HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 OTL kanske?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/11/11 :  20:28:42  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message

http://frank.pocnet.net/sheets/113/6/6S19P.pdf
Efter som jag lider av järnbrist till GM70 projektet så kanske detta kunde vara nåt?
Jag har gott om 6c19p samt en STOOR trafo 2x54v,men jag räcker väl inte upp till 150v med filtrering.
Drosseln duger Hammond 300mh,6 ohm,1 a?


Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2007/11/11 21:00:45

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/11/11 :  21:23:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag byggde nåt liknande för ett tag sen fast med PL504 och ECC81.
Låter GRYMT bra med rätt högtalare inkopplade!!
Jag tänkte köra med 6C19 som slutrör först men bytte till PL504 eftersom det var enklare att styra upp glödmatningen (i mitt fall).
2x54V (AC?) räcker bra, som alltid med OTL är det strömsvinget som är det intressanta, spänning finns det och blir över.
6C19 tål inte särskilt hög anodförlust så för att kunna dra lite ström genom dem måste man hålla nere spänningen i vilket fall.

När jag tittar närmare på schemat ser jag att slutrören ska ha 100V anodspänning och drivsteget 150V, det verkar rimligare (förutom att jag nog gärna skulle ge drivsteget betydligt mer spänning för linjäritetens skull).

Fler slutrör skulle nog inte skada heller, det är som sagt strömmen som begränsar det hela och om man ökar tomgångsströmmen från ca. 400mA (4 rör) till 600mA (6 rör) så har man mer än fördubblat uteffekten och det har säkerligen positiva effekter på utimpedans och distortion också.

300mH 1A drosslar funkar nog utmärkt, själv kör jag med hemlindade drosslar som också funkar utmärkt trots att de är grovt tillhöftade (600 varv 0,45mm tråd på EI78-kärna med baksidan av ett kollegieblock som luftgap...).

Eventuellt blir det nybygge för mig också framöver men då med ett antal PL519 som slutrör, tvåsiffrigt antal watt på utgången och en rent helvetisk strömförbrukning och värmeavgivning!!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/11 :  21:34:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
SE OTL, det blir varmt det!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/11/12 :  10:52:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
SE OTL, det blir varmt det!


Mycket!
I såna här småbyggen hamnar verkningsgraden i trakterna av en eller ett par procent, man får alltså elda upp hundratals watt för att få några enstaka ut till högtalarna.
Verkningsgraden ökar om man lägger till fler rör och drar upp strömmen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/12 :  11:01:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är en del effektberäkningar (I och för sig med konstantström i stället för drossel, men ändå)
http://www.eng.umu.se/personal/morgan/Valvular%20Pages/pages/otl_page.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/12 :  11:03:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har förresten en 5H 500mA Hammond-drossel liggande här om nån vill testa. DCR = 26 ohm.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/11/12 :  11:26:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
Konstantström och drossel är tämligen jämförbara i sammanhanget.
Drossel är aningen effektivare på grund av det lägre spänningsfallet men skillnaden är försumbar. Det som ställer till det för verkningsgraden är förstås att rören behöver ~100V anodspänning samtidigt som de jobbar med hög tomgångsström.

En spartrafo (i praktiken en tappning på drosseln) skulle höja verkningsgraden avsevärt, men då är det tveksamt om man kan kalla det för OTL med gott samvete.

En sak till: Om jag ser rätt så har slutrören en gemensam gallerläcka på 750k, det värdet verkar väldigt högt för fyra parallella rör. Jag hade nog hållt mig runt 100k.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/12 :  12:36:14  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fuling: Det kvittar väl vad man kallar det. Det viktigaste är väl att rören får bäst arbetsbetingelser. De mår nog bäst av en (spar)trafo med lågt omsättningstal. Dessutom kan man då minska motkopplingen då man inte behöver den för att sänka den omotkopplade kopplingens 25ohms utimpedans. Styrkan i kopplingen är nog själva CF-konceptet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/11/12 :  12:54:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Håller med, men samtidigt inte. Ska det vara OTL så ska det per definition inte vara någon trafo (spar eller inte) på utgången, däremot tror jag att en sån här koppling med en spartrafo på utgången skulle kunna bli en mycket bra förstärkare, rätt utfört.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/11/12 :  16:53:01  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Trafon jag har på hyllan som kan passa är 115-115 primär och 2x54 sekundär 500va så det finns drygt 2A att leka med.
Kan jag koppla en brygga med kapasitans multi till slutrören för att tappa lite spänning till slutrören samt en brygga och drossel till ingångs röret,från samma trafo.
8-10 rör/kanal.
V3 12v i schemat skulle jag behöva veta lite mer om
Shemat hitta jag på en asiatisk sida så texten fattade jag inget av
Kan jag skippa återkopplingen till att börja med?
Samt smälla dit batterier på ingångsröret?
2,7v oh 3v passar väl inte med lysdiod?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2007/11/12 17:19:29
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/11/12 :  17:40:28  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Om jag kör med 2st 1,2v nimh celler på första katoden kopplar jag återkopplingen mellan batterierna då?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/12 :  17:45:29  Show Profile Send reVintage a Private Message
Du bör nog köra spänningsdubbling till drivern. Det är ingen lek att driva en CF. Alternativt får du lov att köra med drivertrafo!

Om du tar bort NFBn får du en Zout på ca 10ohm med tio rör. Ingen höjdare om du ska koppla in ett bassystem. Med 20dB NFB, fasansfulla tanke, är du nere på 1ohm. Kretsen du hittat har mellan tummen och pekfingret 20-30dB,!

En drossel på 300mH har en impedans på ca 40ohm vid 20Hz så din idé med 8-10 rör är inte fel.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/12 :  18:04:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Om jag kör med 2st 1,2v nimh celler på första katoden kopplar jag återkopplingen mellan batterierna då?
Det tror jag inte går. I så fall tror jag det är bättre att motkoppla till andra rörets galler. Det skulle ge mer SE karaktär med högre andratonsdist.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/11/12 :  18:08:34  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Det får nog bli ett steg för topparna så jag skippar nfb
Kanske 6c45 eller 5842 gör jobbet bättre än 6h30?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/11/12 :  18:28:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
I mitt bygge valde jag att köra med en helt separat nätdel på ca. 300V till drivsteget för att kunna få ut maximalt med sving och bästa möjliga linjäritet. Det brukar löna sig ljudmässigt att hålla sig långt ifrån marginalerna.

Mitt drivsteg är lite enklare i och med att det bara består av en triodsektion per kanal (En halv ECC81 med konstantströmslast på anoden). Återkopplingen går till gallret på ingångsröret, funkar utmärkt men ingångsimpedansen blir ganska låg beroende på att man inte ska välja alltför högohmiga motstånd i återkopplingsslingan.

2X54VAC är egentligen lite för mycket för min smak, det bästa vore nog en nätdel med drosselingång för att få ner spänningen utan att alstra en massa värme men det skulle krävas en väldig drossel...!
Man ska nog helst pricka ganska exakt med anodspänningen, för låg och rören klarar inte att lämna den ström de ska och för hög så överskrider man max anodförlust och måste dra ner tomgångsströmmen.

Med 8-10 rör per kanal finns det förstås lite mer marginal att röra sig i gällande spänningar och strömmar, men det lönar sig nog ändå att optimera ganska noggrant.
10 rör per kanal á 100mA blir 1A tomgångsström per kanal, och förutsatt att drivsteget kan driva slutrören från cutoff till bottning så ska det ge 4W ut i 8 ohm.
För att få ut detta krävs ca. 100W per kanal på anoderna och 63W per kanal till glöden, drivsteget ej inräknat. Med färre rör sjunker verkningsgraden dramatiskt...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/11/12 :  18:47:27  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kan man köra en 1A genom en sån där kapacitans multiplikator om jag vill slippa den enorma drosseln i nätdelen?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/12 :  19:08:33  Show Profile Send reVintage a Private Message
Om du ska driva topparna är du i ett väldigt mycket bättre läge eftersom dina drivers är 16 ohm. Dubbla dämpfaktorn och dubbla uteffekten!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/11/12 19:10:39
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/11/12 :  19:37:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Man kan köra så många A som man dimensionerar för. Jag har kört betydligt större strömmar än så genom C-multis i transistorbyggen, det handlar bara om att välja rätt transistor (Mosfet).

Det jobbiga är om du samtidigt ska dumpa en massa spänning, gissningsvis får du ca. 140V efter likriktning och om du ska ner till 100V för slutrören så ska det vädras bort 40W per kanal redan där.
Inte ogenomförbart, men det går åt riktiga kylare.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/11/12 :  19:42:05  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har en rejäl kylare som är 400x400 med 100mm höga flänsar.
Till glöden har jag en blycell 6v 385 AH väger nog 60 kg.
Har du kanske en länk där man kan se och läsa om c multi?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/11/12 :  19:48:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tja, då har du både kylning och glöd ordnat ser jag!!
Att batterimata ett tjugotal rör som drar 1A styck är ganska hardcore...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/11/12 :  19:52:54  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har fått blycellen av en firma som syslar med skyliftar.
Just det som jag fick satt i 8 pack i en maskin
Man byter tydligen alla samtidigt.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/11/13 :  05:23:18  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Nån som vet nån ebay store där man kan köpa billiga 9 pin socklar.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/13 :  08:31:47  Show Profile Send reVintage a Private Message
Kom och hämta, jag har en hel säck!


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/11/13 09:02:53
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/11/13 :  10:48:54  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kommer inte ihåg namnet på firman, men jag köpte bra och billiga hållare i storpack av nån kille från Ukraina för ett tag sen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/11/13 :  11:00:22  Show Profile Send Lord a Private Message
Ta en titt här B9A De här rörhållarna är av mycket hög kvalite och med standarddimensioner. Snubben har även en del andra rörhållare med bra kvalite.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2008/01/11 :  20:26:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag börjar se konturerna av ett projekt här...
Sist den här tråden var på tapeten blev jag så inspirerad att jag beställde ett tjugopack 6S19 (utöver de 30+ jag redan har) samt ett tjugopack novalhållare.
För en stund sedan slog jag till på ett 12V 10A switchagg, perfekt för att glödmata ett lagom antal 6S19...

I skrotlådorna finns följande som nog kan sättas i relation till ovan nämnda:
Ett större antal 680uF 160V samt 2200uF 100V Rifalyter.
En 500VA 2x35VAC ringkärnetrafo
4 st 112mH 2ADC drosslar (stora klumpar med järnkärna)
Några 25mH 3A järnkärnedrosslar.
...och sist men inte minst: Viljan att bygga en sjuhelvittes musikmaskin!!

Min "gamla" SE OTL med PL504:or spelar visserligen väldigt bra, men jag tror att en ny version med 8-10st 6S19 per kanal kommer att spela ifrån den gamla med hästlängder.
Jag tror att 0,8-1A tomgångsström jämfört med 0,4A hos den nuvarande versionen kommer att göra stor skillnad.
Helst hade jag kört med kraftigare rör i stil med 6S33S eller PL519 men av lika orsaker (Läs: pris och tillgång) har jag valt att ändå köra med det lilla men hyfsat strömstarka 6S19.

Elektroniken blir nog inga större problem, det blir mest hederligt grovsmide, däremot är jag lite bekymrad över vad för slags chassi man ska montera monstret i.
Det lär ju alstras en del värme... (100W från glöden och 160-200W från anoderna, endast slutrören inräknade)


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2008/01/11 20:27:55
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000