HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Mäta och fixa basbummel med XTZ Roomanalyzer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/15 :  23:15:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
XTZ:s Room Analyzer ser ut så här efter en mätning.

Rekomenderade justeringar är primärt för deras sub men vi andra får ett hum om frekvens, antal db som kan plockas och vilket Q värde.



Dubbelklickar man i efterklangsfönstret eller i frekvensfönstret så bytar dom plats.

Det blir en riktigt tung bild så jag har fått komprimera den duktigt så färgerna är riktigt bleka.
Originalet --> http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/akustikhemma/12.jpg


Det här visar mitt vardagsrum med suben placerad där det låter bäst (förutom peaken vid 45 hz) utan att ha några rör alls.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/16 00:32:11
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/01/15 :  23:26:29  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Sorry... jag har nämnt Tombstone innan... det är TimDec man skall ha för efterklangsmätning och inget annat!!

Förlåt än en gång för mitt slarv...

Klart att du inte fick till det med tombstone... det används till helt andra grejjer..

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/15 :  23:33:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Sorry... jag har nämnt Tombstone innan... det är TimDec man skall ha för efterklangsmätning och inget annat!!

Förlåt än en gång för mitt slarv...

Klart att du inte fick till det med tombstone... det används till helt andra grejjer..

/esl



Inga bekymmer Esl, jag förstod det ganska snabbt. När frågan ändå är uppe, hur långt ner i frekvens kan man köra med TimeDec ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/16 :  00:31:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ni kommer ihåg att jag klagade lite på Carma och efterklangsmätningen ?
Här har Roomanalyzer en riktigt vettig funktion !
Kolla på bilden nedan



Det är bara att dra sakta i sidled så ändrar sig den röda linjen mjukt o fint och visar hur efterklangen ändrar sig uppåt i tid.



Givetvis så kan man skifta fönstren och göra samma sak.


Som jämförelse, titta inte på skillnaderna i frekvens utan hur enkelt man får en överblick i Room Analyzer

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/16 00:44:20
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/16 :  09:43:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
På mitt filter har jag tonkontroll för mellanreg o basreg och dom påverkar bara dom lägre registren. Mellanreg höjer från 80 till 100 hz och basen från 30 hz och neråt, men baskontrollen påverkar även fasen men hur håller WLM hemligt.

Iaf så ville jag testa hur RoomAnalyzer reagerade när jag rattade. Placeringen av subben var inte densamma som tidigare exempel så ni vet.

Här jag höjt basen i volym och mellan reg är orört



Sen maxade jag tonkontrollen i basen o sänkte nivån lite o jag maxade även mellanregs tonkontroll


Jo visst 17 hände det saker o tittar man på vilka frekvenser som burrar så stämmer det riktigt bra med Esl:s dokument

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/16 09:57:35
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/16 :  09:55:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det var i det här skedet jag började att planera att såga till rör för att få ner mitt burrande i basen !
Och med det här redskapet blir det busenkelt att kolla om man träffar rätt frekvens. Har man en sub, då är det nära på ett måste i mina ögon sett.


*Det kommer mer*

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/01/16 :  10:00:31  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Verkar vara ett roligt program, har det kommit några priser på det än?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/16 :  10:13:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Yeps

2000:- för mjukvara och hårdvara

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/01/16 :  10:54:08  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Intressant

Visst fungerar det att använda hårdvaran från XTZ till andra program också?

Har du använt XTZ's eller annan hårdvara?

Omvänt, går det använda XTZ's mjukvara med annan hårdvara?

Efterklangen, går den bara att mäta upp till 250 Hz och går det se hur det ser ut efter ~250 ms?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2008/01/16 10:59:59
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/16 :  11:02:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Visst fungerar det att använda hårdvaran från XTZ till andra program också?

Har du använt XTZ's eller annan hårdvara?

Omvänt, går det använda XTZ's mjukvara med annan hårdvara?

Efterklangen, går den bara att mäta upp till 250 Hz och går det se hur det ser ut över ~250 ms?


Du ska få svar på alla dina frågor
250 Hz och 250 Ms är max, programet utvecklades först o främst till XTZ:as subar med DSP. Men dom märkte att man kan nyttja det till så mycket mer. Där finns en RTA med, mer om den senare.

Roomanalyzern fungerar bara med den här micken o programet är gjort efter hur den mäter. Det kommer exempel om det längre fram då ska jag även visa XTZ:a micken ihop med andra program.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/01/16 :  11:10:56  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Lysande

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/17 :  01:02:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Så då kör vi igen, ursäkta dröjesmålet men grabben fyllde 18 idag


Jag tog Roomanalyzern med till Iroise för ett litet test. Han spelar som ni kanske vet på ett par Revel F30 och han har en heldel burr långt ner i frekvens. Jag körde även svep med carma och med Tombstone.
Nu får man inte glömma att Analyzern korrigerar för mickens avikelser !

Room analyzer

36 och 65 hz


Carma

32 och 59 Hz

Efterklangsmätning




Tombstone - kass skärmdump



Man ser klart o tydligt att upplösningen i Analyzerns frekvensgång inte är lika hög, 6 punkter per oktav är maxvärdet. Fast o andra sidan så är mjukvaran/micken gjorda för varandra.

Ärligt så tycker jag inte att det gör så mycket att man inte får en noggrannhet i minsta db. För mig är efterklangen det viktiga.
XTZ:a tog antagligen ett beslut att hålla det enkelt så det passar även dom som inte har en susning om mätvärden och liknande. Jag misstänker med att uppe mot 200-250 Hz så hänger det inte med till 100%

Vi ser även att Carma och Analyzern mäter ganska lika i dom lägre frekvenserna. Tombstone passar inte överhuvudtaget här och jag är ganska säker på att jag klantade mig på nått sätt !

edit
Rättat fel i texten

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/17 18:06:21
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/17 :  01:30:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag gjorde lite testmätningar här hemma sen men var gång jag körde med Carma/Tombstone med Behringern kändes det lite osäkert. Micken måste placeras med större noggrannhet och det är lite bökigare med stativ.
XTZ:s svanhals är busenkel att jobba med o man slipper även att trixa med volymen på mick ingången och fantommatningen.

jag hade även lite strul med triggern i Tombstone vilket gjorde att dom allra lägsta Hz kom inte alltid med.
För att göra det ännu mer invecklat, Carma ska tydligen vara gjort för Behringers mick. Nu är väl kvalisorten inte den bästa på dom mickarna. Iaf så mäter Carma rent åt skogen !!!

Exempel om en liten stund

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/17 01:31:33
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/17 :  01:43:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Följande är uppmätt här hemma
XTZ:a micken med Tombstone överst och sen Behringern med Tombstone

Här måste en miss i triggningen ha skett för kurvorna är väldigt lika men dom är förskjutna i sidled

Sen skiftade jag från Tombstone till carma




Jag hade vid det här laget börjat bli less på allt vad mätninge heter. Jag blev mer än förvånad över skillnaderna mellan Carma och Tombstone. Visst volymen är inte identisk men inte kan det vara normalt att det skifta sååå mycket !?
Jag har iaf avfärdat Carma helt efter det här för jag provade fram o tillbaka flera ggr o jag fick samma resultat.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/17 01:50:23
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/17 :  02:02:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Här jag lagt XTZ mickens mätning över Behringern.
XTZ:a i blått



Nu väntar sängen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/17 02:07:43
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/01/17 :  08:14:45  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Intressant -- men hur i hela friden vet man vad som är rätt och vad som är fel. Det diffar ju rätt många dB på sina ställen.

En jämförelse mot "proffsverktyg" hade varit värt guld

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/01/17 :  08:15:19  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Att mäta är inte så enkelt som det kan verka alla gånger men håller man på ett tag så blir man bättre på det.

XTZ-mikrofonen verkar ju ha lite begränsningar men bortsett från lite avvikelse i nedre basen stämmer det ju bra med Tombstone upp till 250Hz i alla fall och visualiseringarna är skojiga. Jag brukar själv använda brus eller sinussvep och hög upplösning när jag behöver mäta något men tolkningen av mätningen kan vara lite knepig då. Enklast brukar det vara att göra jämförande mätningar och strunta i absolutvärdena, då ser man vilka förändringar man får vid flytt av högtalare t.ex.

Det som verkar vettigt med XTZ-programmet är visualiseringen och att de uppger Q-värde på resonansen. Man borde kunna använda detta för utvärdering av dämpåtgärder i rummet.

Bara ett par kommentarer på vägen, nu sätter jag mig och väntar på den spännande fortsättningen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/17 :  10:45:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
En jämförelse mot "proffsverktyg" hade varit värt guld

Precis !
Den enda "riktiga" jämförelse det blir här är mina öron



quote:
XTZ-mikrofonen verkar ju ha lite begränsningar men bortsett från lite avvikelse i nedre basen stämmer det ju bra med Tombstone upp till 250Hz i alla fall

Hade jag fått det att trigga rätt så hade det kanske blivit bättre. Triggade Tombstone fel med Behringern så fick man nästan likadant resultat. Jag vet heller inte hur mickens frekvensgång ser ut förutom att den hissad i allra högsta diskanten.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/17 10:45:49
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/17 :  11:12:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Då var det iaf tid att ta tag i det där eländiga burret vid 45 Hz.
jag konsulterade Esl ett par gånger sen sågade jag för glatta livet. Jag brydde mig inte om alla resonanser utan var bara inställd på 45 Hz:aren

Enligt Excelfilen så skulle den resonansen ligga vid 48Hz och på Esl:s inrådan så gjorde jag rören lite längre än vad dom skulle vara. En teleskopfunktion gjordes på samma gång. När jag var klar så gjorde jag 3 snabba test för att hitta subens bästa placering.

Bild nr 1 är suben vid frontarna med tyg på rören
Sen flyttade jag suben bakom lyssningsposition mest för att då går den djuuupare enligt mina öron.
Bild nr 2 är då utan tyg
Bild nr 3 med tyg


Jo då den går djupare, ganska mycket med ! Fast jag hade inte rör över för att fixa 80 Hz peaken som nu kom. Sen ser man även att det blev skillnader med/utan tyg på dom 2 undre mätningarna.
Jag sparade tyvärr inte filerna utan tog bara skärmdumpar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/17 11:28:02
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/01/17 :  11:28:56  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply

Det är som att jaga ett sjöodjur

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/17 :  11:38:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Sen följde det en kavalkad av små justeringar av suben och filtret men jag hittade aldrig helt rätt. Jag bytade även ut min fåtölj mot en 2 sitssoffa och den hittade på grejer. Fast den är ganska skön att halvslappa i så den får stå kvar ett litet tag .

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/17 :  11:38:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Det är som att jaga ett sjöodjur

Kunde inte ha sagt bättre själv

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/17 11:46:36
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/17 :  11:46:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Exemplen är alla med min fåtölj vid lyssnings position !
Gult streck har jag lagt där resonansen hamnar vid 40 db på alla bilderna


Utan rör



3 rör vid 45 hz


Njaaa......
In med lite Eq då !

Men frekvensgången ändrade sig inte nämnvärt alls



Även med lite Eq så var jag inte nöjd och efter samtal med Esl rådde han mig att kolla längden och dämpningen av rören.



edit
Inte -30 utan -40db

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/18 01:53:25
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/17 :  11:54:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
I samma veva som jag rättade rören så tog jag bort fåtöljen och satte dit 2 sitssoffan. En mindre justering på filtret gjordes med som enligt mätning sedan innan skulle sänka den allra lägsta basen.
Mätning utan rör har ni redan sett, soffan ställer till med en heldel men fasjusteringen i filtret har även det påverkat !!



Sen satte jag in mina nyjusterade rör och tappade hakan, bokstavligt talat

edit
fixattexten

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/17 17:39:33
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/01/17 :  21:07:00  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
sen sågade jag för glatta livet
Jag tror jag väntar ett par inlägg till innan jag sågar

Stort tack för denna tråd, Johan.


Jag har ett par frågor till;
- Detta är ju en kvartsvåg som släcker ut. Skulle man inte kunna göra ett rör som förstärker dippar?

- Funkar XTZ' mic bra till TimDec?


Edit: Tänkte fel

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2008/01/17 21:09:50
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000