HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Här skall Tappas. Nytt 24/4 2008
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/01/02 :  13:12:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det rackte utmarkt, Tack
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/01/02 :  14:54:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, forresten, racker 18 db/oktav for att filtrera bort spikarna vid ca
170 och 240 Hz eller hors de igenom?

Om du kor bara subben, later det "skrammel" uppat i frekvens eller
filteras det bort snygt och fint?

Hur mycket skulle du uppskatta att de vibrerande vaggarna paverkar
missljud? Jag vet utifran mina hornbyggen att det ar helt sinnessjukt
viktigt att det ar tokstumt...men hur ar det med tappade horn?

Tack pa forhand, (OT: sjalv ar jag pa Borneo och dyker. Vi bor pa en
gammal oljeplattform och pa kvallarna finns inte mycket annat att gora
an att sitta och planera projekt)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/01/02 :  22:39:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jo, 18 dB räcker för att filtrera bort spikarna. Hornresp ger mer amplitud åt oroligheterna än vad som blir i verkligheten.

Det skramlar inte nått vidare om subben när den får spela solo. Väldigt lite faktiskt. Väggarna vibrerar vid väldigt höga frekvenser, typ 500 hz eller så, å nivån är låg. Det kan ibland höras som en liten klang på basinstrum,ent, men väldigt kort och lågt i nivå. Hörs inget alls med resten av registrena där. Bara om subben körs solo på hög nivå och man pausar mitt i en kraftig baston.

Plywood är ju stumt och väggarna sitter typ 5 - 7 cm ifrån varandra. Lådan är solid som bara den.

Basen är rolig!!! Jag börjar faktiskt att grubbla seriöst på om det behövs så mycket större.
Om jag får så här bra bas med sådan här nivå ur en scheisse-billig clasohlsson 5,25 tummare så borde en 6,5 av lite finare kvalite ge allt jag någonsin behöver i hemmamiljö. Jag kan reta upp grannarna med denna lilla sak med lätthet.
För tung hemmabio borde en långslagig bil-åttatummare räcka mycket väl. Tittar lite på JL audio och DLS som har fina 8 tummare. Skönt att fundera på lådor på under 100 liter! Slippa tänka på stora antal MDF-skivor varje gång man skall bygga nått kul.

Jag kan verkligen rekomendera tappade horn för alla bashungriga audiofiler där ute. De imponerar stort på mig!!!

Johannes.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/01/02 :  23:10:33  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
quote:
alla bashungriga audiofiler

Ja, det kanske vore något. Har levt alldeles för länge utan vettig bas och börjar tröttna på hifi av just den anledningen.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/01/03 :  03:47:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vilken tur att spikarna inte blir sa allvarliga som det verkar i programmet!

Kanske blir nagot gjutrorsprojekt i var, vi far se :-)

Tack for dina kommentarer, de ar mycket vardefulla for mig utan erfarenhet.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/01/03 :  09:41:03  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Kul och intressant bygge.

Vad är det för parametrar som är viktiga på element man tänkt använda i ett tappat horn?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/01/03 :  13:16:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Har nu spelat Dire Straits (bra mickade kaggar utan allt för mycket hp filter. tidiga inspelningar), Yello, Infekterade Svampar, Eva Cassidy och Svenska Akademien genom denna lilla subb, å det är snudd på att jag föredrar den framför min stora tappade sak. Ljudkvalitemässigt så tror jag att den leder, men kvantitetsmässigt så får lillen storstryck såklart. Lillen har ett gott tryck å en del midbas-smäll. Medryckande och med överaskande mycket pondus.

Det får bli en lite större version med en 6,5a eller 8a i. Jag måste verkligen rekomendera er alla att bygga nått liknande! F.n vad tappade horn är roliga. Så mycket välljud!!!

Johannes.


Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/01/03 :  13:25:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Kul och intressant bygge.

Vad är det för parametrar som är viktiga på element man tänkt använda i ett tappat horn?


Vad bla Tom Danley skrivit, och vad som märks tydligt när man simmar dem i hornresp, så skall Qts vara runt 0,4, VAS inte allt för högt och Fs ca 10 - 30% över avstämningen på hornet.

Det bästa är ju såklart att ladda ned Hornresp och leka på.
Många element jag trodde skulle funka bra, gör det inte osv. Att sitta å prova sig fram verkar vara det lättaste sättet att hitta smultronen.


quote:
Ja, det kanske vore något. Har levt alldeles för länge utan vettig bas och börjar tröttna på hifi av just den anledningen


Jag kan ju lägga upp nått här när jag hittat nått som verkar se bra ut. Sen är det ju upp till var och en att prova sig fram. Det är ju vilt och exprimentellt så det räcker. Man måste nog ha en del tur ibland.


En rolig grej som många sagt på olika siter och forum är att tappade horn är extremt lätta att integrera med andra högtalare. De har en ljuvlig förmåga att bara smälta ihop med de övriga registrena.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/01/03 :  13:34:20  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Kul.

Nu.. det står väl säkert överallt om man bara söker, men den här tråden är kul så man kan väl hålla den vid liv genom att ställa dumma frågor

Vad innebär det att hornet är "tappat"
Och är det samma sak som den där "phase box" videosnutten någon länkade till.?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/01/03 :  15:30:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Vad bla Tom Danley skrivit, och vad som märks tydligt när man simmar dem i hornresp, så skall Qts vara runt 0,4, VAS inte allt för högt och Fs ca 10 - 30% över avstämningen på hornet.


Det kan gå med http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w5-704d.htm

Jag har ett par liggandes prova bör man göra för det är en kul grej att testa.

Hehe jag såg att jag hade en sådan här liggandes http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8-740p.htm som kanske skulle ga att använda .

Anders

Edit: mer ideér.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2008/01/03 15:33:46
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/01/03 :  17:58:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Nja, Bubbel. Kan inte rekomendera en 5 tummare om du inte nöjer dig med de begränsade ljudtrycksmöjligheterna, och 8 tummaren passar inte alls i ett tappat horn. Synd, då den både är långslagig och skulle behöva hornet pga sin låga verkningsgrad. Det är jättegrinigt att 8 tummaren inte passar. Högre Fs och Qts samt lite lägre BL så....
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/01/03 :  18:09:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Här är en billig variant jag grubblar på för hemmet. Med lite ändrad avstämning så skulle den nog passa bilbruk oxå.

Som vanligt, det är vilda exprement så jag vet inte om de funkar alls. Det kanske bara låter &%"&/ om allt. Bygg på helt egen risk.
Elementet är billigt och 22 mm MDF kostar ju inte så våldsamt mycket heller. Allt som allt en subblåda för ca 1000 kr. Den borde kunna spela både väl och tillräckligt högt för de flesta utom de värsta basnarkomanerna med egna hus långt från grannar.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/01/03 :  18:11:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Å elementet är då en st: http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_51

Finns på Nårdik för ca 630 kr.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/01/03 :  18:29:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En ganska amatöraktig ritning. Hoppas ni förstår.

Edited by - Circlomanen on 2008/01/03 18:31:34
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/01/03 :  19:03:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nåja man kan inte få allt här i livet serverat på ett silverfat .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2008/01/03 :  20:02:03  Show Profile Send Fredrik a Private Message  Reply
Kan få tag på EN sån häringa billigt: http://www.webshop.bertilssonautoelectronics.se/acartPro/store/product.asp?productid=1121

Har jag läst datan fel eller skulle det gå att bygga tappat horn med sån?

!JBL
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/01/03 :  20:32:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kanske. Törs inte lova nått. Har aldrig byggt med nått liknande.

Men den simulerar hyggligt i en ca 360 cm lång tappad sak på ca 150-180 liter eller så yttervolym. +- 3dB 28 - 90 Hz. Ca 95 - 97 dB/W/m verkningsgrad. Den skulle inte ge nån midbasattack men en hel del djupbas.

Ser ut att vara ett seriöst element. Monacor verkar göra fina saker.


Mvh Johannes.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/01/03 :  21:49:47  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag har 2 Eminence beta 10 som var tänkt till garage hornet,men det är är ju så opraktiskt stort(3,5m långt och 120cm i storänden).
Kanske man kan vika ihop en sån här för 220cm takhöjd?
Jag har även 2 jbl d140 15" kanske oxå passar till en tappad?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/01/04 :  08:54:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Eminence Beta passar väl inte så bra i ett tappat horn vad jag minns.
JBL D-140 är ju ett potent baselement, men jag tror hornet blir gigantiskt. Har aldrig simmat den så jag törs inte säga nått alls.


Jag har nu under morgonenens tidiga timmar grubblat vidare på hur jag kan få lite mer spl ur min lilla tappade sak.
Jag har ju såklart simmat ett större horn med ett element till i, å det funkar ju, men blir oxå större.
Men, om man tar 4 st element och gör två par isobarikkopplade saker så borde hornet inte behöva bli större. Så jag stoppade in ideèn i Hornresp och den säger samma sak. 4 x Mms, 2 x Bl, 2 x Sd å så räkna om Cms och Rms, å det bidde nästan exakt lika dant. Clas Ohlssons små bilcoaxer är ju så billiga att det blir ett par till. Här skall exprementeras!!! Både ljudkvalitet och kvantitet borde öka då isobarikkopplingen även ger utsläckning av harmonisk dist vid stora konamplituder.

Det hela kanske slutar med att jag byter ut mitt stora horn mot en liten 47 liters låda full av billiga skräpelement!!!
Helt uppenbart går det utför med Circlo....
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/01/04 :  16:50:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Idag kom malin hem från Morfar.
Å hennes reaktion på hornet??? Jag menar, hur många tjejer har reagerat alls bra på ett nybyggt horn, helt obehandlat som står utslängt i vardagsrummet????

"vad söt den är! Jättegullig. Du får gärna bygga tio sådana!!!"

Ja, vad säger man om det??? Jag har en hififostrad sambo. Hon har väl härdats av alla mina tokiga 200 - 500 liters projekt genom tiderna antar jag..

En glad Johannes.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/01/04 :  17:16:33  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Du är i sanning lyckligt lottad!

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2008/01/04 :  18:33:08  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jag blir avundsjuk. Tänk om min sambo också hade accepterat det(önsketänkande).

Musik är livet
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/01/05 :  00:15:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ditt lilla tappade horn som du har byggt är man nyfiken på men jag får sätta mig in i hornresp så kan jag också leka lite men otålig som man är vill man fatta allt i programmet direkt men det går inte.

Ha du någon sida som är riktigt bra om tappade horn jag har hittat några men jag vill in mer på djupet. Diyaudio har en som jag har börjat läsa men det är ju flera sidor innan man får någon kläm på det men det måste väl göras.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/01/05 :  07:58:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Nån skickade mig en PDF med detta element : [url]http://www.kenwooditalia.it/risorse/assistenza_upl/progetto_subwoofer_GT4-10.pdf[url]
å ville se en sim.

Detta är lite snabbt ungefär vad jag skulle göra. Obs! Inte jätteoptimerad, utan bara ett snabbt utkast. Nått att utgå från.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/01/05 :  08:17:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Den bästa lilla 6,5 tummaren för tappade horn jag hittat hitills är en 18sound 6ND430. Mäktigt element!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000