HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Nya uppdaterade Benz pickuper?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/03/27 :  21:37:51  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Läst lite på nätet att benz uppdaterat några av sina pickuper, bl.a ACE:en. Nån som vet nåt om det? Ska vara ny Gyger nål och nån mer förbättring.

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/03/27 :  22:52:14  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Det är Fritz Gyger S nålslipning (samma som på de dyrare) samt att det ska vara omdesignade spolar, och någon upphängning vill jag minnas.

de pickuperna uppdateringen ska röra är väl i stort sett samtliga och Sedan ska det komma en helt ny som heter SLR Gullwing, som ska vara något mitt mellan Ruby 3 och Glider. Altså att den bygger på Ruby3 tekniken fast utseendemässigt är öppen som Glider är.
Verkar tyvärr dock som att prislappen kommer kliva upp en bit också, primärt på de som har fått "bättre" nål, dvs Ace, glider och wood.
Den nya versionen av LP, dvs LP S class ska väga hela 16gram! snacka om motvikt man kommer behöva

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2008/03/27 22:58:46
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/03/27 :  23:18:13  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Låter ju sjukt intressant! :) Kanske är dags nu att köpa en ACE...
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/03/27 :  23:27:14  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Hej,

du hittar data här:

http://www.musicalsurroundings.com/cartr.html

De nya är de som heter S-klass... ;-)

mvh

Stefaeri
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/03/27 :  23:38:12  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Finns de nya modellerna i sverige än eller är det fortfarande den "gamla" modellen som gäller? Blir ju supersugen på en ACE nu när jag fått veta detta... :)
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/03/27 :  23:54:09  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Du får nog maila någon återförsäljare, tror bara det är "gammla" ace som finns i Sverige.
Priset kommer säkert landa på en 500-1000kr extra i sverige, om man kollar på prisökningarna i US jämnfört med gammla modellen. (Ace steg från $550 till $700) Fast det återstår ju såklart att se.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2008/03/27 23:56:23
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2008/03/28 :  19:45:06  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Det senaste från Benz är att dom kommer att förhoppningsvis att börja skeppa nästa vecka, vi hoppas att det är sant.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2008/03/29 :  20:21:57  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Kanske det här är anledningen till att min beställda Ace aldrig dyker upp, har väntat 6 veckor nu. Känns lite konstigt att firman jag beställt av inte informerat mig om att en uppdaterad version är på g, speciellt om priset inte är detsamma.....

/F
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/03/30 :  00:36:49  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Var beställde du din ACE ifrån metal?
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2008/03/30 :  01:43:50  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Jag beställde från Ljudmakarn, blir intressant att se om jag väntar förgäves eller vad som dyker upp.

/F
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/03/30 :  11:12:18  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Aha okej, där handlar jag med ibland... Priset då?
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2008/03/30 :  11:34:03  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
När jag beställde så var det 4600 och vid en påstötning om min beställning för några veckor sedan så sas det inget om vare sig ny variant eller nytt pris utan min pickup skulle dyka upp så fort som bara möjligt...

/F
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/03/30 :  18:16:31  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Gött om det blir samma pris då :) Men antagligen väntar dom leverans som snart dyker upp då... Blir nog en sån för min del också :)
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2008/03/31 :  23:02:49  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Jag har en SLR hemma just nu, och är mycket imponerad, så imponerad att jag kommer nog att behålla den. Den har en närvarhets känsla som är enorm

Peder Bäckman

Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/04/01 :  00:16:29  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
pederb: hur är den jämnfört med Ruby 3(-S) ?
Tänkte den ligger ju faktiskt lägre i pris :)

Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2008/04/01 :  19:11:37  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Lite torrare eftersom den inte har trä kropp

Peder Bäckman

Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/04/02 :  18:55:00  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Metal, hojtar du till när du fått din ACE?
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2008/04/02 :  22:44:20  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Hämtade den idag faktiskt, fick den "gamla" Ace L precis som jag beställt. Ska bli riktigt kul att höra
om den är lika bra som ryktet säger. Har bara hört den i mässmiljö och där lät den iaf bra.

/F
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/04/03 :  00:06:08  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Den är kanonbra. Och så glimmar den härligt rött dessutom.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/04/03 :  08:54:36  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
okej, hoppas på en liten recension när du lyssnat in dig då! Jag har funderingar på att plocka en ACE från needledoctor, där har dom nämligen den nya versionen med Gyger S nålen... Annars blir det att vänta tills den kommer till sverige.
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2008/04/03 :  12:09:41  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Har inte hunnit längre än till monteringen än, pysslar med det just nu. Har en Opus 3 Cantusarm och den är rätt
pillrig att montera och justera, längtar vid dessa tillfällen tillbaka till de mer normala armarna jag haft tidigare...
Blir nog ett flerdagarsprojekt det här, måste tyvärr sticka in lite jobb mitt i det roliga....

/F
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/04/06 :  10:30:01  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Fått igång den?
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2008/04/06 :  13:02:20  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Nu spelar den, har lagt många timmar nu åt att justera och fixa men tycker att det distar ibland
men det ska nog ordna sig. Låter bra gör den iaf. Disten kanske beror på riaa-steget, Benzen har det dubbla i utnivå
mot SPUn jag hade tidigare.

/F
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/04/06 :  16:25:48  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Nä, distar den? Innerspåren eller var som helst på skivan? Vad kör du med för protractor?
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2008/04/06 :  16:32:24  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Jag har en tangentialarm så problemen ligger nog kanske i att jag inte fått till nåltrycket.
Ska låna mig en bättre våg så får vi se.

/F
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/04/06 :  16:39:24  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Okej. För just nåltryck bias etc. så kan jag rekommendera HiFi news test LP. Där justerar man nåltryck och antiskate tills all dist försvinner. Och nåltrycket behövs oftast vara mycket högre än vad man tror, iallafall på dom pickuper jag testat med. Så kör på det högsta angivna nåltrycket först och främst, det skadar ju inte skivorna på nåt sätt, snarare skonar dom.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000