HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Rummets akustik. Hur viktigt är det ??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2007/09/08 :  09:48:41  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Rummets akustik. Hur mycket påverkar det frekvensgången?
Påverkar det steroperspektivet nämnvärt?
Vad kan man göra för att få det bättre?

mvh Leif

Förtydligat topicen. MVH Bernt

Edited by - U1 on 2008/02/18 08:20:46

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/09/08 :  09:59:35  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Dämpa första reflex i tak och på vägg. Se till att få ner efterklangen. Sen har du kommit väldigt långt.


Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/08 :  10:20:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
I basen allt mellan 0 och 25 dB.
I övriga områden mellan 0 till kanske 10 dB.
Stereoperspektiv, ljudbild och inte minst svärta/tydlighet påverkask i högsta grad.

Antingen köper man in tjänsten eller lär man sig själv hur man akustikreglerar. Pengar och/eller tid och/eller kunskap är viktiga ingredienser för bra resultat.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/08 :  10:43:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Har man bastoner som hummmmar då och då kan det vara bra med en eller flera basfällor för att ta dessa
resonanser. Det gör väldigt gott, plötsligt hör man vad som spelas i basen och inte hummmmm.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/09/08 :  10:52:02  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det finns många som tycker och som tror sig veta, dessutom är varje miljö unik så inga generella åtgärder kan egentligen rekomenderas.
Jag tycker inte du ska mickla med taket såvida du inte sätter upp diffusorer förstås. Inte dämpa taket, dämpa på golvet. I första hand tjock matta, så stor som möjligt, om du törs/har råd så är aldrig en heltäckningsmatta av ull fel.
Närområdet kring högtalarna bör vara så lika som möjligt, detta område påverkar ljudkrvan mest och därmed balansen i olika register.
Närområdet vid lyssningspositionen bör även den vara så likriktig och symetrisk som möjligt.
Sen är det bra med så mycket saker som möjligt som bryter upp de räta vinklarna och absorberar samt diffuserar, dvs bokhyllor, cd-hyllor. Tavlor, väggdekorationer, statyer, växter mm.
Sen kan man börja labba med riktiga akustiktillbehör/hjälpmedel.
Börja dämpa djupt i basen, de flesta rum har noder vid ca 60-80hz samt 140-200 om jag minns rätt kan man dämpa dessa och jämna ut kurvan slipper man släckningar och utfasningar högre upp i registren.
Första sidoreflexen kan vara något att jobba med, inte med alla högtalare dock.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/09/08 10:54:37
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/08 :  11:31:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Rummets akustik är betydligt viktigare än de flesta tror/vill erkänna.
De flesta högtalare fixar en frekvensgång på +-5db, men det är ytterst få rum som klarar det.
I basområdet är mest påtagligt, där man lätt kan ha moder och dippar som ger skillnader +- 15-20 db.

Att ta in något proffs och ge en bild av vad som bör göras och vad det skulle kosta, är nog ett första bra sak att göra.
Sen behöver det inte bli som månbas Alfa eller nåt annat översuspekt rum.

Ett väl möbleratrum är en bra start, men långt ifrån allt.
En bra frekvensgång är positivt, dock bör man tänka "lite" på efterklangstiden oxå.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2007/09/08 :  17:17:39  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Behövs alla typer av instrument för att försöka få en rak frekvenskurva?

mvh Leif
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/09/09 :  11:04:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nä, ett piano och en kör täcker ett väldigt stort frekvensomfång och behöver en rak frekvensgång för att inte låta färgat.

hur viktig jag tycker akustiken är framgår av kokboken och jag verkar få medhåll här av flera.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/09/09 :  13:39:34  Show Profile Send The Leafs a Private Message  Reply
3.000 väl använda kronor som läggs på akustiska åtgärder, ger 99 gånger av 100 större positiv effekt än 30.000 kronor som läggs på elektronik.


"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2007/09/09 :  17:14:15  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Oj Oj vad är det som blir bättre om man satsar typ några tusen?

mvh Leif
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/09/09 :  17:40:40  Show Profile Send jos a Private Message  Reply
Otroligt viktigt skulle jag säga. När jag mätte ljudnivå hade jag otroliga variationer hemma hos mig. Över 10 db plus och minus när jag stegivs mätte upp till strax under 1000hz.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/09/09 :  17:53:11  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
3.000 väl använda kronor som läggs på akustiska åtgärder, ger 99 gånger av 100 större positiv effekt än 30.000 kronor som läggs på elektronik.


näpp.Tycker inte jag.. Har man ingen stereo så gör garanterat det mer att investera 30000 kr i en stereo än att göra rumsåtgärder...


så ingen fattar fel här..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/09 :  19:14:13  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply


quote:
Oj Oj vad är det som blir bättre om man satsar typ några tusen?


Du kan ex. dämpa bort första och tidiga reflektioner vilket gör att ljudet blir betydigt mer distinkt, det grötar inte ihop sig, det blir helt enkelt tydligare.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/09/09 :  19:17:26  Show Profile Send jos a Private Message  Reply
Mayro:
Men om Madonna spelar sig själv på stereon för 30 000 utan rumsakustikförbättringar så tror jag att det skulle låta sämre än om hon gjorde förbättringar för 3000 och sen sjunger live i rummet?
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/09 :  22:10:38  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Det går nog nästan inte att komma undan att musikrummet behöver vara extremt mysigt att vistas i för att det ska låta bra.

omysigt: kallt trapphus
mysigt: garderob med ytterkläder

Men även här handlar det om att identifiera problem med ljudet och testa möjliga lösningar (inte om att köpa ytterkläder för 10000kr och hänga upp dem i taket i hopp om att det ska låta förjäkla fint när man väl trycker på "Play").

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2007/09/10 :  07:54:11  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
"garderob med ytterkläder"... ler då är det nog bra om det inte hänger våta ytterkläder där. Men vad är mer mysigt??

mvh Leif
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/09/10 :  08:30:28  Show Profile Send The Leafs a Private Message  Reply
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
3.000 väl använda kronor som läggs på akustiska åtgärder, ger 99 gånger av 100 större positiv effekt än 30.000 kronor som läggs på elektronik.
--------------------------------------------------------------------------------



näpp.Tycker inte jag.. Har man ingen stereo så gör garanterat det mer att investera 30000 kr i en stereo än att göra rumsåtgärder...


så ingen fattar fel här..



Hmmm....eeeehhhh.....well....ok....

Tack för förtydligandet Mayro.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/09/10 :  10:53:04  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
De enklare grejorna som att dämpa första reflexerna och kanske ta hand om basvågor kan man göra själv. Men sen är det hur lätt som helst att gå bort sig. Minsta lilla ändring gör att det kan låta skit igen.

Högtalarna är byggda för att stå i ett vardagsrum. De byggs inte utifrån det perspektiv att alla har tillgång till ett ljudrum.

Om du gör de enkla sakerna så kommer du nog bli nöjd.

P.S Glömde att nämna att du måste få ner efterklangen också.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/10 :  11:22:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Det är främst absorbtion/dämpning som riskerar göra saker sämre om man inte vet vad man gör eller har möjlighet att testa/mäta.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/10 :  11:38:47  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Leif: Mer mysigt, förutom våta ytterkläder:
Soffor, LP-skivor i stora drivor, mattor.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/09/10 :  11:48:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Stora, halvfyllda bokhyllor är perfekta diffusorer.

Att sätta upp dämpningen parvis är en god idé för att inte riskera att överdämpa.
Börja sätta upp två, forsätt sedan med två till och så...

Absorbenterna kan med fördel vara markskivor/mineralullsskivor med en tjocklek på 5-10 cm, luftspalt på ca 2-5 cm bakom mot vägg (ju längre avstånd desto djupare frekvenser dämpas). Slå en träram av valfritt träslav runt skivan och trä ett snyggt tyg över. En innerram i ramen gör att skivan hamnar valfri bit från väggen så skivan trycks in i ramen.

Nu för tiden kan man även trycka fotografier på tyg...kan vara värt att tänka på.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/10 :  18:23:06  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Tag en batteridriven transistorradio och bär med dig den till olika rum...
Garderoben, cykelkällaren, sovrummet, och naturligtvis utomhus.
Spela samma låt på samma volym på tre meters avstånd och lyssna efter hur du kan urskilja musiken , taluppfattning osv...

Har du ingen garderob som är 3meter lång så kanske rumsdiagonalen får duga :-)
Berätta dina findings på HiFiforum!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/10 :  18:23:53  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
PS: glöm inte att blunda...

Äsh... den va dålig..

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2007/09/10 :  19:21:19  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Går det lika bra med en klockradio?? haha.
Jag har ingen batteridriven radio... vad att göra??

mvh
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/10 :  19:31:24  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Har man ingen batteridriven radio kan man ta med en kompis och föra samtal i olika miljöer, det fungerar också fint. Esl's förslag på praktiska prov är väldigt bra, all erfarenhet av ljud i olika miljöer är användbar när man skall installera HiFi.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2007/09/11 :  08:10:27  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Där ser man... trodde mest det var ett skämt.
Ursäkta... finns det fler knep att få ett bra ljud?

mvh Leif

Edited by - Leif B on 2007/09/11 14:27:33
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000