HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 En quadophileanläggning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/05 :  21:21:19  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Har just presenterat mig i presentationstråden och tänkte här beskriva min anläggning lite mer.

Min nuvarande anläggning består av:
- Linn LP 12 med Lingo, Cirkus, Ekos och Klyde
- Quad CD 67
- Tandberg 3001A tuner
- Revox B77
- Squeezebox 3
- Quad 34 försteg
- Quad 606 Mk II slutsteg
- Quad ESL-63 på Arcici-stativ

I huset men inte inkopplat för tillfället finns diverse övriga grejer:
- Quad FM4 tuner
- Quad 405 slutsteg
- Rogers LS3/5A högtalare
Och ett gäng försteg:
- Quad 44
- Quad 66
- McCormack Line Drive
- McCormack Phono Drive

Bilder kommer nog så småningom. (Ja, jag har bett om ett konto på bildservern.)

Jag har också tidigare haft en förstärkarkombo från Tandberg - 3038/3036.

Av allt detta återkommer jag till den nu aktuella anläggningen som den jag trivs bäst med. Tandbergarna var för hårda för min smak. Det objektivt bästa ljudet (finns det något sådant?) uppstår om jag kopplar signalkällorna via den passiva McCormacks Line Drive direkt till slutsteget. Det blir mer öppet och transparent. Men om inspelningarna håller sämre kvalitet eller det är en dålig digital mastering så hörs det mycket bättre, dvs. det låter mycket sämre. Med Quad 34:an låter det dåliga mindre dåligt. Men det bra låter också lite mindre bra - men ändå bra. (Är det någon som förstår vad jag menar? )

Det här gäller framför allt 34:an. 44:an är mer öppen när tiltkontrollen (Quads tonkontrollösning) är urkopplad, men blir mer lik 34:an om man kopplar in den. RIAA-kortet är dock mycket bättre i 34:an än i 44:an. Försteget 66 är också mer öppet än de övriga, men givetvis inte så mycket som 34:an. Jag har således mest hattat mellan 34:an och Line Driven.

Men just nu har jag bestämt mig för sjuttitolfte gången att jag ska hålla mig till 34:an. Det funkar väl tills jag får tag i en särskilt bra vinylskiva som jag vill höra den fulla potentialen på. Då kopplar jag väl in Phono Driven och Line Driven ett tag igen. Tills jag får tag i en ljudmässigt urkass inspelning av en fantastisk tolkning av något intressant verk. Då går jag tillbaka till 34:an.

Ja, så där jag har hållit på de senaste åren. Fram och tillbaka. Fram och tillbaka. Man är väl idiot

Den här problematiken gör att jag inte riktigt vet om jag vill uppgradera min anläggning, dvs. förstärkeriet. Jag är rädd att jag inte gillar om den blir för bra, utan kommer att vilja gå tillbaka till min kära 34:a igen. Låter det klokt?

Ytterligare fördelar med 34:an (och de andra quadförstegen) är tiltkontrollen. Det är givetvis inte politiskt korrekt med en sådan, speciellt inte på ett sånt här forum, men den är ruskigt användbar. Och monoknappen är nästan oumbärlig när man lyssnar på monoinspelad vinyl. Det blir stor skillnad när skivknastret hamnar i mitten i stället för ute i perferin; det blir mycket mindre störande.

Nä, nu måste jag sluta svamla. Jag kanske återkommer och beskriver mer av skillnaderna mellan förstegen och RIAA-steg och Squeezebox och CD-spelare. Fast jag undrar om det här quadophiledravlet verkligen kan vara av intresse för de riktiga audiofilerna på det här forumet.

Bra ljud är bättre än dåligt.

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/12/05 :  21:54:45  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
För oss som är quadade låter det bra, så var vänlig och återkom med bilder.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/12/05 :  22:46:52  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
QUADad är jag gärna

Trevligt!!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/12/06 :  08:02:24  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Mera QUAD åt folket

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/12/06 :  08:23:05  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
quote:
Fast jag undrar om det här quadophiledravlet verkligen kan vara av intresse för de riktiga audiofilerna på det här forumet.

Vi är ju några som gillar Quad i alla fall så visst är det intressant.

Var i landet befinner du dig?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/06 :  08:37:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Enligt profilen, Sthlm

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/06 :  09:05:16  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Helt rätt. Stockholm är det, fast i ytterkanten. Nära gränsen till grannkommunen, som i det här fallet är Järfälla.

Kul att hitta några likasinnade här.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/12/06 :  09:27:00  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
De flesta Quad-tokarna här verkar hålla till i syd och väst men så stora avstånd är det ju inte egentligen.

Jag tror att vi på västkusten (jag och esl) måste fixa en Quad-träff någon gång och då är det elektrostaterna som kommer att vara i fokus och erfarenheter kan utbytas och skaffas.

Edit. Jag har ju en 44+405-kombination som jag har modifierat också och är rätt intresserad av att jämföra den med något. Den låter rätt lovande faktiskt.

Edited by - MatsT on 2007/12/06 09:30:40
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/06 :  10:10:14  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
quote:
Jag tror att vi på västkusten (jag och esl) måste fixa en Quad-träff någon gång och då är det elektrostaterna som kommer att vara i fokus och erfarenheter kan utbytas och skaffas.

Det låter intressant.
quote:
Jag har ju en 44+405-kombination som jag har modifierat också och är rätt intresserad av att jämföra den med något. Den låter rätt lovande faktiskt.

Kan tänka mig det

Jag har läst en hel del om hur man kan modda både 44 och 405 och varit sugen på att sätta igång, men aldrig fått tummen ur. Och så är jag ju rätt nöjd med min 34+606.

Vad är det du har gjort med dem?

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/12/06 :  10:16:23  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag har bytt OP och lite kondensatorer på viktiga ställen ungefär som de brukar göra men med lite egna tankar också så det är inte riktigt standard-moddarna. Lite förbättrad spänningsstabilisering på ett par ställen är det också och dessutom tog jag bort effektbegränsningen som satt i 405'an (den har använts med ESL-57 tidigare).
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/06 :  10:26:13  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Intressant. Hur mycket tyckte du det gjorde? Och vad har du för högtalare?

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/12/06 :  10:34:23  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag har ESL-63 förstås!

Jag har inte lyssnat så mycket på den men efter modden låter det bra och det tyckte jag inte det gjorde innan men det hade varit kul att göra mer direkta jämförelser. Det är långt mellan lyssningarna före och efter så jag vågar inte säga för mycket.

Jag tog bort kortslutningsmekanismen på utgången på 405'an också, det glömde jag nämna i tidigare beskrivning. 44'an skall uppgraderas lite till innan den är klar så det skall finnas lite till att plocka ut ur kombinationen.
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/06 :  10:54:17  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
quote:
Jag har ESL-63 förstås!

Förstås!

Min uppfattning om 405:an (ej 405-2 och omoddad) är att den inte håller måttet riktigt. En sådan (min) är givetvis ganska gammal och om den är omoddad så är väl många komponenter trötta. Min brusar lite för mycket och har för mycket distorsion och lägger dessutom en hinna framför musiken. Detta i jämförelse med 606. Men en moddad 405 lär ju bli minst lika bra som en 606 så jag borde nog sätta igång. Kanske får bli ett julhelgsprojekt.

Funderade ett tag på att köpa hela kitet från Dada Electronics (http://quadrevisionspot.blogspot.com/) men det är kanske inte kostnadseffektivt.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/12/06 :  11:08:10  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har ESL-63 förstås!
--------------------------------------------------------------------------------


Förstås!




M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/06 :  11:19:33  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
quote:


Vad har mace då? ESL-57? De är väl inte så dumma de heller?

Speciellt om man har många?

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/06 :  11:56:26  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Hittade din systemtråd, mace. Tidiga bildlänkar var ju borta men de senare fanns ju kvar.

Och du har ju 57-orna! Och fyra stycken dessutom! Ser trevligt ut och låter säkert trevligt också.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/06 :  12:14:55  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Nu har jag lärt mig söka

Hittade även MatsT:s systemtråd och hemsida. Så du har även SW-63:orna!

Med egenutvecklat delningsfilter! Imponerad!

Och så har du tips om DIY-subbar! Hmmm. Det kanske får bli både 405-revision och subbygge i jul.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/06 :  13:57:22  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply

Bilddax!


Jag kom på att jag ju kan länka till externa bilder i avvaktan på konto. Här kommer den första...

Detta är vårt vardagsrum för c:a ett år sen:


Just då var det McCormackarna som gällde

Bakom det hela är det fönster och balkong. Där har vi satt upp två lager gardiner. Först en tunn tyllgardin c:a 20 cm från väggen. Det är den som syns på bilden. 10 cm innanför den har vi en tjockare gardin som vi kan dra för när vi vill finlyssna och/eller stänga ute all insyn. Till höger är det c:a en meter till fram till fönstret bakom gardinerna. Där har vi en blombänk.

Rummet är c:a 4 m brett och drygt 6 m långt.

Nyare bilder kommer...

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/06 :  14:23:00  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Visst ja!

Såna här hade jag ett tag också:

Men det var ingen lyckad historia. Jag fick hem dem och testade att de funkade. Det gjorde de och de lät riktigt bra. När jag skulle slå på dem veckan efter lät inte den ena någonting. Jag öppnade den och såg att den var riktigt grisig. Trafon hade läckt något enormt.

Aha! ett renoveringsobjekt! tänkte jag och skruvade isär det hela. Sen var jag tvungen att städa av någon anledning och la det isärskruvade rörsteget i en kartong och bar ner i källaren. Veckan efter hade vi inbrott. Förutom Quad II:an försvann 4 st gamla tandbergrullbandare, alla mina Quad- och Tandberg-kartonger (tomma!!!) och en Facit manuell skrivmaskin!

Undrar vad de fick för de grejerna. De hamnade antagligen på nån soptipp alltihopa.

Lite senare sålde jag det kvarvarande steget på Blocket tillsammans med en uppsättning rör som jag också hade hunnit köpa:

Jag hann alltså bara lyssna på Quad II:orna lite grann och med de gamla rören. Och bara med Rogers LS3/5a - aldrig med ESL-63:orna. Men jag hann i alla fall inse potentialen hos dem. Mycket, mycket bättre än min gamla omoddade 405:a. Inte alls så mjuka och gosiga som man kan tro, utan med förvånansvärd skärpa och detaljrikedom i framtoningen.

Tja, det var historien om mina Quad II:or.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/06 :  16:14:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60142&whichpage=1


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60142&whichpage=5


Mer Quad

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/06 :  17:21:38  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Ahhhh! Så nu har man fått se hur det ser ut hemma hos EAR och Jeppsson också. Riktigt trevligt!

Dipolbasarna hemma hos Jeppsson var intressanta. Hembyggda, ja

Det var oxå fascinerande att se att det går att få in en skivspelare i en Billy-bokhylla, som hos EAR. För det var väl det? Antar att väggkonsolerna var fästa i något annat än bokhyllans masonitrygg.

Båda kör strippade 63:or ser jag, om än i olika grad. Jag har aldrig vågat prova. Skyllt på dottern. Men nu är hon stor flicka så man kanske skulle våga. Gör det stor skillnad???

Tack för titten!

Bra ljud är bättre än dåligt.

Edited by - Quadophile on 2007/12/06 17:22:31
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/12/06 :  17:39:43  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
För det var väl det? Antar att väggkonsolerna var fästa i något annat än bokhyllans masonitrygg.


Anläggningen står på granitskivor(30mm) som är bultade i väggen bakom hyllan.
Billyhyllan står 25 mm från bakvägg och all el och signalkablar ligger i luftspalten bakom hyllan.
Allt sepererat så att ingen signalkabel ligger närmare än 20 cm ifrån någon elkabel

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2007/12/06 17:46:31
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/12/06 :  19:45:38  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
Veckan efter hade vi inbrott. Förutom Quad II:an försvann 4 st gamla tandbergrullbandare, alla mina Quad- och Tandberg-kartonger (tomma!!!) och en Facit manuell skrivmaskin!

Undrar vad de fick för de grejerna. De hamnade antagligen på nån soptipp alltihopa.

Lite senare sålde jag det kvarvarande steget på Blocket tillsammans med en uppsättning rör som jag också hade hunnit


Va!!! En tjuvdj*vel med god smak

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/06 :  19:50:23  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
quote:
Allt sepererat så att ingen signalkabel ligger närmare än 20 cm ifrån någon elkabel

Inte bara snyggt utan även ordentligt, alltså.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/06 :  19:56:24  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
quote:
Va!!! En tjuvdj*vel med god smak


Eller j*kligt desperat. Vem vet? Hursomhelst - många kilo var det!

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2007/12/08 :  17:00:23  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Nu har jag fått bildkonto! Ska testa med lite gissebilder.

Jag insåg att jag gjorde fel förra gången som avslöjade allt på en gång. Det är ju mer spännande om man får en bild i taget och får gissa på vad det är.

Så nu gör vi så

Jag har alltså inte avslöjat allt jag har. Vad är detta månntro:



Det är kanske inte så spännande utrustning. Men jag är lite nyfiken på om hur snabbt den samlade expertisen på forumet klarar av en sån här grej

Nä, den var nog för svår. Jag får ta en bild till:



Nurå. Nu ska det väl gå att se?

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000