HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Beatrice -Ett resultat av studentikos galenskap-
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/03 :  07:01:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
He he...ja skönt att man kan ha nytta av skolan, speciellt när man
ska översätta ingångsarea till slutarea exponentiellt föratt få
varje tvärsnitt rätt längs hornaxelm och ta hänsyn till att man
bockar sidorna så man måste rita "130-cm tvärsnittsbredden" ca 135
cm från halsmynningen på skivan innan man börja såga och så...

Mekaniken och hållfen har jag...däremot har jag fått läsa på
akustiken på nätet och i böcker på egen hand för skojs skull. Mårten
får ju sådant inom sitt program, inte jag

Men det är samtidigt då ni forumvänner finns till då jag kommer med frågor
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/08/03 :  09:22:34  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Nu är jag ju inte mekanist. Läste systemteknik när det begav sig - så ni får komma igen när ni har frågor om driftsäkerhet och logistics...

/Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/08/03 :  18:01:16  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
har ni kommit fram till hur ni skal driva denna nätta skönhet (en nätt skönhet med det inneboende vredet av alla världens vulkaner).

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

the_rose
Starting Member

30 Posts

Posted - 2007/08/04 :  22:56:30  Show Profile  Visit the_rose's Homepage Send the_rose a Private Message  Reply
Tjo allihopp! Ni skall få mer bilder och en ordentlig rapport så snart jag fått ordning på bilderna.

Håller som bäst på att hissa upp Beatrice i taket på vår lokal här på KTH i Sthlm , en horisontell resa på ca 7m. Med lite god villja och många händer så är allt möjligt

För riktiga HiFi entusiaster som vill ha det bästa ljudet, kanske Beatrice inte riktigt håller måttet, och framförallt inte lokalen, denna sortens projekt behöver nästan gjutas i betong i solida bergsrum, hela lokalen skakar ordentligt (glas faller till marken och vi oroar oss för att fönstren skall gå sönder av utbuktningen som blir pga ljudet).

Den drivs av ett T-amp 800 slutsteg, billigt som attan (1500kr inkl frakt) och tillräckligt kraftigt 2x220W, vi tänkte att om det inte räcker så kan vi köpa ett till (totalkostnad 3000kr) och köra dem bryggat på varssitt element, men som sagt lokalen begränsar oss att köra hårdare så det behövs inte. (Den mänskliga faktorn begränsar också, man tål inte hur mycket som helst).

Nu ropar folk på mig att hjälpa till och lyfta så jag får återkomma, eftersom detta är en lånedator så kommer det dröja någon dag innan fler bilder kommer. Men de kommer jag lovar.

Building the evil scientist machine! www.teamcrazyswedes.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/08/05 :  08:30:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Oj, oj, oj, vilket bygge...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2007/08/12 :  11:51:36  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Skulle det möjligtvis gå att ordna med en visning och lyssning av härligheten för oss intresserade (och förundrade ) på plats?
Ni kanske skulle kunna utverka tillstånd för en timme eller så och sen meddela plats och tid, så får vi replya så ni vet hur många som dyker upp?

Skulle vara ruskigt kul att få lyssna på härligheten!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/12 :  20:57:25  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Man lär väl inte behöva vara på plats ens....inte så nära alla fall, hehehe!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2007/08/12 :  22:12:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Man lär väl inte behöva vara på plats ens....inte så nära alla fall, hehehe!


Go to Top of Page

cjagenmark
Member

71 Posts

Posted - 2007/08/13 :  21:16:39  Show Profile Send cjagenmark a Private Message  Reply
Hur kan jag missat denna tråd.. så brutalt

// Christoffer "med reservation för stavfel"

En gång Horn, alltid Horn

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44691
Go to Top of Page

the_rose
Starting Member

30 Posts

Posted - 2007/08/14 :  21:15:22  Show Profile  Visit the_rose's Homepage Send the_rose a Private Message  Reply
Jag ber tusen gånger om ursäkt för min frånvaro. Efter att ha monterat upp hornet så fick jag lov att tillbringa en hel vecka i en stuga helt isolerad från internet. Här är jag nu iallfall med ett helt gäng bilder redo att publiceras, jag verkar ha slarvat bort bilderna på när jag plockade isär och målade hornet så ni får tillsvidare hålla tillgodo med bilder från själva monteringen och upphängningen. (uppdaterar detta inlägg senare för att behålla kronologin)


Så att montera ett subwoofer horn på över 250Kg i ett hörn i taket 10m upp med hjälp av ett antal par hjälpsamma händer och enkla handverktyg. Inte helt lätt kanske men absolut inte omöjligt.


Lördag till Söndag (veckan innan). Vi monterar isär !!! Beatrice, dels för att kunna måla henne på ett smidigt sätt och dels för att få upp henne på släpet som skall ta henne till Sthlm. (Bild skall upp här)

Fredag Augusti den tredje 2007.

Kl: 17:00. Beatrice får åka första klass till den kungliga huvudstaden där hon skall hängas.




Kl: 21:00. Beatrice ligger i delar på golvet i lokalen som av omständiga anledningar kallas/heter TC (När jag nämner TC menar jag alltså inte centralstationen utan farkostteknikernas sektionslokal på KTH).



Lördag den fjärde Augusti 2007.

kl 10:00. Beatrice stackars blottade delar börjar så sakteliga sammanfogas igen för att bilda det stolta horn hon verkligen är.

(Bild skall komma här)

Kl 12:00. Arbetet med att montera Beatrice fortskrider.

(Bild skall komma här)


kl 14:00. Beatrice har återuppstått, återstår gör däremot en svåra delen av dagens arbete att lyfta henna.

(Bild skall komma här)


Kl 16:00 Att försöka lyfta skapelsen är ännu inte aktuellt. Vilda debatter hålls huruvida det överhuvudtaget är möjligt, om 4st 16mm tjocka vajrar kommer räcka, vart vi skall fästa vajerspelen, vad vi skall göra när Beatrice ramlar ner och krossar baren. Det slutade med att jag som konstruktör fick ta på mig allt ansvar, (dagsböter för en student utan inkomst är ju inte så farligt tänkte jag och började planera en flykt ur landet) Men eftersom jag läst kursen hållfasthetslära som går andra året för alla farkosttekniker på KTH var jag dock inte så orolig.


(Bild kanske??)

Kl 18:00 Vi börjar så smått få till alla infästningar och upphängningspunkter och har en klar strategi klar för oss hur hela upphissningen kommer gå till. Äntligen!!.






Lite mer bilder på själva upphängningen.







Strategin går ut på att de två takråttorna (Kola och Björn) Sakta sakta drar upp Beatrice i de två vajerspel som jag tog med från garaget. Samtidigt skall vi andra (Jag Mårten, John, Babak och Martin (som för övrigt är den så kallade klubbmästaren, det var han som beställde och betalade för hela kalaset)), håller emot allt vad vi kan med övriga remmar och rep etc, för att hon inte skulle pressa emot väggen eller Baren eller något annat.






Kl 21:30. Kvällen lider mot sitt slut och vi är nästan uppe när våra två stackars takråttor inser att vajerspelen inte var optimalt fästa från början. Beatrice måste säkras när det bara är en meter kvar för at vi skall kunna placera om vajerspelen och lyfta henne den sista metern.


(Bild, förmodligen inte)

kl 23:00 Ja det tog extremt lång tid att få till det men nu sitter spelen som de skall (och borde ha suttit från första början ). Beatrice kan lyftas den sista biten.



kl 24:00 Beatrice är uppe. Fjorton timmar av rent sträckarbete lönar sig, hon låter fint och vi är alla helt slut.




Building the evil scientist machine! www.teamcrazyswedes.se
Go to Top of Page

the_rose
Starting Member

30 Posts

Posted - 2007/08/14 :  21:18:03  Show Profile  Visit the_rose's Homepage Send the_rose a Private Message  Reply
Jag passar på att ta mig friheten att svara på lite frågor innan de ställs.


Kommer jag bjuda på mer bilder?
Såklart och då tagna i bättre ljus så att det ser ännu snyggare ut.


Låter det så mycket att väggarna skakar (på riktigt)?
Ja det gör det, vi vågade inte dra på fullt av rädsla för att fönstrerna skulle gå sönder och på grund av glas och grejer slog i backen. Och då körde vi bara steget på ena kanalen för jag glömde lite sladdar och sånt hemma Barkhyttan.

Kommer jag (och Petter såklart) ge en mer djupgående recension? Självklart men räkna inte med att den blir opartisk efter allt det slit vi lagt ner på detta. Kräver också att den matchas med högtalare som tar hand om övriga registret, förhoppningsvis kommer de upp imorgon men vi får se.


Kommer jag bjuda in alla nyfikna på provlyssning, kanske rent av låta öppna baren för att ha en riktig myskväll i det massiva ljudets, och våra 10+ sorters studentbilliga belgiska finöls anda?

Vi får se, det är väldigt mycket med ombyggnationen av vår lokal just nu och snart börjar mottagningen (nollningen) av nyantagna som håller på i flera veckor och tar grymt mycket tid (jag är ansvarig för det också). Men om intresset finns för en träff om typ en månad så skall jag se vad jag kan göra.

(dvs skriv en kort rad om du kan/vill komma och lyssna på skapelsen så jag får ett hum över hur stort intresset är)


Ha det bäst tills vidare. och som sagt, mer bilder kommer.





Building the evil scientist machine! www.teamcrazyswedes.se
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/08/14 :  21:35:11  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
IMPONERANDE!!

Jag kommer gärna och lyssnar på detta vidunder!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/08/14 21:35:33
Go to Top of Page

the_rose
Starting Member

30 Posts

Posted - 2007/08/14 :  22:01:20  Show Profile  Visit the_rose's Homepage Send the_rose a Private Message  Reply
Tänkte bara säga att ni kan se alla bilderna i samlat format i mitt galleri på Minhembio.com (för dig som inte orkar scanna igenom hela denna tråden).

Planering och byggbilder
http://www.minhembio.com/The_rose/122343/

Byggbilder
http://www.minhembio.com/The_rose/122970/

Byggbilder och färdigt
http://www.minhembio.com/The_rose/122971/


Lägg gärna en kommentar på albumen också om ni vill.

Med vänliga hälsningar
Mårten

Building the evil scientist machine! www.teamcrazyswedes.se
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/17 :  14:28:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Sitter på ett internetcafé i Visby, skrattar högt, gråter av lycka
och bara förundras av jättejobbet ni gjort med att få upp skönheten.


Hur ballt som helst blev det ju! Jag längtar till att få komma ner
och spana in henne
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/08/17 :  14:40:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
COOOOLT...


Nu väntar jag bara på inbjudan till provlyssning o party.
Får väl leta reda på min gamla studentoverall o Faustväst så att man smälter in i sällskapet

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/08/17 :  15:23:42  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
quote:
Får väl leta reda på min gamla studentoverall o Faustväst så att man smälter in i sällskapet


Står just och tittar på min, hrmm ja studentoverall alltså med en tår i ögonvrån. Blir det någon form av provlyssning så kommer jag gärna och dricker (fin)pilsner
Mäkta imponerad av bygget, att bara komma på tanken är en bedrift, att sen genomföra det hela är inte något mindre än en en .... ehhhh bedrift det också

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/20 :  12:12:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tack för alla kommentarer! De värmer efter allt slit.

Tag två teknologer, blanda med lagom mycket galenskap, nyfikenhet,
experimentlusta, ytterst lite realism och konsekvenstänkande,
begränsad budget och lägg till en låg WAF-faktor så kan det bli
såhär
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2007/08/23 :  20:40:04  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Tack for er uppvisning i galloperande galenskap.Kanske ni teknister kan fa ihop en matning av hornets respons filtrerat o ofiltrerat. Borde det bli svart (var ska matmicken placeras) men resurser borde finnas att tillga (en stege). Gissningsvis producerar hornet en mangd overtoner. Men en eq och battre (tokbrant) filter kanske hjalper. Mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/08/23 :  20:55:25  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Intressant, skulle vara kul att se en mätning.
Skulle också vara intressant med en veckad variant.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/23 :  21:39:17  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vi har inte mätt på den, men kört ett frekvenssvep 20 -> ~200 Hz och output upplevs förvånandsvärt linjärt, men då var tratten inne i garaget och vi stog ute, så trattvibrationerna från utsidan av hornet fastnade i garaget. Kan även bero på att väggarna svänger med hela tiden. Känner man på sidan av tratten känns det tydligt vid vilka frekvenser de vibrerar och inte. Men det är klart, mäta ore roligt, synd att jag int har sådana grejjer...man det kanske kommer någon med mätutrustning på besök om det blir av med ett regelrätt releaseparty för forumfolket :-)

EQ kommer finnas, 24 db/oktavfilter finns redan.

En veckad variant..jo jo...knöggla ihop 4.5 m3 och se hur lätt det är

Näe...men en variant vore att göra det hörnanpassat, och därmed kunna halvera munarean till moderata 2.5 kvadratmeter...

Edited by - PetterPersson on 2007/08/23 21:40:39
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/24 :  08:36:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
kanske kommer någon med mätutrustning på besök


Undrar vad en vanlig mätmik tycker om detta?...det blir väl som att stoppa en stjärttermometer i rumpan på en jetmotor med tänd EBK!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

the_rose
Starting Member

30 Posts

Posted - 2007/08/24 :  09:13:25  Show Profile  Visit the_rose's Homepage Send the_rose a Private Message  Reply
Hej hej! Som jag antydde innan har jag det rent personligt extremt stressigt just nu, ansvarig för mottagningen (nollningen) av nyantagna och allt.

Men jag kan nästan garantera att det kommer komma diverse mätningar. Men som sagt var skall man placera micken, det framkommer ganska tydliga resonanser i rummet och går man runt så känner man noderna och bukarna.

Förmodligen är det bästa en stativmonterad roterande mikrofon som fångar hela rummet när man kör en slinga med grått eller rosa brus bara. På KTH har vi ju ett av Europas bästa ljud och vibrationsforsknings laboratorium, MWL eller Marcus Wallenberg Laboratioriet. Så att låna lite extremt bra utrustning är nog inte så krångligt, måste bara hitta någon som kan göra det bara, men det finns nog många frivilliga till en dylik undersökning.

Building the evil scientist machine! www.teamcrazyswedes.se
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/08/24 :  09:58:19  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Skulle tro att problemen med att få Beatrice uppmätt är betydligt överdrivna. Det borde vara en dröm för vilken ljudmätfreak som helst.

Jag ser också fram mot releasepartyt. Men min mörkblå studentoverall måste nog stanna hemma - ty den har krympt något alledes förskräckligt medan den legat nedpackad...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/08/24 09:58:52
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2007/08/24 :  12:57:42  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Ni är banne mig inte riktigt friska!

quote:
ty den har krympt något alledes förskräckligt medan den legat nedpackad...

Hmm...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/24 :  13:43:32  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Haha underbart bygge !

Helt klart inspirerande
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000