| Author |
Topic  |
|
|
JPT
Member

149 Posts |
Posted - 2008/04/27 : 20:20:59
|
Hejsan!
Jag har nyligen skaffat en michell gyrodec SE med rega 250 arm och en lyra argo pickup. Jag får nu inte riktigt till ljudet. Det är ju fina grejor, så det ska låta bra. Just nu låter det som att den spelar lite ljust och tunt, plus att långa toner låter lite svajiga. kör den med en lehman black-cube RIAA BTW...
Hur som, i mina försök att fixa detta har jag kollat att den står i våg med vattenpass på skivtallriken, men VTA enligt enligt medföljande protractor visar att pu och tonarmen inte är riktgt parallella med spåren. Kanske är detta som är boven?
Sedan finns det ju nåltryck och antiskating, har inte riktigt klart för mig hur jag ordnar detta heller....
Tacksam för tips. Är det någon skåning nära lund som kan vinyl och vill titta på den vore jag jättetacksam....
Tack på förhand! |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644 |
Edited by - JPT on 2008/04/27 21:30:11 |
|
|
JPT
Member

149 Posts |
|
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/04/27 : 22:45:07
|
Hei, Jeg har ikke hatt noen Rega- arm, men 1) Har du mulighet til å forskyve armen slik at nålen kommer i riktig posisjon i forhold til protraktoren? 2) Har du balansert ut armen med pickupen skrudd i? 3) Hvis ja, hva slags nåletrykk har du stilt inn? mvh |
Musica, dona vobis pacem |
 |
|
|
bluemindboy
Member

380 Posts |
Posted - 2008/04/27 : 23:03:02
|
grattis till din fina setup.. självklart ska detta låta fint i högtalarna.
Först och främst så är det ganska svårt att kolla så att spelaren står i våg med ett vanligt vattenpass. Köp en libell istället, det är enligt mig mycket enklare att se när den står i våg då.
Med VTA menas det hur pickupen ligger parallellt med skivan. Pickupen ska alltså inte "luta" framåt eller bakåt. Är VTA-vinklen fel kan det resultera i att ditt ljud upplevs ljust och tunt. VTA går inte att ställa in med hjälp av en protractor.
Pickupen ska givetvis ligga parallellt med de linjerna du har på protractorn. Den ska göra det för att få så minimalt med vinkelfel som möjligt.
För att ställa in nåltryck rekommenderas en nålvåg. Finns en del olika på marknaden. Jag har själv en digital våg som jag är supernöjd med. En sådan kan du tex sakffa hos Akkelis eller hos Svalander.
Tänk också på att ge nålen en tid att spela in sig. Det tar ett tag innan allt faller på plats.
|
 |
|
|
JPT
Member

149 Posts |
Posted - 2008/04/27 : 23:52:32
|
Tack för era tips. Det är en del att sätta sig in i för en nybörjare.
Bluemindboy, Jag får skaffa nålvåg och libell. Såg att svalander hade en del modeller. Där fanns bl.a. skivpuck med libell på antingen 43 eller 78 gram. Vad är fördelen med den tyngre av de två (den var någon hundring dyrare)?
VTA ser ju bra ut då PU ligger parallellt med skivan. Åtminstonde ser det så ut vid en nogrann ögonbesiktning :). Däremot så ligger PU inte parallellt med linjerna på protractorn. Så där behövs en justering. Hur gör man denna?
Än en gång, tack för er värdefulla hjälp!
|
Edited by - JPT on 2008/04/28 00:00:39 |
 |
|
|
JPT
Member

149 Posts |
Posted - 2008/04/28 : 00:00:17
|
tkr, jag vet inte hur man kommer åt att förskjuta armen. Det måste ju gå, men instruktionerna till gerjorna är väldigt knapphändiga. Om någon har erfarenhet av detta med rega och michell så dela gärna med er.
Jag fick hjälp av Calle JR hemma hos honom att ställa in armens balans och nåltryck. Jag var dock inte med när detta gjordes, så jag vet inte exakt vilka inställningar som han gjort. Calle är ju en vinylkännare, så det är säkert riktigt gjort. Men spelaren kan ju ha ju ställt om sig sig lite när jag tog den från honom till Lund i bilen (trots en försiktig bilfärd.) |
 |
|
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/04/28 : 00:39:52
|
Hei, Såvidt jeg vet er det ikke mulig å stille VTA på en RB 250. Dersom det ser vannrett ut er det sikkert ok. Jeg er litt mer usikker på nåletrykk og utbalansering. Hvis du har fått noen til å utbalansere armen, er det antakelig ok, også. Som sagt har jeg aldri syslet med Rega- armer, så jeg er svært usikker på hvordan det funker, men at altfot lavt nåletrykk gir ofte også svært tynn lyd. Sporer pickupen godt? Hvis den sporer dårlig, kan også det være et tegn på for lavt nåletrykk. mvh |
 |
|
|
JPT
Member

149 Posts |
Posted - 2008/04/28 : 08:26:15
|
tkr, tror du har rätt i att det inte går att ställa VTA på RB250. Verkar som att michell har ett tillbehör som man kan sätta under tonarmen som tillåter detta dock. Men eftersom det ser vågrätt ut så tror jag inte att jag pillar med det.
Angående ljudet kan det vara nåltrycket. Kan det påverka pitch också? Tycker att den drar lite långsamt eller möjligen ojämnt. Dock inga missljud från motorn, den är helt ljudlös. |
 |
|
|
bluemindboy
Member

380 Posts |
Posted - 2008/04/28 : 12:34:24
|
Att den ena skivpuckslibellen är tyngre rör inte libellen. Min libell som jag fick med min Benz PU, väger nästan igenting men gör sitt jobb.
När du ska ställa med din protractor så lossa pickupen lite så du kan putta och "vrida" på den lite. i något läge kommer linjerna gå parallellt med PU.
Sen är det som tkr säger att ditt ljud kan bero på nåltrycket. För att få till ett ungefärligt nåltryck, så skruva motvikten så att armen hänger helt fritt, så att den svävar. Sen skruvar du på skalan du har på armen, till det nåltryck som rekommenderas av PU-tillverkaren. (tänk på att skalan ska stå på "0" innan du gör det).
Dock tror jag inte nåltrycket påverkar pitch. Enklast hade att vara att kolla med ett stroboskop för att se om tallriken går jämt. |
 |
|
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/04/28 : 15:00:48
|
Hei, Når det gjelder pitch, hadde jeg sjekket drivremmen. mvh |
 |
|
|
boombox
Member

759 Posts |
Posted - 2008/04/28 : 18:16:56
|
Håller med tkr, kolla drivremmen.
När man ställer in vinkeln enligt protraktorn kan det vara bra att också ha lite koll på overhang dvs avståndet från skivtallrikens mitt till nålspetsen. Tror att det skall vara 15mm på rb250 med regas protroktor.
Har haft en rb250 en gång och den har ingen skala för nåltryck men ett halvt varvs vridning på motvikten skulle motsvara 1.0g, så du skulle kunna balansera armen och sedan vrida på motvikten till det tryck som PUn skall ha.
Dubbelkolla också att tonarmskablarna är kopplade till rätt stift på PUn. |
 |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts |
Posted - 2008/04/28 : 22:48:23
|
Jag kommer Jens! Något verkar vara galet. Gäller bara att hitta en gemensam lucka.
Jag har aldrig ägt varken GyroDec eller RB250, men kombinationen är till synes enkel att installera bara man är noga med uppställningen.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
 |
|
|
Pac
200.000-klubben

22013 Posts |
Posted - 2008/04/28 : 23:44:47
|
Hej!
Det är nog bra om du får support för det är mycket som måste bli rätt för att det skall spela som det skall;
1. Släng den protraktorn du använder och skriv ut den här istället: http://www.enjoythemusic.com/protractor2.pdf Med den får du även justerat pickupens position på tonarmen. 2. Släpp all antiskating och balansera så att tonaramen "flyter i luften". 3. Lossa pickupen lite så att du kan vrida och skjuta den på tonarmen. 4. Flytta och vrid pickupen så att den stämmer på bägge punkterna på din nyutskrivna protractor utan att du flyttar skivtalriken. 5. Dra åt pickupskruvarna med lågt moment. Överdra inte!
Spela och lyssna låter det fortfarande tunnt är det dags att ge sig på VTA.
6. Ett bra utgångsläge är när tonarmen lutar mycket svagt mot pickupen. Justera ner bakänden av tonarmen 0,5mm åtgången och lyssna dig fram.
7. Svajet kan vara att remmen förlorat styvhet eller en svajande motor. För att verifiera det så skriv ut stroboskop mallen på enjoy the music och verifiera att det verkligen svajar. Jag hade nog börjat med att byta remmen.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
|
JPT
Member

149 Posts |
Posted - 2008/04/29 : 19:44:30
|
Tusen tack alla för er tid och kunskap. Det är verkligen ett kanonforum det här.
Och tack Calle, det uppskattas verkligen. PM ett par förslag så bökar jag undan i kalendern :) och värmer på espressobryggaren (ett annat dyrt nöje :) ) |
Edited by - JPT on 2008/04/29 19:50:07 |
 |
|
|
JPT
Member

149 Posts |
|
|
JPT
Member

149 Posts |
|
|
boombox
Member

759 Posts |
Posted - 2008/04/29 : 21:34:10
|
| Pacs länk är säkert ok men jag vill ändå lägga in en liten brasklapp när det gäller att printa ut protractor-scheman från nätet. Det gäller att veta att skalan blir rätt. Jag har printat protraktors från nätet som inte blivit skalenliga. Det är bra om det finns något längdmått på utskriften som man kan verifiera. |
 |
|
| |
Topic  |
|