| Author |
Topic  |
|
|
kansas
Member

260 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 11:35:02
|
| Svalander säljer ju "The Producer's Cut Hi-Fi News". Är det någon som har den? Det följer väl med en protractor i priset också, hur bra är den? Har själv bara använt enjoy the music varianten. |
|
|
bluemindboy
Member

380 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 13:52:41
|
Jag har den och är nöjd. Det följer med en Protractor som jag också är väldigt nöjd med.
Det som jag tycker den är mest användbar till, är antiskate. |
 |
|
|
kansas
Member

260 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 14:08:38
|
| Okej, tack. Är den enkel att använda? |
 |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 22:47:24
|
Testskivan är enkel att använda och det står instruktioner och beskrivningar vad varje spår används till.
Protractorn har jag aldrig använt, men den är säkert bra.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
 |
|
|
RobertH
Member

400 Posts |
Posted - 2008/03/09 : 23:34:03
|
| Enda som är lite jobbigt med Hi-Fi News testskivan är att man måste byta spår manuellt, det är altså inga "övergångar" mellan spåren. Först gången jag körde skivan så började jag fundera varför det inte kom något ljud efter första spåret, men då man kollade nogrannare så klickade det :) |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
 |
|
|
kansas
Member

260 Posts |
Posted - 2008/03/10 : 18:26:53
|
| Tack för all hjälp. Det blev en sådan... |
 |
|
|
kansas
Member

260 Posts |
Posted - 2008/03/12 : 20:00:06
|
| Har testat skivan lite nu, antiskating spåren verkar lite vanskliga... Det första spåret för antiskating funkar fint sen blir det dist på dom övriga spåren. Verkar inte hjälpa att justera antiskatingen. Vad kan detta bero på? |
 |
|
|
RobertH
Member

400 Posts |
Posted - 2008/03/12 : 20:50:37
|
Kan bero på att pickup/tonarmen inte matchar varandra bra, tex att resonansfrekvensen ligger för lågt, då kan det bli problem med spårning. Har du rätt inställd VTA? (vertical tracking angle) har du testat lite högre nåltryck? (förutsatt att det inte redan är högt enligt rekommendationer). Finns typ mängder faktorer så kan bidra till dålig spårning. Vissa pickuper är ju dessutom bättre eller sämmre.. vad har du för pickup föresten? |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
 |
|
|
Jamo
Member

724 Posts |
Posted - 2008/03/12 : 21:09:21
|
quote: Kan bero på att pickup/tonarmen inte matchar varandra bra
Jag har bestämt för mej att Hifi-News-skivan har ett spår för mätning av resonansfrekvensen hos kombinationen tonarm-pickup (har inte skivan i min hand för ögonblicket). |
Hälsningar Jamo |
 |
|
|
ulfsan
Member

921 Posts |
Posted - 2008/03/12 : 22:16:48
|
| På grannforumet, där då också är medlem Kansas, har Il Dottore en tråd igång om just detta.... |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
 |
|
|
bluemindboy
Member

380 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 01:10:52
|
quote: Har testat skivan lite nu, antiskating spåren verkar lite vanskliga... Det första spåret för antiskating funkar fint sen blir det dist på dom övriga spåren. Verkar inte hjälpa att justera antiskatingen. Vad kan detta bero på?
Min spelar alla spåren fint, förutom det sista. Det får jag aldrig rätt på hur mycket jag än vrider och vänder. Kolla med protractorn en gång till så pickupen verkligen sitter som den ska. Annars är det kanske som RobertH antyder, att PU och tonarm inte är bästa kompisar...
Edit: stavfel |
Edited by - bluemindboy on 2008/03/13 01:12:22 |
 |
|
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2008/03/13 : 11:05:43
|
| Sista spåret är så extremt utstyrd att det knappast har någon betydelse i verkligheten. Det bara är testskivor som är utstyrda så pass mycket. Vad jag tycker är intressant med HiFi news testskiva är spåret med rosabrus. Jag brukar använda bruset för att se på frekvenskurvan hos olika pickuper. |
 |
|
|
kansas
Member

260 Posts |
Posted - 2008/03/14 : 19:12:34
|
| Vilken protractor är att rekommendera? Det finns ju 3 olika med hifi news skivan... Har en Rega P324:a med för tillfället en Ortofon 540mkII. |
 |
|
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2008/03/15 : 09:22:55
|
Antiskate-spåren - de bästa är de på sid 2. Det ligger en signal i första, mittersta och sista spåret som man kan använda för detta. Enklast är att vrida antiskate och hitta min + max-värde där distorsionen ökar kraftigt (man kan använda ljudkort + dator + ett digitalt "scope"). Värdet som ligger precis mellan extremvärdena är en lämplig inställning.
De 4 sista spåren på första sidan används för att testa pickupens spårningsförmåga med avseende på amplitud. Normalt skall en hyfsad pickup klara de tre första, men inte det sista. Om pickupen inte klarar de tre första så kan det indikera felaktigt nåltryck och/eller antiskate, eller att upphängningen hos nålen är skadad.
Det är inte lämpligt att använda dessa för optimal antiskate eftersom man vill ha ett medelvärde över hela skivan, inte bara i slutet av skivan.
|
 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6804 Posts |
Posted - 2008/03/16 : 11:33:35
|
Jag använder Cardas testskiva på den finns det blanka spår på dessa testar jag antiskate om tonarmen är kvar på samma ställe dvs åker varken ut eller inåt så har man en genomsnittlig antiskate om de stannar kvar på de två blanka spår som finns.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2008/03/16 : 13:10:14
|
Några använder ett "ickespår" och noterar pickupens rörelse in eller ut. MEN, ett verkligt spår har mer friktion så det ger ett felaktigt värde för antiskate. Det ger även omodulerade spår. Hur mycket är svårt att säga då antiskate varierar med
- offsetvinkel/spårvinkel (som varierar över skivan) - spårets modulering (vertikalt/horisontellt)
En antiskatekraft skall vara sådan storlek att nålen blir centrerad i armaturen vid avspelning.
|
 |
|
| |
Topic  |
|