametern eller förlänga röret så borde det bli bättre.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/08 :  15:34:50  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Då röstar jag på att testa med hifitidning, men göra en permanent lösning med förlängt basror om effekten blir positiv.

Minska basreflexrörets effektiva diameter kan man göra - men bara för utvärdering.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/05/08 :  18:19:17  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag kommer gärna igen EA!

Du får ju i så fall välja vilken mening du vill ha kvar. För en frågande blir det väldigt förvirrande. Om du tar bort det jag anmärker på så är vi ju tydligen överens!

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/08 :  19:27:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag hoppas att mrk är så pass intresserad av sin tråd att han orkar läsa alla mina 3 meningar och förstår innebörden av dom, alternativt frågar mig om förtydligande.

I övrigt hoppas jag han tar kontakt med någon som kan utföra mätningar och ge rekommendationer. Bäst är ju att höra sig för hos flera företag/leverantörer.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000