HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Jording av arm?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/02/21 :  21:37:23  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei
Tenkte å høre om noen her har samme problemet:
I noen tilfeller får jeg en voldsom utladning og smell i høyttalerne når jeg har spilt en LP, og skal ta lpen av platetallerkenen. Det virker som om det er statisk elektrisitet fra lpen som slår over til arm/pu. Hvis jeg husker på å holde hånden min som barriere mellom skiva og arm, skjer dette ikke.
Er det noen her som vet hvordan slikt kan unngås? Kan man forsøke å kople ifra jordingen til armen? Kan det skje noen skade ved å forsøke?
Jeg har forsøkt å flytte jordingspunkt fra stepup til riaa, men dette hjelper ikke.
Har latt meg fortelle at en stueplante kan avhjelpe statisk elektrisitet, men har ikke plass til noe slikt i nærheten av anlegget.
Forslag, innspill mottas med takk.
mvh

Musica, dona vobis pacem

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/02/27 :  19:35:37  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag har nog aldrig varit med om så kraftig statisk elektricitet, men åtminstone lite grand kan avhjälpas med denna:

<-- Klickbar!


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/02/27 :  21:00:41  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Prova att jorda tallrikslagret om det inte redan är gjort.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/02/27 :  21:03:24  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei,
Takker for svar- men er ikke sikker på at en Zerostat er løsningen. Jeg undrer meg på om det kan være forskjellige elektrisk potensial i hhv. arm/pickup og spiller, og i så fall, hvorfor!
Har forsøkt å "stjernejorde", slik at jordkabel fra arm og fra platespiller treffes i samme jordingspunkt, men det ser ikke ut til å hjelpe..
Har også ,som skrevet tidligere, forsøkt å flytte jordingspunkt fra stepup til RIAA.
Platespilleren er en Micro Seiki RX 1500 med SME V arm.

mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/02/27 :  21:25:01  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
@ Audionet:
Jeg ser det går en jordingskabel fra platespilleren- er det den du tenker på?
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/02/27 :  21:35:57  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Jag vet inte hur det ser ut på din spelare. Ibland har de jordat tallrikslagret och då behöver man bara ansluta jorden på skivspelaren. Men det är inte alla tillverkare som bryr sig om att jorda lagret. Jag har en VPI Aries 3 och på den var inte lagret jordat och jag fick enorma problem med statisk elektricitet när ja uppgraderade till Super Plattern. När jag sedan drog en jord från lagret så var jag av med alla problem.

Så om du har möjlighet, kolla om lagret är jordat.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/02/27 :  21:52:21  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
@ Audionet: Takker!
Det er fullt mulig at det er der problemet ligger. Jeg har ikke noen platematte, bruker Micro Seikis kopperplate.



God leder, men hvis ikke den er jordet....
mvh


Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/02/27 21:53:49
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2008/02/28 :  07:50:44  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
Hei
Hvis ikke extra jording hjelper, så kjøp en luftrenser/vasker.
Denne gjør akkurat det samme som grønnplanter,men mye mer effektivt.
Har selv en venta luftvasker og denne er utrolig effektiv.
i tillegg så hjelper denne også mot røyk/støv og pollen i lufta.
http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000fE2K7Y4U?ProductID=LNvD4QFHwdsAAAETbYR6iNl4&CatalogCategoryID=
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/01 :  09:18:56  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei, og takk for alle svar:
I går kveld undersøkte jeg undersiden av platespilleren og, ja, der var det et jordingspunkt på selve lageret. Og nei, det var ikke koplet noen ledning til punktet!
Rigget ned platespilleren og loddet på en ledning som jeg koplet inn på jordingspunktet på RIAAen. Resultat?
Alt tyst, ingen problemer med statisk elektrisitet.
En ekstra stor takk til Audionet for hans jordingstips!
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/03/01 :  13:05:23  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Vad roligt att det fungerade och skönt att du blev av med problemet så att du kan njuta av din fina vinylavläsare.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/03/01 :  13:34:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vad bra att det löste sig.

quote:
Har forsøkt å "stjernejorde", slik at jordkabel fra arm og fra platespiller treffes i samme jordingspunkt, men det ser ikke ut til å hjelpe..


Jag brukar göra så här, jord från motor till lager det går sedan till riaa jorden medans tonarmens jord blir kopplat ihop med en av internkabelaget minus bara en och vilken som helst går utmärkt. Koppla inte ihop tonarmen med tallriksjorden då har du mängder med brum.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/01 :  19:04:37  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
@Bubbel;
Takker, jeg er veldig lettet selv,
Jeg er ikke helt sikker om jeg forstår deg rett,,,,Hva mener du med internkablage?
På min armkabel går det en jordkabel fra hver av kontaktene som går inn på RIAA, Disse to jordkablene går sammen med jordingskabelen fra armen til et felles jordingspunkt,
Nå har jeg ikke noen problemer med brum, det har jeg aldr hatt. Heldigvis!
Men det må da egentlig bety at hos meg er armjord koplet sammen med begge kablene fra pickup. Mener du at du synes at det blir tystere nå armjord er koplet sammen med bare den ene armkabelen?
mvh




Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/04/26 :  23:48:31  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Tjo & tjimm!
Lånar denna tråd av er om det går bra, ja jag är expert på att rota tag i gamla trådar och lyfta dem ;)

Jag har också grymt mycket esd dock inte som hörs i armen, eller vad jag vet av.
Där emot när jag lyfter skivan efter att den har blivit spelad så kan det frasa som när man knycklar ihop cellofanplast....
Detta kanske kan lösas med ovanstående lösningar? har redan kopplat jordkabeln från spelaren till förstärkaren, detta gjorde lite skillnad men den statiska elektriciteten i skivan efter åt är dock kvar...

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/04/27 :  14:46:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har helt glömt bort denna tråd.


quote:
På min armkabel går det en jordkabel fra hver av kontaktene som går inn på RIAA, Disse to jordkablene går sammen med jordingskabelen fra armen til et felles jordingspunkt,


Det är detta som jag har beskrivit men jag krånglade till det.

quote:
Nå har jeg ikke noen problemer med brum, det har jeg aldr hatt. Heldigvis!


Det skull du vara glad för det är hemskt om man har brum som stör musiken även jag är fri från detta elände numera.

quote:
Men det må da egentlig bety at hos meg er armjord koplet sammen med begge kablene fra pickup. Mener du at du synes at det blir tystere nå armjord er koplet sammen med bare den ene armkabelen?


Nja det är enklast att ha denna koppling i skivspelaren där armjord och pickupen minus är gemensamm. Sedan beror det på hur de har löst det hela i riaa delen, har man en fungerande och tyst skivspelare så skall man aldrig röra den förutom den vanliga servicen.

quote:
Platespilleren er en Micro Seiki RX 1500 med SME V arm.


Jag är väldigt avundsjuk på dig tkr din skivspelare är en av mina drömskivspelare eller rättare sagt de flesta av Micro Seiki toppmodeller.

anders





Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/04/28 :  01:03:15  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Lite OT: Men varför är det två armar på Micro Seiki RX 1500?

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2009/04/28 :  14:03:55  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
@Bubbel:
Takker, RX 1500 er en utmerket spiller! Jeg bruker den aldeles for lite, dessverre.
@ Phoenix:
På RX 1500 er det plass til opptil 3 armer.

mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/04/30 :  00:57:32  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
@tkr
hmm okaj, dock förstår jag inte vitsen med mer en en arm i vilket fall?
Är det olika avläsningsmetoder eller vad är annars vitsen?

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/04/30 :  09:45:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det som är fördelen med två eller fler armar är att man kan använda olika puppor som fungerar för olika musikstilar som vi vet passar alla inte till distande gitarrer eller till jazz sedan så slipper man att ha flera skivspelare.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/04/30 :  11:31:17  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Det var så enkelt ja, man får tacka.
Då antar jag en sådan skapelse kostar där efter...

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000