HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ljudbrigaden bygger försteg (Blue Velvet)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/03 :  10:01:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu så har jag ju redan två för steg (var av det ena är lite rôtet - Elektors SRPP från 1987(schemat)) och behöver inte ett till, men nu så hade jag ett lagom chassi, en lagom trafo och ett par för skräckligt lagoma "potentiometrar". Allt så vars det läge för ett ny bygge av en för för förstärkare. Dess utom så hade jag ett gäng rör på väg in - ryska 6N8S (6SN7), fast jag hade redan både 6SN7 och 12SN7, men mycket vill ha mer ... Och det finns utrymme för laborationer.
Vart hittar man ett bra schema till ett för steg? Jag titta i min samling där jag hade en hel del men inget så där riktigt lockande. Då så läste jag ett in lägg på ett forum som ett gäng malaysier har startat (DIYparadise forum) om nån som byggt Blue Velvet så då så tänkte jag att jag också bygger en Blue Velvet.
Blue Velvet finns beskriven här: http://www.blackdahlia.com/html/tip_44.html.
Schema om ritat: http://www.pastisch.se/tubes/images/bluevelvet.GIF
Schemat vart lite suddigt var för jag ritade om det. Nu så ska det vara en rör regulator i fram tiden men först så måste jag skrapa ihop lite komponenter. Röret (6F5P aka ECL85) har jag i massor.
Här så är en bild på utgångs materialet (minus passiva komponenter)



En bild till:



Kommer ändå mera senn.

Ed: ryska bokstäver funkar inte här.

Edited by - soundbrigade on 2007/08/03 20:11:14

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/08/03 :  10:42:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Skall bli intressant jag har sneglat på 6SN7 försteg dels för jag har rör liggandes och sedan har man läst lite om 6SN7 försteg på nätet och de flesta är rörande överens att det är bland det bästa de har hört. Kommer att följa det här med intresse.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/03 :  19:03:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har erfarit att 6SN7 är ett mycket populärt rör och i en artikel i Glass Audio (som sedemera blev AudioXpress) antyds att just 6SN7 är ett av de besta små signal rör som finns.

Jo, skulle tilläga: på en bild syns en fjärr kontroll (Svenska språk veckan innebär ju att måste sär skriva, om jag tröttnar innan klockan slår mid natt kanske jag slutar - liten protest mot folks en visa miss handel av svenskan i skrift språk), den ingår i ett paket tillsammans med en motor pot och ett relä kort. Jag ville ha fjärr kontroll till för stärkaren men jag hade nu mina induktorer och beslöt att köra med dem.
En induktiv potentiometer kan ses som en spar transformator med ett antal uttag - min har 12. Jag fick min som plåster på såren av en kille i Malaysia, men annars kan man hitta sådana här lite var stans (till OHYGGLIGA priser), som Sowter, DIYparadise och FraagJanZuerst.
Detta är mina induktorer/potentiometrar:



Jag har ingen aning om hur det här blir, men är mycket för väntans full
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/08/03 :  19:17:07  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ska bli kul att följa detta bygge =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/03 :  19:38:13  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Kul: chassi, schema, volymkontroll!
Särskriv inte!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/03 :  20:09:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Särskriv inte - tack för det. Jag kommer av mig hela tiden när jag läser särskriven text ...

Lite om komponenter. Ni som läst mina inlägg vet att jag är en militant pragmatiker - det som inte finns där - finns där inte. Två bilder som i viss mån illustrera mina komponentval:




Motstånden är ELFAs 0,6W metallfilm. Jag vill helst använda 1W eftersom dessa klarar stora elektriksa fält bättre, men här kör jag med lågeffekt. Det där har med fysiska dimensioner att göra. Det ska vara ett motstånd på 4K5/1W, men det löste jag med parallellkopplade 0,6W.
Allt kablage är det jag har i mina lådor. Jag gillar PTFE-isolerat eftersom isoleringen inte smälter när jag löder.
Kondingarna - två i signalvägen: RIFA polyprop PFE426 och en ??? polystyrene jag köpte billigt från BHIAB. Så länge kondingarna har lågt tgd är de OK, vilket i princip omfattar allt (utom keramiska).
Mer oroad är jag att rören som är monterade liggande ligger för nära varandra, men det får visa sig.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/05 :  09:19:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det som är original (från chassit) är ... chassit, rattarna, nätbrytaren och neonlampan samt den lilla alu-vinkel omkopplarna är monterade på.



Kondingarna är ett par ryska 100uF, får kolla om de är fräscha fortfarande. Transformatorn kom från Mike (LivingInThePast). Har köpt en hel del däreifrån - billigt och faktiskt riktigt skapliga saker. Och billiga.


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/05 :  10:25:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Bra tips om trafo, han hade ju lite av varje.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/05 :  10:31:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Titta på hans SE-trafos, de är ju billiga. Jag har använt de två minsta storlekarna och jag tycker inte de är dåliga alls. Den näst minsta sitter tillsammans med ett par 50CA10 och det är inte helt fel.
Jag tycker kanske att nättransformatorerna är lite märkliga. Det är ibland specat ganska hög ström på högspänningen men väldigt liten på glöden. Min trafo ger 125mA på HSP men bara 1,5A till 6,3V. Borde varit tvärtom , fast jag menade 2 - 2,5A hade varit perfekt på glöden.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/06 :  15:54:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag beställde ett gäng RCA-kontakter av ovan nämnda VT4C. De visade sig vara rena godiset. De monteras från insidan och gör att man kan löda kablar på dem INNAN man bultar fast dem. Dessutom är de frästa så man kan hålla emot på baksidan vilket vanliga standardkontakter inte är.



Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/08/06 :  16:54:47  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
VT4C?? hittar inte länken, eller är jag blind på bägge ögonen .. ..?...

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/08/06 :  17:00:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
http://www.vt4c.com/shop/program/main.php

Lite seg sida, men bra service.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/08/06 :  17:42:46  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
har du en länk till living-in-the-past med?
Hittade lite olika men ingen direkt handel.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/06 :  18:02:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Heeeeeeeeeere we come .............
http://www.livinginthepast.demon.co.uk/xformer.html?amplifiers_summary.html

Fraag Jan Zuerst: (alla fel) http://www.die-wuestens.de/

Jag skulle vilja säga att det är riktigt bra att beställa från VT4C. Billiga grejjer, sakerna kommer nästan inom en vecka och det är jyssta saker. Komma t ex Svalanders rattar och VT4C. Det skiljer 10-potenser i pris.
Jag är mycket förtjust i deras rörsocklar och dedäringa kragarna i alu man kan sätta runt. De har en hel del fina/billiga trafos.
Jag som just bytt till mig ett par 813-rör funderar på något därifrån.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/08/06 :  18:02:03  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
http://www.livinginthepast.demon.co.uk/valveaudio.html

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/06 :  18:11:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Här är ratten - original. Den sitter på en stång som går in i förstärkaren och "bultas" fast vid poten/onkopplaren med en sådan där "extension".



Jag tror att VT4C alt www.diybiz.com har satser med förlängningar till potar och andra "vriddon". Bra om man förlägger en pot längst in i förstärkaren.
http://eshop.diyclub.biz/product_info.php?cPath=85&products_id=376
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/08/07 :  08:42:48  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
quote:
http://www.vt4c.com/shop/program/main.php

Lite seg sida, men bra service.


Jaaa... Den känner jag igen men hade slarvat bort länken, både ur det biologiska och elektroniska minnet Tackar!

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Edited by - zikkan on 2007/08/07 08:43:54
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/07 :  09:18:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
DIY-clubs sida är ääääääännnnnnnnnuuuuuuuuuuuu segare men jag har beställt från dem. Motorpoten och en CDROM-kontroller kommer från dem. Bra service.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/08/07 :  15:44:45  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
OT: Kolla tiden för våra inlägg om livinginthepast-adressen...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/07 :  16:12:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är FEL!!!! Samma tid men olika adresser?!

Jag tror vi får göra om det..... Jag raderar tråden och så börjar vi från början. OK!?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/07 :  16:26:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
När man beskriver sina (röR)projekt hör det till att man visar bild på sina goingar.
Här är från vänster till höger:
6J6GT - en enkeltriod, vilken anses vara en #189; 6SN7GT. Kan vara bra att veta om man bara behöver ett halvt rör eller vill ha två rörhalvor åtskilda för att undvika överhörning t ex.
12SN7GT - En 6SN7GT med 12V-glöd. Man kan hitta billigare rör om man letar bland 12V-rören. 12SL7, 12SC7, 12SJ7 är några varianter man kan leta efter. GT betyder inte Grand Tourismo, utan att röret har en glaskapsling. Det finns metallrör också.
6N8S (kyrilliska 6H8C) - en rysk 6SN7GT. Det är slika jag ska använda.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000