HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 PreClamp - en PreAmp med dipolfilter blir till
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/24 :  08:10:46  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Det hela började med ett prov att dipolkompensera mina "Billy"-högtalare med detta filter:



Mina dipoler behövde lite hjälp mellan 10 & 40Hz, så jag byggde ett LP-filter som hissar 0-50Hz 10dB och 0dB däröver.

Det blev som ett par helt nya högtalare!

Satt ett par kvällar och bara njöt med ett smil på läpparna.

Men små barn i huset gjorde det snart uppenbart att det inte var ok med ett labbkopplat filter + PSU liggandes löst på golvet.

Ett antal kort etsades och monterades:



/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/24 :  08:55:38  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Det blir en "dubbellåda" - PSU & fjärrkort i ena, filter, preamp och switchning i den andra.



Front och bakstycke kommer att bli 8mm aluminiumplåt - natureloxerad.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/24 :  09:08:50  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Lite info. om de olika delarna.

Dipolfilter:

Aktivt filter med OP275G.
0-50Hz +10dB, 50Hz-20kHz 0dB
Matad med +/-20V

PreAmp:

OP275G, 7ggr förstärkning
Matad med +/-20V (för att ge min dist. vid höga spänningsuttag -enl. datablad)

PSU1:

+/-20V - 2x12V trafo, spänningsdubblare, LM317 & 337

PSU2:

+5V & +8V - 2x6V trafo, uA7805 & oreglerat. (fjärrkontrollkortet har egen regulator)

Switchkort:

4st 2-poliga reläer för switchning av 3st källor + in/ur-koppling av dipolkompenseringen.

IR-Control:

MCU-kort med 12F629 för reglering av volym + mute

Val av källa kommer att ske via en 6-polig vridomkopplare på fronten.

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/09/26 13:05:41
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/24 :  11:32:18  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Hej!
En liten enkel fråga. Är det så att du möjligtvis kan göra kort till en annan?
MVH
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/24 :  11:39:15  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Shack: Vilket kort är du intresserad av?

Tror jag har två Dipolfilter/PreAmp-kort över - då jag försöker fylla ett helt europakort när jag etsar.

Du får gärna layouten om du vill och kan etsa själv!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/24 :  12:41:21  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Hej!
Det är dipolfiltret och preampen.
Jag kan även etsa själv. Har du gjort någon komponentförtäckning?
MVH
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/24 :  13:16:54  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Shack: Info om dipolfilter (Shelving LP) hittar du här:
http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/shlv-lpf.gif

Jag har gjort den icke inverterande varianten!

PreAmp-delen är även den icke inverterande, med ett valt gain på ca. 7dB (för att kunna driva mitt klass-A steg - power follower)

Se t.ex. http://www.electronics-radio.com/articles/analogue_circuits/operational-amplifier-op-amp/non-inverting-amplifier.php

Layouterna ligger på en annan dator, men postar så snart jag hinner!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2008/09/24 13:17:13
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/24 :  16:48:43  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Jag tackar.

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/25 :  21:45:31  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Plåtarna innan de fått text på sig:



/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/26 :  07:16:25  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Efter lite kämpande, så fanns det text på plåtarna.



Nu är det "bara" lite kabeldragning kvar!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2008/09/26 :  08:28:33  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Stiligt!

Styr du reläerna också med IR-kortet?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/26 :  08:29:31  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Ser riktigt bra ut. Man kanske skall lägga en beställning
Mvh
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/26 :  09:19:33  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Mcz:
Reläerna styrs av switchen på fronten. Funderade på att göra det fjärrstyrt, men jag saknade orken att göra ett nytt MCU-kort just nu!

Shack:
Vi får se hur nöjd jag blir, den kanske skall bytas ut snart!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/27 :  10:44:48  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Den spelar !



Det var lite meck med kabeldragning i lådorna, men otroligt nog så fungerade allt direkt!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2008/09/28 :  19:09:20  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Fantastiskt bygge!

-Respekt!!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/28 :  20:38:46  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Skitsnygg! Jag vill ha
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/09/28 :  20:51:01  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Hur gjorde du för att få till den snygga texten på front/bak-panelerna?
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/28 :  21:30:00  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Texten på front/bak-styckena är graverad och sedan ifylld med svart färg.

Jag har haft turen att rädda en liten CNC-fräs som var på väg till skroten!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2008/09/29 :  00:19:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Jag har haft turen att rädda en liten CNC-fräs som var på väg till skroten!



Jag är inte ett dugg avundsjuk, jag lovar...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/29 :  08:27:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Snyggt och prydligt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/09/29 :  08:49:23  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Tack för de vänliga orden!

Fuling: Jag blev inte direkt ledsen när jag fick erbjudandet!
Nu skall jag bara få den att fräsa kretskort med!

En blid på hur insidan blev :



Skall bara strappas lite kablar och skruvas fast en bottenplåt, sedan får den anses klar!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/09/29 :  23:51:21  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Snyggt och prydligt säger jag oxå!

Edited by - markusb on 2008/09/29 23:53:47
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/09/30 :  09:05:06  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Stiligt, snyggt jobbat!
Var fick du tag i lådan?

DIY och rör.

Edited by - maal on 2008/09/30 09:07:14
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/10/02 :  11:31:45  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Var fick du tag i lådan?


Lådorna kommer från skrotade batteriladdare, som jag fått ett antal av en bekant!

Leverantören av laddare kan tänka sig att sälja enbart kylflänsarna, men ville ha för mycket betalt! (i mitt tycke - ~250:-/st vid 10-tal)


Mina begagnade flänsar, har jag fått omeloxerade av en lokal firma - blev riktigt bra!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/10/17 :  12:57:25  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Hej McGyver!
Då jag inte kan så mycket om elektronik hade jag uppskattat om du kanske skulle vilja lägga ut vilka komponenter som ingår och vart de skall sitta på korten till dipolfiltret och preampen.
MVH
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/10/17 :  13:32:06  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Mycket shnüggt!

Har du fräst manuellt eller med datorhjälp när du gjort hålen och försänkningarna?

Och hur har du borstat fronten, eller den var färdigborstad innan eloxering?

Think what's inside the box!

Edited by - Mickeman on 2008/10/17 13:33:04
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000