HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hos byZan (är resan slut..................sid 51?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 51

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/07/11 :  21:37:07  Show Profile Send byZan a Private Message
Lika bra att slutföra bilderna som utlovats i tidigare inlägg.
Här en bild tagen från där jag kommer in i rummet.

Här är bilden tagen från sovplatsen

Allt har tagit sin tid, men nu sitter jag bara och njuter av musik i alla dessa format; Spotify, Rippat, CD, SACD och Vinyl som spelas lite annorlunda mot tidigare men också bättre i mina öron

Hoppas ni liksom jag har haft det roligt på resan och att bilderna är en liten behållning också

Musiken får flöda ett tag innan intrycken har rotat sig, återkommer när det är dags.

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2011/07/11 :  21:43:19  Show Profile Send PärR a Private Message
Byzan,

Känns som du borde testa mina högtalarkablar

Mkt intressant i övrigt

/Pärr

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2800 Posts

Posted - 2011/07/11 :  21:47:57  Show Profile Send Imperial a Private Message
Fxxxn vilka mäktiga VU mätare.

Mäktig setup du har.
Jag får väl nöjja mig med dagens soprums fynd.
1st Telefunken TRX2000

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2011/07/12 :  15:50:56  Show Profile Send ryst a Private Message
Mäktigt altare för TV:n

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/07/12 :  18:55:18  Show Profile Send byZan a Private Message
Tack för kommentarerna

PärR - orkar du skruva lös dina kablar så är det bara att komma och testa

Edited by - byZan on 2011/07/12 20:13:34
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2011/07/12 :  20:11:08  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Fantastisk anläggning! Grattis till ett riktigt tempel för all din favoritmusik. Måste vara himmelskt!
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/07/12 :  22:19:54  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag har missat dina äventyr. Härligt McIntosh-system med fina högtalare och grym vinyl.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/07/16 :  09:27:54  Show Profile Send byZan a Private Message
MasterChief och BosseBula - tack så mycket

Edited by - byZan on 2011/07/16 09:28:43
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2011/07/16 :  09:30:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"Mäktigt altare", "riktigt tempel", "himmelskt!"

Man börjar ju undra vilken hobby som avhandlas egentligen...

Skämt åsido, det ser ju verkligen ut som något som är värt ett besök.
Kanske i samband med nästa Stockholmsmässa...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/07/16 :  09:36:46  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Helt klart dax för ett nytt hembesök

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/07/16 :  09:44:35  Show Profile Send byZan a Private Message
Bernt Jansson och Tobbe_L - The door is open och ni är så varmt välkomna så
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2011/07/17 :  21:05:15  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Jäklar i mig vad läckert !!

[i][purple]
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/07/18 :  21:54:48  Show Profile Send byZan a Private Message
Tack Gozzi

Ingen som kommenterat den nya bänken Solo 6HT från Solid Tech En bänk med lite specialmått som Björn på ST gjorde på hans sista dag före sin semester.
Tack Björn för en otroligt bra service och snabb leverans

Edited by - byZan on 2011/07/18 22:11:59
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2011/07/18 :  22:06:26  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Vi vart så överrumplade av " Mac attack " stapeln......

[i][purple]
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/07/18 :  22:13:23  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Vi vart så överrumplade av " Mac attack " stapeln......

Edited by - byZan on 2011/07/18 22:13:48
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/07/19 :  12:00:58  Show Profile Send huzze a Private Message
VIlken fin bänk! (fast jag har ju redan påpekat det IRL)

Nu väntar jag på en inbjudan till hösten!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2011/07/19 :  12:13:39  Show Profile Send drkim a Private Message
Fantastiskt trevligt system - välkommen till McIntoshfamiljen :)

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/08/04 :  14:49:51  Show Profile Send byZan a Private Message
drkim - tackar så mycket för välkomnandet

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/08/04 :  15:51:56  Show Profile Send byZan a Private Message
Lite om min resa till Gbg.

Tiden går fort när man har trevligt och då framförallt vid hemma-hos-lyssning

Jag var hemma hos några forummedlemmar och några andra hifi entusiaster och det var både trevligt och inspirerande.
Nu är det så att jag är otroligt slarvig med att lägga modellbeteckningar på minnet, så jag skriver bara lite om vad jag har fått uppleva under denna resa (andra som vet mer får gärna fylla på med text).

lennartj var min ciceron och får fylla på med mer tekniska detaljer om det ska bli fullständigt.

Började med att lyssna på TAD's monoblock M600? ihopkopplat med xxxx? och det var dynamik och en stor ljudbild som jag vart mycket imponerad av, men smakar det så kostar det

Sedan blev jag med beveridge model 2 för första gången och det var en trevlig bekantskap trots att det saknades lite i basen. Oansträngt och luftigt skulle jag vilja beskriva det. Dessa drevs av Burmester elektroniken 911 och 006?

Nästa stopp blev på Tjörn och där var det ett par Coltrane som spelade fantastiskt fint. Jag har hört dessa tidigare hos Mårten och gillade de redan då, men här blev jag mer tagen och gillade verkligen vad jag hörde. Sedan att jag fick lyssna på en Studer xx? med något masterband gjorde ju inte saken bättre, wow vad läckert. Övrig utrustning har jag nästan glömt så där får Batman fylla på.

Batman - Golfen pratar vi inte om, utan den låter vi gå till historien som ett trevligt möte, på en trevlig och lite småknixig bana

Tack, Lennart-Sissi, Leif, Bosse, Batman-Elisabeth för att ni tog er tid och för en trevlig vistelse i Gbg. Tackar också min fru för att hon är så förstående för min hobby

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/08/04 :  17:29:08  Show Profile Send Batman a Private Message
Hej Byzan!
Kul att ni tittade in! Visst kan vi prata om golfen! Du fixade ju 73 slag netto på en helt ny och obekannt bana = lysande! Du är ju bara artig mot mig som gjorde en absolut katastrofrunda - en av mina sämsta någonsin.
Bandspelaren är en Studer A 80 och bandet kommer från Tape Project med Robert Cray! Som försteg kör jag nu ett NAT Symmetrical och använder EAR 912 bara som RIIA. Slutsteget är ett BAT VK-600 SE som matchar Coltranes hänadsväckande bra! Tyvärr har min streaming med Lynx L22 i ett tyst HFX Classic chassi lagt av så vi fick nöja oss med EmmLabs CDSD + DCC2! Vi tar det vid nästa tillfälle.

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2011/08/04 21:30:38
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/08/04 :  17:54:29  Show Profile Send Batman a Private Message
quote:
Studer xx? med något masterband gjorde ju inte saken bättre

hmmm

Studer A 80 kan man idag komma över till ett mycket rimligt pris. När den kom i början på 70-talet kostade den lika mycket som en Volvo PV! Alla stora artister på 70/80-talet är inspelade på Studer A 80, fast då i flerspårsutförande!

För att komplettera med vinylriggen så är det en Audiomeca J4 med Breuer Typ 2 arm och Ortofon Jubilee!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/08/04 :  18:02:12  Show Profile Send byZan a Private Message
Nu när jag fick dina prylar nedskrivet på pränt så kommer t o m jag ihåg Ljudbilden sitter kvar och kommer så att göra länge, det var en mycket positiv upplevelse

Golfen ja, ny-börjar-tur brukar det visst kallas Det var ju tävling och då skärpte jag tydligen till mig så att resultatet blev ganska okej till slut

Dörren står öppen om/när du/ni är i Stockholm, bara så du vet

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/08/13 :  09:25:14  Show Profile Send byZan a Private Message
Min utvärdering av McIntosh

Efter nästan ett års funderande på hur jag skulle göra med elektroniken hemma och i fritidshuset, så är hemmet äntligen klart Det blev tillslut som så att jag valde att genomgående köra med McIntosh, sånär som på vinylsidan då.

Lite historia:
Efter det att jag köpte mina monoblock på våren 2010 (på ren ingivelse) så föddes också tanken på att skaffa fler komponenter av McIntosh. Jag har faktiskt kvar min tro på synergieffekterna av att ha samma märke rakt igenom, rätt eller fel vet jag inte men jag gör den resan oavsett. Jakten på kompletterande elektronik började med att läsa på forum, lyssna med andra om deras synpunkter och erfarenheter av olika McIntosh komponenter. Allt tog sin lilla tid, samtidigt som jag kollade av beg. marknaden. Där var det inte mycket som föll mig i smaken eller så var det fel beteckningar eller priser. Jag hade under tiden kontakt med Anders på Hifi Stället i Göteborg och han kollade om det fanns något demo eller begagnat på ingång, men där gick jag också bet. Han erbjöd mig nya grejer, men det skulle bli alldeles för dyrt sa jag, så vi skiljdes långt ifrån en eventuell affärsuppgörelse. Tiden gick och inget napp någonstans. På våren 2011 så la jag ut mina Classé CD o försteg för försäljning, kollade av intresset helt enkelt. Visst ja, under samma tidsperiod så hade jag åter kontakt med Radiohandlar'n i Göteborg. Efter lite förhandlingar och kontroll av mitt konto på banken så blev det en affär, allt blev nytt, direkt leverans från USA med UPS

Nu åter till annonsen - Jag fick många svar och en hel del frågor, frågor från både mindre kunniga personer till initierade dito som skulle besvaras, sedan kom det två skambud också, men de svarade jag inte på.
En person ställde frågan om jag var intresserad av att sälja hela Classé riggen? Nä sa jag!? #8211; tror att jag blev lite överrumplad av den frågan? Men efter lite betänketid så ändrade jag mig och la ut hela riggen till försäljning. Jag fick snabbt ett par seriösa intressenter och efter lite lyssning här hemma så blev allt sålt, t o m bänken jag hade till dessa komponenter.

Jamen nu då? tänker ni säkert!? Ska han inte ha något ute i stugan nu eller tror han att det bara räcker med ett par högtalare? Jo då, jag ska komplettera med elektronik till stugan, men det är en annan historia

Åter tilll McIntoshen, (byZan funderar..hmm f*n vad jag svävar ut när jag ska berätta något, undrar varför? kanske är det för att...? Äh skit samma, kul har jag och andra får sig en stunds läsning, det blir som det blir, punkt slut!)

Nu då? Nu försöker jag igen - mina intryck av hur jag upplevt bytet från Classé till McIntosh.

Varför;
Ja det har jag nog redogjort för, tror jag? Äh, jag hade ju lite andra funderingar som ni måste få höra också. För mig handlar det om helheten - att få det att harmonisera - att få det ljudideal som jag gillar - att även det estetiska ska falla mig i smaken. Mitt sökande efter en ny CD (cd ville jag ha) blev den nya MCD1100 som även är en DAC med bl a en USB-ingång. Försteg var jag lite mer osäker på vad jag skulle välja. Men efter att läst en del så fastnade jag tillslut för C1000C, C är själva kontrollenheten, men om jag skulle välja solid state eller tube var frågan?
Äh, man lever bara en gång så jag slog till och köpte en C1000P, där P står för solid state och ett C1000T där T står för tube. Nu skulle jag vara rustad för allt och ha framtiden tryggad oavsett media.

Mina kommentarer och omdömen; Jag ångrar inte mitt val förutom att det återigen blev dyrare än tänkt budget

Så var det dags att förmedla intrycken med ord. Nu gäller det att trycka på rätt tangenter så inget misstolkas, använda de rätta tekniska termerna, så alla vet vad jag talar om, usch vad jobbigt det blev!
Nä, jag kör min stil och hoppas att ni lärt er den och att ni förstår vad jag menar?

MCD1100 är klockren och levererar minst lika bra om inte ett snäpp bättre än Classén när det gäller mitt ljudideal. Sen har den en DAC som är grymt bra, t o m spotify låter riktigt bra;) Sen så spelar den även SACD som jag iofs inte har många skivor av och inte heller kan jämföra med eftersom Classén inte gillade det formatet. SACD gillade jag inte tidigare av någon anledning, men måste nu ge den en chans till för att verkligen ge den en rättvis bedömning.
När det gäller förstegen P och T så är jag kluven i hur jag uppfattar det de presterar. P har en större ljudbild, spelar lika detaljerat som Classén, men är inte lika precist, lite varmare. T spelar otroligt likt P men är ändå så olik P! Här lyfts mellan register fram, klangfärgen är mer lik Classén, inte lika detaljerad och precis, men med en ändå större ljudbild.
Kan nu konstatera att jag numera har förmånen att kunna få lyssna till olika inspelningar och media på det sätt jag vill att det ska låta. Det är en knapptryckning på fjärren som behövs för att välja P eller T, enkelt och smärtfritt

Hoppas att jag nu inte har skrivit något som jag får äta upp senare? Men så som jag skrivit är så som jag analyserat och uppfattar ljudet i dag.
Om jag bara skulle få möjligheten att välja ett av förstegen i dag så blev det utan tvekan T och den största anledningen är att lyssning via vinylspelaren trollbinder mig. Jag sjunker ner i fåtöljen och somnar till ganska omgående. Det är ett gott betyg i mitt musikrum ska ni veta

Jo jag vill tacka Anders på Hifi Stället för bra service och den relativt låga dollarkursen för att det blev som det blev, tack!

Lägger in en tidigare utlagd bild igen så ni ser hur jag har det idag.

Edit: tog bort konstiga tecken

Mina system...

Huvudsystem
Andrasystem

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2011/08/25 19:43:22
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2011/08/13 :  10:08:34  Show Profile Send Porta a Private Message
Ser riktigt trevligt ut.
McIntosh har onekligen dragningskraft.

Det här,
quote:
Jag ångrar inte mitt val förutom att det återigen blev dyrare än tänkt budget

känner jag igen. Undrans om det fler än vi två som råkat ut för detta.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2011/08/13 :  10:44:51  Show Profile Send PärR a Private Message
Byzan:

Vad trevligt att du så levande och generöst delar med dig av dina tankar. Det är alltid kul att komma i mål. Din "hifi-resa" tror jag också många av oss känner igen, dvs att det både kan vara snårigt, tar tid och ev spränger en eller annan budget också

Delar helt din uppfattning om monogami i märkesfloran (som du nog vet)

Västkusthälsningar för dagen
/PärR
Go to Top of Page
Page: of 51 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000