Author |
Topic  |
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2011/03/20 : 16:59:17
|
Så har jag fått en kopp söndagskaffe tillsammans med Signature Diamond. Otroligt snygga högtalare, med ett hantverk som är av yttersta toppklass. Blev dock förvånad över hur små de är, runt 90 höga? Dessutom mycket snyggare i verkligheten än på bild.
Hur lät det då?
Stort. Öppet. Luftigt!
Precis som i rummet de står i med hundratals m3 luft, så spelar de väldigt korrekt och detaljerat. Mycket detaljerat. Dock utan att bli kliniskt. På många inspelningar sugs man rätt in i publiken och det känns nästan som att bli omsluten av inspelningsrummet. Detaljer kom med lätthet fram, till och med en och annan "har jag inte hört förr" från min referensskiva. Mellanregister/diskant låter så öppet och oansträngt som det bara kan göra med det gula guldet. Basen då? Här finns inget baselement, utan kevlarkonen är upphängd så att den kan spela nedåt i frekvens. Även här återges det väldigt korrekt. Helt utan den imponatorbas som det kan bli ur ett par tvåvägare (läs stativare) där reaktionen ofta blir "vad mycket bas det är ur dessa små lådor". Här finns ingen höjning i mellanbasen för att kompensera i botten, utan högtalaren rullar sakta och fint av nedåt. Basen finns där och är lätt att följa men utan riktig pondus.
Då kommer vi till de negativa bitarna. Botten. Här finns ingen jättebotten utan det spelar korrekt och lite snällt. Snällheten återspeglas även i dynamiken som är lite återhållen. Dock kan nog dessa två akilleshälar tillskrivas rummet som är alldeles för stort för att dessa högtalare ska komma till sin rätt. I det kommande rummet som blir mindre och mer avgränsat, kan jag se (höra) framför mig att de kommer igen både på basfronten och med dynamiken.
Mycket välupplösta och musikaliska (fast lite tama just nu) högtalare! Grattis till förvärvet och tack för lyssningen! |
Edited by - huzze on 2011/03/20 17:03:49 |
 |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
Posted - 2011/03/20 : 17:14:21
|
Knappt något avundsjuk alls på Huzze, för att inte tala om ägaren till dyrgriparna.  Nu känner jag ingen press alls när Huzze kommer över i morgon.  |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2011/03/20 : 20:10:03
|
Nu får du illa kvickt lägga på ädelträfanér och måla mellanregistret gult Bearwik så märker nog inte huzze någon skillnad.   |
Min anläggningstråd |
 |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2011/03/21 : 09:53:10
|
Alltid bra att få intryck från någon utomstående, även om de intrycken inte alltid överensstämmer med sina egna.
Jag tycker att huzze har bra öron och han beskriver väldigt väl både i tal och skrift hur han uppfattar det han hör (uppskattas ). quote: Då kommer vi till de negativa bitarna. Botten. Här finns ingen jättebotten utan det spelar korrekt och lite snällt. Snällheten återspeglas även i dynamiken som är lite återhållen. Dock kan nog dessa två akilleshälar tillskrivas rummet som är alldeles för stort för att dessa högtalare ska komma till sin rätt. I det kommande rummet som blir mindre och mer avgränsat, kan jag se (höra) framför mig att de kommer igen både på basfronten och med dynamiken.
Mycket välupplösta och musikaliska (fast lite tama just nu) högtalare! Grattis till förvärvet och tack för lyssningen!
Det är i stort så som det låter idag, även om jag har en annan vinkling på orden, snällhet och lite tama. Jag skulle vilja uttrycka att de spelar elegant om det uttrycket tillåts. Högtalarna står idag i en öppen och stor planlösning och de är inte de bästa förutsättningarna för att de ska kunna prestera sitt yttersta när det gäller botten och dynamik. Men i det tänkta rummet de ska stå i så är vi nog inne på samma spår, plus ännu elegantare
Tack för att du tog dig tid och kom över
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2011/04/01 : 12:50:03
|
6 veckor - var beskedet jag fick idag, problem med mjukvaran är den officiella anledningen, vad vet jag? Ibland är det inget kul alls |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2011/04/01 : 13:36:08
|
 |
 |
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts |
Posted - 2011/04/05 : 08:55:46
|
Vad har hänt ?? |
[i][purple]
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2011/04/05 : 18:13:07
|
quote: Vad har hänt ??
Inget sedan i december Bara ett antal framflyttade leveransdatum för min tänkta DAC och det är jobbigt nog
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2011/04/05 : 19:50:29
|
Hehehe byzan, har du väntat på den sedan i december då är den förmodligen redan utgången och ersatt med ny och "bättre" modell!  Ursäkta! Kunde inte låta bli! Det är ju sådan omsättning på DAC-marknaden så man blir ju helt förbryllad...
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2011/04/05 : 19:54:11
|
Fast nu snackar vi hi-end-DAC, företagets första om jag inte har fel. |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2011/04/05 : 20:15:14
|
quote: Hehehe byzan, har du väntat på den sedan i december då är den förmodligen redan utgången och ersatt med ny och "bättre" modell!
 quote: Ursäkta! Kunde inte låta bli!
 quote: Fast nu snackar vi hi-end-DAC
Hoppas och tror det quote: ....företagets första om jag inte har fel
Stämmer - hoppas att ettorna och nollorna hamnar rätt tillslut |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
repeterande
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2011/04/05 : 23:01:49
|
Följer den här tråden med stor nyfikenhet, ser fram emot att höra mer om intrycken från signature diamond. Har själv ett par av skönheterna och jag är stormförtjust.. 
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2011/04/06 : 08:13:20
|
quote: Har själv ett par av skönheterna och jag är stormförtjust..
Då är vi två |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts |
Posted - 2011/04/06 : 08:27:00
|
Har också funderat på att byta dac, HRT pro är bra men det borde gå att ta det hela lite längre..
|
[i][purple]
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2011/04/30 : 11:48:31
|
Först det tråkiga jag har att berätta
CP-800 som jag väntat på i snart 5 månader har ännu inte dykt upp, senaste beskedet är slutet av maj.
Nu till det roliga
Nu på måndag drar byggaren igång arbetet med ombyggnaden av fritidshuset.
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2011/04/30 11:49:13 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2011/04/30 : 12:12:46
|
Efter att ha läst flera trådar i forumet om vinyl så har det inspirerat mig till att förflytta försteget till sin avsedda plats. Jag inser nu att jag saknat något under de senaste månaderna, nu ska det spisas vax
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2011/04/30 : 16:09:27
|
 |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2011/04/30 : 17:22:03
|
 Givetvis är man ingen hel människa utan sin dagliga vinyldos! Det trodde jag du, om någon, var väl medveten om byZan!
  Trevlig Valborg på dig! |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
levande
200.000-klubben

2054 Posts |
Posted - 2011/04/30 : 23:14:06
|
quote: Då kommer vi till de negativa bitarna. Botten. Här finns ingen jättebotten utan det spelar korrekt och lite snällt. Snällheten återspeglas även i dynamiken som är lite återhållen. Dock kan nog dessa två akilleshälar tillskrivas rummet som är alldeles för stort för att dessa högtalare ska komma till sin rätt. I det kommande rummet som blir mindre och mer avgränsat, kan jag se (höra) framför mig att de kommer igen både på basfronten och med dynamiken.
Inte så konstigt med ett minus 3db vid 40hz och minus 6db vid 32hz Den faller ganska brant denna Signature Diamond för den är ju byggd med en portad konstruktion och det faller oftast för snabbt för att rummet skall kompensera nog. Jag tycker detta gäller överlag från denna tillverkare eller hur. Men i ett mindre rum så kan det nog fungera fullt ut. Jag kan tänka mig att det låter fin fint i övrigt
|
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
Edited by - levande on 2011/04/30 23:15:18 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2011/05/01 : 15:20:22
|
quote: Givetvis är man ingen hel människa utan sin dagliga vinyldos! Det trodde jag du, om någon, var väl medveten om byZan!
Back in business Idag har jag spisat vax och känner mig hel igen quote: Inte så konstigt med ett minus 3db vid 40hz och minus 6db vid 32hz Den faller ganska brant denna Signature Diamond för den är ju byggd med en portad konstruktion och det faller oftast för snabbt för att rummet skall kompensera nog. Jag tycker detta gäller överlag från denna tillverkare eller hur. Men i ett mindre rum så kan det nog fungera fullt ut. Jag kan tänka mig att det låter fin fint i övrigt
Siffrorna stämmer och antagandet om att rummet de står i idag inte är det bästa stämmer också. Om alla B&W-högtalare faller för snabbt (om man nu tycker det) kan jag inte uttala mig om, har för lite kunskap i ämnet tror jag. Jag tror också att det mindre rummet de ska stå i kommer att göra så att det låter mer levande - i övrigt låter det fin fint
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2011/05/07 : 19:20:24
|
Nu har jag och frugan tömt hela fritidshuset på ALLT! Om ni undrar om vi är trötta så är svaret JAAAAAAAA!
Nu kan snickarna börja göra sitt.
Före - bilder kanske kommer senare |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 19:15:42
|
Ja, vad har jag gjort?
2-3 veckors leveranstid är det och jag får sätta mig i väntrummets stol igen |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 21:07:49
|
Krängt av allt Classe för att köpa något som inte tillverkas i Kina?  |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2011/05/24 : 21:14:11
|
huzze - nä, men ja och lite kanske    |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Topic  |
|