HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 1,744 kvadratmeter ek, 4 meter gångjärn...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/03/18 :  15:03:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
...och 144 små träskruvar. Lägg till ett par Fostex FE167E så bli resultatet ungefär så här:



På bilden ovan står bafflarna i "viloläge", ihopfällda och inskjutna mot väggen. Duger bra om man bara ska ha bakgrundsskval medan man pysslar med annat, men ska det lyssnas seriöst så fälls de ut och flyttas ut i rummet:



Och så en liten titt på baksidan:



Projektet påbörjades igår och första provlyssningen skedde för en liten stund sedan.
Ekpanelerna köpte jag på Clas Ohlson, de var inte gratis men betydligt snyggare än rollermålad MDF.
Varje baffel består av tre bitar med måtten 120x16, 120x20 och 120x30cm plus ett par mindre bitar som stöd baktill. Tjockleken är 16mm.
Tyvärr var bitarna inte särskilt exakta i måtten så jag fick bunta ihop dem och fräsa av lite nertill för att få en rak kant.
Ytterkanterna är rundade med 10mm radie, hålen för elementen gjorde jag också med fräsen och en hemgjord jigg för att få det runt och snyggt.

Panelerna ska stagas upp med lister på baksidan och eventuellt också dämpas ner med bitumenplattor. En annan variant som cirkulerat i huvudet är att bygga på bakåt med lister och ett extra lager panel av t.ex. tunn MDF och sen fylla hålrummen med blästersand.
Det ska helst inte bli för tungt heller med tanke på att de ska kunna flyttas mellan viloposition och lyssningsposition.

Skarvarna mellan plattorna ska tätas med tätningslist, jag började med det innan jag skulle lyssna men listen jag hade var för tjock så det gick inte att fälla ut kanterna helt. Ska skaffa tunnare tätningslister i morgon.

Ljudet, då?
Jotack, "öppnare" ljud än bredbandare i öppna bafflar får man leta efter. Frekvensgången nedåt är överraskande bra, jag känner inget akut behov av subwoofers så här vid första intrycket.
Förmodligen kommer jag att börja experimentera med extra basenheter framöver och då kommer det först och främst att handla om små element i slutna lådor, stora "bumliga" basreflexlådor har jag en viss avsmak för.

Att jag inte uttalar mig mer om ljudet än har att göra med att högtalarna för närvarande spelar med ganska dålig kringutrustning, en förstärkare som jag byggde innan jag lärde mig bygga förstärkare samt kablage som är under all kritik.
Ska koppla in lite bättre prylar under dagen och skaffa mig en mer nyanserad bild av hur bafflarna spelar.
Roligast ska bli att koppla in min SE OTL, den har ganska hög utimpedans vilket borde gynna basåtergivningen.
Jag återkommer.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/18 :  15:19:38  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Stiligt, liknande grejer har jag funderat ofta på att bygga!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/03/18 :  15:22:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tackar!

Det bästa och viktigaste råd jag har att ge är följande: Skaffa en skruvdragare när gångjärnen ska skruvas fast, det fattas en massa hud i min hand nu efter skruvmejseln och ändå är bara drygt hälften av skruvarna på plats...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/18 :  15:38:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Coolt
Puristiska lösningar är alltid kul. Hur hög känslighet får du med öppen baffel ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/03/18 :  15:54:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Elementets känslighet ligger på 94dB/W, hur mycket känsligheten påverkas av att elementet sitter i en öppen baffel jämför med någon annan sorts låda vet jag inte.
Det går hur som helst att väsnas ganska mycket med min OTL på 2x1W så jag är nöjd!
Ljudet blev allmänt fylligare också med OTL:en jämfört med förstärkaren jag hade inkopplad nyss (PCL82 SE med kassa utgångsjärn).

Det verkar för övrigt som att ljudbilden blir tydligare då bafflarna står med vingarna en aning bakåtvinklade.
Tanken var ju att baffeln skulle vara helt plan och något bakåtlutad vid lyssning, men om det visar sig att man vinner på att vinner på att att vika ihop bafflarna lite så ska förstås has i åtanke då jag gör färdigt dem.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/03/18 :  16:59:10  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Fuling: Kul att höra attt det låter bra....vad sugen man blir på att bygga...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/03/18 :  17:21:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Med OTL-förstärkaren inkopplad (högtalarkabeln har jag tyvärr inte kunnat byta då jag inte har några riktiga terminaler på bafflarna än) och lite mer finjusterad placering börjar det definitivt låta trevligt! Bafflarna måste som sagt stagas, och inte helt oväntat behöver jag nog stöd av baslådor ändå. Visst går det att lyssna utan, bättre än väntat till och med, men de lägsta tonerna på en kontrabas påminner mest om ljudet av ett gummiband uppspänt i en tom glassbytta.

En ganska klyftig lösning vore nog att bygga in baslådorna i bafflarna, alltså montera baselementen som vanligt genom bafflarna och sen bygga på en sluten kavitet bakåt.
Det mest logiska vore kanske att montera två eller tre långslagiga tiotummare i varje baffel och köra dipol hela vägen ner, men mitt rum funkar inte bra ihop med dipolbasar har jag märkt.

Jag har ett par 5,25" Peerlessbasar monterade i 6L slutna lådor, dessa kanske skulle kunna funka hjälpligt som basunderstöd tills vidare. I klenaste laget kanske, men jag har hellre "mager" basåtergivning än minsta lilla överskott.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2007/03/18 :  18:46:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
stora "bumliga" basreflexlådor har jag en viss avsmak för.


Kul bygge!
Hur stora är "stora" basreflexlådor då?
"bummligheten" kan ju komma av flera orsaker har jag märkt.fel storlek på lådan,fel avstämmning,för hög delningfrekvens,mm.
Det är ju inget som hindrar att man delar vid 40-70hz om det visar sig att det låter bättre ihop med registret uppåt.Då är ju ett variabelt delningsfilter guld värt.(aktivt)Du hadde ju 7" basar?Blir de för stora?
Provade förr med 80hz delning,för att alla sa så,men provade sedan ner till 50-60hz,då det funkade bättre.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/03/18 :  19:07:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ok, visst går det att få bra bas ur basreflexlådor också om man verkligen tar sig tid att justera volym och portning exakt men när det kommer till kritan har jag ändå bättre erfarenheter av slutna lådor.

Angående delningsfrekvensen så kommer det nog att krävas en del labbande innan det blir helt rätt.
I nuläget med enbart bredbandarna och en förstärkare utan nämnvärd dämpningsfaktor har jag någon eller några peakar vid vad jag uppskattar vara ungefär 100Hz.
Jag har inte gjort några mätningar eller svep utan bara lyssnat på låtar med välbekanta basgångar och hört vilka toner som sticker ut.
Att flytta högtalarna hjälper inte nämnvärt, däremot minskar peakarna om jag flyttar soffan en bit ut från vägen.

Till saken hör också att bafflarna inte är riktigt färdiga än, det ska dit en "hylla" i överkanten för att öka den effektiva höjden något. I nuläget är det samma avstånd från elementet till ena kanten som det är från elementet till den övre kanten vilket inte är bra, man ska hålla det så assymetriskt som möjligt för att sprida utfasningarna så mycket som möjligt. En rund baffel med elementet i centrum vore alltså sämsta tänkbara form.

Som det ser ut hittills kommer delningsfrekvensen att hamna någonstans ovanför 100Hz men helst under 200Hz.
De första tafatta försöken kommer nog att ske med ett redan existerande 90Hz 12dB-filter och de ovan nämnda slutna lådorna med Peerlesselement.
Jag offrar som sagt gärna både den lägsta basen och förmågan att kunna spela tokhögt bara jag får till den där "tajta" basåtergivningen som man enklast får med slutna system.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2007/03/18 :  19:18:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
De första tafatta försöken kommer nog att ske med ett redan existerande 90Hz 12dB-filter och de ovan nämnda slutna lådorna med Peerlesselement.

Shoot!
Jag offrar gärna förmågan att kunna spela högt,bara jag får den lägsta basen och den "tajta" basåtergivningen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/03/18 :  20:19:47  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
otroligt fräckt helt enkelt,
Jag är helt novis på högtalar konstruktion och detta vore nå't att börja med för mig.
En fråga dock, vilken parameter avgör att ett element passar bra för öppen baffel?

/

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/03/18 :  20:49:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Shoot!



Blir nog av i morgon om inget annat kommer i vägen.

När jag tänker efter har jag ett par 8"-basar ur MGR´s "dyraste" serie också, de skulle kanske funka i sluten låda men jag retar mig nåt grymt på att de har tryckt nån ful logga på dammkåpan. Sånt ser billigt ut.
Det blir nog nån ordning på basproblemet, men jag ska prova diverse "lösa" lådor först innan jag börjar karva i ekbafflarna.

När det gäller elementval till öppna bafflar brukar man sikta på stor konarea, lång slaglängd och relativt högt Qts.
Ju längre ner i frekvens man planerar att gå desto viktigare är det att alla parametrar stämmer, här gick jag in från ett helt annat håll och tog de element jag redan hade och byggde de största bafflar jag kände att jag fick plats med.

Ett 6,5" element med pytteliten slaglängd och relativt lågt Qts (FE167E) är alltså inget givet val om man försöker spela fullrange med öppna bafflar, så jag har hela tiden haft i bakhuvudet att jag kommer att behöva basunderstöd.

Att ta bort den elektriska dämpningen från förstärkaren (kan göras med hjälp av seriemotstånd) har samma effekt som att ta ett element med högre Qts, det som händer är att basen inte faller lika snabbt under brytfrekvensen men man får å andra sidan mindre "kontroll".

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/18 :  21:44:49  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Mmmmmmm gud så härligt,,,, sugen blir man.
Högtalare i ek blir nog givet för mig också i ev nästa baffel eller lådbygge, bra jobbat hoppas du får till det riktigt bra när det blir färdigt.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/03/18 :  21:50:12  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det bästa med ek är helt klart att det luktar plankstek och singlemalt-whiskey när man fräser det.

Inget av de baselement jag har hemma verkar göra sig särskilt bra i slutna lådor, så jag kanske får leta vidare på den fronten.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/03/18 :  22:52:42  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Här finns (åtminstone tillfälligt) en simulering av en OB med Fostex 167E och Eminence Alpha-15 på Martin.J.Kings välkända web: http://www.quarter-wave.com/OB_2_Drivers_1_30_07.pdf . Du kanske ska gå hela vägen när det börjat så lovande !

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/03/18 :  23:19:13  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Erling: Tack för den intressanta länken!

Tyvärr har jag som sagt ett rum som med nuvarande uppställning inte lämpar sig för dipolbasar. Om jag vridit hela möblemanget 90 grader och spelat på längden i rummet så hade det nog gått bättre, men det skulle bli väldigt märkligt rent estetiskt och praktiskt.
Jag experimenterade med ett par tolvtummare i N-formade bafflar för en tid sedan och det lät helt horribelt hur jag än flyttade runt dem, så jag siktar nog på slutna bassystem istället.

Om jag gör som jag tänkt hittills, alltså monterar en eller ett par basar i linje under bredbandarna, så skulle det förstås vara roligt att provspela med dem inkopplade innan man går vidare och bygger lådor på baksidan av bafflarna.
Nu är det förstås lite olika krav på baselementen om man ser till dipol vs slutna lådor, men om basarna ändå ska dit så kostar det inget att prova.

...men som sagt, först ska jag leka runt lite med lösa grejor innan jag börjar modifiera bafflarna. Jag har två par baslådor och två olika aktiva filter som ska provas ihop med bredbandarna så jag har att göra ett tag framöver.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/03/19 :  11:21:00  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Första försöket med externa baslådor:



Ursäkta bildkvalitén, men jag hoppas det framgår att det står en liten baslåda längst ut på bänken (plus förstås en likadan vid andra högtalaren) samt att förstärkeriet bytts ut mot min fyrkanalare. Bortse från hålen i baslådan, det satt en Tangband 3" där tidigare men det sitter en skiljevägg i lådan så hålet påverkar inte baslådans funktion.
Det handlar alltså om Peerless 5,25" i 6L slutna lådor.

Delningen sker aktivt vid 95Hz 12dB/oktav.

Och hur låter det nu då?
Jo, bättre förstås. Det fattas fortfarande nivå nere vid 40Hz, tanken när jag byggde de där lådorna var att jag skulle tvinga ner frekvensgången en bit på elektronisk väg.
Delningsfiltret verkar i alla fall ha tagit bort peaken/-arna i bafflarna som jag nämnde tidigare, vilket helt klart är positivt.

Mitt delningsfilter har tyvärr begränsade möjligheter att justera nivåerna på utgångarna, men jag har hittat ett läge där övergången mellan bafflarna och baslådorna verkar ske helt smärtfritt.
Brantare filter och/eller högre delningsfrekvens är nog att tänka på då bredbandarna fortfarande visar ganska stora konrörelser vid normal lyssningsvolym.

Jag tog mig en liten titt på passande baselement igår kväll och snubblade över nåt som eventuellt kan vara av intresse: Slavbasar i samma serie som Peerlessbasarna. Enligt Ljudia hamnar -3dB vid 49Hz med en 5,25" och en slavbas i en låda på 5 (!) liter. De påstår också att basen skulle bli "mycket ren, torr och hörbart distorsionfri", och ska man tro på reklamen så låter det ju lovande.
Att de bara kostar 170:- styck talar också för den lösningen.
Det som talar emot är förstås att jag har onda ögat på alla former av resonanta system, och vad jag vet så räknas slavbasar dit.

En annan tänkbar variant vore att köra med dubbla 5,25" basar och öka lådvolymen till 15 liter eller så, men enligt simuleringarna blir det fortfarande klent nedåt 40Hz.

Det här tål att funderas på, nu ska jag roa mig med att koppla in mina Scanspeaksubbar (30L basreflex) och se vad de går för ihop med bafflarna.

Update: Scanspeakbasarna lät onekligen betydligt fylligare och funkade bättre med "långsam" musik, men till rock passar de slutna lådorna bättre.
Scanspeakbasarna i slutna lådor kanske vore den bästa kombinationen?
Optimal volym (enligt ISD) är blygsamma 8,19 liter jämfört med 11,76 för Peerlessbasen.



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2007/03/19 13:06:31
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/03/20 :  16:35:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En gammal idé ploppade plötsligt upp i skallen: Vore det inte fräsigt att utnyttja lite av de stora kala ytorna till konstnärliga ändamål?
Målning har jag ingen som helst fallenhet för, däremot vill jag minnas att jag hade en viss begåvning på att snida i trä då jag var grabb.
Verktyg har jag efter min fiolbyggande farfar, så om jag bara få känna mig för lite på några spillbitar så skulle jag nog våga mig på att karva lite reliefer i bafflarna.
Det vore nog klokt att börja ute i kanterna eftersom de är förhållandevis enkla och billiga att byta ut om jag överskattat min förmåga...

Blomrankor och trumpetspelande änglar faller inte riktigt mig i smaken, däremot skulle det kännas helt rätt med lite mer gotiska motiv i stil med gargoyler och flinande demonansikten
Nån bildkonstnär är jag inte, så det blir till att leta motiv och föra över dem via rutmönster till träet.

Frågan är: Skulle oregelbundna mönster i bafflarnas ytskikt påverka ljudet negativt?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2007/03/20 :  17:05:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Frågan är: Skulle oregelbundna mönster i bafflarnas ytskikt påverka ljudet negativt?

Oj oj oj,vilka undringar jag fick om "hyllorna" jag gjort på mina 3-vägare...och vilka problem det skulle ge.
Nej,då jag vet faktiskt inte..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/20 :  19:54:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kul projekt.
Jag hade ett par FE103Z som jag under tiden jag jobbade i Estland hyste in i ett par limträskivor ca 1x1 meter. Hade någon bärbar CD-spelare från Technics och förstärkare - vaddå för någon?????

Men för att vara så simplet fungerade det bra och ljudkvaliteten var OK.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/20 :  20:51:16  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Starkt jobbat! Härliga träskruvar! Kul med vingar!


Har du lekt med programmet Edge?


Kunde inte låta bli när jag såg de där baffelvikningsmöjligheterna.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/03/20 20:51:46
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2007/03/20 :  20:57:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Var finns det programmet!?
Funkar det på mellan diskant oxå?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/20 :  21:15:23  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Ryssen: http://www.tolvan.com/products
Jag tror det funkar fint med diskant också, men det gäller väl att lära sig tolka simuleringarna också. Kom ihåg att ställa in mik-avståndet vettigt.
Programmet förstår förstås inte att det finns diskant i ett så stort element som Fulings, därför faller den tidigt i simuleringen.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/03/20 :  21:18:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har varit nyfiken på OB sedan jag lyssnade på U1's Orion så jag har surfat runt och letat efter OB alternativ till mina Coral flat8.

En länk som är intressant vad som händer med baffelstorlek och form hoppas att den är till hjälp. http://www.troelsgravesen.dk/OBS.htm

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7513 Posts

Posted - 2007/03/20 :  21:43:22  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Här händer det saker så fort man tittar bort!

Det där programmet Edge har jag sett nämnas massor av gånger i dipolsammanhang men ej tittat närmare på, när det gäller programvara är jag dum som ett spån.
Apropå spån så har jag förresten nyss varit och hämtat en massa spillbitar 22mm golvspånskiva från brorsans husbygge, det är tänkt att bli ett par experimentsubbar bestyckade med två MGR 8" som legat och skräpat i garderoben alldeles för länge.
Har inga enorma förhoppningar på det här experimentet men när insatsen ligger på 0:- + ett par timmars jobb så vore det fånigt att inte prova. Jag rapporterar vidare när det finns nåt att rapportera.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/03/20 :  21:48:46  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Kul idé och läckert genomförande.

Får jag ge tips om billig skruvdragare, prova med att köpa billig borrmaskin med varvtalsregulator (typ från Rusta) och sedan ett bits-set (av lite högre kvalité).

Går det att sätta dem på hjul för att minska problem med vikt och eventuella repor i golvet, eller kanske filttassar eller teflontassar?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000