HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Några förstegsexperiment ...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/01/26 :  12:53:50  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Egentligen borde jag slutföra ett bygge av en Candela "Light" (bara ingångssteget kvar, resten är färdigt ...), men det projektet går lite i stå just nu ...

Jag har en F4 hemma som behöver ett försteg. Har spelat på en egenbyggd Aikido fram tills nu, men har hela tiden tänkt prova olika försteg.

Det finns en nätdel i Aikidon och jag hade alla komponenter hemma till ett 1674-försteg (se tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=44435&SearchTerms=ll1674 här på Hifi-forum). Jag och hjälpsamma DIY-vänner satte oss därför ned och byggde ihop ett försteg med LL1674 och konstant strömdrag ... Vi triodkopplade två st. e280f, med 160V i anodspänning och ca 9,2 mA ström genom röret (nu var rören inte helt matchade: vi behöll då samma ström, och fick ca 140V i ena kanalen och 160V i andra ...).

Tanken är att testa olika konfigurationer för att se vad vi gillar bäst, i slutändan blir det därför 1) CCS + trafo (som i dagsläget), 2) CCS + ingen trafo, och 3) utan vare sig CCS eller trafo (alternativet utan CCS + trafo kommer vi troligen inte testa ...). Alla de här varianterna går inofficiellt en match mot den ursrpungliga Aikidon ... Här nedan är lite bilder (ursäkta dålig kvalitet ...) ...

Stort tack till Blomman/Imperial för rörhållare, rör, drossel i nätdelen, och allmän support och trevligt sällskap!!

Stort tack till Ronnie_E för CCS, designhjälp, bygghjälp, allmän support och trevligt sällskap (Ronnie är den som byggt mest på steget ...)!!

Aikidon i sin låda


Det nya steget i designstadiet (framifrån)


Det nya steget i designstadiet (bakifrån)


Ronnie med sin favoritsysselsättning ...


... nämligen att värma krympslang ...


Ronnie inspekterar försteget ...


Försteget nästan färdigt (ovanifrån)


Försteget nästan färdigt (undersidan)


Försteget istället för Aikidokortet i lådan


Någon gång i framtiden kommer lyssningsintryck, helt säkert ... Men jag vill vänta på att komponenterna är ordentligt inspelade ... Det var allt för den här gången ...

EDIT 090129, lite lyssningsintryck: Var nog lite skeptisk till det här från början (av tidigare erfarenheter: hade tagit bort trafos i DAC-en och det blev bättre; körde 1794-chipp till trafos och buffert utan att bli riktigt övertygad ...) men det här är rejält ... (troligen har jag turen att såväl trafos som kondingar är ganska inspelade efter tidigare byggen, och jag slipper det värsta av det ...) Riktigt, riktigt trevligt det här ...

EDIT 090320
Igår satte vi oss ned -- jag, Ronnie_E och Imperial -- å lyssnade på försteget i några olika konfigurationer ... OBS! Ta allt det här med en nypa salt, vi lyssnade under ett ganska friskt intag av en viss typ av drycker, och efter halvtid lyssnade vi bara efter vad vi gillade och inte gillade och försökte inte aktivt analysera varför eller hur det lät ...

Först några allmänna synpunkter på den första konfigurationen (konstant strömdrag + trafo) som jag har haft å spelat på ett tag nu: försteget låter kalas men har en tendens att låta lite "hårt" i övre mellanregister och lite "tunnt" i tonen (över alla register). Basen är mycket bra, har aldrig varit så bra som nu ... Allmänt svänger det väldigt bra ... Men jag får ett uns av lyssningströtthet ibland vilket aldrig hänt i det här systemet förrut ...

Vi började med att variera strömmen genom röret (standard var ca 9 mA) (OBS! Det här var inte metodiskt "rätt" genomfört, spänningen varierade nämligen med variationen på strömmen) ... Vi tyckte till en början att det blev mer dämpat med mindre ström och att det "släppte" mer med högre ström. Jag tyckte att det blev hårdare (och sämre) övre mellanregister med mer ström, Ronnie och Blomman tyckte att det blev lägre förstärkning med mindre ström ... För min del tycker jag runt 10 mA lät trevligast ... Men efter ett tag så blev våra intryck inte lika tydliga längre och vi avsade oss alla säkra slutsatser vad gällde val av strömdrag ...

Sedan kom överraskningen, Imperial hade med sig ett enkelt 6SN7-försteg, en anodföljare med rörlikriktning ... Och döm av vår förvåning ... Vi var alla helt ense om att det här spelade musik på ett mycket trevligare sätt ... Instrumenten fick kropp och volym, mellanregistret blev mycket trevligare, och det hela lät helt enkelt mycket mer "naturligt" ... Det bekräftades sedan av att vi mot slutet av kvällen bara lyssnade på det här försteget ...

Vi åt middag och tog bort trafona från E280F-försteget, nu var våra sinnen rejält grumlade och vi hade inte några analytiska verktyg kvar, bara njutningsintresse ... Redogörelsen bli därför ännu mer kortfattad (av varianten konstant strömdrag utan trafos, ca 9mA ström) ... Jag tror att vi var överens om att försteget faktiskt lät trevligare utan trafos ... Vi var också överens om att det här var ett bra försteg, med bra sväng, fint allmänt intryck men att det kanske var litet tunnt i tonen överlag ... Jag och Ronnie kom överens om att vi måste testa det här utan CCS, Imperial trodde det skulle bli bättre, och det blir också nästa steg ...

Men sedan gick vi tillbaka till kvällens överraskning, nämligen 6SN7-steget, och lyssnade resten av kvällen på det ... OBS! Vi menar inte att det här är "bättre", bara att vi njöt mer och fick större musikalisk behållning av det ... Det har absolut sina brister, lite "flummigare" överlag och skulle absolut vinna på att "tightas" upp lite ...

Så, det här var kanske inte så matnyttigt vad gäller analys, det var ju mer om vad vi gillade ... Men det kanske är kul att läsa om det också ...

EDIT 090324
Tog bort CCS:en häromdagen ... Och jag tror vi blivit "lurade"/"lurat oss själva": till en början var det nämligen inte så stor skillnad vad gäller det allmänna intrycket ...

Nu däremot är skillnaden ganska stor, allt verkar "landa" och det låter stundtals lika "naturligt" (men annorlunda) som 6SN7-steget ...

Jag tror att vi tidigare störde oss på oinspelade kondingar el. trafos, inte på CCS:n (eller möjligen både och) ... Ledsen att meddela detta, men hellre det än felaktiga slutsatser ... Återkommer med lite säkrare sådana ... E280F är väldigt trevligt!

Ett annat förstegsbygge är på gång, en liten ledtråd är att det rör som skall testas är ett mottagarrör från 30-talet (?), att det ofta har batterimatad glöd i audioapplikationer, och att det har mikrofoniska anlag och gärna plockar upp störningar från nätdelen ... Ett lättarbetat rör alltså ...
-----------------------

Johan


Edited by - Jolojl on 2009/04/05 23:56:02

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/26 :  14:04:51  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Fin-fina rör! Det skulle vara kul att jämföra med ex.vis 6C45 i samma koppling.

Trafon behövs nog då gain(nästan 60) och Ri(ca3k) är fhvis höga.

EDIT: Kollade in F4 och såg att den har en känslighet på ca 15V, förstår nu varför du valde E280F. Ett problem kan dock vara att LL1674 "bara" klarar sisådär 22V in(5,5Vut) med 4+4:1+1, om jag läst databladet rätt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/01/26 15:09:52
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/01/26 :  16:58:02  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Hallå reVintage!

Hade från början tänkt bygga det här försteget med 6S45PE men de två rör jag fick hemskickade var (trots att jag blivit lovad matchade) så omatchade att de inte gick att använda samtidigt ... Det får bli en annan gg ...

Någon sade till mig att e810f blir en bra "låtsas-6S45PE" om den triodkopplas ... e810f har jag i DAC-en, och efter att ha fått låna ett par e280f (och e180f) av Blomman/Imperial och testat dem istället för e810f, tyckte jag de lät snarlikt och väldigt bra. Tänkte därför att det borde gå att använda e280f i ett försteg som "låtsas-6S45PE" ... Så det var lite slump att det blev just e280f ...

Den låga förstärkningen är snudd på ett problem, särskilt som jag säkert inte har mer än 0,5-1V från DAC-en ... Men på normala lyssningsvolymer i mitt lilla rum funkar det (potten på kvart över ...). Och det är klart, allting löser sig när jag provar utan trafos ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2009/01/26 17:41:22
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/26 :  17:41:20  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
E280F och kultiga D3a ligger väldigt nära varandra.

Lundahlen räcker säkert långt! Den mättas först i basområdet och mättas enl. Lundahl vid 30Hz vid motsv. ca 5W/8ohm ut.

Såg någon mätning av Lynn Olson som visar att LL1676(1674 har i princip samma ingångslindning) i praktiken tål minst 30V in från 20Hz och uppåt!. Detta motsvarar 7W/8ohm. Om man skippar kyrkorgel så tål den långt, långt mer.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/27 :  22:19:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vad är det för kort du bygger på?
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/01/27 :  23:47:40  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för kort du bygger på?


Ja det undrar jag med, ser attans trevligt ut

Känner igen lödkolven en weller???

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

Edited by - Jazzskägg on 2009/01/27 23:49:42
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/01/28 :  01:03:01  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Hallå soundbrigade och Jazzskägg! Läser era trådar med stor behållning!

Kortet är som ett avancerat lödstöd, fick tag på det på eBay (man kan läsa om flera av den typen i http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69424&SearchTerms=lödstöd). Säljaren hette media328, men får inte fram något just nu ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2009/01/28 01:04:31
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/20 :  14:25:08  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Mkt intressant!

Min teori: CCS är kanske inte alltid av godo då det vad jag förstått mest reducerar 2:a tons dist. Uddaton är viktigare och vad händer där? Så motståndskopplat är nog inte fel. Man får inte missa att det handlar om anodmostånd parallellt med last när man dimensionerar.

Förutsätter att ni körde förstegen med volymkontrollen före resp steg. Det innebär att det, om jag gissat rätt, ligger en betydligt större serieresistans före E280F som har högre förstärkning. Sånt är välljudsdödande, vilket Erik A. flera gånger framhållit.

Emotser fortsättning, gärna där rör med ung. samma förstärkning jämförs.


EDIT: Gjorde en snabb sim med 6H30/250V/10mA med 50klast, som visar lägre 2H och högre uddatoner med CCS än med motstånd(14,4k). OM detta stämmer generellt så är inte CCS något att stå efter!

Motståndskopplad

1 1.000e+00
2 1.071e-02
3 6.826e-05
4 9.658e-06
5 4.928e-08
6 1.426e-07
7 1.223e-07
8 9.975e-08
9 8.888e-08
Total Harmonic Distortion: 1.070981%


CCS

1 1.000e+00
2 5.177e-03
3 2.289e-04
4 1.130e-05
5 1.568e-08
6 4.252e-07
7 3.619e-07
8 3.169e-07
9 2.825e-07
Total Harmonic Distortion: 0.518186%



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/03/20 15:04:13
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/20 :  14:51:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm, här har vi synpunkter på CCS kontra motstånd. Men drossel då?

(Jag har 6C45 kopplat med CCS (16 mA) på ingången till min OTL. Funderar på att prova nån variant med 150H drossel från Hammond nån gång för jag har ett par såna liggande.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/03/21 :  12:59:56  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
reVintage: mycket intressant! Kanske kan förklara den lyssningströtthet jag ibland fick, kanske instrumentens lite tunna ton också ... Skall precis sätta mig ned å byta CCS mot motstånd. Nu blir det till att testa igen med och utan trafo ... Återkommer ...

Bernt: skall höra med Imperial å se om han har några passande drosslar, vore kul att testa. Ser fram mot att höra vad du tycker om du byter ...

Johan
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/21 :  16:10:52  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Bernt: Hasse och jag lekte med likadana Hammonddrosslar runt 8mA och det var ingen succé i Setors driver med 6C45. Troligtvis för mycket kapacitans i spolen eller fel järn i kärnan. Fuling har iofs kört två seriekopplade och tyckte att det fungerade bra. Man måste nog ha ex.vis LL1667/68 el. liknande.

Om du vill låna så har jag ett par Electra-Print 100H/10mA som Jack pottade åt mig.

När man kör CCS/drosselmatning kan man kompensera med lasten så att övertonsspektrat blir det rätta.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/03/21 16:12:33
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/04/05 :  23:01:08  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Kort uppdatering ... CCS och trafo har åkt ut som sagt ... Häromdagen sänkte jag anodspänningen till mellan 155 och 160V från ca 170V ... Det gjorde susen! Nu låter det riktigt bra, "ljuvligt" som ngn brukar säga ... Lite hårt och metalliskt låter det fortfarande stundtals men det här blir nog en måttstock på många sätt ... Kommer att sänka anodspänningen ännu mer till någonstans 150-155V (10mA ström), då försvinner säkert sista frågetecknen ...

Egentligen borde jag väl sätta dit CCS och trafos nu och testa igen men jag har varken lust eller ork att göra det ... Särskilt inte som jag får låna ett par LL1660 i dagarna (Tack Imperial/Blomman!!): nu blir det att köra trafokopplat på riktigt! Dessutom ligger här hemma 1626, 12b4a, 5687 och 6SN7 för att testas i samma enkla anodföljaruppsättning ... Om ngn har tips på bra arbetspunkter så skriv gärna det (för 12b4a tror jag jag har hittat ...) ...

26 är också troligt att jag testar men vill nog hellre testa 10Y ... Det blir dock senare (enklare med indirekt upphettade rör ...) ... F4 är kul på det sätt att den verkligen förmedlar förändringar i tidigare led (och så spelar den musik fint!) ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2009/04/05 23:08:24
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/06 :  08:52:58  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Lite teorier:

Din F4 kräver 15-16Vrms för full utstyrning.

Med en 1660/10mA kopplad 4,5:4 och 6SN7(B+ 200, 10mA, Rk 470ohm) så kommer du att få en känslighet om ca 1Vrms. Vid 1kHz kommer THD att ligga en bit under 1% vid full utstyrning. Om du byter till ett 6H30(B+150V, 10mA, 820ohm) kommer THD att sjunka radikalt men känsligheten blir ist ca 1,4Vrms(detta rör "tål" 4:4,5 och får då högre känslighet). 6SN7 kommer att falla mer vid 20Hz pga av sitt högre Ri.

Hur det låter ifh till dina tidigare tester ska bli spännande att få höra. Du får gärna låna ett 6H30 av mig om du vill utvärdera ett sådant.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/04/06 08:57:09
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/06 :  09:07:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
26 är också troligt att jag testar men vill nog hellre testa 10Y
Föreslår då att du kontaktar Time, han har pysslat en del med dessa rör. 26 är tydligen skitsvår att få brumfri, kräver batteridrift på glöden men låter då helt strålande!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/04/07 :  10:41:58  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
quote:
Du får gärna låna ett 6H30 av mig om du vill utvärdera ett sådant.
Gärna det! Skall bara först få klart de andra förstegen ...

quote:
Föreslår då att du kontaktar Time, han har pysslat en del med dessa rör. 26 är tydligen skitsvår att få brumfri, kräver batteridrift på glöden men låter då helt strålande!
Tack för tipset! Time verkar har prövat många roliga saker! Just det där med batteriglöden gör att jag kanske testar 10Y först ...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/07 :  11:17:03  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Vad jag förstått är inte brum det enda problemet med DHT-pre. Mikrofonin är nöten att knäcka! I kombination med F4 dyker ännu ett ev. problem upp, mu=8 vilket gör känsligheten till en kantboll. 26 borde vara enklare än 10Y då den har 1,5V glöd och enkelt kan batterimatas.

Ang. DHT så har jag tittat på ännu ett DHT som är i stort sett gratis, DCC90=3A5, 7-pin noval.

Har en fundering på ett alternativ till CCS men istället med konstant spänning. Funktionen blir då mer lik en drossel. Går att åstadkomma med ett par MOSFETar.

Kan lämna ett 6H30 hos Perka nästa gång jag hälsar på.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/04/07 13:13:10
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/04/07 :  18:22:26  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
quote:
Kan lämna ett 6H30 hos Perka nästa gång jag hälsar på.


Bussigt! Annars är du välkommen förbi om du ändå är i stan. Då kan du lyssna på de olika stegen själv ...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/14 :  14:11:40  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Om du ändå är i farten med 1660 så skulle du kunna testa med E280F 4,5:1 samt att skippa FETarna på ingången av F4an. Istället rakt in på kondensatorerna där det är ca 5k inimpedans.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/04/14 :  15:33:40  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Det där låter intressant! (Har inte ägnat tid åt byggande på sista tiden eftersom det varit så fint väder, men snart är dags att ta itu med de olika stegen ...)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000