| Author |
Topic  |
|
|
Lord
Member

1020 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 10:46:02
|
Är det någon son har nå bra recept på tvättvätska för 78 varvare ?? Jag har tidigare kört med destvatten+YES eller Svalanders tvättvätska som fungerar alldeles utmärkt. Med det kanske finns några andra bra recept ? |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 13:13:51
|
Jag har läst mig till att YES/FAIRY skall innehålla ett rejäl mängd salt!? Kan självklart vara en seglivad skröna, jag tänker då inte smaka på det och se ut som professor Kalkyl när han käkar fel tabletter
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
Lord
Member

1020 Posts |
Posted - 2008/04/29 : 09:06:54
|
Är det bara jag som spelar 78:or ? Ingen som har nå bra recept på tvättvetska ? |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
 |
|
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2008/04/29 : 22:36:04
|
| Nej, jag använder också Svalanders soppa. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2008/04/30 : 09:16:46
|
| Jag spelar också 78:or och när jag använder någon vätska så blir det destvatten med lite YES. Allvarligt talat så brusar de flesta schellack skivorna så det spelar väl ändå ingen roll hur man gör. Många ja kanske de flesta skivorna är spelade med stålnål och därmed är spåren skadade eller förstörda. Hur många av er äger några 78:or som är pressade i vinyl? |
 |
|
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2008/04/30 : 23:50:20
|
Jag har någon Polydor från sent 50-tal som är supertyst, men den den känns som schellack trots allt. Med Ortofon OM med 78-varvsnål genom vanlig RIAA-korrektion är diskantsänkningen för stor på en del skivor, +3 steg i diskanten kan behövas ibland för en frisk och öppen klang, men på skivor i gott skick är bruset i princip inte märkbart genom musiken (jag har en del nästintill perfekta och folk tror knappt sina ögon och öron att det verkligen är "stenkakor" vi lyssnar på). Den förstnämnda skivan kan spelas med diskanten på max (+5 steg) utan att det brusar, men det låter för ljust då. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2008/05/01 : 01:34:00
|
quote: Den förstnämnda skivan kan spelas med diskanten på max (+5 steg) utan att det brusar, men det låter för ljust då.
Det förvånar att du inte hör något brus. Jag tycker att det alltid är ett problem med 78 varvare. Egentligen så bör man nog spela av 78:or utan någon förhöjning i diskanten och istället ha ett parametriskt filter som man skruvar till så att musiken låter bra. Själv har jag två olika standard nålar, en OM/65 och en gammal Ortofon C. Den senare låter trots sin ålder utmärkt med 78:or. |
 |
|
|
krellmaster
Member

886 Posts |
Posted - 2008/05/01 : 11:01:05
|
Jag spelar oxå en del stenkakor på en Dual 1209 med Shure M44 å 78-nål. Svalanders TC 778 kombinerade RIAA/78. Den senare ger ett rejält lyft till återgivningen gämfört med att köra genom en vanlig RIAA. Stenkakor kan låta chockerande bra trots att mina är rejält slitna å misshandlade. Tvättat nåra har jag inte gjort men det skulle nog behövas så jag är oxå nyfiken på den ultimata tvättvätskan. |
nyfiken skeptiker |
 |
|
|
Lord
Member

1020 Posts |
Posted - 2008/05/01 : 11:27:19
|
Inte alls konstigt med brusfria 78:or, jag har en hel del som är i det närmaste tyst. Välanvända skiver måste man göra ren annars blir det snudd på bara brus. Och då gör det underverk ibland. När det gäller korrigering så är rätt diskant "roll-off" inte så svår att hitta, värre är det med bas "turnover" eftersom det påverkar ett större område.
|
 |
|
| |
Topic  |
|