HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 Läge att döda INO-delen?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/05/14 :  17:20:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
KK, som Bernt skrev tidigare så känns inte det aktuellt. Vi hoppas att du med flera skall få användning av detta forum och se det som den resurs det är.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/14 :  17:25:38  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Personligen är det rätt egalt för mig. Blanda inte in mig i gammalt junk.

Det var bara ett förslag, mest baserat på just det som Bernt skrev. Ett förslag till förbättring eftersom
forumsdelar där knappt någon skriver i känns.. fånigt.


Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/05/14 :  17:58:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jo, det har du rätt i, men anledningen till att ingen skriver kan ju vara missförståndet. Det är bra att vi reder ut det.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2007/05/14 :  23:28:20  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Ja, men vad har du belägg vad gäller påståendet att det skulle varit en systematiskt upplagd kampanj?

quote:
Tråkigt när moderatorer för fram konspirationsteorier och belägget för dessa verkar vara att det är många som håller med...

Visst var det en kampanj som Bernt påpekar, varför annars lägga av så fort det inte gick att driva trådar off topic för att framföra budskapet.... Och de allra flesta vill inte tillbaka till tiden skulle jag gissa på.
Och vill man läsa om Ino och bli övertygad på alla sätt om förträffligheten med dem så finns det ett annat forum som sköter den saken bra.
quote:
Det finns i princip ingen begangnat-marknad..
Skitsnack som Zalve påpekar tidigare i denna tråd och det är inte alltid de säljs så fort heller när de är ute på beg annons, mina pi60 tog det över en månad innan jag hittade köpare på och då var ändå finnishen klockren på dem som den inte alltid är på Ino högtalare pga folk har målat dem själva hemma osv.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/05/14 23:39:14
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/05/15 :  00:49:33  Show Profile Send PeterL a Private Message  Reply
quote:
Visst var det en kampanj som Bernt påpekar, varför annars lägga av så fort det inte gick att driva trådar off topic för att framföra budskapet


Det kan finnas massor av tänkbara anledningar till att antalet "Ino-inlägg" sjönk men för att komma på det måste man nog kunna tänka lite, se nyanser, se samband och vara en kritiskt tänkande individ.

PeterL
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/15 :  00:52:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Det kan finnas massor av tänkbara anledningar till att antalet "Ino-inlägg" sjönk men för att komma på det måste man nog kunna tänka lite, se nyanser, se samband och vara en kritiskt tänkande individ.
Japp, det stämmer precis.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2007/05/15 :  13:09:08  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/05/15 13:12:53
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/15 :  15:11:33  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Material
Member

127 Posts

Posted - 2007/05/25 :  13:15:48  Show Profile Send Material a Private Message  Reply
Jag kan inte låta bli att jämföra med Skrivihop.nu. Dom var tvugna att låsa sajten för att ett relativt fåtal tog det här med särskrivningar för allvarligt och började trakassera och hota somliga som hade använt särskrivningar.

Jag vill härmed INTE på något sätt jämföra INO-ägare med de möjligen inte alltför mentalt stabila människor som så till den milda grad hetsade upp sig över särskrivningar.

Jag vill bara säga att det räcker med ett mycket litet antal människor för att göra ett i övrigt trevligt forum outhärdligt.

Jag vill inte heller hävda att någon endaste liten användare här eller på något annat forum - hifirelaterat eller inte - överhuvudtaget är otrevlig eller skulle göra något för att göra något forum svåruthärdligt.

Jag vill däremot be er alla betänka, att även om det troligen fanns en del fullt medvetna troll bland de jobbiga användarna på skrivihop, så var antagligen de flesta av dom (jobbiga användarna) helt övertygade om att dom hade rätt.

Det är inte min mening att irritera eller anklaga eller på annat sätt vara otrevlig, insinuant eller något annat elakt ord mot någon överhuvudtaget, och tolkar du något av det här skrivna på ett sådant sätt så tolkar du det fel.

Jag vill bara säga att sånt här händer, inte bara i hifi-kretsar.

Är det här för OffTopic, ta gärna bort det.

En Feminist och en Gentleman
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/25 :  13:26:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
...så var antagligen de flesta av dom (jobbiga användarna) helt övertygade om att dom hade rätt.

Svårigheten här i världen är ju att själv känna att man har absolut rätt men ändå låta saken bero! Att vara trygg i att själv ha en väldigt bestämd uppfattning samtidigt som man låter andra ha sina bestämda, obestämda, riktiga eller felaktiga uppfattningar.




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2007/06/09 :  15:29:40  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Tack men nejtack.

Jag har ingen lust att läsa om pips och Pis i varenda högtalartråd.

Fortsätt med att ha separata Linn och Ino delar på forumet. Dom som har ett genuint itresse av dessa båda märken som enligt förespråkarna förmedlar och återger musiken perfekt kan ju husera helt fritt här utan att bli påhoppade av oss stackare som inte alls är lika tvärsäkra

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/06/09 :  20:57:31  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Varför har vi inget JBL forum. Det kanske inte annses som high fidelity? Allvarligt talat så är jag jäkligt trött på allt Ino snack. Det finns ju faktiskt annat som är väl så bra och kanske .... Gud(IÖ)förbjuder mig.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2007/06/11 :  18:00:08  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Varför har vi inget JBL forum. Det kanske inte annses som high fidelity

Om, så skulle vi nog också ha B&W,AmphionAudiovector osv osv forum också och det är nog inte aktuellt. Varför det blev en Ino del här framkom ju i något inlägg i någon tråd här nyligen om jag minns rätt.
Sedan så anses väl mycket väl JBL vara High Fidelity, detta märke är en av världens största genom tiderna och har gjort mycket bra burkar, men även en del som kan klassas som mindre bra som TLX-serien.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/06/11 :  18:12:19  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Dan, det verkar som du har missat hela diskussionen här i tråden? Det är just ingen aktivitet åtminstone på Linn-delen, så jag kan inte se någon anledning till att ha den kvar. Förutom att det är jobbigt att plocka bort sektionen från databasen och flytta trådarna nån annanstans, antar jag.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/11 :  18:41:46  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
quote:
Fortsätt med att ha separata Linn och Ino delar på forumet. Dom som har ett genuint itresse av dessa båda märken som enligt förespråkarna förmedlar och återger musiken perfekt kan ju husera helt fritt här utan att bli påhoppade av oss stackare som inte alls är lika tvärsäkra
Känns som ytterliggare ett inlägg som bara vill trolla fan :(

Hur ser egentligen moderatorerna på det här snacket? Jag tillhör inte dem som frekvent rekommenderar nått speciellt märke alls (förutom det jag bygger själv då ), men man kan tolka det här som att "håll er för fan borta från att överhuvudtaget komma med några råd i nån annan tråd än i era avsides placerade forumdelar". För mig känns det som rena motsattsen till det som forumet säger sig stå för - mångfald och öppen diskussion.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/11 :  18:54:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kaffekoppen: Nog för att jag tycker vissa inlägg (precis innan ditt) i denna tråd är utanför ramarna för gott uppförande... Men ditt inlägg förvånar mig lite.

På sidan 2 diskuteras just detta och där är du en i diskussionen. Din tolkning här är:
quote:
men man kan tolka det här som att "håll er för fan borta från att överhuvudtaget komma med några råd i nån annan tråd än i era avsides placerade forumdelar".

Visst KAN man tolka det så...men då läser man ju en hel del "skit" i det hela. Enligt sidan är två är det:
quote:
Vi pratar inte om någon som rekomenderar. Vi pratar om en grupp som trakasserar andra Ino-ägare och sin HiFi-omgivning.

Vad det är för analfabeter som tolkar det som att rekommendation är otillåtet fattar jag inte. Det står ju i klartext "Vi pratar inte om någon som rekomenderar.". Att rekommendera är alltså OK. Även ordet "systematiskt" används som beskrivande för hur man inte ville ha det.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/11 :  19:50:21  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Jag tolkade enbart det inlägget jag citerade och det förhållningssätt och de tankar det gav mig. Jag är i övrigt helt på det klara med hur moderatorerna resonerat, även om det värsta turbulensen fanns långt innan jag blev medlem. Det verkar dock somom det finns andra som tolkar forumdelarna just som jag tidigare beskrev det, och det är ju trist. Det betyder isåfall att det fanns en poäng i mina tidigare funderingar.

Jag respekterar naturligtvis modratorernas svåra val, men det kommer nog alltid vara så att jag generellt är emot kategoriseringar - vilket jag tycker en sådan här uppdelning är. Men det har redan med tydlighet angivits som ett nödvändigt ont, och det nöjjer jag mig med.

Hur känns det själv att som producent att delta i den här sortens diskussion?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/11 :  20:23:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Hur känns det själv att som producent att delta i den här sortens diskussion?

Jag är hifipolitiskt oberoende och deltar i de diskussioner som jag vill. Känslan beskrivs väl bäst i ordet "Frihet", tycker jag.

Hur känns det själv?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2007/06/11 :  20:41:24  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Lägger in Bernt inlägg ifrån sidan 1 i denna tråd.
quote:
Ino-forumet skapades vid en tid då intresset föreföll så stort att varannan tråd på första sidan av Hifi-avdelningen handlade om Ino.

Analysen visade att trådarna skapades av en väldigt begränsad klick personer och dessa höll även trådarna uppe med nya inlägg när de började "halka ner". Då skapade vi ett par märkesforum och §5 i våra regler formulerades om till nuvarande.

Att ett enskilt fabrikat dominerar diskussionerna på ett sätt som på inget som helst sätt är kopplat till betydelsen på marknaden var inte acceptabelt, då riskerar man som forum att hamna i samma sits som LTS hamnade i på den tiden när LTS ihärdigt propagerade för Linn, eller som när Hififorum drevs av personer kopplade till branchen. Hififorum är idag oberoende och är alltså inget redskap för ett enskilt företag som Ino, lika lite som vi är redskap åt andra vinstdrivande företag som Linn, Pioneer, Yamaha, Sony, Nad, etc.

Ps. Sedan förstår jag och håller jag med Dan Brickman fullständigt, lär inte vara många som vill tillbaka till den tiden...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/11 :  21:01:33  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
quote:
Jag är hifipolitiskt oberoende och deltar i de diskussioner som jag vill. Känslan beskrivs väl bäst i ordet "Frihet", tycker jag.

Hur känns det själv?

Låter somen sund inställning

Jorå, det känns bra här med, även om man får vara medveten om att det säkert finns de som lätt kan skapa kopplingar som inte finns. Samma balansgång sommånga andra får göra.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/11 :  21:05:30  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
FBK,

Jag tror inte citatet från ärade bernt var nödvändigt, så lång är inte tråden

quote:
Ps. Sedan förstår jag och håller jag med Dan Brickman fullständigt, lär inte vara många som vill tillbaka till den tiden...
Det verkar som sagt varit en riktigt trist period. Inte ett dugg förvånad över att ingen vill tillbaka till den.

Det ändrar ju inte den principiella inställningen dock.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/06/11 :  21:42:47  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Det diskuteras INO i trådar numera och det funkar, blir ofta rekomenderade tex.

Men som det var tidigare, näpp inte mer. Jag bytte högtalare i den vändan. Hade någon tråd ute. Några kandidater fanns bla I28 och I14. Fick mail och pm med innebörden att valde jag inte INO var jag dum i huvudet. Jag tar gärna rekomdationer, men när folk pekar med hela handen, försöker styra mina val då ruttnar jag. Valet vart inte INO det berodde på INOArmys gapande om att de var totalt outstanding.

Jag tycker INO är mycket kompetenta högtalare. Men de är inte sanningen och ingenting annat än.

Därför kan denna forum del vara kvar utifall det spårar ur igen.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/11 :  22:01:56  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Ja,det måste sannerliggen varit kontraproduktivt för det märket. Undrar hur många kunder de tappade?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2007/06/11 :  22:37:06  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Trolla??

Det var första gången jag blivit kallad troll om än indirekt. Detta av en som på något år skrivit flera tusen inlägg på detta forum och på ett annat forum. Dessutom ordförande i en förening som borde försöka ändra sin rätt dåliga image i hifisverige och som jag tidigare hyste en viss respekt och tom viss beundran för. Tyvärr inte längre. Dåligt..

Sakfrågan då?

Kanske är det så att man kan lägga ner Linn och Ino delen och konsekvent ge mer "semester" till dom som medvetet saboterar den "vanliga" forumsdelen. Fast jag tror inte att admins och moderatorer känner för ett sådant tråkigt arbete.

Det kanske tom är så att fler märkesdelar skulle skapa djup för den mer intresserade. I alla fall i teorin. Det skulle dessutom vara lätt att hitta och kännas mer strukturerat.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/11 :  22:51:06  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Intressanta synpunkter Dan! Fler forumdelar med avseende på specifika tillverkare kan vara kul, men det kan bli sanslöst många forumdelar med :)

Lite svårt för moderatorerna att dra gränsen bara - vad räknas som sabotage? Jag har ärligt ingen aning om hur det var förut, men uppenbarliggen har något haft effekt,för jag tycker det flyter på rätt bra nu, vad tycker du?

Ber om ursäkt för övrigt. Misstolkade dig tydligen.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000