HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Yunick med bror bygger Babbelfish-J
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/06/07 :  12:45:58  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Detta är min första byggtråd här på forumet, jag och min bror (som inte har konto här)kommer kanske inte presentera några nya spännande lösningar utan bygger på beprövade metoder..


Min bror köpte min Aleph-mini när jag blev klar med min Aleph30 och fick genast mersmak och ville bygga något själv.. När "Choky" från Diyaudio erbjöd att sälja "combo's" med PCB's inkl 2sj109bl var det inte så svårt att bestämma sig :)

Vi kommer att använda chassi inkl. nätdelarna från respektive bygge.

Det kommer alltså bli en Babbelfish-mini och en Babbelfish-j..

Schemat ser ut som nedan..




Kretskorten med preciusssss J-Fetar...



Vad kan man önska mer än ett nytt spännande bygge, alla (nästan) delar på bordet, chassit färdig byggt och en kopp kaffe... :)



Sakta men säkert löds alla komponenter på plats..


Nästan klara..



Babbelfish-Mini chassi med strömförsörjning..



Mitt Aleph30 bygge som snart ska få husera min Babbelfish-j



Och en till bild..


Det var allt för nu.. Men det kommer mer bilder på chassibygget som min bror jobbat med igår och ska avslutas nu på förmiddagen..



Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/06/07 :  14:02:52  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Väldigt, väldigt trevligt bygge. Nåt ord om hur det låter så småningom vore toppen.

/M
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/06/07 :  14:14:46  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Lyssningsintryck kommer.. Bara dom sista delarna kommer så kommer dom sjunga i helgen hoppas jag :) (hoppas, hoppas)

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/06/07 :  14:14:54  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Grymt trevligt !

Dat därrr strömknapp på fronten.. kan du berätta om den? momentan?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/06/07 :  14:48:56  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Skitsnyggt!
Som sagt, mer info ang. av/på knappen.
Håller själv på att fundera på en A-30. Som vanligt när man pratar Aleph, hur/var och hur stora är kylflänsarna. Gärna tips på inköpställen!

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/06/07 :  14:48:59  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Det är momentanbrytare från belkin.. Även om den är blå, så vart blev jag tvungen att beställa ett par. Nelson Pass använder ju fortf blå dioder i sina byggen.

I kretsen finns möjlighet att bygga ut för en "riktig" softstart. Men jag har nöjt mig med ett NTC motstånd, vilket fungerar mycket bra trots min 800Va trafo..

Själv konstruktionen är gjord av en kille som kallar sig maxhawk på diyaudio och vill någon läsa mer finns tråden här.

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/06/07 :  15:02:37  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Jag måste verkligen tacka för berömmen.. det hade jag inte räknat med.. Nu blir man ännu mer sporrad att bygga vidare :)

quote:
Som vanligt när man pratar Aleph, hur/var och hur stora är kylflänsarna. Gärna tips på inköpställen


Kylarna till Aleph30'n är dom största från Conrad Heatsinks i australien.. MF35-151.5. Jag valde båtfrakt och fick snällt vänta 10veckor :/ Men, men.. Jag tycker att dom är i minsta laget, med mina ovetanskapliga tester visar att kylarna där dom är som varmast ligger på runt 60grader...

Till Aleph-mini kommer dom från någon gammal slaktad förstärkare.. trots att den som aleph-Mini gick med 1.6A bias mot 1A original kom kylartempen endast upp emot 45-48grader.. Denna gången ska biasen höjas till åtm 2A.

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/06/07 :  15:40:58  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Om någon har synpunkter/frågor angående komponentval eller liknande får ni gärna säga till :)

Positiv och negativ kritik tas gärna emot.

Vi har använt följande komponenter till kretskorten:

PHE426 kondingar 1uf och 4.7uf
Elna RJH lågimpedans lytar (bra/dåliga/ok)?
Arcol AC05 sourcemotstånd 0.33ohm. Jag har metalloxid motstånd om det är bättre?
Elfas 1% 0.6w metallfilmsmotstånd.

Nätdelarna består av följande komponenter..

Aleph-mini
2 st 160VA, 2x12Volt, 120000uf, 1uf, 0.15uf, CRC 0.2ohm. Dubbla bryggor.

Aleph30
800VA, 2x18Volt, 112000uf, 1.5uf, 0.15uf, CRC 0.1ohm. Dubbla bryggor.

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2007/06/07 15:50:44
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/06/07 :  17:29:30  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Yunick: Jag är lite spänd inför dina lyssningsintryck av babbelfish-byggerna...själv skall jag snart ta å beställa de sista delarna till en Mini-A (Mest småkomponenter till själva förstärkarkorten).

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/07 :  18:37:57  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Mkt snygga byggen!!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/06/07 :  21:55:25  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Ja.. idag har det inte blivit så mycket gjort som vi önskat då det kom lite imellan..

Jag postar några bilder på vad som har åstakommits iaf..

Översiktsbild på Babbelfish-Mini, fronten ska lackas svart och monteras med rostfria skruvar.. Tror det kan bli snyggt :)



RCA är bra att ha :)




Tyvärr kommer vi inte hinna klart i helgen då jag upptäckte dels att jag beställt lite för lite av några saker och att det var denna helg min syster firar sin socionomexamen..

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/06/08 :  15:31:04  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply

Fortsätter med några bilder på vad vi gjort idag..

Att en resistor "sticker" upp lite beror på att vi ska prova både med och utan den.. "Aleph style" CCS eller vanlig CCS..



Den omtalade J-Fet ingången.. Ska bli mycket intressant att höra hur det låter när vi kopplar in dom...



Här justerar vi strömmen till J-Feten.. Skall vara 10mA exact...




Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/06/08 :  16:25:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ibland är det bra med tre(!) händer. Säger som innan: Typ, skitsnyggt.

/M
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/06/08 :  16:33:54  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Tackar :)

quote:
Ibland är det bra med tre(!) händer


Hehe.. ja sannerligen :D


Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/06/11 :  14:01:05  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Vart fick ni tag i 800VA trafo på 2x18v?
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/06/11 :  21:14:56  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
quote:
Vart fick ni tag i 800VA trafo på 2x18v?


Köpte beggad av en här på forumet.. Jag annonserade under köpes och fick svar ganska omgående ..

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/06/12 :  21:50:54  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Oj vad fint - nu blir man byggsugen igen...

quote:
Vart fick ni tag i 800VA trafo på 2x18v?


Skicka ett mail till www.toroidy.pl.

Deras Audio Grade trafos har ett bra rykte och ett hyffsat pris

/Fredde

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/06/15 :  19:45:50  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply

Success!!!!

Nu har vi en fungerande babbelfish i vardags rummet :D:D:D

Intrycken kommer... :D:D:D

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/06/15 :  20:40:58  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/06/16 :  12:52:07  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply

Jag fick en liten stund över att lyssna igår innan sonen tog över vardagsrummet helt..

Vi kommer prova endel olika konfigurationer, men som det ser ut nu så är den helt enligt schemat.. utom C1 som vi har på 7.5pf ist för 6.8pf..

Jag har behållt C2 i tills jag vet att det funkar som det ska..

utgångstrissorna är IRFP150N...



Resten av utrustningen..

dddac.de med USB ingång, BOZ försteg med ryska PIO, högtalarna är från det vinnande bidraget i DIY2000.



Lyssningsintryck...
Sånt här är svårt att beskriva utan att bli lite luddig.. Men jag gör ett försök..

Otroligt att det kan vara så stor skillnad på "liknande" konstruktioner.. Ljudet är otroligt lent och rent , utan att bli det minsta vasst.. Ljudbilden och djupet tog flera steg åt rätt håll..:)
En annan sak som slog mig var den massiva kraft som finns i dom nedre regionerna.. Mycket mer än i mina tidigare byggen..

Volymen åkte snabbt upp över vad jag tyckt var behagligt tidigare.. Å så satt man med ett fånig leende och stirrade ut i ingenstans.

Allt som jag saknade i Aleph30 finns i babbelfish-j..

Jag kunde inte vara mer nöjd :D:D:D

Nu ska jag bara avsluta min Aleph P1.7..

Det kommer mer rapporter då vi testat lite olika konfigurationer och när min bror är klar med sin Babbelfish-j-mini..

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/06/16 :  13:29:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Vilka läckerbitar!
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/06/16 :  14:32:28  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
quote:
Vilka läckerbitar!


Tackar :)

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/06/17 :  01:24:09  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Toksnyggt (lite avundsjuk)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

antune
Starting Member

49 Posts

Posted - 2007/06/17 :  21:27:40  Show Profile Send antune a Private Message  Reply
Mmmm.. Snyggt! Tänk om man fick nånting klart själv nån gång. Gjorde iofs taket i vardagsrummet klart idag... Föga Hifi men mkt DIY

-Anton-
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2007/06/19 :  21:13:27  Show Profile Send Goffe a Private Message  Reply
quote:
Allt som jag saknade i Aleph30 finns i babbelfish-j..


Så tyckte jag också vid första lyssnings intrycket....
Kul att du bekäftade det!
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/08/02 :  23:00:42  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Nu är min bror äntligen klar med sin babbelfish-mini-j :)

Dual-mono, +/-16V, 60000uf per sida, 3.2A bias.

Ljudet i denna konfiguration är även det helt fantastiskt..
Toppen är helt magisk, mjuk och len.. Ljudbilden är nog snäppet bättre iom dual-mono PSU.
Tyvärr märks den lite lägre effekten ganska snabbt i hans system, så nya högtalare är på g.

Vi har dock inte hunnit testa så mycket, då det har vart mycket annat att göra..

Bifogar några bilder på hur brorsans bygge ser ut..







Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000