HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Sten-Klen: mer gainclone åt folket...(Kubmätt)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/02/03 :  15:19:40  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Japp. Det är en GainClone-tråd.

Klassisk genomgång med mycket bilder, byggtips, en hel del dravel och kanske någon lustighet.




Fattig student? Nybörjare som jag? Lödsugen och vill göra något enkelt (som jag igen)? Lever med MP3-spelaren som stereo men vill ha lite mer kräm till de där införskaffade högtalarna? Begränsad möjlighet att bearbeta trä eller metall? Vill få bästa möjliga prestanda av minsta möjliga kostnad?

Lugn. Det finns bot och det finns hjälpmedel. Vad du behöver är att ha ett öppet sinne och se möjligheterna i vardagen. Dessutom behöver man bara känna till tre affärer (kanske fyra, men det tar vi senare). ELFA, IKEA och...





Jag har alltid haft en soft-spot för lådan som konstruktion i sig (vilket gör intresset hifi intressant i dubbel mening). Därtill har jag också alltid gillat design och inredning (hifi i trippel mening då kanske?). Bor man kompakt, har begränsad inkomst eller begränsade möjligheter att dra igång spånsugen i vardagsrummet pga. delat boende eller dylikt, eller är bara lödsugen så kan just en sådan här tråd vara hjälpen.


Idén om denna design har grott sedan flera år men förra sommaren tog det helfart. Började med ett sporadiskt inköp av en beggad kylfläns på Tradera för några tior. Tror det rör sig om ELFA# 75-621-01

eh... kan alla se att det är en kylfläns, eller? ;)



Den var inte jättestor (även om bilden kan bedra), men det tomma rummet mellan själva flänsarna gav mig inspiration - "Det vore faktiskt lite cool att göra en kompakt chipförstärkare av det där". Tankarna snurrade och plötsligt stod det klart - Jag skulle bygga en GainClone. Och för att vara lite cool och spinna på yttre attribut döpte jag den till StoneClone*.


Går vi direkt på smällkaramellen så rör det sig om en klassisk icke inverterad Gainclone med så få komponenter som möjligt och med så enkla medel som möjligt:



Konceptet ovan ganska taget från:http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_gc.html

Bygget följer schemat med värden osv. rätt bra förutom att jag har E-lytar på 680µF istället för 1000µF pga att jag har en nätdel med bättre/större µF-buffert. Jag har likaså hoppat över volympoten helt - vilket gör bygget till mer eller mindre ett rakt slutsteg.


Nätdelen gömmer heller inga hemligheter:



Transformator med fyra tåtar ut. Alltså 2x18V sekundär. Där de två mittersta kopplas samman till en Jord.


Forts. följer...




* Vilket elaka tungor genast försvenskade om till "STEN-KLEN" efter att ha hört specifikationerna. Vad har man vänner till förutom till att bli häcklad?

Edited by - rannagarden on 2009/12/05 09:31:04

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/02/03 :  16:38:27  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
glöm inte biltema

Och fortsätt nu!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2008/02/03 :  16:48:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Men...du är väl ingen nybörjare.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/02/03 :  20:48:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Biltema är ej att förglömma som skattgömma för DIY:are och jag kommer säkerligen göra fler försök att vara modest om mina kunskaper i denna tråden.




Vi börjar med nätdelen...


...för att få det från början.

Ibland går det fort och jag hoppar några steg fram i händelserna. Jag har inte gjort någon vidare komponentlista utan låter de visade komponenterna mer tala för sig själva. Det är senare fritt upp till envar att välja vad man vill använda.


Nätdelen kommer vara en ostabbad, enklare historia beståendes av ett par lytar på hela 10000µF vardera. (Men här är det friskt att exprimentera då det mesta mellan 1000 och 10000µF med säkerhet går bra. Även om 1000µF lika gärna kan hamna direkt intill förstärkarchippet LM3875, och hela större-nätdel-buffert-grejen blir liksom lite knasig). Dessa kommer parallellkopplas med en mindre konding alt. nån form av snubber.

Det står fritt att använda en likriktarbrygga, men jag kör med separata dioder här för enklare visualisering (hoppas jag). Vad jag gjort är att jag har köpt ett experimentkort på www.kjell.com , men det finns motsvarande på ELFA. Modellen är Löd-öar då de är lättare att hålla reda på. Experimentkortet är brutet i lämplig storlek (andra delen sparad för senare bruk), lite slipat och hål gjorda för baskomponenterna:



Skruvanslutningen med fyra anslutningar är nätdelens IN. De två mittersta anslutningarna av de fyra kommer bli transformatorns anslutningspunkt för Jord.

Skruvanslutningen med tre anslutningar i bildens ovankant kommer bli +, Jord och - för själva förstärkarchippet. Väldigt enkelt, men vi tar en halvtaskig bild för att vara helt med på noterna:



Det gröna kommer genomgående visas som Jord, och här ser man hur Jorden kommer gå genom kortet. Likriktardioderna visar hur V+ och V- kommer gå. De större hålen i kortet visar vart elektrolyterna skall sitta.

Klämmer man dit 2x10000µF hamnar fokus en bit upp...



...och man får vända på steken för att få reda på vad som skett:




Det borde gå att analysera vad som visas på bilden någorlunda; I bildens nederkant har de två mittanslutningarna på skruvplinten lödats samman för att få en referenspunkt som Jord. Jorden är ritad grön genom kortet. De två resterande tåtarna från trafon hamnar till vänster och höger om denna och ansluts till Likriktarbryggans 'mitt'. V+ blir röd och V- blir svart för enklare indentifiering. Elekrolyternas placering talar sitt eget språk hoppas jag.

De två röda wima-kondingarna som visas i kortets framkant några bilder upp har också blivit anslutna längs vägen mellan Jord och respektive + och - (Ett 1 Ohms motstånd har hamnat i serie med wiman också som nån form av snubber, men kan utan omsvep skippas till förmån för enbart wimakondingen). Värdet på wima kondingen blev en 0,47µF (Men igen så kan man exprimentera här om man har lust. Allt från 0,1 till 10µF borde ge bra stöd till storkondingen till förmån om mindre rippel).


Som synes är upplägget/layouten långt ifrån optimal, men det kommer fungera utan större problem. Ett par bleeder-motstånd kan kanske gjort nytta här, men som sagt det fungerar bra ändå.



De små söta dioderna till den symboliska likriktarbryggan har ersatts av några stadigare för att hantera strömrusningen vid uppstart då jag är osäker på om det specade 2A skulle hålla för jobbet. Så för att vara på den säkra sidan (vilket alltid känns skönt med nätdelar) stoppar jag dit IXYS DSEI12 för 12A, men MUR820 ELFA# 70-248-70 är också kalas.



De bakre fick ett par snygga huvor för att undvika ev. kortis mellan dioderna.

Och så en bild framifrån:




63V är lytarna specade till och hamnar på säkert avstånd från vad en trafo på 2x18V kan lämna.


Fort. följer...

Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/02/03 :  21:06:25  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Hmmm..Blomsterlandet var en klar outsider. Såg inte den komma faktiskt..

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Spadix
Starting Member

13 Posts

Posted - 2008/02/03 :  23:05:47  Show Profile Send Spadix a Private Message  Reply
MYCKET intressant tråd denna! Det enda jag saknar är en inköpslista. ;)


Dator -> Corda Cantate -> HD600
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/04 :  09:01:39  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Sten-klen är ju en motsägelse utan dess like....vännerna är inte lika pålästa, som elaka.

Från Wikipedia: Sten är ett fornnordiskt namn som troligen betyder just bara sten eller hårdför, osårbar.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/02/04 :  17:31:50  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Blomsterlandet må vara otippat, men gör ett besök. Där finns mycket roligt för den som är på hugget. Jag återkommer på det ämnet så småningom. Härnäst får vi se vart lilla Sten-Klen tar vägen, med eller utan inköpslista och motsägelsefulla vänner.




Farväl till nätdelen.

(För tillfället...)

För att få tråden vidare återkopplar vi till kylflänsen och se vad som gömmer sig där bakom...




Jag borrade tre hål i nätdelskortet (då det redan fanns lämpliga hål i kylprofilen - inte jobba i onödan här inte) och satte lämpliga distanser om 15mm. Var nu noga med att inte låta skruvar och dyligt bli strömförande. Håll allt så väl separerat och isolerat som möjligt.

Oj, lite dammigt på kondingen där...



Efter att ha försäkrat mig om att inget blivit fel med kondingar och skruvar tar jag en sista bild på nätdelen och börjar så smått tänka på själva förstärkaren...






Vart lade jag nu andra halvan av det där experimentkortet??

Forts. följer...



Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/02/04 :  19:15:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Förstärkardelen:

Gainclone



Såg det besvärligt ut med nätdelen så blir det bara enklare härifrån och framåt. Jag har gjort ett försök till att vara pedagogisk även här.


Jag hittar ett saknat stycke experimentkort. Men...det är liite större än vad som behövs.





Så jag delar det i mindre bitar, slipar lite hörn och samlar ihop vad som skall användas till själva förstärkarkortet. Som synes finns det en anledning till varför just gainclonerna har blivit så populära. Mycket mer än så här behövs faktiskt inte: Fyra motstånd, fyra kondingar och lite konstruktionsunderlag = välljud!




Sneglar vi upp några inlägg i tråden och studerar schemat för kretsen kan vi återfinna samtliga komponeters värden.

För den nyfikne kan jag säga att de tre röda motstånden är PRP från www.partsconnexion.com och det blågröna är ett vanligt 0,1% motstånd från ELFA. Den röda elektrolyten är en Non-Polar variant från Black Gate. Den lilla filmkondingen är en Wima och de två större strömförsörjarlytarna är Rubycon ZL (det mesta klassas väl som högkvalitétskomponenter, men det är inte för att stila - utan det mesta hade jag faktiskt i lådorna).


Forts. följer...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/02/05 :  15:56:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Låt oss forsätta...


Själva chippet i sig är en förvånansvärt pluttig historia, men på så sätt också överskådlig. Men även omden är liten och överskådlig så behövs inte allt. Det är en hel del ben på chippet som saknar funktion. Så vad gör vi? Jo, fram med avbitartång och plattång...




Onödiga ben avlägsnas och de kvarvarande böjs till för att enklare anpassas till kretslösningen. Man kan också självklart 'böja' av benen helt genom att vicka den fram och tillbaka, men jag valde att 'klippa' dem för att visuellt orientera benens nummer lättare. Här har jag också böjt till benen för att passa i hålen på experimentkortet jag tänkt använda som lödstöd.

För enklare översikt till vad benen skall gå och användas till gör jag så här:




Som synes otroligt enkelt...


Forts. följer...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/02/05 :  19:59:51  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Mera, mera...


En bra början är att koppla motståndet som skall sammanbinda ben 3 med ben 8. Enligt kretsens schema i första inlägget skall det vara ett värde på 22K så det får det bli. Se till att lämna lite 'ben' på ben 8 så att det går att sticka ned i experimentkortet med lödmån på undersidan.




Det är ju bara sex ben (varav 5 aktiva) kvar med alla bör placeras så de kan lödas på kortets baksida. Börja med att löda ben 11 (närmast) för stabilitet inför lödandet av resterande ben.




Simple enough, men som kommande bild visar blir det strax trängre på kortet. Både på ovansida och undersida...

Ursäkta skärpan...



Okej, häng med nu för nu blir det virrigt: Vi hoppar över ben 1 och ben 4 så längen då de har med strömförsörjningen att göra.

Ben 7 är signal In+ och skall gå genom den röda NonPolar elektrolyten av värdet 4,7µF.
Ben 7 skall också förbindas med Jord via ett 22K motstånd. Om du undrar vart In- skall gå så skall den gå till Jord.
Ben 8 skall anslutas till Jord via ett 680Ohms motstånd.
Ben 3, som alltså är högtalarens Out+, skall också förbindas till Jord via ett 1Ohms motstånd och en 0,22µF Wima i serie. Om du undrar vart högtalarens Out- skall gå så skall den som signalens minus också gå till Jord.




Det låter och ser krångligare ut än vad det är.

Sammanfattning:
Ben 8 längst till vänster ovan är förbundet via 680 till kommande Jord. In+ går via 4,7µF-lyten till ben 7, men ben 7 också via 22K till Jord i mitten ungefär... In- är 'pilen' som går från 'hålet' under In+ mot Jord. Out+ går via wiman och 1ohms motståndet lite sicksack mot kommande Jord.


*Pust*



Mer kommer...
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2008/02/05 :  21:04:20  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Snyggt bildrepotage!

Även jag har provat på den här konstruktionen, också efter orginalschemat och jag kan intyga att det låter riktigt bra för så lite pengar och tid det går åt till att löda ihop dessa!

fast det klart, jag fuskade lite och skippade experimentkortet :P

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/02/06 :  19:41:11  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Bygger vidare...



Det blir inga överraskningar utan det forsätter enligt planen. Jag stoppar dit de två kondingar som skall vara strömförsörjande 'närmast' chippet. I detta fallet två stycken 680µF:are.




Och för att få det hela snyggt och prydligt och enklare att hantera väljer jag att använda skruvplintar istället för att löda alla in och utgångar. Tycker det är smidigt som fasen. Signal In tar jag med en snabbkoppling, men mer om det senare...




Fem skruvanslutingar (utan angiven ordning än) för V+, V-, Jord, Out+ och Out-. Detta blir tipptopp!


Men det blir lite att löda också. Vi vänder på steken för att se hur det är tänkt:




Utefter ena kanten kommer V- att gå. Utefter andra V+. Jord får vi ungefär på mitten av kortet där vi sammankopplar de strömförsörjande lytarna. Böj bara ned benen och få ett smidigt Jordplan. I överkant ser man alla trånande ben från motstånd som letar efter Jord.


Fort. följer...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/02/06 :  20:37:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Det går framåt...


Med stormsteg löds det än dit än hit. Vi biffar till Jorden med en tvinnad kopparkabel, lödvänligt och lättarbetat (man drar interntrådarna ur höljet på vanlig 'väggtrå' 1,5kvmm tex. Så tvinnar man samman tre kardeler med en skruvdragare). Jorden nu utmarkerad med grönt och två av skruvplintens anslutningar har tilldelats som Jordkopplingar.



De två innersta benen på kondingarna har alltså böjts samman för att bilda Jorden. Samt ovan har de flesta komponenter som skall lödas an Jord blivit lödda dit. Det är bara insignalens jord som inte blivit åtgärdad än, men det kommer. Snart färdigt med kortet nu.


Forts. följer...
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/02/06 :  21:52:23  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Hur har jag kunnat missat detta?

Kul att se att du är igång med ännu en oemotståndlig projekt-tråd.
Följer tråden med höga förväntningar nu.


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/02/07 :  20:10:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Tråden vet jag inte om den kan hamna bland höga förväntningar, men Sten-Klen kan nog bli rätt trevlig om jag tror rätt.




Snart färdiglödd...



Nu gör vi det väldigt lätt... I ovankanten hittar vi mertalet anslutningar. I mitten skall nätdelens (som byggdes inledande) Jord in. Längst till höger nätdelens V- och längst till vänster nätdelens V+.

Jorden från nätdelen går ju således rakt in på förstärkarkortets Jord. V+ går längs vänsterkanten och ansluts på vägen med elektrolyten innan den hamnar på ben 1. V- går en liten omväg längs högerkanten, men ansluts via elektrolytkondingen på vägen och svänger av och hamnar på rätt anslutet ben 4.

Signalen till högtalarna hamnar också i ovankant och blir Out+ och Out- (svårt att missa om man studerar bilden nedan).

Insignalen, från källan, är svårare att se helt uppenbart från undersidan, men är en tvåpinnad Kretskortkontakt från http://www.kjell.com/ . In+ går genom 4,7µF kondingen till ben 7. Insignalens Jord går helt enkelt till förstärkarkortets Jord.




Kretskortkontakten för insignalen är alltså en sådan här praktiskt sak:


Dåligt med bilder på den men den syns lite här (den vita saken inne i mitten):





Och som sista bilden vittnar om - så är det monterardags och testardags som blir nästa steg...


Forts. förljer...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/02/07 :  21:28:29  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Grymt reportage!

Underbart pedagogiskt, nog för att jag skulle kunna sno ihop en GC men det är ändå intressant!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2008/02/07 :  21:37:05  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Grymt reportage än så länge!

Håller på med nåt liknande faktiskt, fast med lm3886.
Skrämmande likt i övrigt faktiskt.


Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2008/02/07 :  22:20:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Även om chipförstärkare inte är min melodi så är jag imponerad av det grymt pedagogiska reportaget!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2008/02/08 :  07:38:30  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Härligt att se bilder på detta bygge. Det får mig sugen på att göra klart min egna gainclone som just nu väntar på ihoplödning.
Måste passa på att fråga du använder som elektrisk avskärmning på baksidan av LM-chippen?

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/02/08 :  08:25:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Kul att det uppskattas. Men vi är långt ifrån färdiga...




Montering och testfas:





Chippet LM3785 är inte kapslat så 'plåt'-delen som skall sättas mot kylflänsen måste avskärmas för att inte göra kylprofilen till en aktiv komponent i förstärkaren. Det hela är lätt avhjälpt med ett par silikonpads/silikonmellanlägg klippta i lagom storlekar 75-646-69 och Isolerbussning 75-652-29 från ELFA.
Bra att ha...


Jag undviker kylpasta så länge det går, för har man väl börjat smeta så blir det oundvikligen kladdigare och kladdigare - och i testfasen vill iaf jag ha det så prydligt som möjligt. I största hemlighet har dessutom jag gjort ett kort till för att få njuta i stereo - en vänster och en höger kanal - och provmonterat för ett pedagogisk foto-shoot:




Som synes är här svårt att få det fel. Bara att koppla och njuta. Och jodå, nätelen och alla sammankopplingar kommer att gås igenom vad det lider. Men först skall bägge korten testas separat för felsökning och pålitlighet.



Den tilltänkta ringkärnan tas fram och vi gör en provosorisk test på vardagsrumsgolvet. Fingrar och tungan rätt i mun!

Nu blir det 230V från vägguttaget och nu skall man passa sig väldigt noga!





En bilhögtalare får agera testoffer, men under testet kan jag lova att inget element for illa eller behandlades kränkande.




Bägge korten testades och inga problem över huvud taget uppdagades. Det var helt brusfritt, helt brumfritt och spelade nästan löjligt trevligt. Okej, vad bra!


Forts. följer...

Edited by - rannagarden on 2008/02/08 08:29:56
Go to Top of Page

Spadix
Starting Member

13 Posts

Posted - 2008/02/08 :  18:17:03  Show Profile Send Spadix a Private Message  Reply
Tjusigt!

Vilken borrning är det på kylelementet? ELFA hade några att välja mellan.

Dator -> Corda Cantate -> HD600
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/02/08 :  19:42:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Första bilden i inlägget, som heter "Farväl till nätdelen", visar hur kylprofilen var borrad när jag köpte den (begagnat på Tradera.com). Jag använder översta och nedersta hålen för chipmontering. Kylprofilen är modellen KS88 100mm och artikelnr återfinns i första inlägget. Köper man nytt så kan man råka ut för att få borra några hål för montering. Men borrmaskin/skruvdragare, några borr, bågfil, metallfil och enstaka andra tillhyggen är nog en rekommenderad förutsättning för fortsatt byggande. Det kan bli motigt föröver, då jag provat både med och utan ...





Slutmontering och
Förstärkarmodulen färdig!



Men det är bara några saker kvar innan det blir hårdare tag... Nätdelens utgångar kopplas likt nedan. I de tre skruvplintarna kopplas dubbla kablar då det gäller två förstärkarkort. Jord kopplas Grön-Gul, V+ Brun och V- Blå.

Här gäller det att se till så att inga kardeller från kopplingskablaget kortsluter alltsammans. Och defenitivt vara uppmärksam så att minus går till minus och plus till plus.




In med kablaget på rätt ingångar på korten.




Tajt och prydligt - ordning och reda. Här syns även signalens ingångar via snabbkopplingarna mitt på förstärkarkorten.





Paketet ser större ut än vad det egentligen är. Tror det handlar om ungefär 10x11x12cm. Bara aningen större än kubikdecimetern.



...Kubikdecimeter får mig att tänka på kubik och låda. Och lådor gillar jagju designmässigt. Men det bör vara enkelt och snyggt också. Stilrent och annorlunda... Så var det ju det där med Blomsterlandet...


Forts. följer...

Go to Top of Page

kryddstek
Member

144 Posts

Posted - 2008/02/08 :  21:39:12  Show Profile Send kryddstek a Private Message  Reply
Snyggt jobb.
Kom att tänka på en pettitess, när man löder i omettaliserade hål dvs dessa "experimentplattor" där lodet ej flyter upp till komponentsidan. Så säger litteraturen att komponentbenet skall böjas min 90grader. Längden på benet får min. vara att man kan böja det och max. ingen risk för kortslutning.
Men har för mig att detta endst skall tilllämpas på elektronik med livsuppehållande funktioner eller militärt samt okänd driftmiljö och där klassas ju hifi produkter :)
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/02/09 :  16:45:21  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Fin info där kryddsteken. Men jag misstänker att den kommer hålla några år, trots att hifi kan vara ganska vildsint av sig om man inte passar sig.




Dags för Sten-Klen.



Resan går vidare och jag jagar efter den perfekta lådan till mitt bygge. I detta fallet får jag tacka sambon för den dötid jag fick spendera i växtbutiken när fönstergrönt skulle inhandlas (mitt intresse för växter är begränsat - om jag uttrycker mig diplomatiskt). Strosandes till avdelningen för inredning hamnar jag bland hyllmetrarna med krukor i allehanda modeller och storlekar... Varpå snilléblixten slår ned som en välkommen vän. Gällde bara att hitta en lämplig applikation och storlek.


Många månader senare har jag byggt trådens gainclone och det var dags att leta. Jag hamnar här:





Och åker där ifrån med ett enligt mig stilsamt byte. Ett stycket tilltänkt förstärkarlåda för 39kr. Om inte annat så åtmonstone prisvärt!




En hyggligt grovpustad betong(?)-kruka. Ett material i tiden som verkligen lockar till fantasin och inspirationen! Inte? Joho, då. Men det gäller bara att ställa upp med lagom motstånd för att blidka materialets egenskaper...


Exempelvis så är utsidan bra mycket slätare än insidan. Tjockleken på godset varierar förrädiskt mellan dryga tre(3!)cm ned till tolv mm. Det går i vågor och enstaka större stenar från betongen snor kött från mina knogar när insidan undersöks efter möjligheter. Men det gäller som sagt att se potentialen.

Det ser slätare ut än vad det är på insidan...




Hur i helskotta skall man montera en ringtrafo säkert i den här? Och kylprofilen? Materialet är visserligen både tungt och hårt - men naturligtvis också skört om det belastas fel. Så som med en bult för trafon. Jag har inga avsikter att spräcka godset...

Så genibulan gnuggas och det skall visa sig att en annan affär envisas med snilléblixten denna gång.


Forts. följer...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/02/09 :  17:43:18  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Lägg i allt och fyll skiten med murbruk

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000