HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Om HiFiForum
 HiFiForum.nu - Nyheter och information
 Bildservern strular
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2009/03/02 :  20:31:47  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply
Precis därför jag inte har det. Blir det tex en konflikt med en leverantör så går det att peka om och man är inte i händerna på dom. Tyvärr fler som råkat ut för det.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/03/02 :  21:56:15  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Jag kör loopias dns-tjänst. Den funkar alldeles utmärkt och har en sida man själv kan logga in på och lägga till/peka om/ta bort domäner etc. Även forwarding av mailadresser inom domänen kan definieras. Klarar också dynamisk ip. Ett billigt och bra alternativ, tycker jag. Om det är rätt för hififorum vet jag inte men att behöva hosta upp med 6000 för att få med sig en adress är rena lurendrejeriet tycker jag! Hoppas det går bättre nu!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/03/02 :  22:40:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja då, det skall säkert lösa sig. Men de har inte fått liv i bildarkiv.hififorum.nu än...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2009/03/03 :  02:55:16  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Finns det inga former av avtal man kan göra när det handlar om domännamn? Blir ju gärna hårdvaluta när de vet vad de har handskarna på annars..?

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/03/03 :  06:56:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jovisst gör man det. Problemet är att vi är väldigt små skruttar jämfört med övriga kunder. Därmed hamnar vi lägst på prioriteringslistan. Nu är det här serverproviderflytten väldigt längesedan så "preskribtionstiden" har runnit ut. Det vara bara det att jag hade glömt hur struligt det var.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2009/03/03 :  12:11:54  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply
Om den bildservern som ni ska använda bara är en temporär lösning kan det vara en god ide att flytta domännamnet och dns till en ny och bättre leverantör. Då löser i det förhoppningsvis snart nu och även har det redan klart för nästa gång.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/03/03 :  18:09:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
bildarkiv.hififorum.nu hehehehe, nu har de fått rätt på sitt misstag.

Även om det tog en stund så är de faktiskt inte helkass. OCH de besparar mods/admins en massa jobb.

Jag skall dock gå vidare och kolla om jag kan flytta DNS-provider. Jag har andra idéer som jag inte kommer att orka med om det skall strula på det här viset varenda gång man vill göra något.

@Manga X, idag fick jag en DHL-sedel.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/03/04 :  13:35:19  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
sådärja, nu skall nog bilderna börja trilla igång från interrims-servern.

Jag provkör lite här med några bilder från idag.

PAC kan berätta mer om vad vi ser:




För den intresserade så är det blåa vilddjuret på bild en ädel italiens kärra: Alfa Romeo 159 sportwagon 1.9JTDm.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/03/04 :  13:41:15  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vilka små monster

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/03/04 :  13:44:01  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
vi män gillar väl monster Tobbe??? Riktiga prylar väger, oavsett om det gäller espressomaskiner, hifi eller servrar.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/03/04 :  13:44:48  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Notera PAC's min när han antar "lyfta TV"-posen, notera också den blåa ww-skåpets reggnummer...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/03/04 :  14:07:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kolla in bildadresserna! Det är ju bara helt underbart att bildarkivet lever igen!

Nu har vi lite sorteringsarbete kvar med gamla backuper för att allt skall bli som det var på vår gamla server. Men bildtrådarna lever igen.

Ett oerhört stort tack till Lindgren och Manga X

quote:
Vilka små monster
Japp! Den jag bryter ryggen med kommer att bli vår bildarkiv-server. Den är donerad av Manga X och kommer att sättas upp med alla diskar och bilder som kan behövas. Om det är någon som har några gamla serverhårddiskar ligganda tar vi tacksamt emot dem till det här projektet.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/03/04 :  14:11:43  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
USCSI diskar då, alla storlekar emottages tacksamt, ju större desto bättre.
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2009/03/04 :  15:01:38  Show Profile Send Nygga a Private Message  Reply
Detta uppskattar nog många här på forumet mycket, bla jag.

Tackar, tackar


Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/03/04 :  15:05:04  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
HAHAHA, är det SÅÅ den ser ut??!?

LOL liksom, då får vi ju pimpa up consollen också.

PS, jag skall merga de olika backupperna snart så alla bilder finns på ett ställe.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/03/04 :  15:06:15  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
bild också...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/03/04 :  18:09:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Nu funkar de gamla bilderna igen! Tack alla som gjort detta möjligt!


quote:
Detta uppskattar nog många här på forumet mycket, bla jag.

Tackar, tackar




Det är Lindgren och theseal som gjort jobbet och bilderna husseras i Lindgrens "hairy beast". Så hairy beast är för tillfället bildarkivet.hififorum.nu. Enormt stort tack till Lindgren och theseal.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/04 :  18:24:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vilken färg på pälsen har du valt till den nya ?
*VIKTIGT*

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/03/04 :  18:58:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nja, det blir nog ingen päls på den nya servern tror jag. Men om så vore, vilken färg skulle den ha tycker du?

Vi jobbar fortfarande med bilderna och fär att återskapa strukturen ur flera gamla backuper. Så det komemr att dyka upp fler och fler bilder allt eftersom.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/04 :  19:04:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Rosa o svart såklart med nån läder eller lackrem


*edit*
Hur blir det med upload när allt är klart ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/03/04 19:04:49
Go to Top of Page

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2009/03/04 :  19:10:44  Show Profile Send osborne a Private Message  Reply

Bra jobbat grabbar.
Nu är det igång igen.

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/03/04 :  19:28:05  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Till de som eventuellt funderar på börja ladda upp bilder igen, det går INTE att göra för tillfället. Det finns ingen anledning att pm:a mig pm lösenord eftersom inte ens jag kan logga på nya burken. Den lösning vi har just nu är dessutom temporär.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/03/04 :  19:48:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det förstod nog dom flesta redan, tänkte mest på hur det ser ut inför framtiden :-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2009/03/04 :  20:22:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det vi kör på just nu är en interimslösning. Eftersom det är en kortvarig lösning orkar vi inte med administrationsjobbet för 5000+ medlemskonton. Så, fram till sommaren kommer det fortfarande inte att gå att ladda upp hos oss.

På den nya servern vill vi ha medlemskonton som vanligt. Så den dagen vi går över på servern som Manga X donerat tar vi tag i att administrera nya konton.

Det är ingen som har SCSI-diskar liggande?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/03/04 :  20:34:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
SCSI i all ära och glans, men det blir ju betydligt billigare med Sata-diskar. Modärna sator är ju väldans bra. 3 st 1 TB diskar i en Raid-Z setup är ju inte illa på nått sätt. http://en.wikipedia.org/wiki/Non-standard_RAID_levels#RAID-Z
Länge leve ZFS!
Jag skulle tro att det både blir säkrare och billigare. Men det är min gissning. Hastigheten är ändå bättre än vad uppkopplingen är, skulle jag tro, så det borde inte vara nått problem.


Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000