HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Högnivå-/lågnivå? (Benz ACE)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2008/03/10 :  21:11:03  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Vad ska man tänka på när det gäller högnivå-/lågnivå pick-uper? Vad står begreppet för?

Tänkt uppgradera till Benz ACE...hur vet jag vilken version jag ska ha? Kör med Pro-Ject RPM5.

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/10 :  21:54:08  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei,
Det med høgnivå/lågnivå sier noe om hvor sterkt signalet (i mV) er ut fra pickup. En typisk lavnivåpu. gir vel o.15- 0.4 mv ut til RIAA. Akkurat hvor grensen mellom låg- og høgnivå går vet jeg ikke, men det kreves iallfall høyere forsterkning i RIAA eller eventuelt en stepuptrafo/stepupforsterker for at du skal få lyd nok ut.
Selv bruker jeg en lavnivåpu, og den gir 0.3 mV ut, og jeg har måttet kople inn en stepuptrafo for å slippe å skru volumet opp til ca. kl 14 for å få ønsket lyttenivå.
mvh
Edit: Det er altså mer et spørsmål om hvor mange dB forsterkning RIAAen din gir enn hva slags platespiller du har...

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/03/10 21:56:48
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/03/11 :  01:34:55  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Rekommenderar nr 11 av förra årets Hifi & Musik.
Där finns en jämförelse mellan de två Ace..
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2008/03/11 :  08:24:57  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Tack tkr.

Mitt inbyggda RIAA i min Rega förstärkare ger gain 2,1 mV...säger det nåt om vilken nivå på pick-upen jag ska ha?
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/11 :  09:00:36  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei, Gustaf
Nei, dessverre sier det meg ingenting.
Hvilken Rega er det du har, har den både MM- og MC-inngang på phonodelen? Hvis den bare har en inngang, kan det være at den fungerer best med MM- puer.
mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/03/11 09:01:38
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2008/03/11 :  09:10:06  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Nja, den fungerar med både mm och mc. Jag kör en Benz MC Silver för tillfället.
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2008/03/11 :  09:13:50  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Hmm...i manualen står det att man kan använda mm-pickuper eller high output mc-pickuper...kanske borde gå på högnivå då (så länge man kör med befintligt inbyggt RIAA...).
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/03/11 :  09:27:49  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei Gustaf, har googlet litt:
Benz Silver har 2.0 mV ut. Hvis du går for en ACE low- output, har den bare 0.4 mV ut. Det betyr at du vil få et vesentlig lavere nivå på lyden ved å gå for en low- output, og at du sannsynligvis vil måtte kjøpe en stepuptrafo for å få normalt lydnivå.
Det går selvfølgelig an å bare skru opp volumpoten for å kompensere, men du vil få mye støy (brus?) med på kjøpet.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/03/11 :  13:42:10  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Tjena Gustaf.
Du har PM.
BTW: Skilnaden mellan H o L är stor, en High låter som bäst som en oinspelad Low. Det är givetvis en fråga om matchning med RIAA men ska du välja den bästa PUn är valet enkelt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2008/03/11 :  15:47:34  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
tkr...tack för hjälpen.

har läst och svarat på ditt pm. Manualen säger att man kan justera gain-nivån genom att gå in i programming mode...kanske kan vara något?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/03/11 :  23:55:09  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Kolla upp det, annars kan det vara läge för en extern RIAA. Jag körde min ACE med just RPM-5, du bör även köpa en kraftigare motvikt till armen. Med MC-gold, som jag hade först var detta inget problem men med ACE hänger den på tok för långt ut. Du lär i allafall bli chockad över resultatet från bytet, det blev jag.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000