HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Svenska picjuper?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/04/11 :  12:02:43  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
Har det funnits svenska pickup-tillverkare? funderade jag på. Ja, jag vet att AGA gjorde pickuper för avspelning av 78-or redan på 40-talet. De var försedda med safirstift. En bit in på 50-talet tillverkade AGA 3-hastighets skivväxlare och skivspelare med vändbara nålar för både vinyl och 78-0r. AGA tillverkade förstås skivspelare även längre fram i tiden, liksom Luxor m fl men där är jag inte säker på att pickuperna var av deras egen tillverkning. Det var kristallpickuper. De går väl knappast att definiera som hi-fi. De ger mycket distorsion och frekvenskurvan är inte rak. Ändå låter de väldigt livfullt och bra, lite åt Deccahållet (eller London som de numera heter).
AGA var också stora när det gällde biografutrustning och gjorde så kallade cellhögtalare, d v s flervägs biografhögtalare med horndiskanter. På horndiskanterna satt ställningar med kanaler (celler) som #8221;tvingade#8221; horrnen till bredare ljudspridning.
Några tillverkare av högtalarelement har vi väl inte haft sen Sinus lade ner?
I Danmark finns ju både pickuptillverkare, tonarmstillverkare (Mörck) och tillverkare av högtalarelement: ScanSpeak, Peerless and Vifa.
Och norrmännen har SEAS.
Det har gått utför med Sverige industriellt.

reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts

Posted - 2008/04/11 :  12:05:25  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ang. Sinus så tillverkas högtalarelement fortfarande. www.rauna.com

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/04/11 :  12:41:55  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
Tack för upplysningen. Det återupprättar i någon mån min tro på svenskt företagande. Jag förstår nu att det handlar om nischmarknad och inte massmarknad men i alla fall!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2008/04/11 :  19:36:29  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Jo, svenskt företagande är i botten. Vi tillverkar JAS samtidigt som det är synd att vi inte kan limma ihop lite pappkoner som era fruar aldrig aldrig tillåter er att släpa in i era vardagsrum. Frågan är: välljud eller död?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/04/12 :  08:18:33  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Men AGA tillverkade väl sina i Tyskland? Grundig hade väl något finger med i spelet?

Karlsson med högtalarna är det första jag tänker på, om vi talat Svensk HiFi. Han lät konstruera förstärkare också både rör och halvledare. Luxor har nämnts, som samarbete med Philips.

Sen finns det "småvolyms tillverkare". Hängivna själar som inte bara tänker på "profiten".

Forumets eget högtalarbygge är ett bra exempel på Svensk "extrem lågvolyms produktion" med hög kvalité.
Vad jag menar är att kompetens, konstruktions kapacitet finns, men volymen är låg för Svensktillverkat HiFi.

Vänligen
Gubben i Kalmar

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/04/12 :  09:58:51  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
Ja, AGA var ju ett stort konglomerat fram till slutet av 60-talet. Tyska AGA byggde t o m bilar på 20-talet. Sedan är det ju inte säkert att de konstruerades i samma land där de tillverkades. Det där orkar vi väl inte reda ut nu och som du säger, ligger lite vid sidan av hi-fi.
Stig Carlsson var kanske den verklige hi-fipionjären med sina "kolboxar".
Hur är det med mikrofontillverkaren Pearl förresten? Det är väl ett gammalt svenskt företag trots det engelska namet?
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/04/12 :  10:15:45  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Supras kabeltillverkning är väl ganska stor och världsberömd.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/04/12 :  12:45:37  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
Men Tommy Jenving startades väl i mitten av 70-talet? Vi snackar mer om pionjärer från 40- och 50-talet. Och där har vi väl ingen riktig motsvarighet till t ex Ortofon i Danmark? Jag nämnde själv Pearl men de tillverkade nog inte studiomickar i början, utan enklare mikrofoner "för scen och kabaret".
Rätta mig gärna om jag har fel. Jag påstår inte att jag kan den svenska hi-fi-historien.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000