HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hos byZan (är resan slut..................sid 51?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 51

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/06 :  18:41:06  Show Profile Send byZan a Private Message
p-pan - tack Hoppas du ursäktar bildkvaliteten

Text från B&W:
Till den vita Signature Diamond har man valt italiensk Grigio Carnico-marmor, vars raffinerade gråsvarta marmorteckning är en upplevelse i sig. Till Wakame-modellen har man valt en djupsvart Belgian Black. Tillverkningen av marmordiskanthuset är så komplicerad och kostsam att Bowers & Wilkins faktiskt funderade på att göra den svarta versionen i polerad Marlan istället. Men idén skrotades, det skulle inte vara en Signature om man valde andra lösningar än den ultimata!

Edit: konstiga tecken togs bort

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2011/03/06 18:44:42
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/03/06 :  18:45:27  Show Profile Send bearwik a Private Message
quote:
Onödiga att köpa redan nu innan ombyggnaden är klar
- Säkert onödigt dyra också
- Du är inte klok sa hon också

Tänk så väl hon känner dig!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2011/03/06 :  19:02:24  Show Profile Send p-pan a Private Message
Kvalité på bilderna ????

Här är det väl objektet som är det viktiga

Bildkvalité och Tigers Grey Eye är sällan "kompisar".
Jag har försökt fota mina 805:or med lika-samma lack och bilderna har aldrig riktigt gjort
högtalarna rättvisa.

Angående diskanthuset...

jag får en känsla av att det är en hel del handtillverkat i den processen.
Ska det vara så ska det, dussinprylar är sällan lika känslomässiga som custom made.

Hoppas du blir nöjd och jag väntar med spänning på lite mer "inlyssnade" ljudbeskrivnigar.

Edited by - p-pan on 2011/03/06 19:02:55
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/03/06 :  19:20:19  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
- Onödiga att köpa redan nu innan ombyggnaden är klar
- Säkert onödigt dyra också
- Du är inte klok sa hon också
Onödigt att chansa när det äntligen går att få tag på ett par
Nejdå, transporten från Malmö var billig
Det sista vet jag inte om jag ska bestrida
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2011/03/07 :  14:39:16  Show Profile Send ryst a Private Message
De är rätt läckra de där "avloppsrören". Men låter de bättre än t.ex 805D? Har bara lyssnat på dem i butik men det var ju ett par år sen. Grattis till ett intressant köp

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/07 :  16:20:33  Show Profile Send byZan a Private Message
Självklart så kommer det lite info efter att jag lyssnat lite mer på avloppsrören
quote:
Men låter de bättre än t.ex 805D?

Det tog inte många sekunder för att avgöra det, svaret blir ett tveklöst ja
quote:
Det sista vet jag inte om jag ska bestrida

huzze - Vill du inte komma och lyssna?
quote:
Tänk så väl hon känner dig!

Det är ju just det som kan vara ett problem ibland

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/03/07 :  16:31:48  Show Profile Send huzze a Private Message

Passar fredag?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/03/07 :  19:08:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Se där ja! Det dök ju upp lite bilder till slut...
Och de visade på ett par förbaskat läckra högtalare. Ser fram emot dina lyssningsintryck när du känner dig redo.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/10 :  21:42:18  Show Profile Send byZan a Private Message
Har flyttat på högtalarna både hit och dit, vinklat in/ut, ett otal gånger och kan konstatera att jag inte har hittat den perfekta placeringen än. Men jag vet också att jag inte har den ultimata förutsättningen heller, detta eftersom jag bara kastat ut dem i vardagsrummet för testkörning.

Jag återkommer med intryck och då troligen efter helgen.

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2011/03/11 :  09:14:28  Show Profile Send tian a Private Message
Hehe grymt...
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/11 :  10:48:59  Show Profile Send byZan a Private Message
tian - tack

Med tillåtelse av denna där ni vet(hon e för go) min fru, så har jag roddat om i testrummet och spelar nu utan sidoreflexer och med lite basstöd från väggen bakom, sedan har jag akustikreglerat med en matta framför också. Nu börjar det hända grejer ska i helgen försöka få till det så optimalt det går med de nya förutsättningarna. Kanske tumstock och revaxör kan vara till hjälp för att optimera testen

På återhörande
//byZan

Edit: text

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2011/03/11 10:50:46
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2011/03/11 :  11:01:37  Show Profile Send matta a Private Message
"...sedan har jag akustikreglerat med en matta framför också", med mig framför! Det kan inte bli bra

Riktigt snygga högtalare måste jag säga! Antar att det låter snyggt också

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2011/03/11 :  15:16:27  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Jäkligt annorlunda högtalare du köpt, ska bli kul att höra dina kommentarer efter helgen...

[i][purple]
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/11 :  16:24:48  Show Profile Send byZan a Private Message
matta - en dag kanske du ligger där och lyssnar, men då är det nog fullt med annat folk i sweetspot
Tack, det är nog de gör, låter snyggt alltså

Gozzi - jäkligt annorlunda 2-vägare, mindre, låter kanske lite annorlunda också, men samma tillverkare som de större

Edit: felstavning

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2011/03/11 18:31:37
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/12 :  09:37:09  Show Profile Send byZan a Private Message
Några nya bilder som är tagna efter ommöbleringen och en uppställning som alla tycks gilla

Inga manipulerade foton här inte, är bara glad att jag får in bilderna i forumet

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/03/12 :  11:18:49  Show Profile Send huzze a Private Message
Sista bilden som äntligen avslöjar att de inte är svarta var fin!

Hifigroda? Jag kanske hoppar över i veckan som kommer.
Go to Top of Page

wakkz
Starting Member

9 Posts

Posted - 2011/03/13 :  19:59:53  Show Profile Send wakkz a Private Message
Herregud byzan du är då inte klok någonstans :D

Funderade faktiskt lite över dom högtalarna innan idag. Hade varit kul o provlyssna!

Riktigt fint! Grattis!

Mcintosh C500T, MC501(2), MCD500 - ClearAudio Concept - MIT Powerbar-Z - B&W 803 Signature
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/13 :  20:27:46  Show Profile Send byZan a Private Message
Tack wakks

Long time no hear

Dörren står öppen, så det är bara att slå dig ner i fåtöljen och lyssna

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/15 :  16:07:53  Show Profile Send byZan a Private Message
Högtalare till fritidshuset är nu införskaffade och nedan kommer mina tankar och intryck.

Jag har faktiskt våndats över vad jag ska skulle ha för anläggning i fritidshuset efter det att sonen snodde den tidigare anläggningen. Jag funderade i olika banor och kom tillslut fram till att jag skulle ha en minimalistisk anläggning, en anläggning som enbart skulle spela upp från digitala källor. Jo, så skulle det bli. Orkade inte fortsätta släpa vinyl- och cd-skivor fram och tillbaka helt enkelt.
Så när beslutet väl var taget så började sökandet, sökandet efter högtalare, dac som skulle passa mina monoblock som stått på avbytarbänken nu i snart ett år. Sen hade jag också bestämt mig och lovat mig själv - att denna gång så skulle budgeten hållas.

Sökandet/jakten var igång, butiker, mässor, internet, andras omdömen och erfarenheter samlades in och lades i ryggsäcken, det blev mycket ett tag nu, puh!
Det första jag bestämde mig vet ni redan och det var ju att mina Classé M-400 monoblock skulle behållas och skulle få stå för drivkraften. Att någon typ av dac/förförstärkare skulle matchas in var ju också en sak att ta tag i. Nu var jag ute på hal is#8230;.hade inte en susning om hur jag skulle börja den jakten. Vet inte om jag vet så mycket mer nu heller om jag ska vara ärlig.
Visst attan, lagringsplats för musikfiler skulle jag ju också ha, vad göra för en som inget visste om detta? Ut på internet igen och försöka förstå vad som skrevs i ämnet och sedan bara bestämma sig, enkelt? Nä, men jag bestämde mig ändå och så skulle det få bli!
Högtalare då, vad skulle jag välja för högtalare? Jag lyssnade på många kompetenta högtalare som visade sig passa mitt ljudideal och som jag skulle kunna leva med, både stativ- och golvhögtalare. Men ville jag ha stativare och kanske missa den botten jag är van vid? Eller skulle det bli ett par golvare trots att jag inte ville ha alltför stora högtalare? Skulle det få låta helt annorlunda eller skulle mitt ljudideal få bestämma, det var nästa fråga?

En dag mitt i mitt sökande så dök det upp ett par begagnade Bowers & Wilkins Signature Diamond i wakame utförande på marknaden. Hmm, 2-vägare, hur blir det med basen då, hmm? Men de är ju i och för sig inte så stora, men dyra, mycket dyra, hmm!

Jag hade hört dessa högtalare ett par gånger men aldrig riktigt fått grepp om hur de egentligen lät i alla register. Jo jag vill minnas att jag gillade karaktären och att de lät bra, mycket bra, jag tyckte dessutom att de var läckra på något vis. Operation leta fakta på internet började igen och initierade källor blev utnyttjade. Inte så många superlativ i pressen där det togs hänsyn till vad de kostade, men många fina lovord om hur de var byggda, materialval och att de lät förbaskat bra om de matchades med rätt elektronik i rätt miljö.
Kittlande tanke att få äga och ha ett par Classe M400 och ett par Signature Diamond (som endast finns i 500 ex world wide) i det tänkta rummet ute i fritidshuset. Jag funderade ett tag och inbillade mig att matchningen skulle bli riktigt bra och uppfylla de andra kriterierna jag hade också. Det finns som sagt bara 500 ex world wide, så tanken på att hitta ett par för att ta hem för provlyssning eller lyssna hemma-hos någon i närheten var nog bara att glömma innan köp. Äh va f*n, jag hade ju redan bestämt mig mentalt så jag slog till och köpte högtalarna. Det var på min magkänsla och mina erfarenheter som jag slog till. Det värsta var att jag återigen spräckte den tänkta budgeten, igen!!!

Nu väntar jag på min dac/förförstärkare som jag tror och hoppas blir den sista pusselbiten som faller på plats för att jag förhoppningsvis ska få min minimalistiska anläggning att ljuda så som är tänkt.

Nu ser jag mig själv sitta i fåtöljen i stugan, lyssnandes på välljudande produkter och på musik som jag gillar och som berör, det är bara ca 6 månader dit.

Men innan jag kommer till den dagen så får jag fortsätta ha högtalarna hemma i vardagsrummet. Högtalarna har jag haft en dryg vecka nu för utvärdering och tänkte därför delge er mina intryck. Jag har ju lovat er det!

Varför; Mitt i mitt sökande efter ett par högtalare som skulle passa mig och de kriterier jag hade så dök det upp en annons som jag nappade på. Nu är högtalarna mina och jag ångrar mig inte för en sekund. Jag tycker de är både läckra, välgjorda och passar mitt ljudideal, sen är jag övertygad om att de kommer att passa in där de ska stå och spela också.

Mina kommentarer och omdömen; Det finns nog många olika omdömen om de här högtalarna, men jag vet inte om alla stämmer överens med mina egna som kommer här...
Luftigt, detaljrikt, artikulerad och snabb bas, äh, jag orkar/vill inte försöka vara någon som ska försöka skriva med de rätta orden, jag skriver på mitt vis om vad jag upplevt fram till idag.

Högtalarna är grymma på att plocka fram detaljer, diskant- och mellanregistret spelar sagolikt utan att vara för analytiska. Basen har inte samma botten som mina 800D (taskig jämförelse kanske) men lirar fantastiskt fint tillsammans med övriga register. Det här är högtalare som inte rockar skjortan av en, men de presenterar ett sömlöst och elegant ljud, ett ljud som får mig att njuta varje gång jag lyssnar.

Jag är övertygad att många kommer att gilla det de kommer att få se och höra om tillfälle ges.
Därmed inte sagt att alla skulle vilja ha eller köpa ett par.

Sammanfattning; Älskar båda typerna av mina högtalare men på olika sätt. När det gäller Signature Diamond så spelar de kanske lite mer åt hifi hållet, dock utan att bli för analytiska, medan 800D spelar lite varmare, lite mer laidback, med mer pondus utan för den skull tappa i detaljrikedom.

Tack alla ni som gett mig fakta och upplysningar som fick mig att införskaffa ett par av de bästa högtalare jag tror kommer att trivas tillsammans med mig ute i stugan.

//byZan

Edit: ord som saknades är tillagda

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2011/03/18 16:31:11
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2011/03/15 :  16:56:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Baserat på de gånger jag hört samma högtalare så har du nog prickat beskrivningen ganska bra. Det du säger stämmer väl med vad jag hört i andra system.
Grattis! de kommer ge många goa musikstunder.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/15 :  17:40:08  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Baserat på de gånger jag hört samma högtalare så har du nog prickat beskrivningen ganska bra. Det du säger stämmer väl med vad jag hört i andra system.

Det var roligt att höra
quote:
Grattis! de kommer ge många goa musikstunder.

Tack! Det tror jag också

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/03/15 :  18:41:47  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Men j-vlar vad fint trä det var på dem! Trodde också först att de var svarta.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/18 :  18:10:51  Show Profile Send byZan a Private Message
Tycker mig kunna spela på relativt låg volym utan att något går förlorat, förutom ljudtryck då och det uppskattas av den (läs denna där) som är både kvälls- och morgontrött.

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2011/03/18 :  18:23:00  Show Profile Send huzze a Private Message
Spela lågt är viktigt!
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/18 :  22:09:18  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Spela lågt är viktigt!

Det känns som om jag uppskattar det mer nu när jag lyssnar via Signature Diamond av någon anledning
Får se om den känslan blir bestående eller om det bara är nyhetens behag

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page
Page: of 51 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000