| Author |
Topic  |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2008/04/09 : 11:50:25
|

Är det någon som har "kläm" på hur en pick-up äldras?
Är pick-up:er "färkvara" med "bäst före datum"?
Eller funkar pick-up:er som vin, bätter med åren?
Väldigt nyfiken! Gubben i Kalmar
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2008/04/09 : 12:37:30
|
| Där sitter en gummiupphängning som stelnar med åren och när man ej spelat den efter ett tag. Så pickuper är färskvara så som jag fått det förklarat. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6804 Posts |
Posted - 2008/04/09 : 14:20:52
|
En pickup's konstuktion i sig är en långlivad sak spolar, chassi kan användas länge medans gummiupphängningen har en tendens att ta slut (asimov66) men vissa tillverkare gjorde bättre ifrån sig så att gummit håller länge (shure vissa modeller). MM puppor brukar man kunna byta nål på och då slipper man köpa nu pickup vissa tillverkare av MC har så att man kan få byta till en "ny" pickup om man lämnar in sin gamla när nålen är slut.
Men jag tror inte att en pickup är helt slut när nålen har gjort sitt det har man hört av många handlar och det anser jag att det är ett försäljningstrick.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
|
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/04/09 : 19:51:12
|
@ Gubben i Kalmar: Hei, Hva mener du med spørsmålet ditt, lurer du på om de taper kraft etter en tid, eller lurer du på om de kan forandre posisjon i puen? mvh |
Musica, dona vobis pacem |
Edited by - tkr on 2008/04/09 19:52:25 |
 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2008/04/09 : 20:35:20
|
Nja..... jag vill få en klar bild av vad som händer med en "puppa" under inverkan av tid.
Om det är "gummi" inladdat i konstruktionen så är det som "asimov66" säger, den hårdna med tiden. Då borde signalen ut minska. kanske också "frekvensgången", troligtvis tappa diskant. Sen beror det på om man använder "naturgummi" eller konstgjort.
Plasten är inte heller den stabil utan bryts ner av ozon solljus och annat. Men magneten/erna om dom är "konstgjorda" kanske också tappar "kraft". "Äkta" magneter är stabila om vi håller oss inom ett antal tiotals år.
Det skulle vara givande att få veta vad för materialkvaliteer som används. Ett studiebesök på Ortofon skulle sitta fint. Eller har någon varit där?
Fortfarande väldigt nyfiken!  Gubben i Kalmar
|
 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6804 Posts |
Posted - 2008/04/09 : 20:51:39
|
Jag har en Shure puppa (M75 T2)från 72 och den spelar häcken av min Grado gold jag köpte för ett par år sedan så materialet plasten m.m är fortfarande intakt, minus min modd. Har även en Pickring XVS 5000 liggandes men den har inte heller visat några ålderstecken.
För att svara på din fråga, nä någon försämring av ljudet är det inte på sikt dvs om nu ingen kan bevisa motsatsen.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
|
tkr
Member

551 Posts |
Posted - 2008/04/09 : 21:24:35
|
Vel. Nålen slites jo etter en tid...men vi snakker om en brukstid på typisk > 1000 timer, og selv etter det er jo puen spillbar, men kaskje ikke fullt så god... Jeg tror at de fleste vinylfreaker oppgraderer lenge før puene er utslitt, Har selv liggende 4 forskjellige puer, alle fullt brukbare, men som er blitt lagt bort fordi jeg har funnet noe bedre. Ellers er jeg enig med Asimov66 og Bubbel. Det som eldes er nålen (ved bruk) og gummiopphenget. Det er en lett match å skifte ut nål på en mm-pu, og en adskillyg dyrere affære å skifte ut nål på mc- pu. Det finnes en del firmaer som påtar seg jobben med å skifte bål på mc-pu, f.eks VDH, The Cartridge Man, og Jan Allaerts, Det finnes vel forskjellige teknikker for dette, noen skifter ut alt mens andre bare kutter nålefanen og limer på en ny spiss og nål.Ellers vil de fleste mc-pu produsentene ha en innbytteordning. mvh
|
Musica, dona vobis pacem |
Edited by - tkr on 2008/04/09 21:25:56 |
 |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts |
Posted - 2008/04/09 : 21:45:58
|
Det är som hjulupphängning och dämpare på en bil i skala 1:500 eller nå't; Om man kör lugnt håller det rätt länge.
Edit: Hänger gärna med på studiebesök på Ortofon. Det var en bra ide'. |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
Edited by - calle_jr on 2008/04/09 21:47:24 |
 |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2008/04/10 : 08:53:14
|
| Precis som tkr säger så kan man skicka iväg en MC pu till fabrik och få den ombyggd eller bara för en översyn. Har för mig att det ligger i storleksordningen 4-5 000:- och uppåt för en ombyggnad inkl frakter. |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2008/04/10 : 09:39:42
|
Det var en intressant diskussion! 
"Bubbels" M75;a borde vara ett konkret "riktmärke" för att ålder inte är direkt avgörande. Och att puppor inte nödvändigtvis är "färskvara". Jag "dök ner" i mina kära böcker och konstaterade att det finns åtminstone 11 st huvudgrupper av "gummimaterial" för Shure att välja bland. Ozonet verkar vara den kritiska faktor. Men gummit kan "kapslas in" och skydda mot ozon. Jag måste kolla om det finns någon "skiss" på hur en puppa är konstruerad. Eller vet Ni någon bra? Att i slutänden välja en puppa verkar vara en "ångestfylld historia". Det är inte bara ljudkvalite det handlar om.
Allt jämnt väldigt nyfiken! Gubben i Kalmar Tommy B
PS "Edit: Hänger gärna med på studiebesök på Ortofon. Det var en bra ide'." Jag har spionerat på många företag genom åren. Och det skulle vara ett sant nöje att få lägga "Ortofon under luppen" DS |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/04/10 09:43:48 |
 |
|
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2008/04/10 : 10:46:04
|
| jag har en men har ingen scanner :( |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |