Author |
Topic  |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2008/03/06 : 18:11:07
|
Hej!
Jag tänkte delge er övriga lite erfarenheter som jag dragit under några veckor. Bakgrunden är följande jag har lidit av innerspårsdistorsion, och det blev helt outhärdligt när jag bytte högtalare, dom gamla har varit lite "förlåtande" i de övre registren. Vad gör man? jag misstänkte att arminställningarna inte var helt ok, men kände mig samtidigt osäker på hur man justerar, även om manualen är bra, så kändes det bra att få lite hjälp. Jag kontaktade PAC som jag vet har en likadan arm, SME-V. Han kom hit och hjälpte mig att ställa in armen enligt SME's protractor. Det blev mycket bättre men inte helt bra. Jag kontaktade då Mirre på Veteran Hifi, där jag köpt både verk, (Simply Black) och arm, vi diskuterade lite och det mynnade ut i att jag fick låna en "Wally Protractor". PAC hade vänligheten att dyka upp och hjälpa mig en andra gång, och vi justerade efter Wally Tractorn, ytterligare förbättring, men inte bra. Jag mailade då Wally Malevicz, (han som tillverkar Wally Tractorn), han svarade reptilsnabbt och sedan ringde han upp mig. Han var inne på att det kan vara puppan, Ortofon (Kontrapunkt B) som spökar, inte nödvändigtvis utsliten, men fel ändå. Jag talade även med Mirre igen, (han och Wally är kompsar), och han var inne på samma teori. Mirre erbjöd mig att låna en Clearaudio Symphony och prova. Den är nu monterad och jag konstaterar att problemet är som bortblåst. Symphonyn stannar, det hände även en hel del annat positivt Jag har svårt att avgöra om det var så att Ortofonen var utsliten eller bara "fel", den hade gått ca 1800-2300 timmar, svårt att säga exakt, men jag tror nog att den helt enkelt var slut. På köpet så känner jag mig betydligt mer hemtam med att justera armen, SME-V är en fantastisk arm att jobba med, när man skall justera den. Dessutom kan man konstatera att Mirre och Wally är herrar med mycket hög servicenivå. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2008/03/06 19:28:17 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2008/03/06 : 21:01:00
|
Usch ja, det där har orsakat många gråa hår... Jag förstår att du är lättad.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
lindome
Member

1055 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 09:13:12
|
Kul att höra Leif, grattis!
Då är det bara att ge sig ut o handla plattor igen |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 10:59:43
|
Skönt att det ordnade sig man kan bli tokig för mindre saker när det krånglar och man hittar inte felet. Men av erfarenhet vet jag att grava fall av innerspårsdistorsion orsakas nästan alltid av sliten nål.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 16:07:10
|
Ja, man blir ju "tvingad" att köpa ny pu, och det medförde ett kraftigt lyft på samtliga parametrar, trots att prisnivån var oförändrad. Men är det i storleksordningen 2000 timmar +- ett par hundra timmar som är "end of life" för en pu? Wally var inne på ett det kan vara ett fel på den, kanske skadad vi något tillfälle, jag vet inte? Jag kan dock inte nog berömma min "kungliga hovleverantör", (Mirre på Veteran HIFI),på vinylsidan, för en suverän service, det är roligt med seriösa företag. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2008/03/07 16:10:09 |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 20:46:58
|
quote: Men är det i storleksordningen 2000 timmar +- ett par hundra timmar som är "end of life" för en pu?
Det är svårt att ge ett riktvärde för livslängd det är ofta beroende på nålslipning, nålmaterial, nåltryck och hur smutsiga skivor man har.
Men man har hört att det finns de som har spelat i 3000 timmar med då har det säkert varit under gynnsamma förhållande.
För min del räknar jag kallt med 2000 timmar sedan är det dags att se sig om efter ny nål/pu (MM-MC)
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Eref
Member

1029 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 21:03:04
|
Möjligt att det stämmer med 2-3000 timmar.
Jag undrar dock om "utslitna" nålar inte ibland handlar om nålar där det bränt fast smuts och det alltså skulle löna sig med en rengöring. (T.ex. med hjälp av ett tändsticksplån.) |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 21:15:13
|
Jag har testat mekanisk rengörning och det hade ingen betydelse, det påverkade inte överhuvudtaget. Det är nog "End of life" som spökar.
|
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2008/03/07 : 21:53:35
|
Fick "grus" i ljudet med tolva, Ittok och DL103R (för att lägga till ytterligare en felkälla) Rättade till studsen i fjädrarna och allt bra igen. Jag vet, det är voodoo, men det funkar... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2008/03/08 : 21:14:15
|
Många verkar ha en liten övertro på livslängd. Spårfelet på en pivotarm orsakar mest fasfel, och inte den klassiska innespårsdistorsionen. Det första tecknet på sliten nål är högre dist i innerspåret.
|
 |
|
Schulze
Member

102 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 23:26:32
|
"Det är svårt att ge ett riktvärde för livslängd det är ofta beroende på nålslipning, nålmaterial, nåltryck och hur smutsiga skivor man har."
Och ytterligare en faktor som bör påverka nålens hållbarhet: repor och jack i skivorna. |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|