HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Elgstrand, Musiken tar över.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/01/05 :  22:45:32  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
En liten uppdatering:

Är numera sambo... Kanske är färgerna inte lika "vassa" längre då något slags lugn har infunnit sig
Men med genomgående suprakablar och riktigt byggda stativare så spelar det bra.
En Thoréns TD165 har också tillkommit.
Subbarna behöver fortfarande snyggas till.

Några bilder.










Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2009/01/05 23:16:12
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/08/22 :  23:15:11  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Kastar in en lite uppdatering bara...

Missade även att skriva om stativaren... det är en lite modifierad Acoustic Excellent med Diskanten utbytt till en Vifa D25AG-35-06 med något moddat filter. Låter härligt avslappnat.

Nu spelas det även på en Pioneer dv989i...har väl ett par år på nacken men var nog bland det bättre jag kunde få för pengarna. Nöjd.

Edit:Kastar in lite vettigare bilder.













Här sitter den RÖDA fina dioden





Frächare Basar.



Mvh/Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2010/02/16 23:46:52
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/20 :  08:55:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Pickering, vad kul! Jag spelade i många år på en XSV-3000. Finns bolaget kvar fortfarande?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/09/20 :  12:07:57  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Har fått höra att det är en klassiker, skoj.
Farsans gamla spelare som jag fått ärva, jag är väldigt nöjd speciellt med det nya Thoréns RIAA´t. Spelar lagom varmt och gott

Köpte ny nål till den för ett tag sen, beställde härifrån: http://www.pickeringuk.com/

Mvh // Fredrik

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/11/08 :  15:54:25  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Jaha, eftersom man jobbar med inredning och akustik kommer in i bilden ibland händer det ju att det blir lite grejor över som man måste ta hand om

Satte ett undertak på jobbet av denna sort: http://www.akustikmiljo.se/public/dokument.php?art=370&parent01=304&parent02=352&parent03=0&level2_4=true

Fick över både 20 och 40mm tjocklek.

Sen hade jag lite spill bitar från ett skärm montage i ett kontorslandskap över.
Limmade ihop som båda och så här blev det.

Spill bitarna som ska limmas på.







Slänger in bakom tavlorna också, 20mm tjocklek här.



Och en bild från sötplatsen.



Mvh / Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/11/08 :  20:02:16  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Ska sätta en vit list runt hela absorbenten sen.
Men just i helgen har jag bara lyssnat och njutit.
Detta börjar låta ganska bra faktiskt

Mvh / Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/11 :  17:35:06  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Skall inte ha absorbenter i mitten av ljudbilden och framförallt inte runt stlk 43-44.

Om dom till varje pris måste vara där alls, så skall det bara vara i vita tubsockor.


https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/11/11 :  20:25:38  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Ska ordna det till nästa foto
Kanske tofflor...


Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2009/11/12 :  21:20:20  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Var inte blyg nu broder. Ett mer dynamiskt och kontrollerat ljud har i alla fall inte jag hört. Men ska väll tilläggas att jag är en ren nybörjare som precis börjat behandla öronen med bra musik.

Hifi-bänken du fått så mycket positiv respons på måste vi prata mer om
Ska bli kul o se och höra hur det (ur)artar sig med ditt system och omgivning framöver.

Good sound Brother
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/11/12 :  22:54:22  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Välkommen hit Psy...

Man tackar bror!

Jovisst ska det bli spännande att se vad som händer och fötter Framtiden är oviss men tycker mig se mer kraft i glaskulan någonstans...

Stenbänken vore roligt att rota fram igen, men min andra hälft kanske inte uppskattar att jag slänger ut alla hennes möbler Sen står ju TD´n på ena hyllplanet numera...

Jag är nog mer intresserad av vart din musik och hifi karriär barkar åt, du har ju påbörjat en musik resa av rang!

Igen, Välkommen!


Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/01/17 :  23:54:05  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Här är det bara lite små förändringar som sker.

Lite nya signalkablar mellan de flesta apparaterna.
Något snyggare diffusorer runt högisarna.





Vi får se om det blir lite snyggare bilder i vårljuset sen.

Mvh / Fredrik

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/01/18 :  15:23:10  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Snyggt system! Alltid roligt att se DIY projekt, speciellt som man blir nöjd med.
Hur kommer det sig att du har diskanten under mellanregistret nu och inte förut? Stor skillnad ljudmässigt?

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/01/18 :  18:17:59  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Tjena!

Tackar! Jodå det har varit roligt att bygga och varit många turer runt detta och många syns inte här.

Anledningen till att diskanten sitter där den gör är för att den ursprungliga testlådan var ganska mycket mindre och stativen var redan givna, så med denna burk hade diskanten kommit för högt. Jag hade tidigare ett par Misson där diskanten satt under basen, så jag testade. Tycker det låter bättre än om jag vänder på den. Kan inte sätta ord på vad jag hör, men det blir lugnare. Men det finns inga vetenskapliga tester bakom det hela.

EDIT: Men när jag tänker på det så tror jag det finns en liten teori om att basens reflexer kommer längre bort från golvet och det ska ha positiva effekter på spridningen. Läste lite om det när jag funderade som hårdast, men kan inte hitta vart.

Någon annan kan säkert hjälpa till med detta?

Mvh Fredrik.



Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2010/01/18 18:24:09
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/13 :  17:46:59  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Fick för mig att slänga upp ädelstenen i lite bättre skivbytarvänlig höjd.

Shiffer stenen kommer från stereobänken i början av tråden. Något liten men fötterna får plats precis... Nu saknas bara lite bättre sladd och puppa så står jag mig ett tag







...bättre bilder kommer... nångång

Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/02/14 :  03:17:13  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
19e Maj fyller jag år. Jag ville me ha en sån hylla (utan större operation)

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/16 :  22:52:12  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Då blir det ju ingen överraskning

Har nu suttit och vänt skivor ett par dagar. Vägghyllan gör en hel del gämfört med tidigare något svajiga position. Den känns väldigt fast på väggen som är i tegel, inte omöjlig att flexa men det krävs en hel del kraft.
Musiken blev tydligare, och det är ju inte fel.
Ska väl tilläggas att jag nu kör med botten lös 165a för att se om jag kan höra någon skillnad.

Ny pickup är beställd och funderingarna ligger i om man ska byta ut tonarmskablaget?

Det blir inte många CD skivor längre fast jag köper nya...

Edit: Sen kan jag tycka att det är lite märkligt att ingen har tagit notis om att det inte sitter någon ilsken blådiod i RIAA´t längre utan en mjuk röd fin sak...

Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2010/02/16 23:40:59
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/02/17 :  06:34:22  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Se där, se där, systrar och bröder. Han har skådat ljuset och blivit en i sekten vaxvändarnas väl. Härligt att höra! Och visst är det skoj? Och visst är den musikaliska upplevelsen mer intressant? Man kan ju inte zappa låtar som man efter några takter fann inte var "lika bra" som de bästa, men som man nu lyssnar till och finner att de passar in i den musikaliska helhet som bygger upp ett helt album. Jag blir glad för var "ny" musikälskare som "kommer på", eller nyupptäcker kanske är ett bättre ord, den komposition en klassisk LP utgör. Format må variera över tid, men musikalitet och kvalitet är lika solida begrepp då som nu. Det är egentligen inte mycket nytt under solen, kan man kosta på sig att säga nu vid uppnådd medelålder.

https://www.facebook.com/stefanstudio

Edited by - 24U on 2010/02/17 06:35:19
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/17 :  18:45:20  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Visst är det skoj! Skitskoj rent ut sagt! Ljudet....ljuset är skådat!

Har insett att jag har träffat rätt.
LP formatet hjälper mig att fokusera på musiken och jag får helheten. Sen tycker jag att jag får en högre acceptans för skivors olika ljud och njuter mest hela tiden.

Svårt att sätta fingret exakt på vad det är som tilltalar mig så. Lyssnar på massor musik hela tiden bara och det tar inte slut.

Just albumets helhet är något jag ofta saknar på moderna CD plattor men det har nog mer med tiden än formatet att göra antar jag.

Som du säger 24U: Det är musikalitet och kvalitet man vill åt.

Nu väntar ny pickup så man vågar spela finskivorna igen


Mvh / Fredrik.


Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/03/17 :  21:30:35  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Uppdaterar lite.

Just nu:

Lyssnar på musik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/03/18 :  01:05:07  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Hur tyckte du det lät hos mig i jämförelse mot dig då ?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/03/18 :  21:36:28  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Jovars! Jag tycker det låter bra hemma hos dig.
Väldigt harmoniskt på nått sätt. Svårt att sätta fingret på efter så kort lyssning.
Vinylen låter ganska mycket "mer" här hemma. Jag tror du har ett mer tillbakalutat mellanregister än jag, mitt är antagligen lite färgat där.
Jag får återkomma när jag lyssnat mer. Det gjorde sig mycket bra till film det kan jag säga säkert.

Du får ta och göra ett besök här sen igen.... det har hänt lite.

Några erfarenheter från vinylskruvandet än?

Mvh / Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/08/20 :  21:08:43  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Jaha, då var mina basar sålda. Fick ett bra pris och något trevligt skedde när jag kopplade ur dom.

Ska bli intressant att se vart jag tar vägen nu, blir det äntligen ett par
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm ?
Eller lägger jag kronorna på skivspelaren.
Eller (hemska tanke) är jag nöjd!?!

Ledorden är Dynamik, Hög känslighet, Levande, Musikglädje, "Lagom" upplösning.

Säg 10- 15k

Vad skulle ni gjort? Nyfiken.

Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/11/19 :  20:18:07  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply

Har nyligen flyttat och det blir lite nytt.
Uppdateras allt eftersom.
Här kommer lite bilder på högtalarna som är H.A.D QW-4





Här finns en enkel byggtråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82030#953381

Jag trivs väldigt bra med det dynamiska ljudet

Mvh
Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/11/25 :  21:00:18  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Nu börjar dom spela riktigt bra!
Kommer ha svårt att gå tillbaka till en "vanlig" lådhögtalare igen tror jag... ljudbilden är helt underbar.
Behövs lite mer för att dämpa efterklangen i rummet så är nog många bitar på plats.


Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2012/02/26 :  19:43:50  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Här finns en del bra med mannen nämnd tidigare i tråden.

http://www.doylebramhall2nd.com/music.htm#

Han spelar även på Eric Claptons Crossroads 2010.

Mvh Fredrik.


Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000