Author |
Topic  |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2008/03/08 : 10:20:57
|
Hej alla vinyl-älskare!
Frågan har säkert varit på tapeten för. Jag har läst på diverse hemsidor om för och nackdelar med MM och MC. Men jag tycker att det inte finns någon fundamental skillnad som motiverar att välja den ena eller andra.
Det är härför jag vill höra Era åsikter. Min spelare är en Thorens TD125, armen en TP 14 med effektiv massa på 14,5 gram. Pickupen som jag kört med är en Ortofon M15 (MM). Joo då, det är det vist. En "M15" tidigt 70-tal.
Vad är Er uppfattning angående MC MM pickuper?
Vänligen Gubben i Kalmar
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2008/03/08 : 11:02:20
|
Jag har alltid tyckt om MC men måste erkänna att min MM OM40 låter och mäter väldigt bra. Problemet med MC-puppor är att man måste ha antingen en väldigt bra step up trafo/förstärkare eller en mycket bra Riaa. En Riaa som samtidigt fungerar som step up med olika ingångsimpedanser för olika MC pickuper. Om man nu väljer varianten att förstärka signalen aktivt så kan man aldrig komma runt den brus förhöjning som sker och som man slipper med trafo. Bruset i en aktiv MC Riaa blir trots allt ändå något lägre än bruset från en vinylskiva. |
 |
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/03/08 : 11:21:50
|
Hei, Det korteste svaret er vel "Horses for courses". Med andre ord er svaret avhengig av hva du skal skru pickupen fast i, og hva du skal plugge den inn i.
MC-puer har en tendens til å være low- output og low- compliance, og krever mer av arm og RIAA. Når det er sagt, låter de vel ofte mer detaljert, og med mer "luft".
På den andre siden finnes det svært gode mm-puer, f.eks Grado eller Clearaudio, så ,som nesten alltid i denne hobbyen finnes det ikke noe klart svar. mvh
|
Musica, dona vobis pacem |
Edited by - tkr on 2008/03/08 11:22:19 |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2008/03/08 : 13:10:52
|
Intressant!
"step up trafo", var hitta jag mer information om sådana? Är det något för "DIY projekt"? Var hittar former och annan information?
Jag har en burk med etiketen "PROJ-AUDIO". Men det är bara ett förstärkarsteg om jag rätt förstått. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2008/03/08 : 14:22:10
|
quote: "step up trafo", var hitta jag mer information om sådana? Är det något för "DIY projekt"? Var hittar former och annan information?
Ibland så brukar vigå samman här på forumet och köpa direkt från tillverkaren i Norrtälje. Företaget heter Lundahl Transformer AB. http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1681.pdf
Det är väl i ditt fall den här trafon som är lämplig. |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 23:26:23
|
Kan någon förklara vad det är man räknar på egentligen.
Kolla på: http://www.cartridgedb.com/tools.asp
Step Up Transformer Loading (in ohms)
Detta är väl bara en proportionell transformator beräkning U1/U2=I2/I1 eller är det Impedansomsättningen Z´2/Z2=(U1/U2)^2
Men dom andra beräkningarna då;
Fine Tune Step Up Transformer Loading Desired Parallel Resistance (in ohms)
och
Cartridge/Amp Electrical Loading/Resonance
och
MC Cartridge Bandwidth (in kHz)
Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen. Gärna med formler. Eller var kan jag hitta förklaringarna på webben.
|
 |
|
Jamo
Member

724 Posts |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 11:17:10
|
Tack för att Ni vill delamed Er av Era kunskaper.
Jag ska så fort jag kan, "läsa in mig på ämnet".
Det blir säkert att återkomma när nya frågor hopar sig.
Tack. Gubben i Kalmar
PS. Hittar Ni mer "Input" i ämnet, hör gärna av Er. DS |
 |
|
|
Topic  |
|