HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan någon förklara detta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/11/24 :  01:05:46  Show Profile Send SW a Private Message
Köpte för ett tag sedan en HK HD 970 CD spelare. Har ett knepigt fel på spelaren. På låt nummer 2 och efter ca 1 minut blir det tyst i högtalarna i ett par sekunder. Alltid sker det på låt nummer 2 och efter ca 1 minut och ingen annanstans på skivorna. Spelar jag samma skiva 10 gånger kanske det händer 1 till 2 gånger. Det spelar ingen roll om det är en ny, en äldre eller en hembränd skiva.

S

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/24 :  10:02:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Skroms i mekaniken just där spår 2 infinner sig??? Det enda gemensamma är positionen för felet. Det vore besynnerligt om det vore elektronikfel. Min chansning är mekaniskt.

Jag hade en Grunding CD1 där den började skippa spår på de sidat låtarna mot slutet av sin livstid. Mekaniskt.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/11/24 :  11:40:41  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Uppstår felet med olika titlar (olika CD-skivor?) och i så fall uppstår felet vid ungefär samma totaltid uppspelat, dvs kanske 6 minuter in på valfri skiva?
Kolla med någon skiva som har annan spårindelning med mycket kortare eller längre låtar, tex klassiskt eller en skiva med extremt korta spår.

Lite mer information om felet är nog bra tror jag även om jag också lutar åt ett (elektro-) mekaniskt fel. Vissa CD-spelare kan få fel (glappkontakt) på linjärmotorn som styr släden. Se om du kan tvätta med kemiskt ren sprit.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/24 :  12:14:26  Show Profile Send B-200 a Private Message
låter som kopieringsskydd på skivan.
Jag har en HK HD 970 och har för mig jag känner igen det problemet.
Vilken/vilka skivor gäller det?

men iofs borde brända skivor ej ha kvar kopieringsskyddet eller?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/11/25 :  13:26:11  Show Profile Send SW a Private Message
Tack för svaren. Tror nog själv också att det är något eletromekaniskt fel på läsningen. Det har absolut inte med kopieringsskyddade skivor att göra.
Eftersom spelaren är nästan ny så får man väl överväga att lämna in den för garantiservice. Tyvärr har jag läst att det brukar ta månader. Inte lär man få låna någon spelare under tiden.

S
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/11/25 :  14:34:29  Show Profile Send B-200 a Private Message
Mitt första ex jag fick av den spelaren hackade också. Det var något med lasern.
Men iom att ditt dykt upp efter ett tag så misstänkte jag att det ej varit så.
Nu kanske det är så iaf?
Där jag köpte min spelare fick jag en ny direkt men det var då iofs för den var ny.
Om det tar lång tid att rep den så fråga om du kan få en lånespelare annars finns blocket för ett par hundringar.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/11/25 :  16:06:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Skroms i mekaniken just där spår 2 infinner sig???"

Ja ha och "skroms" är vad då.MvhKristofer
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2007/11/25 :  16:42:04  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Skroms är små elaka djur som tyvärr alltför ofta ställer till problem runt spår 2, man öppnar locket och blåser rent helt enkelt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/11/26 :  15:02:16  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Skroms är små elaka djur som tyvärr alltför ofta ställer till problem runt spår 2, man öppnar locket och blåser rent helt enkelt.


Å fan. Otäckt. Ska man använda insektsnycklar då eller?
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/11/26 :  15:11:39  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Om släden som lasern sitter på löper på skenor skulle du kunna testa att ta en tops och göra rent dessa skenor.
Hade det problemet på en Cd en gång i tiden.

Stereotypen
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/01/17 :  11:01:14  Show Profile Send SW a Private Message
Eftersom HD 970 har finessen att man kan bara använda den som DA-omvandlare har jag testat att koppla från digital-out på en Denver DVD-spelare och till digital-in på HD 970.
Ljudet blev klart mycket bättre än om man kör spelarens egen drive. Blev helt överraskad av förbättringen. Allt fick mera naturlighet och fyllighet, en överraskande stor förbättring.

Har nu lämnat in spelaren på service och fick då låna en likadan. Direkt när den är kall så hoppar den också men då mest på låt nummer 1. Efter att den varit på i ca en halvtimma så funkar den OK.

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.06 sekunder. Snitz Forums 2000