HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 TEAC VRDS10SE får ny en ny klocka
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/03/24 :  23:25:59  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
För att lödkolven inte skulle lämna in helt, så satte jag på den ett tag idag!

Den sista tiden så har jag labbat med en del olika kopplingar på klockor.

Idag tog jag steget från "kråkbokoppling" till att etsa ett par kort.



Nästan fullbestyckat kort!

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/03/24 23:38:52

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/03/24 :  23:43:14  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Klockan är en Colpittsoscillator följt av en 74ACT04.

Oscillatorn strömförsörjs via en LM317 och 74ACT04:an via en LM7805.



Här med monterad skärmburk.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/03/24 :  23:45:27  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Snikvarianten för att få en oscillator lite mer temperaturstabil - bomull!



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/03/24 :  23:46:24  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
TEACen redo för operation!



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/03/24 :  23:49:30  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Detaljerna som skall ersättas.



Kristallen och kondensatorn bakom togs bort och en bygling till trimmkondingen som syns till höger.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/03/24 :  23:53:58  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Koaxen från klockan gick smidigt att löda fast på undersidan av kortet.



Spänning "lånade" jag efter en spänningsdel på kortet.

Kommer att bygga in en egen nätdel till klockan så småningom.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/03/25 :  01:05:06  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Ögon-sluuuuuuuurrrrpp

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/03/25 :  07:25:55  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Timmen blev sen, så tyvärr tog jag ingen bild på när klockan slutligen var på plats!

Men nu spelar det i alla fall!



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/03/25 :  08:23:28  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Det finns cd växlare . En till salu ?

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/03/25 :  13:57:20  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Det finns cd växlare


- Kör man med stackade DACar, så får man köra stackade spelare med!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/03/25 :  14:10:22  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Finns det möjlighet att ta del av schema eller PCB-layout?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/03/25 :  14:22:12  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Finns det möjlighet att ta del av schema eller PCB-layout?


- Absolut!

Har fått installera om datorn jag hade Eagle på, men skall få ihop ett schema så fort jag hinner!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2008/03/25 :  19:33:44  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Hmmm... intressant. Har en stående på vinden, med trasig laser... kanske skulle få liv i den igen.

Etsar du på beställning?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/03/26 :  01:51:52  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
quote:
- Absolut!

Har fått installera om datorn jag hade Eagle på, men skall få ihop ett schema så fort jag hinner!


Yay!

Roligt när folk delar med sig av schema och PCB-layout! En sån här måste man ju bygga. Ändå dags att börja löda i min Zero DAC.
Go to Top of Page

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/03/26 :  01:53:35  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
Glömde fråga, märker du någon ljudmässig skillnad?
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/03/26 :  18:58:38  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/03/26 :  19:10:58  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Använder du samma frekvens som på originalklockan?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/03/26 :  20:24:21  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Använder du samma frekvens som på originalklockan?


Ja, tanken är att kunna använda kristallen som redan sitter i spelaren!

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/03/27 :  06:19:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Har du hunnit mäta på den än?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/03/27 :  08:56:21  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Har du hunnit mäta på den än?


Bara med den utrustning jag har hemma! (60MHz scope)

Kommer att mäta upp klockan hos en bekant som har ett mycket kompetent mätlabb på sin firma! (han skall bara få en lucka i sitt schema först!)

[Edit] Missade en del frågor ser jag!

1. Demoklockor på väg ut till opartiska, kritiska lyssnare - dessa får ge sitt utlåtande om hur de tycker det låter!

2. Skall mäta upp klockan med bättre utrustning, ser det bra ut så lägger jag upp layouten här!

Kretskort, byggsatser & färdiga klockor kommer sedan att finnas om någon är intresserad!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/03/28 09:17:39
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2008/03/28 :  15:03:48  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
"Kretskort, byggsatser & färdiga klockor kommer sedan att finnas om någon är intresserad!"

Wohoo!!

mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

sCent
Member

51 Posts

Posted - 2008/03/28 :  19:33:09  Show Profile  Visit sCent's Homepage Send sCent a Private Message  Reply
Ser proffsigt och elegant ut,här är en som antagligen kommer att vara intresserad av en byggsats!

Mvh

c2-12|5-880/HEX|30w54
-www.dwg.clan.pro-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000