HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hos byZan (är resan slut..................sid 51?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 51

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/28 :  18:12:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Det påskkycklinggula elementet är MAGISKT. Sen är diskanten och basen helt perfekt integrerade kring det. UNDERBART!!!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/01/28 :  20:08:34  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag hoppas på fler tillfällen hos byZan.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/01/28 :  20:31:48  Show Profile Send byZan a Private Message
huzze - roligt att du uppskattar det du hör när du är här, tack

bearwik - du är alltid välkommen

Edit: fetstilade

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2011/01/28 20:32:27
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/01/28 :  22:41:09  Show Profile Send huzze a Private Message
Så här enkelt är det. Jag har sagt det, men tror inte jag skrivit det här. byZans anläggning är det bästa jag hört. Någonsin. Whatsoever. Jag har hört dyrare och bättre anläggningar. De har alla låtit sämre. Oavsett om det varit på mässa, eller uppställt i butik. Det som möjligtvis kommer i närheten var Focal Scala Utopia i Svanårummet hos Audio Concept, men de saknade den sista lilla udden som finns hos byZan.

Hemma har jag nu fått till ett allroundsystem som även klarar dåliga inspelningar och skramlig hårdrock utan att bli jobbig. Det spelar laid-back, lättlyssnat och utan att något sticker ut. Basen går ner dit den ska och rummet spökar inte allt för mycket på de nivåer jag spelar. Mellanregister/diskant kan kännas lite återhållen, men bidrar till den behagliga klangen. Alla detaljer hörs tydligt och det är inga som helst problem att följa med varje musiker. Dock saknas det säkert en hel del vad gäller bredd, djup, höjd och ljudbild då det inte är något jag prioriterar i mitt lyssnande. Sitter ändå aldrig i sweetspot.

Nog om mitt. Nu om ditt.

Basen: Vi har ungefär lika stor membranarea, åtta sjutummare är marginellt mindre än fyra tior. Med större låda, kärnkraftverk till drivning och ett bättre rum, så är basen än mer artikulerad och snäppet snabbare och mer hårdslående med B&W än hemma. De går lika djupt, men B&W har mer pondus och det verkar inte finnas några störande rumsresonanser, trots att jag prövade dem hårt med U2 - Love Is Blindness, där riktigt tjock bas med extra loudness dånar på inspelningen utan att någonsin stanna av.

Diskanten: Här känns det väldigt lika. Möjligen är B&W ett snäpp mer avslappnade i toppen utan att tappa något. Diskanten försvinner med B&W, det gör den aldrig riktigt hemma.

Mellanregistret: Det gula guldet. Det är här allting händer. Maken till mellanregister har jag aldrig hört. Här finns allt som jag har hemma plus extra av allt. Större detaljeringsgrad utan att bli analytiska. Mer dynamik. Både makro- och mikro eller vad vi nu ska kalla det. Inget försvinner eller drunknar, allt presenteras på ett otroligt avslappnat vis och det är väldigt lätt att följa med precis allt som finns inspelat. Så till det fantastiska. Här försvinner högtalarna. Det målas upp en scen framför mig oavsett om jag vill eller inte. Även här sitter jag på kanten. Det spelar ingen roll. Det blir en ljudbild långt ut åt båda hållen och även ett djup på inspelningarna. Jag kan inte nog beskriva hur fantastiskt det faktiskt låter.

Realismen som uppstår när det spelas på vinyl går knappt att beskriva, jag har ju redan använt alla superlativ...

Avslutningsvis, min anläggning har nu kommit så nära mina egna preferenser som jag möjligtvis kan med mina förutsättningar och är naturligtvis den referens jag utgår ifrån när jag lyssnar på andra anläggningar. Min ultimata referns står däremot hos byZan. Tack för att du delar med dig av den! Tack för att jag får komma över och lyssna, fika och diskutera hifi och musik!

Edited by - huzze on 2011/01/28 23:17:27
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/01/28 :  23:34:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hmmm.... det var ganska fina ord Huzze... inte utan att man blir lite sugen på att lyssna till en dylik setup någon gång. Redan här i tråden har det varit godis för ögat.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2011/01/28 :  23:44:52  Show Profile Send PärR a Private Message
Kul!

Har förstått att ByZan har något väldigt spännannde i huvudsak byggt på vinyl.
Jag har tyvärr inte haft någon "hemma hos kväll" men vore intressant att delta med flera av er övriga.

Som några av er vet så har jag haft fokus på den digitala domänen, och har f.n en komplett dCS Scarlatti rigg samt Mark Levinson 32 + 33 H och sedan jag kompletterade med Wilson Maxx 3 så har jag kommit långt i sökandet efter ett ideal jag har sökt (har tagit 20 år + förvisso)

Kanske kan man få möjligheten att delta på alla era utbyten framöver.. Uppskattas

/Pärr
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/01/29 :  07:36:33  Show Profile Send byZan a Private Message
huzze - jag blir men också otroligt för vad du skriver.

Det finns bara ett litet men i det hela! Hur ska jag våga bjuda hem någon annan på hifi-fika med risk för att inte få så fina omdömen och lika fina ord skrivna i min tråd?
De personernas ljudideal och intryck kanske är annorlunda, helt annorlunda. De kanske inte ens lyssnar till det som spelas, musiken alltså, utan letar efter fel och brister i rum och utrustning. Vi kanske inte pratar samma språk ens och då är risken att det kanske blir andra ord skrivna, ord som har negativ laddning och det vill jag ju inte höra, eller?

Nä, det riskerar jag inte! Jag ramar in huzzes senaste inlägg och sätter den på väggen. Hädanefter får jag nog helt enkelt sitta på min kammare alldeles ensam och lyssna.

Nej då, det ska jag inte alls göra. Jag kan mycket väl låta fler få ta del av min anläggning och jag bjuder gärna på fika också. Det är bara ett litet problem och det är att det är alldeles för många som vill komma hit och det är ju iof roligt men kan bli lite jobbigt också (jag bor inte ensam). Så ni som vill ska inte ge upp, det kanske fungerar någon gång i framtiden.

PS som ni förstår så har jag har inget emot konstruktiv kritik, det är faktiskt därför det låter som det gör hemma hos mig. Jag har inte gjort det här på egen hand och passar samtidigt på att tacka alla som hjälpt mig på resan DS

//byZan

Edit: text tillagd

Edited by - byZan on 2011/01/29 07:44:49
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/01/29 :  08:27:12  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Hmmm.... det var ganska fina ord Huzze...

Överväldigande ord skulle jag vilja säga
quote:
Redan här i tråden har det varit godis för ögat.

Tack
quote:
Kul!

Har förstått att ByZan har något väldigt spännannde i huvudsak byggt på vinyl.

Vinylen är grädden på moset
quote:
Jag har tyvärr inte haft någon "hemma hos kväll".......Som några av er vet så har jag haft fokus på den digitala domänen, och har f.n en komplett dCS Scarlatti rigg samt Mark Levinson 32 + 33 H och sedan jag kompletterade med Wilson Maxx 3 så har jag kommit långt i sökandet efter ett ideal jag har sökt (har tagit 20 år + förvisso)

Synd, för jag är nyfiken och skulle gärna lyssna till din anläggning
quote:
Kanske kan man få möjligheten att delta på alla era utbyten framöver.. Uppskattas

Erfarenhetsutbyten är aldrig fel

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2011/01/29 :  08:32:56  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Jag satt helt tyst hela vägen hem igår, telefonen ringde... men jag svarade inte. Hur skulle jag kunna förklara vad jag just hade upplevt. Herregud, sanslöst imponerande system. Allting spelades upp med bästa betyg, aldrig hört ett system som får högtalarna att försvinna som detta system. Jag vart så torr i munnen så jag var tvungen att gå på toa och dricka vatten, märkte inte ens att jag satt och gapade....

Nu vet jag hur långt det går att ta den här karusellen .

Har aldrig varit särskillt imponerad av B&W, tills igår.. ! vilken jävla dynamik och samtidigt som det var superdetaljerat och nästan snuskigt luftigt. Jag är i chock !

Basen 5 stjärnor
Mellanregister 5 stjärnor
diskanten 5 stjärnor
Ljudbilden 5 stjärnor
dynamik 5 stjärnor

Vinylen vill jag inte ens gå in på, det kanske var det absolut sjukaste jag hört i hela mitt liv.....

[i][purple]
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/01/29 :  08:49:43  Show Profile Send byZan a Private Message
Gozzi - roligt att du tog dig tid för en stunds musiklyssnande och att du gillade vad du hörde
Alltid lika trevligt att umgås med trevliga och likasinnade personer.

Stjärnklart -tack

Se nu till att hålla strupen fuktad och tungan rätt i munnen nu när du ska ut på jakt

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/01/29 :  18:35:16  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Det är bara ett litet problem och det är att det är alldeles för många som vill komma hit och det är ju iof roligt men kan bli lite jobbigt också

Har den fullaste förståelse för detta, det är en bieffekt av att ha en anläggning som har en dragningskraft som ett mindre turistmål. Många blir nyfikna. Hade du haft en Ferrari så vore det många som vill ha en provtur runt kvarteret.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/01/29 :  19:12:44  Show Profile Send byZan a Private Message
guy gadbois -

Tack för inlägget och förståelsen

Tur att jag inte har råd med en Ferrari då

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/02/20 :  11:28:17  Show Profile Send byZan a Private Message
Förhoppningsvis kommer jag om någon vecka eller två att testa lite nya prylar här hemma.
Väntar bara på att den digitala källan kommer till Sverige och hem hit.
Prylarna är tänkta att bli permanenta i fritidshuset när det är klart efter ombyggnationen (september kanske). Under tiden så kommer jag att ha två system igång hemma

Ska bli roligt att höra om det blir som jag tror, eller kanske inte Jo jag är rätt övertygad om att jag kommer att gilla det jag kommer att få höra.
Jag lovar att skriva i tråden om hur jag tycker det blev.

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/02/20 :  12:30:57  Show Profile Send huzze a Private Message
Två system kräva ett par högtalare...

EDIT: På väg från Malmö v8?

Edited by - huzze on 2011/02/20 12:32:06
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/02/20 :  14:49:28  Show Profile Send byZan a Private Message

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/02/20 :  16:51:20  Show Profile Send huzze a Private Message
Hmmm lite hjälp med inkoppling och lyftning i slutet vecka 8?
Go to Top of Page

Gozzi

953 Posts

Posted - 2011/02/20 :  18:02:54  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Spännande...:)

[i][purple]
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/02 :  19:35:25  Show Profile Send byZan a Private Message
På lördag eftermiddag levereras det 2 paket

Men saknar ännu info om när det andra paketet ska komma

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/03/02 :  19:43:36  Show Profile Send huzze a Private Message
Var ska du installera detta så länge? En trappa upp? Du behöver definitivt bärhjälp!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/03/02 :  19:52:00  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag kan också bära...

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/02 :  19:58:36  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Var ska du installera detta så länge? En trappa upp?

Sch.... hon vet inget ännu

Tack för erbjudandet grabbar! Men jag tror inte det är bra att ha er hemma när paketen anländer oannonserat för hon, denna där

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2011/03/02 20:00:32
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/03/02 :  20:18:31  Show Profile Send huzze a Private Message
Hon, denna där, din älskade fru, inte veta? Farligt, farligt...
Go to Top of Page

Gozzi

953 Posts

Posted - 2011/03/03 :  16:14:44  Show Profile Send Gozzi a Private Message
jag vet hur det är, har sagt att mina nya högtalare är diskreta..:)

[i][purple]
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/04 :  18:49:19  Show Profile Send byZan a Private Message
Idag vid middagen var jag tvungen att ta upp mitt lilla projekt och då även fråga om vardagsrummet fick vara ett testrum?

VA!

Har du inte nog med prylar? Det är ju ett halvår kvar innan ombyggnationen är klar!

Jo men...... du vet hur noggrann jag är innan jag bestämmer mig för något jag vill ha när det gäller sådana här saker...bla...bla...

Okej då! Men du dammsuger och städar vardagsrummet själv så länge de står där. Självklart älskling

Nu inväntar jag morgondagen och en provlyssning

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/03/04 :  19:13:57  Show Profile Send huzze a Private Message

Att hon inte satte dig på våtrummen också...
Go to Top of Page
Page: of 51 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000