HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ljudskillnad på pressar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/03/08 :  23:21:56  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Hur är er erfarenhet gällande ljudet på olika vinylpressar. Det är ju allmänt känt att USA, U.K och Japan pressar låter lite bättre än t.ex dom otroligt vanliga holland pressarna. Hur mycket sanning ligger det i detta?

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/03/09 :  02:04:52  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Mycket sanning!
Min grundregel är att jag söker en pressning från det land där skivan ursprungligen utgavs.
Det brukar bli bäst så, men det finns givetvis undantag.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/03/09 :  07:48:53  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Tänker som leif förutom då japanpressar som i vissa fall kan vara synnerligen trevliga och även bättre än orginalet, dock är det inte alltid så!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2008/03/09 :  07:56:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag ställer mig på led bakom Leif och Iroise.

Det är ingen myt att Japanpressar och förstapressar som regel låter bättre. Jag väljer alltid förstapress om jag kan få tag på den.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2008/03/09 :  07:58:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

P.S. Det är inget fel på det som pressats i Holland eller Tyskland. De gjorde bra förstapressar där också.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/03/09 :  08:12:43  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
precis, jag har hollandpressar som låter utmärkt. Det är väl dock lite mera kul att ha t ex ha ett Us-orginal än en hollandpress. Då handlar det inte endast om ljudet för min del.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2008/03/09 :  11:02:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Visst är det så jag håller med de övriga men jag har börjat snöa in på skivbolag, producenter, olika musiker, studios och annat som man har lärt sig att det blir bra.

Jag har en italienpressad skiva som det är någon råkar röra vid under gravyren av pressen men den används ändå .

Sen bör man tänka på att det oftast blir hype i orginalpressar och priserna skenar iväg oavsett artist men ibland kan det vara värt det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/03/09 :  11:29:29  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Intressant det här... Jag försöker ju också att hålla mig till ursrungsland så mycket det går. Köper man t.ex en Tyskland eller Holland press så vet man ju egentligen inte NÄR den är pressad... Kan ju vara många år efter den kom i orignal, därför känns det ju alltid bäst att ha ett orignal. Men inte alltid man har råd med det :)
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2008/03/09 :  18:06:17  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
En liten fråga från en mindre vetande; Hur vet ni vad som är förstapressar?

Jag har en hel del både usa och även canada pressar som jag tycker är mycket trevliga fast utan att ha jämfört dem med någon annan pressning är det ju såklart svårt att säga hur dom står sig. :)

# Jon
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/03/09 :  19:12:00  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag änvänder böckerna "Record Collector" (Engelska pressar), och "Goldmine" (USA pressar), det underlättar.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2008/03/09 :  20:43:30  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Tack för det tipset Leif. :)

# Jon
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/03/11 :  12:58:53  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Vad tycker ni låter bäst: CBS i UK press eller Columbia USA?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/03/11 :  21:52:58  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Själv tycker jag att Columbia USA låter snäppet bättre än Euro CBS...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000