HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Dahlfalk, skrot och musik
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/01/19 :  20:51:37  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Jaha, då ger jag mig på ännu ett försök att skapa en tråd om mitt eget skrot. Det finns en gammal tråd någonstans här på forumet men efter som det har hänt så mycket sedan dess så känns det bättre att skapa en ny tråd. Hemma i mitt vardagsrum är det musiken som är dominerar, på de flesta sätt. Kan väl påpeka redan från start att här handlar det inte om "high-end"-kosta-massa-pengar-system utan snarare om ett gediget intresse för musiken. Ärligt talat så är musiken viktigare än sättet den förmedlas på. Att musiken förmedlas på ett bra sätt är bara en bonus. Att den dessutom spelas genom egenbyggd utrustning gör det bara roligare. Här handlar det alltså om DIY (till viss del) och musik!



Värme är mysigt!



Oh yeah



Skivor måste man ju ha. Gärna i kopiösa mängder. Här är några vinyler som värmer sig lite.



Som sagt, musik är kul! Någon som kan gissa vad det är?

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/19 :  20:53:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Skrot ?
Nu var du allt lustig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/01/19 :  20:58:21  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Stallet på en Les Paul Sunburst kanske


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/01/19 :  22:46:50  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply


Johan
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2008/01/19 :  23:25:04  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
quote:
Som sagt, musik är kul! Någon som kan gissa vad det är?



Ser ni inte att det är en äggskivare

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/01/19 :  23:30:24  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
quote:
Stallet på en Les Paul Sunburst kanske

Visst är det en Les Paul fast det är faktiskt ingen äkta Gibson utan en kopia byggd av Epiphone. Epiphone bygger förövrigt mycket bra kopior av Gibson gitarrer. Med tanke på att de ligger på ~en tiondel av priset mot en Gibson så får man ruskigt mycket gitarr för pengarna. Efter som Svejk var så duktig så kommer det en bild till...



Vad kan det här vara då?
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2008/01/20 :  02:37:36  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
Gitarr kanske? kanske trummor?

"less is MORE" "MORE is better"

Edited by - Breddan on 2008/01/20 02:37:52
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/01/20 :  10:48:30  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Vi tittar vidare lite.
Man måste ju ha något att spela sina skivor på. För att snurra vinylerna använder jag denna lilla spelare.



Det är en gammal Dual Perpetuum-Ebner. Det är en riktig lågbudget spelare.



Det sitter en Empire 2000 pickup monterad på armen.
Som synes har jag tydligen roligare saker för mig än att damma, ursäkta




På CD fronten har jag en äldre Denon spelare i form av en DCD-1015 som har modifierats ganska hårt. Nätdel och analogdel är modifierade och ombyggda efter eget kunnande... Det är dock nya förändringar på gång på CD fronten. På arbetsbänken ligger det nämnligen en nästa färdigbyggd DAC.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/01/20 :  14:28:09  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Den nya dacen kommer det lite mer info om senare.
Försteg har jag lite olika typer av. Tex detta:



Det är ett egenhändigt byggt försteg med ECC82 rör i SRPP koppling. Baserat på ett schema av Bruce Rosenblitz. För tillfället använder jag dock inte detta försteg då jag har fått problem med brum. Så just nu använder jag mig av ett gammalt Rotel försteg. Ett nytt försteg är dock på gång.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60497 i denna tråd finns det lite info om det pågående bygget av ett nytt försteg som även det kommer att vara bestyckat med rör. Det kommer att vara 417 trioder med Lundahl 1674 järn på utgången.

I tråden jag länkade till finns även info om slutsteget som också är ett rör bygge. Det är 417 trioder på ingången, Lundahl interstage trafos, triodkopplade 6550 rör som jobbar i PP och utgångsjärn från Hammond. Ett mycket trevligt steg som spelar riktigt fint och med bra punch!



Här är en bild över elektroniken som spelar i skrivande stund.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/20 :  14:29:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
En härlig setup

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/20 :  14:51:58  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Sätter musiken i första rummet är bra, mindre risk för att tröttna på det hela.
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/01/22 :  11:34:50  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Stiliga lådor till försteg och slutsteg. Är det ek?

DIY och rör.
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2008/01/23 :  16:24:14  Show Profile Send mmx_2 a Private Message  Reply
Gärna lite fler mysbilder på gitarren! Och så klart skivspelaren!

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/01/23 :  17:02:51  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jisses vad snyggt försteg och slutsteg

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2008/01/23 17:03:10
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/01/27 :  12:52:42  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Tackar tackar!
Visst är det ek som används till förstärkarlådorna.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/01/27 :  13:00:08  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Högtalare måste man ju också ha.
I mitt fall så är det ett par äldre burkar från Klipsch som det spelas på. Närmare bestämt dessa:





Så här ser dom ut utan fronter. Det är ett par Klipsch Heresy II.
Mycket spelglada små högtalare detta. Effektiva saker också, känsligheten ligger på 97dB. I mitt tycke är det här ett par mycket roliga högtalare. Det är en härlig respons och attack som gör att det är riktigt roligt att lyssna på musik, fram för allt musik åt det lite rockigare hållet.
Det ända jag har att slå ner på är att dom inte går så djupt. Mer djupbas hade inte suttit fel, fast där håller nog inte mina grannar med. Stilig julgran, va?
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/02/02 :  21:37:32  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Jag nämde ju tidigare i tråden att jag sätter musiken och skivorna före anläggningen den spelas på. Jag kom att tänka på detta idag och hur rätt jag har i den meningen. Jag har länge tänkt att jag måste köpa mig en ny vinylspelare och har tänkt att jag ska köpa en Dual cs-505 som flera har rekommenderat som en mycket prisvärd spelare. Denna spelare är ju inte dyr överhuvudtaget men likt förbannat så slutar det alltid med att jag köper skivor för mina pengar istället... För några dagar sedan köpte jag skivor för 1600:- och nu beställde jag lite mer skivor från ginza för 2700 pengar. Det är ju trots allt musiken som är det stora intresset och här borde jag tala för alla på detta forum, för utan musiken kan inte detta forum existera. Jag tror jag älskar musik!
Ursäkta ordbajset men jag fick en "jag-är-kär" känsla för musik, igen...
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/02/02 :  22:14:17  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Det skall man inte ursäkta sig för när man gör sådana prioriteringar !!
Låter mycket vettigt i mina öron det.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000