HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 test av freja mk2 je
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/02/06 :  01:57:56  Show Profile Send Jimmy a Private Message  Reply
jahopp då har man lånat en freja mk2 (je) på prov.

Kvalitet intryck mycket bra . bra känsla i knappar på cd.
cd andast en fin känla över bygget.
Plast fjärr men funkar kanon.
Skivluckan öppnas ganska tyst.
och själva cd avläsningen är det inga problem med!! sväljer alla mina repiga skivor och brända inga problem alls ..
bra utrustad med xlr och 2 rca bla..
cd är väldigt djup!!

Då kör vi!!

Kommer att köra med kimber select serien koppar rca ej xlr.
opera rör stärkare på 40watt.
Hemma bygga audax 5 " med scanspeak 9300 2 vägare.
SUPRA nätlist och supra lorad nätsnokar.

Då kör vi!!..

freja låter stort och fullvuxet bitvis bra bas.
känns väldigt tight bas, med bra pang på!!.
ljudet är inte laid back utan framåt.
spelade ett par stycken ur erik borelius
1. låten var my kind of picture..
det låter stort och öppet med bra basgångar,
Men saknar timing och känsla och lite mera värme övermellan saknas helt. Samt att diskanten känns lite mesig samt lite hård! samt lite mera musikalisk sound hade inte skadat ... då tänkte jag ja den är väl kall så jag väntade i 2timmar så den fick bli varm, då vart det bra men inte helt bra. saknar fortfarande timing och känslan att spela musikaliskt.
Gick vidare till spår 4 fortfarande saknas den känslan av timingen och musikalisk ljud , den låter INTE analogt för femöre utan man får känslan att det är ettor och nollor som lirar på ett analytisk sätt låter helt enkelt inte analogt och sen har vi timingen.
basen är väldigt bra ibland men ibland känns den bara lite för mycke!.

undrar om det är så den skall låta ?
har jämnfört den med en panasonic dvd a7 den lirar betydligt mera analogt !
misstänkar att bladeius vill ha xlr!
eller är det någe fel på denna cd ?

tycker inte om den alls faktisk känns bara jobbig att lyssna på.
roligt en stund sen tröttnar man.

vart lite besviken på denna produkt med tanke på bra lov ord i pressen!!






Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2008/02/06 :  06:48:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Smaken är olika. Det som föll de andra skribenterna i smaken var inte det du gillade.

Med tanke på att du själv skriver att du gjort en test så flyttar jag denna tråd till "Hårdvara, recensioner".

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/02/06 :  07:03:57  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Var det en helt ny spelare du testade eller var den inspelad?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/02/06 :  07:34:15  Show Profile Send Jimmy a Private Message  Reply
den har har gått ca 300timmar!
är en demo produkt.
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2008/02/06 :  21:46:35  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Vi provade cdn även på min "rigg". Samma sak där. Ingen timing, lät som det var jag som satt och skötte slagverket.
Provade även med en Naxos inspelning av Vivaldi - Fyra årstiderna, då var det som att halva orkestern försvunnit och blivit något "smolk" i bakgrunden. Har den även flacat till min squeezebox, då kom allt fram både som större och mer naturligt.
Nej det lirade helt klart mycket besynnerligt. Och då tycker jag endå min setup här hemma är rätt så förlåtande mot vass elektronik. Vi provade även med min VAC 22.1 dac, visst, lite mjukare o naturligare ljud, inte lika "hålla för näsan medans du sjunger" känsla. Men timingen var fortsatt lika ojämn.

Kringutrustning: Linkwitz Orion, 6xIcepower1000, VAC 22.1, Squeezebox V3, Audiolive passivt försteg.

MVH Micke
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/02/07 :  00:59:38  Show Profile Send Twilighter a Private Message  Reply
Freja ger inte sitt yttersta an ja tänka med rca kopplingen

min gondul M släpper bättre via balanserad utgång, skulle tippa på freja gör det med

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/02/07 :  01:35:39  Show Profile Send Jimmy a Private Message  Reply
jag misstänker att freja låter betydligt bättre med xlr som alla andra blade prylar..

men som sagt inget för mig pga att jag sitter ganska nära högtalaren ca 2.3meter blir lite påflyget vill ha mera lugnt ljud samt mera analogt ej digitalt.

mhv
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/02/11 :  08:21:49  Show Profile Send Twilighter a Private Message  Reply
hm jag känne rinte igen bladelius sake ratt vara överdrivet påfluget utan mer makligt tillbakalutat faktiskt


fats gissar att kombinationen har med högtalare att välja mer:)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/02/18 :  21:28:51  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Hej

Frejan spelar rappt med stort maffigt ljud, jag är inte riktigt säker på om din setup passar ihop med dess ljud, om du inte är en basnarkoman, vilket jag förstår med dina "stora" basar så passar a7:an bättre, den saknar ju all form av bas och är allmänt luddig i ljudet, jag har själv en Panasonic RA71:a som är snarlik a7:an och lika bra som den är på DVD, lika usel är den på musik.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2008/02/18 :  22:19:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Något jag upplevt med Bladelius cd-spelare som jag testat (S1 och Freja) är att de inte låter bra förrän de stått på ett par dygn. Jag har aldrig varit med om några spelare som tar så god tid på sig att bli varma i kläderna. Jag blev ganska missnöjd direkt efter att jag hade kopplat in dom, men ljudet förbättras avsevärt. De ska helt enkelt aldrig stängas av.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2008/02/18 22:20:51
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/02/19 :  13:48:35  Show Profile Send Twilighter a Private Message  Reply
Det stämmer bra kalla bladde saker låter inte alls i närhten avd de låter varma

i mitt system är det mindre hårt och en annan botten o slam när de är varma än precis påsatta

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/02/19 :  13:54:22  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Jag tror att "bekymmret" sitter i att det spelas med RCA.
Jag har provat mk1 i min anläggning och den var varm,inspelad o fit 4 fight så att säga och mina lyssningsintryck stämmer bra överens med dina.
Provade aldrig med xlr då min A5 inte tar dessa.

Om du vill läsa mer om vad jag tyckte så läs sidan 6 i Mitt system.

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/06/15 :  10:18:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Det stämmer bra kalla bladde saker låter inte alls i närhten avd de låter varma

i mitt system är det mindre hårt och en annan botten o slam när de är varma än precis påsatta

Det är ju inte riktigt samma sak som att de behöver en mycket lång inspelningstid.

Faktiskt mycket längre än vad man från början tror. Dock gäller de här åsikterna framförallt Gondul 3:an som jag upplever låter annorlunda när den spelats några hundra timmar än vad den som ny presterar.

Dock så skulle det kunna vara skillnad mot Freja även om jag inte tror detta. MvhKristofer
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/07/18 :  10:02:57  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Testa en Naim CD5x, samma prisklass som freja men garanterat bättre . Se bara till att köra den aktiv med endast den utgång som används, det finns 2 utgångar en via vanlig RCA och en DIN. Stäng av den utgång som inte används så får man finfint ljud.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000